Endast tio PS4-spel är inte kompatibla med Playstation 5

Medlem
Skrivet av Checker:

Hur ser det annars ut på den fronten för xbox? Senast som jag läst var att det i dagsläget bara runt 1000 one titlar som fungerar.

Kanske det istället blir Microsoft som gör så som du trodde Sony skulle.

3600+ titlar. Från Xbox (OG 2001), Xbox 360 och Xbox One. Allt som fungerar, mjukvara och hårdvara, på Xbox One fungerar på Xbox Series.

- Kinect. Den har ingen port eller adapter.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

3600+ titlar. Från Xbox (OG 2001), Xbox 360 och Xbox One. Allt som fungerar, mjukvara och hårdvara, på Xbox One fungerar på Xbox Series.

- Kinect. Den har ingen port eller adapter.

Redan vid släpp eller kommer det några titlar med några månaders mellanrum? Har inte sett Microsoft gå ut med detta tidigare


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Stabila 30 eller 60 fps är min gissning. Låt säga första Hitman där man kan välja mellan låst 30 eller uncapped. Där tror jag uncapped alternativet kommer innebära 60fps.

30 eller 60 lär det definitivt bli men min undran är vilket det kan tänkas bli? Bloodborne har exempelvis inga inställningar för fps cap i spelet utan är automatiskt låst till 30. Kan man förvänta sig en upgrade som tillåter 60 fps eller blir det stabila 30 som gäller tro? Ska bli spännande att se.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

30 eller 60 lär det definitivt bli men min undran är vilket det kan tänkas bli? Bloodborne har exempelvis inga inställningar för fps cap i spelet utan är automatiskt låst till 30. Kan man förvänta sig en upgrade som tillåter 60 fps eller blir det stabila 30 som gäller tro? Ska bli spännande att se.

Detta är ju något jag verkligen önskar dom gjorde, en moddare försökte ju med detta och eftersom han fick igång på det så känns det ju lite lovande att dom kanske skulle patcha detta till ps5? Man får ju hoppas!

Medlem
Skrivet av arelion:

Kul, då kanske man kan spela Tsushima över 15 fps.

*LOL*


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Angust:

Det är på grund av att 360’n har inte cell processorn som är en väldigt annorlunda arkitektur gentemot allt annat.

Ska du få ps3 spel att fungera kommer det krävas ett helt eget chip bara för den funktionen vilket skulle göra konsolen dyrare än vad den behöver vara. Däremot att emulera ps1 & ps2 är en helt annan femma som skulle vara fullt möjlig om man bara beslöt sig för att genomföra det. Men ps3’an kan folk bara glömma att det kommer ske inom de närmaste generationerna. Vill du lira spel från den eran är ditt hopp på xbox eller pc eller hoppas på en eventuell remaster av de exklusiva titlarna som fanns på ps3

Fast tekniskt sett så bygger 360ns CPU på CELL-teknik. De gjordes båda utav IBM och Xenon (360ns processor) kärnor är en variant utav PPE från CELL. I vilket fall som helst är båda två PowerPC-baserade.

Att Microsoft lyckades få Xbox, 360 samt Xbox One titlar att fungera på Xbox Series X inte bara i dess originalform utan även med förbättrad prestanda genom mjukvaruemulering är faktiskt väldigt beundransvärt. Bara t ex Red Dead Redemption gick från 720p till 4K på Xbox One X t ex och blev då det bästa sättet att spela det spelet, får se om Series X implementerar HDR också.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Fast tekniskt sett så bygger 360ns CPU på CELL-teknik. De gjordes båda utav IBM och Xenon (360ns processor) kärnor är en variant utav PPE från CELL. I vilket fall som helst är båda två PowerPC-baserade.

Att Microsoft lyckades få Xbox, 360 samt Xbox One titlar att fungera på Xbox Series X inte bara i dess originalform utan även med förbättrad prestanda genom mjukvaruemulering är faktiskt väldigt beundransvärt. Bara t ex Red Dead Redemption gick från 720p till 4K på Xbox One X t ex och blev då det bästa sättet att spela det spelet, får se om Series X implementerar HDR också.

Xbox 360 använde liknande PowerPC-kärnor som PS3, men däremot så använde inte Xbox 360 de unika Cellprocessorerna (världens sämsta idé för övrigt, och en klar strategisk miss och teknisk återvändsgränd av Sony att satsa på och investera i).

Tror det är Cellkärnorna som är svårare att emulera på x86 för Sony.

PPC-koden går nog däremot fint att emulera (till skillnad från den unika Cell-processorn, så är PPC en generell CPU precis som x86).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Öhh nej? Det är en Zen 2 baserad CPU och en RDNA 2 baserad GPU i PS5. PS4 bestod av en processor baserad på Piledriver med en GPU som hade över 1 år på nacken redan. Att påstå att PS5 skulle vara en överklockad PS4 går helt enkelt inte eftersom skillnaden är arkitektur och generationer.

Öhh jo.

Att PS5 är en överklockad PS4 är givetvis en förenkling men relativt skillnaderna mellan PS3 och PS4 stämmer det bra.
Det bygger fortfarande på samma arkitektur.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Medlem
Skrivet av Json_81:

Öhh jo.

Att PS5 är en överklockad PS4 är givetvis en förenkling men relativt skillnaderna mellan PS3 och PS4 stämmer det bra.
Det bygger fortfarande på samma arkitektur.

Det är helt enkelt felaktigt. De arkitektoniska skillnaderna och framförallt noden och tillverkningsprocessen är fullständigt olika. Där Piledriver bestod av en starkare kärna tillsammans med en "halvkärna" så består Zen 2 av en samling kärncluster (CCX) med en delad L3 cache som kommunicerar via ett protokoll som kallas för infinity fabric.

Att jämföra Piledriver med Zen 2 är som att jämföra en Volvo 740 med en Mustang. Även om de har sina likheter och båda kan kallas för bilar så är de två skiljt olika bilar där skillnaderna är betydligt fler än dess hästkrafter enbart.

Det är objektivt fel att säga att PS5 är en överklockad PS4. Framförallt när skillnaderna även inkluderar SSD vs HDD, RDNA 2 GPU vs GNC baserad GPU, GDDR6 vs GDDR5 etc etc etc.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Det är helt enkelt felaktigt. De arkitektoniska skillnaderna och framförallt noden och tillverkningsprocessen är fullständigt olika. Där Piledriver bestod av en starkare kärna tillsammans med en "halvkärna" så består Zen 2 av en samling kärncluster (CCX) med en delad L3 cache som kommunicerar via ett protokoll som kallas för infinity fabric.

Att jämföra Piledriver med Zen 2 är som att jämföra en Volvo 740 med en Mustang. Även om de har sina likheter och båda kan kallas för bilar så är de två skiljt olika bilar där skillnaderna är betydligt fler än dess hästkrafter enbart.

Det är objektivt fel att säga att PS5 är en överklockad PS4. Framförallt när skillnaderna även inkluderar SSD vs HDD, RDNA 2 GPU vs GNC baserad GPU, GDDR6 vs GDDR5 etc etc etc.

Den kör samma kod men snabbare eller hur?
PS3 behövde helt annan kod.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Den kör samma kod men snabbare eller hur?
PS3 behövde helt annan kod.

Det är helt riktigt.

För den som är intresserad att gå in djupet av utvecklingen av PS3 och Xbox 360 så kan jag rekommendera denna bok som är helt fantastiskt bra och spännande att läsa (om man är teknik och spelnörd):

The Race for a New Game Machine: Creating the Chips Inside the XBox 360 and the Playstation 3
by David Shippy (Author), Mickie Phipps (Author)


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Json_81:

Den kör samma kod men snabbare eller hur?
PS3 behövde helt annan kod.

Öhh va?

Hårdvaran i PS4 kontra PS5 är markant olika.. Både Zen och RDNA är fullständigt omkonstruerade arkitekturer jämfört med Piledriver och GCN som sitter i PS4..

Att påstå att det är samma kod är verkligen att försöka göra det för enkelt för sig.. och det stämmer absolut inte. Minsta lilla skillnad inom hårdvaran kan göra att man måste skriva om stora delar av koden. Och även om det skulle stämma så gör det fortfarande inte PS5:an till en överklockad PS4:a. Lika lite som en trimmad Volvo 740 gör det till en Lamborghini Aventador.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Öhh va?

Hårdvaran i PS4 kontra PS5 är markant olika.. Både Zen och RDNA är fullständigt omkonstruerade arkitekturer jämfört med Piledriver och GCN som sitter i PS4..

Att påstå att det är samma kod är verkligen att försöka göra det för enkelt för sig.. och det stämmer absolut inte. Minsta lilla skillnad inom hårdvaran kan göra att man måste skriva om stora delar av koden. Och även om det skulle stämma så gör det fortfarande inte PS5:an till en överklockad PS4:a. Lika lite som en trimmad Volvo 740 gör det till en Lamborghini Aventador.

Koden är fortfarande x64...

Eftersom du gillar bilar så är det snarare att jämföra en wankelmotor (ps3) med en ottomotor (ps4/ps5).
Din trimmade volvo och lamborghini fungerar lika i grund oavsett att det är massa förbättringar i Lambon.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Koden är fortfarande x64...

Eftersom du gillar bilar så är det snarare att jämföra en wankelmotor (ps3) med en ottomotor (ps4/ps5).
Din trimmade volvo och lamborghini fungerar lika i grund oavsett att det är massa förbättringar i Lambon.

Gäsp. Även om fysiken bakom bilen är densamma så är det fortfarande inte samma motor, samma chassi etc på båda bilarna. Oberoende hur mycket du trimmar dem.

Koden må vara liknande men hårdvaran är det inte.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Gäsp. Även om fysiken bakom bilen är densamma så är det fortfarande inte samma motor, samma chassi etc på båda bilarna. Oberoende hur mycket du trimmar dem.

Koden må vara liknande men hårdvaran är det inte.

Det är enormt mycket större arkitektonisk skillnad mellan PS3/XB360 och PS4/XB1, än mellan (de i grunden mycket lika) PS4/XB1 och PS5/XSX.

Kan verkligen rekommendera dig att läsa boken som rekommenderades innan, The Race for a New Game Machine: Creating the Chips Inside the XBox 360 and the Playstation 3, som inte bara är enormt spännande att följa personerna bakom (Sonys Ken Kutaragi, Microsofts J Allard, och IBM's PowerPC-arkitekter, etc), men även stor insikt i arkitektur och hårdvara i olika konsoler.

Grymt trevlig bok!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Det är enormt mycket större arkitektonisk skillnad mellan PS3/XB360 och PS4/XB1, än mellan (de i grunden mycket lika) PS4/XB1 och PS5/XSX.

Kan verkligen rekommendera dig att läsa boken som rekommenderades innan, The Race for a New Game Machine: Creating the Chips Inside the XBox 360 and the Playstation 3, som inte bara är enormt spännande att följa personerna bakom (Sonys Ken Kutaragi, Microsofts J Allard, och IBM's PowerPC-arkitekter, etc), men även stor insikt i arkitektur och hårdvara i olika konsoler.

Grymt trevlig bok!

Fortfarande. Det är inte min poäng i HUVUD TAGET.

Min poäng var att skillnaden mellan PS4 och PS5 fortfarande är betydligt större än att PS5 skulle vara en "Trimmat PS4". Vilket hade kunnat sägas om skillnaden enbart var klockfrekvensbaserad och inte två skiljt olika arkitekturer både på CPU och GPU. Inte heller påstod jag att skillnaderna var i närheten av det hoppet man gjorde när man gick från PowerPC till x86 men skillnaderna mellan Jaguar (som sitter i PS4) och Zen 2 (som sitter i PS5) är stora nog för att det ska vara betydligt större skillnader än konsolen bara skulle vara trimmat. Att påstå att PS5 är en trimmat PS4 är i grund och botten objektivt fel.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Fortfarande. Det är inte min poäng i HUVUD TAGET.

Min poäng var att skillnaden mellan PS4 och PS5 fortfarande är betydligt större än att PS5 skulle vara en "Trimmat PS4". Vilket hade kunnat sägas om skillnaden enbart var klockfrekvensbaserad och inte två skiljt olika arkitekturer både på CPU och GPU. Inte heller påstod jag att skillnaderna var i närheten av det hoppet man gjorde när man gick från PowerPC till x86 men skillnaderna mellan Jaguar (som sitter i PS4) och Zen 2 (som sitter i PS5) är stora nog för att det ska vara betydligt större skillnader än konsolen bara skulle vara trimmat. Att påstå att PS5 är en trimmat PS4 är i grund och botten objektivt fel.

Jämförelsen PS4 till PS5 är PS5 en trimmad PS4 med utökade instruktioner om man jämför en PS3 med PS4.

PS4 och PS5 har i grund och botten samma instruktioner på lågnivå api, bara att PS5 har en utökning av vad den klarar av.

Visst jämföra metal mot metal är en helt annan sak, men ytterst få människor som sitter direkt mot metal idag utan det är lågnivå api:erna som spelar roll, och där klarar PS5 av hela PS4 instruktionssätt och mer därtill.

PS3 har dock en helt annan lågnivåstruktur på api än PS4 och PS5, vilket gör det problematiskt att emulera det utanför just PS3s specifika setup för hårdvaran.

Rekommenderar verkligen boken som @martinot föreslår för dig i detta fall.

123
Skriv svar