När spel hänger sig, skärmen är svart och task manager inte visas, men ändå finns där - Lösning

Medlem
När spel hänger sig, skärmen är svart och task manager inte visas, men ändå finns där - Lösning

Vilken oerhört lång titel... men!

Ni vet hur en del spel ibland kan hänga sig i full screen, och bara blir svarta? Och när man försöker ta upp task manager så är den på "toppen", men allt är ändå svart? Jag hittade precis lösningen till det problemet.

Ctrl+Win+D, nytt virtuellt skrivbord. Det blir undantaget. Sen öppnar man task manager i det nya skrivbordet, och vips kan man slå ihjäl den elaka processen därifrån

Medlem

Använder samma metod.
Förstår INTE hur det kan fungera på det här sättet, att den svarta rutan alltid är överst, i Windows 10. Så var det väl inte förr?

Ctrl + Shift + Esc brukar fungera bättre än Ctrl + Alt + Del. Samma aktivitetshanterare men olika prioritet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När detta händer mig så ser jag till så att task manager är den aktiva rutan, sedan trycker på windows key+shift+vänster pil (min sekundära skärm är på vänster av min huvudskärm) så flyttas vald ruta till andra skärmen.
Så behöver ju såklart minst två skärmar för detta ska funka.

Medlem

Tack för tipset, alltid lär man sig något nytt!

Inaktiv

Bra med nya tips. Så många gånger jag fått dra en ctrl alt del och sen trycka på motsvarande bokstav för spelets namn och hoppas jag avslutar rätt process har funkat rätt bra för mig men ibland tar man bort några processer jag inte har nån aning om vilka det var haha

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ctrl + Shift + Esc brukar fungera bättre än Ctrl + Alt + Del. Samma aktivitetshanterare men olika prioritet.

Det är den genvägen jag brukar använda för att få upp den, men det hjälpte inte igår när Fallout 4 låste sig. Den svarta rutan var klistrad ovanpå allt.
Beror nog på spel/låsning

Medlem

Något som alltid funkar är att ctrl + alt + del och sedan väljer du logga ut, det kommer tvångsavsluta alla applikationer
alt. win-tangent + logga ut.

Inaktiv
Skrivet av baggso:

Något som alltid funkar är att ctrl + alt + del och sedan väljer du logga ut, det kommer tvångsavsluta alla applikationer
alt. win-tangent + logga ut.

Finns det en ”logga ut”-knapp på tangentbordet?

Medlem
Skrivet av baggso:

Något som alltid funkar är att ctrl + alt + del och sedan väljer du logga ut, det kommer tvångsavsluta alla applikationer
alt. win-tangent + logga ut.

Ja, men problemet där är ju att man slår ihjäl windowssessionen överlag. Den här lösningen tycker jag funkar bättre om man har andra saker igång

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Finns det en ”logga ut”-knapp på tangentbordet?

nej men det finns i startmenyn där du väljer att stänga av, starta om osv.

1
Skriv svar