Spel där du glömmer bort den grå vardagen helt och hållet

Medlem
Spel där du glömmer bort den grå vardagen helt och hållet

För mig så är spelen där jag glömmer bort mig själv helt och hållet, tecknet på ett suveränt spel.
Ett fåtal spel som har gjort det för mig:
Half Life
Half Life 2
GTA 3
GTA IV
GTA V
Red Dead Redemtion 2
The Division 2
Mass Effect 1-3

Hoppas på ett flertal titlar 2020-2021


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Det spelet som fick mig tappa bort helt var Oblivion.
Installerade det en sommarkväll. Kom ut ur kloaken och där, framför mig, öppnades en helt ny värld. Plötsligt är klockan 8 på morgonen och jag har varit med om en mängd äventyr under den vakna natt som gått fortast i mitt liv.

Hoppas på att cyberpunk lyckas fängsla mig lika bra


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skribent

Mitt favoritspel genom alla tider: Final Fantasy IX. Jag blir så otroligt insugen i den världen att tid och rum bara försvinner.

Medlem

För att ett spel ska kvalificera in sig i kategorin "Glömma bort den gråa vardagen" i mina ögon så ska det också vara ett spel som går snabbt att komma in i och lika snabbt att avsluta.

Efter en arbetsdag med alla pyssel som hör till, äntligen sover barnen osv så vill man vara tidseffektiv. På helgen är jag ändå avslappnad, så då blir det lite större spel som kanske Rdr2 osv då man har tid och ork att försvinna in i en större värld.

Det spel som jag spelar mest på Xbox är Fifa, Gang beast och nu har jag dragit igång Forza 7 igen. Perfekta spel att ändå förvinna in i men samtidigt kunna filosofera under tiden man spelar om det som hänt under dagen om man känner för det, alternativt bara koppla av och stänga av tankeverksamheten.

Sista halvåret har jag konstigt nog mer speltimmar i dessa och några andra lättsammare spel än större spel. Just mycket för enkelheten att komma in i det. Och det funkar också bra.

Gta är också ett typiskt sådant spel där du bara planlöst kan åka runt utan någon press och koppla av.

Medlem

Gillar du half life så måste du köra half life alyx, snacks om att försvinna bort och glömma verkligheten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För min del är det mest Bethesda spel, dem äldre då.
Oblivion,Skyrim, Fallout 3, 4. Skapa sin egen karaktär och sin egen berättelse, mest med hjälp "A new life" moddarna.

Annars Cities: Skylines. Kan sitta timtal i sträck och pilla med väglayouter för industrier transport osv.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Mitt favoritspel genom alla tider: Final Fantasy IX. Jag blir så otroligt insugen i den världen att tid och rum bara försvinner.

Varje gång det spelet kommer på tal så börjar jag nynna på spelets menymusik. Bästa FF-spelet som släppts!

Skribent
Skrivet av Nocternity:

Varje gång det spelet kommer på tal så börjar jag nynna på spelets menymusik. Bästa FF-spelet som släppts!

Kan bara hålla med, och musiken är verkligen en stor bidragande faktor.

Medlem

Stardew Valley för mig. Ljusa och glada färger. Korta etapper så man kan avsluta när man vill även om man bara ska spela en dag till hela tiden. "Känslan" av att vara ute på landet och ta hand om sig själv och sin egen bondgård istället för den gråa storstaden i verkligheten. Bra musik i spelet även om jag varvar med någon podd ibland.

Medlem
Skrivet av blackidus:

För min del är det mest Bethesda spel, dem äldre då.

Detta. Inga andra spel får mig att glömma mig bort som Bethesdas.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Redaktör
Ponny

Säger faktiskt London 2012. Jo, ett bortglömt OS-spel som inte är bättre än bra. Det lyckas dock dra in mig som inget annat i "här och nu"-känslan och tvingar mig att fokusera (för annars river jag ribban, tjuvstartar eller missar plankan i längdhoppet).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

På sistone är det nog ArmA 3. Spelar varje torsdag med min lilla grupp och nästan varje torsdag just nu känner jag fasen innan att "nä, det här kommer inte bli kul, är för jävla trött" men hakar på ändå av pliktkänsla och det är fasen svinkul varje gång. Så fort kulorna och RPG'erna börjar flyga förbi huvudet på en och man måste sammarbeta med sina vänner för att ta sig "levande" ur situationen så försvinner vardagen ett tag, alltid en höjdpunkt på veckan.

Medlem

The Witcher 3.

Medlem

Alla Zelda, alla Soulsborne och Witcher 3.

Medlem

Star Citizen, Star wars empire at war, Operation Flashpoint the original, Command & conquer remastered, Battlefield, GTA 5, Half-Life, Civlization 6, Endless space 2,

Medlem

För min del är det nog BotW, RDR2 och Mass Effect 1-3 som dragit iväg mig längst.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Hmm fyra barn gör att jag inte har ork och tid att sätta mig in i mastodont AAA spel tyvärr. Men har alltid ett äventyrs solospel på gång och just nu är det i ghost of Tushima jag glömmer den stressiga vardagen. Passar perfekt då man kan klara av några uppdrag sen stänga av. Annars är det snabba matcher i Apex, fall guys eller BF som lockar mest.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Nu senast var det utan tvekan Death Stranding. Den ogästvänliga spelvärlden högg tag i mig totalt, till stor del för att spelet kräver uppmärksamhet vid varje taget fotsteg.

Annars är mitt eviga exempel Mass Effect. Att jogga runt på The Normandy med den suggestiva synten tuggandes i bakgrunden gör saker med mig.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Stardew Valley är nog det spel som jag blivit mest indragen i och fått tiden att gå snabbast.

FM-guru
F.d. Sisyr

Bloodlines är nog det spel där jag mest "sjunkit in" i spelvärlden och plötsligt insett att jag borde lagt mig för typ 6 timmar sen...

Red Dead Redemption 2, Disco Elysium och Pathfinder: Kingmaker är några spel på senare år som haft liknande effekt. Finns säkert fler, men det är dessa som dyker i upp i huvudet nu i alla fall.

Medlem

För egen del är det så många spel att det är svårt att namnge. Jag siktar på att endast spela den typen av spel. De flesta RPGs (helst story djupa party baserade RPGs), stora strategispel (som tex Stellaris), visual novels och liknande. Även onlinespel så som EvE online och spel med djup character progresson där man kan grinda och verkligen experimentera med builds. Tex Dungeon crawlers (Wizardry 8, Etrian Odyssey etc), Tactics spel (Tactics Ogre, Fire emblem) eller djupare action RPGs (Grim Dawn).

Medlem

Pong och Pac Man.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Samtida spel jag blivit helt uppslukad av:
FFVII remake.
Bloodborne.
The last of us 2.
World of warcraft.
Path of exile.

Medlem

AC:II gjorde det för mig. Var nog första spelet som jag "förlorade mig" i.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Snake på nokia 3310. Många missade timmar i skolan.

Medlem
Medlem

Worms Armageddon
Half Life (inkl alla expansions)
Half Life 2
Counter Strike 1.6 (clanmatcher, ventrilo, mIRC, ligor, etc.)
Age of Empires II
World of Warcraft (på den tiden man lirade vanilla och TBC)
Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
BioShock
Portal

Sen finns det såklart andra spel som också fångat mig rätt bra som är mycket värda att nämna:

FlatOut
God of War 3
Left for Dead
Medal of Honor Airbourne
Metro 2033
Hotline Miami (ultimate rage-quit spel)
PAYDAY: The Heist
Titan Quest
Terraria

Medlem

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Tomb Raider
Shenmue
Half-Life
Half-Life 2
Dragon Quest: Journey of the Cursed King
Metal Gear Solid
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
Ico
Resident Evil
Resident Evil 2
Resident Evil 4
Legacy of Kain: Soul Reaver
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto IV
Red Dead Redemption
Red Dead Redemption 2
The Last of Us
The Last of Us 2
Death Stranding
Shadow of the Colossus
Silent Hill
Silent Hill 2

Avstängd

VR spel generellt är det som gäller för att fly från verkligheten.
No man's sky I VR är som att få leva ett helt annat liv.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance

Det bästa RPGet genom alla tider.

Skriv svar