Vilket/Vilka spel fick er att fastna för TV-spel

Medlem
Vilket/Vilka spel fick er att fastna för TV-spel

Som Rubriken lyder vilket/vilka spel fick er att fastna och ja bli spel nördar ? Spelar nog något av dom än idag ?

För mig så minst första konsol var en Sega master system med spelen Ghost house,Hang-on och någe golf spel. Fast jag fastnade nog för konsol spelande efter jag spelade phantasy star och sedan Mario och Zelda när jag fick min NES.

Pokemon fick mig nog fastna för RPG spel det var inte förens första Pokemon röd och blå jag visste vad RPG spel var fast jag spelat Phantasy star många år tidigare men tusan när jag var 5-6 år inte visste jag vad RPG var så för mig var Phantasy star bara ett annat roligt men svårt som tusan spel.

Min första dator fick jag när jag var 15. Men brukade spela hemma hos en polare när jag var 11-13 och spelen där som fick mig fastna för data spel var Sam and max, Theme park/Hospital, Warcraft orcs and humans och scorched earth och lite senare i åldern spelade jag Heroes of might and magic 2, warcraft 2, Duke nukem 3D och Shadow warrior. Det var nog då jag riktigt fastnade för data spel

Ut av alla dom spelen så spelar jag än idag Warcraft 2, Heroes 2, Duke nukem 3D och Shadow warrior och Theme park/Hospital.

Kan nog nämna fler spel jag spela på 90-talet som fick mig att älska spel men det är dessa jag nämnde som fick mig fastna ordentligt som fick mig att Älska spela konsol och data spel.

Förlåt om denna fråga har ställts förut men är så intressant och se folk prata om spel dom älska när dom växte up.

Medlem

Eastern Front (1941)
http://www.geekometry.com/2014/07/gamechanger-eastern-front-1...

Spelat sedan dess.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Vi köpte aldrig datorn (begagnad Spectrum), blev en C64 istället. Men det känns som att jag redan visste då att jag var hooked på spel

Inaktiv

Det här mästerverket:

Älskar gamla Mac-spel. Känns som att de hade väldigt högupplöst grafik och mjuka animationer i jämförelse med PC-spel på den tiden.

Medlem

Toejam & Earl
Tombi
Spyro the Dragon
Resident Evil
Quake

Spelar dom än idag.

Medlem

Need for Speed (1994)

Full Throttle (1995)


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Redaktör

Det var en hel del, först en Pong-konsol, sen Asteroids och Combat på Atari 2600, och senare Fort Apocalypse, Summer Games mm. på C64.


signatur
Skribent

Jag hade mycket kul med spel som Ice Climbers, Bubble Bobble och liknande när jag var liten, men första gången jag verkligen fastnade för ett spel och kände att det var "något mer" än bara ett roligt tidsfördriv var nog Little Big Adventure 2.

Nästa gång jag verkligen blev helt hänförd av ett spel var förmodligen GTA III och därefter Final Fantasy IX.

Medlem

Under min uppväxt hade vi både Mac och PC hemma, men det spelades inte på dem (bortsett från lite demos som följde med datortidningar). De första spelen jag verkligen spelade var de jag köpte själv till min egen PC runt gymnasietiden. Age of Empires II, Railroad Tycoon II, Simcity 3000 och Diablo II var några av dem (många 2:or där!). De två förstnämnda spelar jag ännu. RTS-genren var definitivt inkörsporten till spel för mig.

Flakmonkey

Går nog inte att peka på något specifikt men det här är nog de äldsta jag har ett faktiskt minne från, dock var det mest att se min storebror spela än att lira själv.

Medlem

Det här minns jag väl från min barndom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Wizard of Wor till C64, att skjuta monster tillsammans med en kompis var så jäkla skoj!

Skrivet av anon_306295:

Det här mästerverket:
https://www.youtube.com/watch?v=Di8P3skzq2A

Älskar gamla Mac-spel. Känns som att de hade väldigt högupplöst grafik och mjuka animationer i jämförelse med PC-spel på den tiden.

Shufflepuck Cafe till Amigan spenderade jag många timmar med.

Medlem

Super Mario Bros. (Nes) hookade mig direkt.

Medlem

Var tidig med PC och då var det sierras tidiga katalog med kings quest, police quest och quest for glory som fick mitt unga jag att trollbindas av spänningen 🙂.

1
Skriv svar