Hands-on – Baldur's Gate 3, ett vackert helvete.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag säger det ja'. Det är bokstavligen talat fantasy som de försöker anpassa utifrån hur verkligheten ser ut? Är det ens fantasy då längre?! Majoriteten av folk spelar ju spel för att komma till en annan värld, inte bli påmind om sin egen värld som de försökte ta en paus från ett tag.

Samma sak med annan underhållning: majoriteten av folk tittar på "påhittade" serier och filmer när de vill koppla av ett tag från verkligheten, inte nutidsdokumentärer. Men även där förpestas många serier och filmer av "oundviklig ideologireklam" precis som spel har förpestats av MTX istället för att representera skaparens faktiska vision av sitt konstverk.

Lite så jag känner med...men men, jag antar att tiderna förändras. Dock lite synd för en gammal galt som mig som lever kvar i det förgångna


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det kanske inte behöver vara hela världen om en viss ras inte har lika många nackdelar, men något som är viktigt är att det ska kännas som stor skillnad mellan olika raser (men i synnerhet mellan olika klasser), så att man verkligen känner sig manad till omspelning. Det ska inte gå att vara en jack of all trades på minsta vis. Man ska känna det som att skitbra utrustning är utelåst från ens karaktär så att man inte för fem öre kan hålla sig från att spela om spelet med den rasen/klassen som kan använda den där utrustningen som man suktade efter. Hur sköter spelet det?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Allra mest irriterande är alla dessa bonus actions man har att tillgå. Inte minst hoppandet. Vad är poängen med att ens ha attacks of opportunity när man helt utan konsekvenser bara kan hoppa iväg (eller putta bort fienden, för den delen)?

Aldrig hade jag trott att bunny hopping skulle vara en grej i D&D.

Jag har kört 5E en hel del och att höra att man kan hoppa ifrån en strid utan en opportunity attack är regelbrytande från mitt perspektiv.
Att hoppa iväg från närstrid ska vara en opportunity attack med tanke på att måltavlan gör det med sin egen vilja.

Exempel på vad som inte orsakar opportunity attacks är teleportering, någon annan orsakar att den kommer ut ifrån närstrid

En video under 46 sekunder om opportunity attacks

Det verkar ändå vettigt att den inte utlöser det när man ändå knuffar bort fienden ifrån närstrid i min mening, man använder ju ändå en av sina handlingar som man kan attackera med i det fallet och slutligen integrerar man med fienden.

Varje runda är en pågående gång av 5-6 sekunder i de flesta rollspel där allting sker på samma gång men vi som spelar spelet får ta en varsin tur för att representera vad karaktärerna gör under dessa sex sekunder.

Vill påpeka att jag inte har Baldurs Gate 3 men jag är mycket av en regeladvokat angående D&D 5E.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Seveni:

Jag har kört 5E en hel del och att höra att man kan hoppa ifrån en strid utan en opportunity attack är regelbrytande från mitt perspektiv.
Att hoppa iväg från närstrid ska vara en opportunity attack med tanke på att måltavlan gör det med sin egen vilja.

Exempel på vad som inte orsakar opportunity attacks är teleportering, någon annan orsakar att den kommer ut ifrån närstrid

En video under 46 sekunder om opportunity attacks
https://www.youtube.com/watch?v=SWSGv7cn1zs

Det verkar ändå vettigt att den inte utlöser det när man ändå knuffar bort fienden ifrån närstrid i min mening, man använder ju ändå en av sina handlingar som man kan attackera med i det fallet och slutligen integrerar man med fienden.

Varje runda är en pågående gång av 5-6 sekunder i de flesta rollspel där allting sker på samma gång men vi som spelar spelet får ta en varsin tur för att representera vad karaktärerna gör under dessa sex sekunder.

Vill påpeka att jag inte har Baldurs Gate 3 men jag är mycket av en regeladvokat angående D&D 5E.

I BG 3 så kan du när du vill hoppa iväg från en närstrid, helt riskfritt. Att knuffa bort sin motståndare är f.ö. också en bonus action, så du använder INTE en action du annars hade kunnat använda till att attackera. Du kan alltså knuffa bort motståndaren och därefter både springa iväg och attackera (eller bara stå kvar och attackera osv), utan att provoka en attack of opportunity. Knuffarna är dock inte 100% garanterade att lyckas, till skillnad från hoppen, och jag tror heller inte att alla fiender går att knuffa.

Resultatet är att det är omöjligt för AI:n att "fånga" dina gubbar. 15h in i EA har jag inte drabbats av en enda attack of opportunity då jag kan hoppa iväg varenda gång. Däremot får man en massa opportunities på AI:n, då de själva inte hoppar iväg utan bara springer...

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Tydligt tecken på när ideologiska tolkningar får för mycket utrymme. Det är ändå bara ett sätt att tolka det på. Inget mer.
Att göra kopplingen till att Orcher = black people är bara en väldigt crude tolkning. Fantasy tenderar att ha rätt tydliga onda och goda.
Säger inte så att det allt måste vara fallet. Men vafan orcher ska vara primitiva vildar, ibland t.o.m demoniska.
Kan dom inte få vara det? Måste allt anpassas efter en liten skara människor som tycker det är omoraliskt?
Skaparna måste stå på sig lite och inte förvandla allt till mellan mjölk content. Snart blir allt made for Disney plus. Dvs att allt måste följa väldigt tydliga mallar för vad som är moraliskt. Inte alls bra för att ge ett varierande kulturutbud.

Haha, ja det är inte bara en "crude" tolkning, utan helt efterblivet.
Med sådant jävla tolknings-svängrum så kan väl all fiktion förbjudas då.

I mina ögon finns det inte mycket att tolka, för mig är en orch en orch i det universumet det utspelar sig i, ingenting annat.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

I BG 3 så kan du när du vill hoppa iväg från en närstrid, helt riskfritt. Att knuffa bort sin motståndare är f.ö. också en bonus action, så du använder INTE en action du annars hade kunnat använda till att attackera. Du kan alltså knuffa bort motståndaren och därefter både springa iväg och attackera (eller bara stå kvar och attackera osv), utan att provoka en attack of opportunity. Knuffarna är dock inte 100% garanterade att lyckas, till skillnad från hoppen, och jag tror heller inte att alla fiender går att knuffa.

Resultatet är att det är omöjligt för AI:n att "fånga" dina gubbar. 15h in i EA har jag inte drabbats av en enda attack of opportunity då jag kan hoppa iväg varenda gång. Däremot får man en massa opportunities på AI:n, då de själva inte hoppar iväg utan bara springer...

Absolut urlöjligt hahahaha, ska du ta och rapportera det till utvecklarna?
När jag är spelare så skulle jag till och med påpeka att spelledaren får en opportunity attack när någon hoppar iväg, suck..

_____
Bonus action att knuffa en person? vad i helvete... är det någon särskild klass du spelar som?
Jag blir så störd av spelet bara att jag tänker på det.

Trollkarlen knuffar, gör sin trollformel utan disadvantage och springer iväg längre bort. Om fienden har 30 feet movement också så kan dem inte komma ikapp dig för då måste dem använda sin movement + en dash action för att komma ikapp trollkarlen och sen gör trollkarlen samma sak igen...Rinse & Repeat.

Medlem
Skrivet av Seveni:

Absolut urlöjligt hahahaha, ska du ta och rapportera det till utvecklarna?
När jag är spelare så skulle jag till och med påpeka att spelledaren får en opportunity attack när någon hoppar iväg, suck..

_____
Bonus action att knuffa en person? vad i helvete... är det någon särskild klass du spelar som?
Jag blir så störd av spelet bara att jag tänker på det.

Trollkarlen knuffar, gör sin trollformel utan disadvantage och springer iväg längre bort. Om fienden har 30 feet movement också så kan dem inte komma ikapp dig för då måste dem använda sin movement + en dash action för att komma ikapp trollkarlen och sen gör trollkarlen samma sak igen...Rinse & Repeat.

Japp det är löjligt, jag har skrivit med det i en feedback post till larian angående hoppandet, tycker även att hoppandet används överdrivet mycket och orealistiska längder i spelet, har liksom en dvärg fighter som kan hoppa jämnfota 10 meter.

Medlem

När ska ni lära er källkritik?

"Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own.""

Racial Attributes är kvar. Men det kommer nån modul som låter spelarna modifiera sina karaktärer utifrån deras bakgrund.

Det de ändrat är den extremt töntiga grejen att alla av en ras har en given moralisk predisposition. Orcs eller Drows måste alltså inte vara onda längre.

Som gammal rollspelsräv tycker jag det låter utmärkt.

Men hälften av er i kommentarerna borde fan skämmas över hur lättmanipulerade ni är.

Medlem
Skrivet av Moortis:

När ska ni lära er källkritik?

"Later this year, we will release a product (not yet announced) that offers a way for a player to customize their character’s origin, including the option to change the ability score increases that come from being an elf, a dwarf, or one of D&D’s many other playable folk. This option emphasizes that each person in the game is an individual with capabilities all their own.""

Racial Attributes är kvar. Men det kommer nån modul som låter spelarna modifiera sina karaktärer utifrån deras bakgrund.

Det de ändrat är den extremt töntiga grejen att alla av en ras har en given moralisk predisposition. Orcs eller Drows måste alltså inte vara onda längre.

Som gammal rollspelsräv tycker jag det låter utmärkt.

Men hälften av er i kommentarerna borde fan skämmas över hur lättmanipulerade ni är.

Du måste ju förstå att det är roligare att klaga på allt "jävla PK" än att faktiskt ta reda på vad som gäller

12
Skriv svar