Första testet – Xbox Series X

Robot
Första testet – Xbox Series X

Här har du första intrycken från nästa konsolgeneration.

#xbox-series, #xbox-series-x


NuZ
Testpilot

Tack för ni delar med er av första intrycket

*host* Ni vill inte låna ut konsolen? *host*


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är det verkligen så häpnadsväckande med en SSD? Jag har haft det i min PC i åratal, det är väl mer än 7 år sen dom första släpptes?

Det låter mest som något försäljningsknep man använder för att lura oinsatta.

Om jag inte har missat något så presterar den nya xboxen som en medelmåttig gaming PC? Skulle vara kul att se benchmarks.

Redaktör
Skrivet av fishfugg:

Är det verkligen så häpnadsväckande med en SSD? Jag har haft det i min PC i åratal, det är väl mer än 7 år sen dom första släpptes?

Det låter mest som något försäljningsknep man använder för att lura oinsatta.

Om jag inte har missat något så presterar den nya xboxen som en medelmåttig gaming PC? Skulle vara kul att se benchmarks.

Konsol är konsol och pc är pc, det blir skevt att jämföra dem rakt av. Men SSD är nytt som standardlagring i konsolerna, och det gör ungefär lika stor skillnad som det gjorde på pc, dvs mycket snabbare laddning. Skälet att det dröjt är för att konsoler har mycket lägre pris än datorer man kan spela på.


signatur
Medlem
Skrivet av fishfugg:

Är det verkligen så häpnadsväckande med en SSD? Jag har haft det i min PC i åratal, det är väl mer än 7 år sen dom första släpptes?

Det låter mest som något försäljningsknep man använder för att lura oinsatta.

Om jag inte har missat något så presterar den nya xboxen som en medelmåttig gaming PC? Skulle vara kul att se benchmarks.

Deras målkund är inte folk som sitter på en spel-PC. För folk som är redigt less på långa laddningsskärmar varje gång man dör i ett FromSoft-spel eller flera minuters väntan på att en öppen värld ska ladda in så är det här ett rejält kliv framåt. Det möjliggör även annorlunda speldesign där man inte behöver ta hänsyn till en 5400 RPM hårddisk längre, vilket även PC-spelare kommer dra nytta av.

För övrigt så tycker jag Series X verkar riktigt trevlig. Skulle tro att man får mycket valuta för pengarna med en Series X och Game Pass. Series S däremot är ju olycklig om det får sån stor påverkan på speldesign som det talas om, de sätter lite käppar i sitt eget hjul.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Mindre än en månad kvar. Ser fram emot.

Avstängd

Hur är det med Wifi 6? Har Xbox S/X den senaste tekniken på Wifi? Jag har svårt få fram nätverkskabeln till min TV och spelar mycket BFv då är det ett måste med snabbaste uppkopplingshastigheten. Fortfarande inte uppladdningsbara batterier i handkontrollen år 2020? I ett hållbart samhälle är det antagligen bra att tänka på.

Medlem

Hur är det med strömkablar? Har den senaste strömkablarna? ^^

Dolby Vision och Dolby Atmos va?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hur är det med strömkablar? Har den senaste strömkablarna?

Lol.

Artikeln gjorde mig ännu mer sugen på SX. Kan knappt bärga mig längre. Visst vore det kul med ett "riktigt" nextgen-spel också, men backloggen är oändlig och spelen kommer komma. Fullständigt övertygad om att MS kommer leverera denna generation, krävs bara lite tålamod till från oss.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Konsol är konsol och pc är pc, det blir skevt att jämföra dem rakt av. Men SSD är nytt som standardlagring i konsolerna, och det gör ungefär lika stor skillnad som det gjorde på pc, dvs mycket snabbare laddning. Skälet att det dröjt är för att konsoler har mycket lägre pris än datorer man kan spela på.

Det är inte skevt att jämföra dem alls, det bara råkar vara så att PC'n alltid är bättre.

Medlem
Skrivet av Eken77:

Hur är det med Wifi 6? Har Xbox S/X den senaste tekniken på Wifi? Fortfarande inte uppladdningsbara batterier i handkontrollen år 2020? I ett hållbart samhälle är det antagligen bra att tänka på.

I ett hållbart samhälle är ju Xboxens dosor drömmen jämfört med Sonys inbyggda batteri.

Dosorna från One seriens fungerar till Series S/X och med vanliga AA batterier, så är det bara att köpa uppladdningsbara AA så var det fixat.
Några invändningar?

Medlem

Wifi6 saknas och senaste bluetooth standarden.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Eken77:

Hur är det med Wifi 6? Har Xbox S/X den senaste tekniken på Wifi? Jag har svårt få fram nätverkskabeln till min TV och spelar mycket BFv då är det ett måste med snabbaste uppkopplingshastigheten. Fortfarande inte uppladdningsbara batterier i handkontrollen år 2020? I ett hållbart samhälle är det antagligen bra att tänka på.

Uppladdningsbara AA är nog det bästa för miljön samma med att det går att använda de förra dosorna.

Varför köra på Wifi när du kör comp? Du får inte lägre ping med Wifi6. Du får en bättre förbindelse och en betydligt högre ner/upp hastighet. Men spel utnyttjar endast en liten del av den bandbredden. Så ja, du kommer kunna tanka hem spelet fortare (fast fortast med kabel) än tidigare standarder. Men någon större skillnad ”ingame” kommer du inte märka så länge du kör på Wifi

Skrivet av lars_kongo:

Wifi6 saknas och senaste bluetooth standarden.

Se mitt tidigare svar. BT för vad? Headset med egen dongel är oftast bättre så de slipper trängas i frekvensbandet/kanaler. Gällande dosorna så kör MS med sin egna lösning istället som tydligen är väldigt bra. Dosorna tillåter BT dock för koppla mot mobiler och PC. Men ja det är fränt med PS5 att de har wifi6 och nya BT. Men inget krav för en konsol. Kommer ta tid innan Svensson skaffar Wifi6 router hemma istället för kabel om man måste


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av fishfugg:

Är det verkligen så häpnadsväckande med en SSD? Jag har haft det i min PC i åratal, det är väl mer än 7 år sen dom första släpptes?

Det låter mest som något försäljningsknep man använder för att lura oinsatta.

Om jag inte har missat något så presterar den nya xboxen som en medelmåttig gaming PC? Skulle vara kul att se benchmarks.

Vi har testat laddtiderna i en separat artikel, jämför motsvarande spel på din pc och se hur det snabbt det går. Att "lura oinsatta" är nog inte på tapeten, men det är en stor grej för konsoler. Och förhoppningsvis innebär det också att utvecklare börja optimera för den typen av lagring så att även pc-marknaden får fördelar av det.


signatur
Skrivet av Eken77:

Hur är det med Wifi 6? Har Xbox S/X den senaste tekniken på Wifi? Jag har svårt få fram nätverkskabeln till min TV och spelar mycket BFv då är det ett måste med snabbaste uppkopplingshastigheten. Fortfarande inte uppladdningsbara batterier i handkontrollen år 2020? I ett hållbart samhälle är det antagligen bra att tänka på.

Vi fattar!1 du gillar inte Microsoft och Xbox! därför du skapar ett kontot för att mest klanka ner på på dom, väldigt moget av dej.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

CPU'n gör ibland mer än SSD'n vad gäller snabba laddningstider, det är ju kombinationen av dessa som gör att i princip alla laddningstider är snabbare gentemot xbox one X. Digital foundry har en bra video som förklarar det i detalj :).

Medlem
Skrivet av NuZ:

Se mitt tidigare svar. BT för vad?

För när inte prestanda är bättre på något sätt så får man rycka efter de strån man kan.

Medlem

Detta eviga tjafsande alltså, vad får folk ut av det? Det är tröttsamt att läsa i varenda tråd om antingen Playstation eller Xbox, ger er någon gång.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Här har du första intrycken från nästa konsolgeneration.

#xbox-series, #xbox-series-x


Grymt snabbtest, och fantastiskt hur de lyckats få till detta så tidigt.

Riktigt gott jobbat av redaktionen på FZ!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Är det verkligen så häpnadsväckande med en SSD? Jag har haft det i min PC i åratal, det är väl mer än 7 år sen dom första släpptes?

Det låter mest som något försäljningsknep man använder för att lura oinsatta.

Om jag inte har missat något så presterar den nya xboxen som en medelmåttig gaming PC? Skulle vara kul att se benchmarks.

Skulle gissa på att det inte var särskilt ekonomiskt gångbart att trycka i en 500GB SSD i varken PS4 eller Xbox one år 2013.
Nu är det dags för den nya generationen med SSD. Därför är det häpnadsväckande.

Medlem
Skrivet av martinot:

Grymt snabbtest, och fantastiskt hur de lyckats få till detta så tidigt.

Riktigt gott jobbat av redaktionen på FZ!

Håller med, men samtidigt trist att det bara är Yakuza och Dirt 5 som testas än. Sistnämnda lär jag skaffa tack vare split-screen dock, ser skoj ut. Men ser fram emot nästa test och med fler spel!

Medlem
Skrivet av Eken77:

Hur är det med Wifi 6? Har Xbox S/X den senaste tekniken på Wifi? Jag har svårt få fram nätverkskabeln till min TV och spelar mycket BFv då är det ett måste med snabbaste uppkopplingshastigheten. Fortfarande inte uppladdningsbara batterier i handkontrollen år 2020? I ett hållbart samhälle är det antagligen bra att tänka på.

Eken; har för mig att du redan bestämt dig för PS5, och (enligt din egna utsaga) direkt ogillar Xbox?

Men du kanske är bekymrad, ändå, för säkerhets skull (om du kanske ångrar dig)?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Ambassadör
Xbox

26 dagar kvar nu!

Utöver den vansinniga prestandan för pengarna och alla fräna nya spel vi kommer att få se under next-gen (från 23 studios!) så är ju alla dessa QoL-förbättringar vi ser med kortare laddningstider, Quick Resume, Auto-HDR och förbättrade bakåtkompatibla spel skäl i sig att uppgradera till en Series X.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Håller med, men samtidigt trist att det bara är Yakuza och Dirt 5 som testas än. Sistnämnda lär jag skaffa tack vare split-screen dock, ser skoj ut. Men ser fram emot nästa test och med fler spel!

Jo, de har ju säkert haft begränsad tillgång på lämpliga titlar att testa. Men givet att det är ett snabbtest, och så pass tidigt (många större tidningar som inne hunnit med) så är jag riktigt imponerad av FZs jobb.

Ser också fram emot fler titlar för framtida tester!

Ser dock riktigt, riktigt lovande ut (så här långt).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Främsta anledningen till att PS5 har WIFI 6 är troligen p.g.a. VR.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör
Skrivet av Sille:

Det är inte skevt att jämföra dem alls, det bara råkar vara så att PC'n alltid är bättre.

Det är lite som att jämföra en standard-Skoda med en schysst BMW: den ena är rappare, men till ett högre pris.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har testat

Jag har två grejer jag undrar om ni kan testa till ert fullstora test?

1. När man på den gamla XBox One kopplade in en extern HDD (dvs en gammal hederlig mekanisk hårddisk, inte en SSD), så varvade hårddisken upp ungefär en gång var femte minut istället för att gå ner i sleep mode när XBoxen gick ner i idle (för mer info om detta problem, googla typ på "external hdd spinning idle xbox", och nej, ingen av de föreslagna lösningarna man kan hitta löser problemet). Beter sig XBox Series X likadant? (Jag har massor med gamla spel som jag tänkte ha på en billigare extern HDD, men som det är nu till min XBox One har jag varit tvungen att koppla ur den större med ljudligare 10TB-disken för att den låter dygnet runt, och istället vara förpassad till en mindre men tystare 2TB-disk) :/

2. Har de lagt dit en möjlighet i inställningarna till att stänga av systemljudet så man slipper höra ett jäkla bloppande när man navigerar runt på konsolen?

Dessa är nära på deal breakers för min del.

Medlem

Bra test, dammat av platsen där hon skall stå, ny fin hdmi framdraget från surroundstärkaren, projjen justerad i alla leder, välkommen hit fröken X.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är lite som att jämföra en standard-Skoda med en schysst BMW: den ena är rappare, men till ett högre pris.

Då menar du självklart att konsol är BMW’n som är lite finare och PC en Skoda, kanske snabb men inte lika fin. Bara för att förtydliga ditt citat alltså


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Även om de nya konsolerna inte släppts än blir jag ändå nyfiken på hur deras "uppdaterade" (tänk pro) versioner kommer se ut. Kommer Microsoft fortsätta med kub-formatet och kommer Sony att leverera ytterligare ett rymdskepp?

Skriv svar