Meta Quest 2 - Officiella tråden, Diskussion, Spelare, Guider, frågor, tips

Medlem

Ångrar lite att jag inte köpte den istället för den utan batteri, 2 timmar går fort när man har roligt 😞

Medlem
Skrivet av HerrLarsson:

Ångrar lite att jag inte köpte den istället för den utan batteri, 2 timmar går fort när man har roligt 😞

Jag har inte köpt nån strap.
Men antingen köper jag den med batteri eller så avvaktar jag 3e parts.
Beror lite på hur original känns


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte köpt nån strap.
Men antingen köper jag den med batteri eller så avvaktar jag 3e parts.
Beror lite på hur original känns

Jag tycker att originalet satt förvånansvärt bra ändå.

International
Man of Mystery

Ni som fått era q2'or redan, hur stora är är lådorna de levereras i ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av Molotov:

Jag har inte köpt nån strap.
Men antingen köper jag den med batteri eller så avvaktar jag 3e parts.
Beror lite på hur original känns

Jag har beställt den "vanliga" elitestrappen, men borde man inte kunna fästa en 10-20 mAh bakpå och ladda med den på samma sätt?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Jag har beställt den "vanliga" elitestrappen, men borde man inte kunna fästa en 10-20 mAh bakpå och ladda med den på samma sätt?

Ja det går nog, många hade såna egna lösningar med Quest 1


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sven82:

Men av det lilla man såg av upplösningen, så kändes det väldigt lovande.

Nu har dom släppt uppdateringen på questen!😃😃

Fixar uppdateringen nu innan jobbet. Så är eftermiddagen spikad.

Medlem
Skrivet av Sven82:

Nu har dom släppt uppdateringen på questen!😃😃

Fixar uppdateringen nu innan jobbet. Så är eftermiddagen spikad.

Härligt.
jag hoppas jag får min imorgon


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sven82:

Nu har dom släppt uppdateringen på questen!😃😃

Fixar uppdateringen nu innan jobbet. Så är eftermiddagen spikad.

Satan så gött!

Jag väntar fortfarande på ett mejl med sändningsnummer osv, kan inte vänta längre!

Medlem

Skulle vara mycket intressant ni som ser på film, hur ni upplever Quest 2. Quest gen 1 höll inte måttet för mig, det blir gammel-TV pixlar och jag ser hellre en film på iPad i nyllet. Om Quest 2 fixar biokännslan så blir det nog ett köp. Tror där ligger min nästa standard efter alla uppgraderade headset

Medlem

Idag släpps Quest 2 officielt.

Min Quest 2 håller på köras ut till utlämningsstället har jag fått meddelat. JIPPIE
Synd att man jobbar eftermiddag och inte hinner leka i kväll, får bli i morgon på förmidagen man testar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Idag släpps Quest 2 officielt.

Min Quest 2 håller på köras ut till utlämningsstället har jag fått meddelat. JIPPIE
Synd att man jobbar eftermiddag och inte hinner leka i kväll, får bli i morgon på förmidagen man testar

Härligt, min kommer imorgon, tänk så kul vi ska ha 😊👍

Medlem
Skrivet av HerrLarsson:

Härligt, min kommer imorgon, tänk så kul vi ska ha 😊👍

Jajamen.
Ska även försöka hinna knåpa ihop en guide innan veckans slut på virtual desktop / SideQuest för att kunna köra trådlöst PCVR.

Quest 2 måste ha fått många nybörjare för det skrivs många ställen nu på nätet, folk gör fel osv. Köper fel version mm. Så ska skriva en guide på svenska


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

International
Man of Mystery

Blir fanimig tokig på Oculus och facebook, kan inte handla nåt eftersom jag inte skriver in rätt PIN och jag har inget minne av att ha konfigurerat nåt PIN. När man försöker ändra PIN i mobilappen vill den ha det gamla PIN först..eh ? När man försöker ändra i PC-appen vill den ha lösenordet man loggade in med, fb-kontot antar jag, men se det är incorrect..

Tror jag lägger det här junket åt sidan ett tag och lugnar ner mig.. spenderar eftermiddagen med att jonglera motorsågar eller nåt annat avstressande


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Jag har precis hämtat min Quest 2 i butiken. Det var det sista exemplaret. Tur att jag hade beställt i förväg, så de hade lagt undan det till mig.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Blir fanimig tokig på Oculus och facebook, kan inte handla nåt eftersom jag inte skriver in rätt PIN och jag har inget minne av att ha konfigurerat nåt PIN. När man försöker ändra PIN i mobilappen vill den ha det gamla PIN först..eh ? När man försöker ändra i PC-appen vill den ha lösenordet man loggade in med, fb-kontot antar jag, men se det är incorrect..

Tror jag lägger det här junket åt sidan ett tag och lugnar ner mig.. spenderar eftermiddagen med att jonglera motorsågar eller nåt annat avstressande

Pin fick man välja om man ville ha första gången man handlade.
För att slippa skriva kortnr/Paypal kod varje gång antar jag.
Jag vet inte hur man gör om man glömmer bort den, antar att du måste kontakta Oculus/Facebook.
Inte sparad i nån "lösenordshanterare"?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av El Visp:

Jag har precis hämtat min Quest 2 i butiken. Det var det sista exemplaret. Tur att jag hade beställt i förväg, så de hade lagt undan det till mig.

Avis min ligger på utlämningsstället blir att hämta på morgonen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur tänker ni som har en Quest 1?

Fortsätter ni med Quest 1 och kanske uppgraderar senare?
Säljer/Har sålt Quest 1 för att byta?
Eller behåller ni Quest 1 och kör båda?

Själv kommer jag behålla Quest 1, iaf till en början.
Kan man nån gång köra "VR Lan" här hemma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nå, vad är era åsikter såhär långt?
Mest intressant är ju att höra er som går från q1 till q2.
Har läst lite på reddit och avvaktar köp efterssom det jag läst inte övertygar. Något lägre FOV för de med ip 68, tydligen är kanterna på skärmen mer märkbara än på q1. Kass svärta, var väntat då det är lcd till skillnad ifrån oled på q1, men tydligen värre än vad folk befarat. Upplösningen är dock högre vilket ger skarpare skärm med mindre screendoor.
Men utöver detta verkar det mesta vara en nedgradering. Kommer själv ifrån Quest1 och Valve Index så befarar att jag blir rejält besviken.
Har man ingen tidigare erfarenhet eller äger/ägt någor VR-set sedan innan är jag dock säker på att man blir nöjd.

International
Man of Mystery

Nu när jag tog ett steg tillbaka och lyckades få ordning på först alla inloggningar och sen sidequest/virtual desktop måste jag erkänna att jag är rätt imponerad över hur bra det funkar.

Ja, det är lite pyssel-hack för att få wifi-link att funka men rätt könt att kunna gå ner i vardagsrummet och spela Alyx utan nåt annat än VR-ögslonen. Handkontrollerna känns lite som McDonalds-leksaker förstås, önskar man hade kunnat använda sina Index-knuckles men som sagt, det är billigt och det funkar. Den här kommer bli ett bra komplement till Indexen här hemma och med möjligheten att kunna spela SteamVR-spelen slipper man ju det sugiga att behöva köpa alla spel på nytt i Oculusbutiken ( som känns dyrare än Steam imho ).

Det ska tilläggas att tjejen blev väldigt glad över 55 häxvrål-pingvinstänger också, så glad att hon inte har klagat på att jag köpt ännu ett VR-set


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Nybörjare och första mötet med VR
Har gestat runt för fuölt under kvällen, känner.mig smått åksjuk å snurrig - vart nog lite för lång tid att börja med. Men rackarns va kul det var.
Lätt att komma igång, lyclades också få till sidequest för några spel jag var nyfiken på.
Det här kommer jag göra mer

Medlem

Hämtade ut headsetet igår kväll efter jobbet 5min innan stängning av utlämningstället, så har hunnit prova headsetet en del nu på.
Så mina första intryck.
Sämre svärta jämfört med Quest 1, ganska tydligt faktiskt. Även lite mer utsmetat om man ska vara ärlig.
Däremot den högre upplösningen och allmänt klarare bild än Quest 1 gör det endå till en bättre upplevelse när man spelar spel.

Det är mycket högre ljusstyrka känns det som, mot helvitt så ser man en blå smal ring runt i periferin.

IPD så funkar både 1 och 2 för mig, läge 3 fungerade faktiskt också bara lite suddigare, men dom yttre kanterna blir raka, det kan jag tänka mig är otroligt störande för dom som kommer från Quest 1 och har hög IPD tyvärr.

Screendor är MYCKET mindre, man kan se pixlarna om man verkligen kollar noga, jag tror majoriteten av alla som kör inte bryr/stör sig på detta, ett icke problem.

Kontrollen är inte skönare, jag gillar Quest 1 touch bättre, speciellt om man ska hålla pistolgrepp. Nu måste man ha tummen uppe på "plattan" och då känns det inte som att hålla ett riktigt pistolgrepp.

Alla spel jag provade såg bättre ut med Quest 2 även fast det inte kommit nån speciellt Quest 2 uppdatering.
Jag har inte testat PCVR än.

Allt som allt, i början kändes det inte som en uppgradering men efter man spelat ett tag så känns det bättre.
Hela produkten i sig ger ifrån sig en "billig" känsla jämfört med quest 1.

Men men kanske låter negativ men jag är ändå nöjd och jag kan sitta här och växla mellan Quest 1 och Quest 2 och kolla skillnaden direkt

Är man VR nybörjare så är endå Quest 2 överlägset det bästa man kan köpa för priset den kostar och perfekta insteg för både stand-alone VR och PCVR.

Är man PCVR-spelare och redan kör Index eller ska köpa Reverb G2 så behöver man nog inte bry sig. Om man nu inte skulle vara sugen på Stand-alone eller trådlös PCVR.

Är man redan Quest 1 ägare, så tycker jag att man behöver inte känna bråttom att byta upp sig, om man nu inte oroar sig om att andrahandsvärde ska störtdyka på sin Quest 1 men den risken finns väll att det redan gjort.

Om nån har en fråga om jämförelse Quest 1 och Quest 2 så är det bara fråga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur står sig Quest 2 mot Rift S?

Medlem

Har nu också hunnit prova PCVR under dagen.
Trådlöst med virtual desktop.

Fungerade riktigt bra, fick känslan att det fungerade bättre än med Quest 1 men det kan också göra med den skarpa bilden mot Quest som bidrog.
Riktigt snyggt, det känns som PC spel fått en större boost än Quest spel (dom som inte enkom fått Quest 2 uppdateringar)

Trådlöst VR, ja jag säger då det. Känner inte att jag kan gå tillbaka till trådbundet, även fast man var lite sugen på Reverb G2 tidigare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Brov:

Hur står sig Quest 2 mot Rift S?

Quest 2 är tänkt att ersätta Rift S.
Under 2021 upphör Rift S.

Rift S har väll fördelen just nu.

Bekvämare
80Hz, Quest 2 kör 72Hz samma som Quest 1 men ska uppdateras till 90Hz. Anledningen varför 90Hz togs bort är pga problem med Guardian framkommit.

Möjligtvis att Rift S ser bättre ut jämfört med Link (som också ska uppdateras fortfarande beta)
Men jag tror Virtual desktop det trådlösa sättet att spela PCVR med Quest 2 ser bättre ut än Rift.

Ska man köra renodlat PCVR kan ske det inte är Rift S -> Quest 2 är hoppet man ska göra om man inte värdesätter Quest 2 standalone och wireless utan bör kolla på andra renodlade PCVR headsets ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem

Kul med lite tidiga intryck

Jag fick min quest 2 idag innan middag, han köra ungefär 40min på lunchen
Men från att ha gått från en HTC vive till detta var helt sjukt, tyckte bilden var helt amazing. Man ser knappt pixlarna längre, för anstränga sej ordentligt för att se dom. Däremot gillade jag inte original strapet alls, iaf inget bra första intryck. Får Elite strapet imorgon så hoppas på bättre komfort.
Har också lite svårt för kontrollerna, (som sagt, 40 min hann jag testa) Men dom kändes små och lite otympliga, lätta att tappa grepp om, Vive kontrollerna må vara dåliga på sitt sätt men ändå lite tyngd i dom och sköna att hålla i. Kan också vara att jag är van vid just den kontrollen, kommer nog bli bättre med tiden.

Ska bli kul att hårdtesta under kvällen

Medlem
Skrivet av HerrLarsson:

Kul med lite tidiga intryck

Jag fick min quest 2 idag innan middag, han köra ungefär 40min på lunchen
Men från att ha gått från en HTC vive till detta var helt sjukt, tyckte bilden var helt amazing. Man ser knappt pixlarna längre, för anstränga sej ordentligt för att se dom. Däremot gillade jag inte original strapet alls, iaf inget bra första intryck. Får Elite strapet imorgon så hoppas på bättre komfort.
Har också lite svårt för kontrollerna, (som sagt, 40 min hann jag testa) Men dom kändes små och lite otympliga, lätta att tappa grepp om, Vive kontrollerna må vara dåliga på sitt sätt men ändå lite tyngd i dom och sköna att hålla i. Kan också vara att jag är van vid just den kontrollen, kommer nog bli bättre med tiden.

Ska bli kul att hårdtesta under kvällen

Dom nya touch kontrollerna är lite större faktiskt än Quest 1, jag har vant mig nu lite men först tyckte jag inte om dom. "pistolgrepp" funkar inte längre så där får man vänja om sig.
HTC Vive kontrollerna må vara utdaterade idag men det är ett kvalitetsbygge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom nya touch kontrollerna är lite större faktiskt än Quest 1, jag har vant mig nu lite men först tyckte jag inte om dom. "pistolgrepp" funkar inte längre så där får man vänja om sig.
HTC Vive kontrollerna må vara utdaterade idag men det är ett kvalitetsbygge

Ja, dom tålde ett par smällar in i betong väggen 😊

Jag tror jag hade velat ha touch controllerna lite längre, sitter bra i handen annars men Känns lite för korta i själva handtaget. Men jag tror jag kommer vänja mej vid det antar jag.

Sitter och funderar på vilket spel man ska köpa först, finns det något Nice quest exclusivt som man missat när man kört steamvr?

Medlem

Touch kontroller har alltid varit korta av nån anledning ända från gen 1, har man lite större hand så är lillfingret nedanför.

Jag vet inte om du kört revive men Oculus exclusiva Lone Echo (PC) och multiplayer läget Echo VR är riktigt bra imo.
Echo VR finns gratis på Quest native.
Asgards wrath (PC) har också fått lovord men det har jag inte provat själv.

Lies Beneath är ett Silent Hill/Resident evil liknande spel i Comic Book style. Räkna inte med nå Half life alyx kvalitet men ganska stämningsfull Shooter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar