Första testet – Xbox Series X

Redaktör
Skrivet av Querth:

CPU'n gör ibland mer än SSD'n vad gäller snabba laddningstider, det är ju kombinationen av dessa som gör att i princip alla laddningstider är snabbare gentemot xbox one X. Digital foundry har en bra video som förklarar det i detalj :).

Bra förtydligande, stämmer helt med vårt test av laddtider: Series X var markant snabbare än One X med samma SSD.

Jag hade en gammal Macbook från 2008, där jag bytte hårddisken mot SSD kring 2013 eller så. Blev som en helt ny dator, otrolig skillnad. En kompis gjorde liknande nyligen på en 5-7 år gammal laptop, samma resultat. Användes inte för gaming, men ändå intressant effekt.

Skrivet av martinot:

Grymt snabbtest, och fantastiskt hur de lyckats få till detta så tidigt.

Riktigt gott jobbat av redaktionen på FZ!

Skrivet av Ribcage:

Håller med, men samtidigt trist att det bara är Yakuza och Dirt 5 som testas än. Sistnämnda lär jag skaffa tack vare split-screen dock, ser skoj ut. Men ser fram emot nästa test och med fler spel!

Ah, tack! Fler tester kommer, både av spel och konsol.

Skrivet av NuZ:

Då menar du självklart att konsol är BMW’n som är lite finare och PC en Skoda, kanske snabb men inte lika fin. Bara för att förtydliga ditt citat alltså

Haha. Spel är kul, oavsett plattform. Sen gillar man vissa lite mer av vissa anledningar, andra mer av andra.

Skrivet av bluebird:

En sak jag funderar på är placeringen av konsolen. För min del är det utan tvekan smidigare att lägga den ned, men jag förstår också att det ur värmeperspektiv är bättre att ha den stående med fri luft ovanför.

Har ni testat att köra den i liggande läge och märker ni i så fall av någon skillnad i fläktljud etc?

Jag har kört den både stående och liggande, inte märkt någons skillnad i ljud. Eftersom utbålset sitter upptill lär det inte spela någon roll om den ligger ner, så länge det finns utrymme att blåsa ut luften. Under finns insugshål, till stor del täckt av bottenplattan. Det borde snarare vara så att den tar in luft lättare i liggande läge.


signatur
Medlem
Skrivet av Iceman88:

Svårt att säga hur nära Mac den är på ooptimerade förra gen spel med olåst FPS. Det blir ju troligtvis en typ av brute force taktik mot dem. Att det kommer varmluft ur den är ju bara ett bevis på att kylningen funkar.
Skulle det komma kalluft ur den skulle jag vara orolig...
Om jag minns DF rätt så har den en PSU på 310W,
Den allt så drar den då typ 300W lär finnas någon typ av marginal.

Det betyder att vid fullbelastning avger den 300W värme. Och delarna i Xboxen har en högsta tillåten temperatur 80 grader plus kanske. (Något i den stilen) kondensatorer har 105 grader om jag minns rätt generellt.

I slutändan betyder det att det är upptill Microsoft att se till att Xboxen hålls under den lägsta garanterade temperaturen t.ex. 80 grader ingen blir gladare om luften som den blåser ut är 35 grader... Det betyder ju bara att fläkten snurrar onödigt snabbt=mera ljud

Jag ser hellre då att temperaturen är 75 och den är i det närmaste knäpptyst.

Jämförelser i ljud/temperatur borde göras vid samma förbrukning eller samma scenario

Det är nog ingen fara och det handlar om balans som du säger.

Xbox one X verkar ha haft 245W PSU och drog 65-180W, medans PS4 Pro hade 310W och drog upp till hälften ungefär, så det är lite svårt att dra några slutsatser från PSU max.

Redaktör
Skrivet av dex20:

Hoppas att det kommer något next-gen snart bara också från Microsoft. Bakåtkomaptibiliteten har dom gjort jätte bra, men nu vill jag se lite next-gen också när det är mindre än en månad till release. Lite tråkigt att 99% av allt som pratas om bara förra generationens spel med högre upplösning och fps.

Förstår att dom inte har några storsäljare till release, men något kul som inte är gamla spel borde dom ju kunna prata om

Ja, det behövs. Inte panik nu, det finns ju gott om bra spel tack vare bakåtkompatibilitet och Game Pass, men nytt och bra kommer behövas. Med tanke på hur mycket MS shoppat spelstudior kommer det bli ett par grymt intressanta år.

Skrivet av Snake Plissken:

Kan ni göra ett test där ni kollar hur bra den står hemma hos mej och hur mycket jag kommer njuta av att spela på den? 🙌

Självklart! Så fort tillräckligt många här önskar samma sak. Ett sånt test hos dig, inte hos sig, alltså.

Skrivet av Saurfange:

Ser äntligen ut som jag kan kassera min gamla varluftsfläckt nu till vintern och uppgradera den till den här kryss lådan

Andra konsoler, eller datorer för den delen, är inte heller iskalla. Skillnaden är att här blåser all varmluft ut på endast ett ställe, som dessutom är väldigt synligt och lätt att komma åt. Annars brukar ju utblås vara dolda på baksidan, ofta också delat på flera hål. Jag skriver detta på en laptop med ett GTX 1070-kort i, den blåser också ur sig en hel del rätt jäkla varm luft vid ansträngning.


signatur
Medlem

En stor fördel med konsol för mig är att alla spel som kommer till PS5 kommer jag kunna spela om jag köper dem. Har jag en PC kanske jag måste köpa ett nytt grafikkort för att spela tex Cyberpunk när det kommer. Då kanske jag redan har lagt mycket mer pengar på PCn än vad ett PS5 kostar men behöver trots det lägga än mer pengar.

Nej konsol för mig alla dagar i veckan, och två gånger på söndagar.

Dex
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det behövs. Inte panik nu, det finns ju gott om bra spel tack vare bakåtkompatibilitet och Game Pass, men nytt och bra kommer behövas. Med tanke på hur mycket MS shoppat spelstudior kommer det bli ett par grymt intressanta år.

Självklart! Så fort tillräckligt många här önskar samma sak. Ett sånt test hos dig, inte hos sig, alltså.

Andra konsoler, eller datorer för den delen, är inte heller iskalla. Skillnaden är att här blåser all varmluft ut på endast ett ställe, som dessutom är väldigt synligt och lätt att komma åt. Annars brukar ju utblås vara dolda på baksidan, ofta också delat på flera hål. Jag skriver detta på en laptop med ett GTX 1070-kort i, den blåser också ur sig en hel del rätt jäkla varm luft vid ansträngning.

Ja helt klart. Ska bli väldigt intressant och se vad det kommer för spel om en 2-3 år från Microsofts nya studier! Tycker bara det är lite tråkigt att all nästan allting handlar om gamla spel när en ny konsolgeneration lanseras. Vill se mer nytt

Inte för att Sony är mycket bättre, men dom visar iallafall lite från Miles Morales.

Medlem
Skrivet av dex20:

Ja helt klart. Ska bli väldigt intressant och se vad det kommer för spel om en 2-3 år från Microsofts nya studier! Tycker bara det är lite tråkigt att all nästan allting handlar om gamla spel när en ny konsolgeneration lanseras. Vill se mer nytt

Inte för att Sony är mycket bättre, men dom visar iallafall lite från Miles Morales.

Bästa med detta är att de som gör spelen inte kan vara lata o göra remasters som de tar betalt för. (typ last of us eller uncharted trilogi till ps4...) utan nu behövs ju en remake eller ett nytt spel för att det ska kännas motiverat att lägga pengar.

Sen är det ju ofta inte mycket bra spel de första åren till de nya konsolerna.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Har du sett den här? Visserligen på franska, men visar väldigt tydligt på vad Auto HDR kan göra:

https://youtu.be/Ohrfhr6xIQA

Nope! Men tack för tipset


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vi får väl se vilken konsol som kommer prestera bäst när det gäller multiplattformsspel.

Ska bli intressant att se om det blir samma fokus på detta som när xbone och Ps4 var nya. Var och varannan artikel började i stil med "spelas bäst på..." där man jämförde några fps hit och dit.

På pappret ser det ju uppenbarligen ut som att Series X kommer vara den starkare på multiplattform. Ska bli kul att se tester! Tråkigt att Sony fortfarande inte vill visa upp sin maskin.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Är det verkligen så häpnadsväckande med en SSD? Jag har haft det i min PC i åratal, det är väl mer än 7 år sen dom första släpptes?

Det låter mest som något försäljningsknep man använder för att lura oinsatta.

Om jag inte har missat något så presterar den nya xboxen som en medelmåttig gaming PC? Skulle vara kul att se benchmarks.

Ja, eftersom det inte är en NTFS-partition i Windows NT från 1993. Det är en helt ny lagringsstack i kombination med nya gränssnitt.

Kolla steam hardware survey så ser du att XSX förmodligen presterar i 99e percentilen. Så medelmåttig pc med samma flyttalsprestanda som 2080 utan en massa antika förbindelser och annat som kommer med att ta ett gammalt revisionsbyrå-OS och klistra på gamingdekaler med graffe för 10 lax för att spela konsolportar i kontorsstolen?

Det är snarare en high-end PC utan till utmärkt pris.

Och vem tusan är "insatt" i datorspelsladdningstider? Om man har svår autism möjligtvis, de flesta lever sina liv som tur är.

Skrivet av Tomas Helenius:

Självklart! Så fort tillräckligt många här önskar samma sak. Ett sånt test hos dig, inte hos sig, alltså.

Jag har mjölk och kakor som jag bjuder på!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Medlem
Skrivet av Stripe:

Även om de nya konsolerna inte släppts än blir jag ändå nyfiken på hur deras "uppdaterade" (tänk pro) versioner kommer se ut. Kommer Microsoft fortsätta med kub-formatet och kommer Sony att leverera ytterligare ett rymdskepp?

.

.

Xbox X Series X3 XXX (missa inte den subtila hinten av grön färg inuti kuben):

.

.

PS5 Super Professional (discen är en enda jättestor kylfläkt):

.

.

Next Gen Nvidia Shield Pro (om inte annat kantigast av alla konsoler):

.

.

Next Gen Switch Pro (Nintendo skall alltid vara så dj-vla annorlunda):


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Kul att de är så vågade och redo att de skickar ut konsolen till så många. Kaxigt.

Istället för att bara betala vissa tidskrifter för en test.

Framförallt att de skickar ut konsoler så tidigt (och till så pass många förstås, även om långitfrån alla verkar ha fått en). Tyder på självförtroende. men MS har gjort riktigt bra PR länge nu, typ ända sen Phil Spencer tog över rodret. Sen tror jag kanske inte att nån site/tidning skulle kräva betalt av tillverkaren för att skriva om en så här het grej.


signatur
Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Det här är det mest givande inlägget hittills, om ni frågar mig alltså!

Helt ooo-trooooligt inlögg - om ni frågae meg asså!!!

Suupergivande!

Skrivet av KeyserSoze:

Direct storage är ny tech och även den mest nämnvärda.
Precis som RTX: IO *Nvidia's svar* är nämnvärt.
Det kommer helt klart skapa skillnad mot förra generationen.

Både gällande konsolerna och grafikkort.

Japp. Instämmer.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Vi får väl se vilken konsol som kommer prestera bäst när det gäller multiplattformsspel.

Skall bli grymt kul att se racet mellan konsolerna (och inte bara snack och tjöt)!

Skrivet av Fearnox:

Att det blir varm verkar vara sant, att det är ett problem är en annan femma.
Ryan på IGN upplevde att det kom varmare luft ifrån den än One X, dock så gick det bra att hålla handen över fläkten utan att han kände obehag typ

Jo, dom verkar ha högt självförtroende för enheten.
Dock så har väl inte konsolen fått pressas till max än och embargo för vad man få göra med den håller tillbaka lite.

Alltså inga större saker och intressant att dom delar med sig.

Series S är det lite tystare om, men det brukar väl oftast vara "flaggskeppen"man fokuserar på, det är där hårdvara imponerar mest.

Lite kul ändå att Microsoft fortfarande har en grudge emot AngryJoe, sen 2013 typ 😏
Nelson var väl lite väl känslig där.

Det är mening att fläktar och kyllösning skall dumpa och blåsa ur all värme.

Det är då man har en riktigt fungerande kyllösning (värmen skall inte vara kvar inne i burken och i kretsarna).

Skrivet av Ruffles:

Vilken resa Microsoft har gjort, egentligen. 2001 släppte de en konsol som de mer eller mindre hade slängt ihop (det gällde i högsta grad handkontrollen), designen fick bli som den blev. 2005 kom Xbox 360 med sina välkända problem. Xbox One såg ut som en VHS-spelare (men den var åtminstone tyst). Sedan designade samma team (!) Xbox One S, One X och nu Series X och Series S. Tysta, kraftfulla maskiner till bra priser. (Nämnas kan även Microsofts rätt fantastiska Surface-serie).

Det ska bli spännande att känna på DualSense för att se om Sony har börjat komma ikapp Microsoft när det kommer till handkontrollen. Här har avståndet mellan dem varit stort länge nu.

Håller med. Microsofts hårdvaruingenjör har definitivt blivit grymt duktiga på att konstruera bra kyllösningar. Min Surface Book är grym tyst och smidig i förhållande till spelprestandan, och One X är ju ren referensklass gällande enormt både effektiv och tyst kyllösning.

På XB360-tiden var det katastrof, men Microsoft var verkligen rykt upp sig de senaste 10 åren, och har numera passerat Sony (som är ett traditionellt mycket duktigt hårdvarubolag). Grymt imponerad över deras hårdvarukompetens nu förtiden.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Inaktiv
Skrivet av twilek:

Haha, alltså detta ständiga käbbel om att PC minsann är bättre än konsol, man kan ju inte annat än skratta... Jag var själv en PC-spelare en gång i tiden, men när jag passerade 30 (fyller snart 45 för den som undrar) tröttnade jag på att sitta och tweaka inställningar (märkte att jag lade mer tid på att sitta och testa olika inställningar för att optimera för just min PC, än vad jag lade tid på att faktiskt spela) och testade att köpa en konsol istället, och har aldrig därefter ångrat det. Visst, självklart är en high end-PC bättre än en konsol, men den komfort en konsol ger går inte ens att jämföra. Att ta bort valet att ens kunna tweaka var för mig snarare en välsignelse än en förbannelse, helt plötsligt kunde jag fokusera på spelandet snarare än överklockning och tweakande av inställningar och därav började jag uppskatta spelen så mycket mer. Något jag kan rekommendera till alla som älskar spel mer än vad de älskar hårdvara

Är själv en hårdvaruentusiast och är gammal nog att ha ägt NES när det begav sig. Jag har vattenkyld "high end-PC". Man behöver knappt "tweaka" längre då det aldrig varit så smidigt att spela på PC. Men med det sagt så köper jag även konsolerna som jag tycker är intressanta. Series X ser högintressant ut än så länge. Förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jävla tjaffs mellan plattformar. Bara köpa, vad ska man annars med pengar till 😉

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Är själv en hårdvaruentusiast och är gammal nog att ha ägt NES när det begav sig. Jag har vattenkyld "high end-PC". Man behöver knappt "tweaka" längre då det aldrig varit så smidigt att spela på PC. Men med det sagt så köper jag även konsolerna som jag tycker är intressanta. Series X ser högintressant ut än så länge. Förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jävla tjaffs mellan plattformar. Bara köpa, vad ska man annars med pengar till 😉

Därför att de allra, allra flesta köper en maskin max. I spelbranschen är man "storkonsument" om man köper 3 eller fler spel per år, alltså företagsekonomiska termer. Det var därför Bioshock 3 hade ett lite annorlunda omslag, för att sticka ut och appelera. De konkourrerar nämligen väldigt hårt om de volymer det handlar om.

Tiden är begränsad och ett rikt liv kan ju innehålla annat än dator- och tv-spel, vilket det också gör för många.

Mindre än 10% av pc-spelarna har ett RTX 2000-seriekort och drygt 2% av dem har 4K-skärmar. Att då tro att nästa 4k Raytraced-AAA spel kommer att vara dedikerat den lilla klick gamers (som dessutom har ovanan att inte betala för sig) är att missleda sig. Det finns skäl till att Crysis var den sista rockstjärnan för PC-spel, redan 2an blev konsolanpassad.

Medlem
Skrivet av martinot:

Helt ooo-trooooligt inlögg - om ni frågae meg asså!!!

Suupergivande!

Japp. Instämmer.

Skall bli grymt kul att se racet mellan konsolerna (och inte bara snack och tjöt)!

Det är mening att fläktar och kyllösning skall dumpa och blåsa ur all värme.

Det är då man har en riktigt fungerande kyllösning (värmen skall inte vara kvar inne i burken och i kretsarna).

Håller med. Microsofts hårdvaruingenjör har definitivt blivit grymt duktiga på att konstruera bra kyllösningar. Min Surface Book är grym tyst och smidig i förhållande till spelprestandan, och One X är ju ren referensklass gällande enormt både effektiv och tyst kyllösning.

På XB360-tiden var det katastrof, men Microsoft var verkligen rykt upp sig de senaste 10 åren, och har numera passerat Sony (som är ett traditionellt mycket duktigt hårdvarubolag). Grymt imponerad över deras hårdvarukompetens nu förtiden.

Passerat Sony? Det är olika designer. Hårvarumässigt kan man säga att färre cores med högre frekvens > fler cores med lägre frekvens även på GPU-sidan. Det är helt enkelt olika designval.

Jag kan inte se att man passerat Sony vad gäller att hålla temperaturerna inom spec?

Sen kan man ju argumentera om surface books kyllösning är så imponerande när man får högre CPU-prestanda i en passivt kyld iPhone 12.

Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Det är egentligen inte SSD:n utan Direct storage att den laddar allt till grafikkortet istället för CPUn. Detta kommer dock att gälla de nya spelen som släpps eller om andra spel patchas för det. Detta är även nytt på PC och där finns det inte ens just nu. Då det kräver snabbare SSD:er som släpps med PCI-e 4 där inte inte ens har stöd för det just nu då endast AMD har stöd för PCI-e 4. Så SSD är inte det stora egentligen det är att du utnyttjar hastighet på SSDn och skicka data direkt till grafikkortsminnet istället för igenom processorn. Det går sjukt mycket fortare.

Inte läst något krav för direct storage att det måste vara en pci 4.0 NVMe ssd utan bara att det måste vara en NVMe.
Upplys mig gärna, hittar ingenting om just det, förutom någon linje i en devblog där microsoft säger att dom vill optimera nvme gen 4 för spel.

Nvidia hittade jag däremot ett rakt svar av.
Q/A Reddit nvidia "[Tony Tamasi] There is no SSD speed requirement for RTX IO, but obviously, faster SSD’s such as the latest generation of Gen4 NVMe SSD’s will produce better results"

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Inte läst något krav för direct storage att det måste vara en pci 4.0 NVMe ssd utan bara att det måste vara en NVMe.
Upplys mig gärna, hittar ingenting om just det, förutom någon linje i en devblog där microsoft säger att dom vill optimera nvme gen 4 för spel.

Nvidia hittade jag däremot ett rakt svar av.
Q/A Reddit nvidia "[Tony Tamasi] There is no SSD speed requirement for RTX IO, but obviously, faster SSD’s such as the latest generation of Gen4 NVMe SSD’s will produce better results"

Vad gäller PS5 så saknas det generellt prioriteringsköer vilket kompenseras för genom högre bandbredd (>7 Gb / sec) vilket kräver PCIE 4.

Nu har inte microsoft satsat på lagring i den bemärkelsen utan mer på nytt lagringssubssystem som "bara" kräver NVME som sedan hamnar som en blek eftertanke på PC. Nvidia gör sitt (och köper ARM) för att ha relevans när PC-marknaden utgörs av esport och wow.

Medlem

Konstigt att Microsoft blivit den som bygger hårdvaran bäst medan Sony blivit det på mjukvaran. Men kul att få se videor på hur XSX verkar vara som maskin. Synd att Sony varit lite mer stängda med det men de har väl lite mer vind i seglen och kan hålla godispåsen dinglade framför våra ögon ett tag till.

Oavsett vad man är intresserad av så är det spännande tider. 😊

Medlem
Skrivet av kingzla:

Vad gäller PS5 så saknas det generellt prioriteringsköer vilket kompenseras för genom högre bandbredd (>7 Gb / sec) vilket kräver PCIE 4.

Nu har inte microsoft satsat på lagring i den bemärkelsen utan mer på nytt lagringssubssystem som "bara" kräver NVME som sedan hamnar som en blek eftertanke på PC. Nvidia gör sitt (och köper ARM) för att ha relevans när PC-marknaden utgörs av esport och wow.

Pratade om pc och då just om hårdvara kraven för dom api's som utvecklas.

Medlem
Skrivet av martinot:

På XB360-tiden var det katastrof, men Microsoft var verkligen rykt upp sig de senaste 10 åren, och har numera passerat Sony (som är ett traditionellt mycket duktigt hårdvarubolag). Grymt imponerad över deras hårdvarukompetens nu förtiden.

Skrivet av BooliBoo:

Konstigt att Microsoft blivit den som bygger hårdvaran bäst medan Sony blivit det på mjukvaran. Men kul att få se videor på hur XSX verkar vara som maskin. Synd att Sony varit lite mer stängda med det men de har väl lite mer vind i seglen och kan hålla godispåsen dinglade framför våra ögon ett tag till.

Oavsett vad man är intresserad av så är det spännande tider. 😊

Ja verkligen! Spännande minst sagt. Sen på mjukvarufronten har de inte legat på latsidan. Fler studios än konkurrenten och det börjar vara riktigt tunga sådana. The Initiative kör stilen att de norpar folk från Naughty Dog, Santa Monica med fler. Det kan bli riktigt intressant.

Medlem

Jag har kört PS för deras exklusiva spel men spelar egentligen bara på min PC. Jag är nyfiken på XBOX integration med game-pass och hur det flyter mellan platformarna.

Några funderingar:
Kan jag sitta vid min dator och spela tex cyberpunk och sedan stänga av och fortsätta i soffan på xbox seamless?

Om jag köper ett spel på xbox-store (eller vad den nu heter). Får jag det då till PC också?

Redaktör
Skrivet av Crafoord:

Jag har kört PS för deras exklusiva spel men spelar egentligen bara på min PC. Jag är nyfiken på XBOX integration med game-pass och hur det flyter mellan platformarna.

Några funderingar:
Kan jag sitta vid min dator och spela tex cyberpunk och sedan stänga av och fortsätta i soffan på xbox seamless?

Om jag köper ett spel på xbox-store (eller vad den nu heter). Får jag det då till PC också?

Xbox One-spel med stämpeln "Xbox Play Anywhere" funkade så. Det var bara Microsofts egna spel, t.ex. Forza Horizon 4. Köpte du det på Xbox funkade det även på pc, med molnsparade saves och allt. Jag känner inte till om detta breddas/ändras till Xbox Series X/S, om tredjepartsutvecklare kan använda det också. Men förmodligen. @Mortaigne kanske vet.


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Crafoord:

Jag har kört PS för deras exklusiva spel men spelar egentligen bara på min PC. Jag är nyfiken på XBOX integration med game-pass och hur det flyter mellan platformarna.

Några funderingar:
Kan jag sitta vid min dator och spela tex cyberpunk och sedan stänga av och fortsätta i soffan på xbox seamless?

Om jag köper ett spel på xbox-store (eller vad den nu heter). Får jag det då till PC också?

Är rätt säker på att det funkar precis som du säger på alla Microsofts egna titlar. 3:e parts utvecklare är det dock upp till utvecklarna själva att bestämma om det ska fungera på både pc och xbox och om Play Anywhere fungerar. Är rätt säker på att det var så iallafall

Microsofts egna titlar kan du spela var du vill sömmlöst mellan plattformarna iallafall.

Medlem
Vilka upplösningar stöds i wide eller ultrawide

Är extremt nyfiken på om xsx stödjer fler upplösningar, då primärt ultrawide som många sitter med. Har själv en Samsung 49'a
De flesta grafikmotorer stödjer idag flertalet upplösningar men nuvarande xbox sätter sina begränsningar

Inaktiv
Skrivet av kingzla:

Därför att de allra, allra flesta köper en maskin max. I spelbranschen är man "storkonsument" om man köper 3 eller fler spel per år, alltså företagsekonomiska termer. Det var därför Bioshock 3 hade ett lite annorlunda omslag, för att sticka ut och appelera. De konkourrerar nämligen väldigt hårt om de volymer det handlar om.

Tiden är begränsad och ett rikt liv kan ju innehålla annat än dator- och tv-spel, vilket det också gör för många.

Mindre än 10% av pc-spelarna har ett RTX 2000-seriekort och drygt 2% av dem har 4K-skärmar. Att då tro att nästa 4k Raytraced-AAA spel kommer att vara dedikerat den lilla klick gamers (som dessutom har ovanan att inte betala för sig) är att missleda sig. Det finns skäl till att Crysis var den sista rockstjärnan för PC-spel, redan 2an blev konsolanpassad.

Självklart handlar det om prioriteringar, själv är det tidsbrist som sätter käppar i hjulet för en av mina hobbys som råkar vara spel.

Det fina är att du inte behöver ha den datorn du beskriver för att kunna spela spel på PC. Många klarar sig utmärkt på 5-10 år gamla burkar. Menar du med din mening om Crysis att det inte skulle finnas bra PC-exklusiva titlar? Hört talats Total War serien? Eller varför inte hela strategi-genren? Eller MOBA-genren? PC har sina guldkorn och konsol har sina men majoriteten kan spelas överallt. Har man bara tid eller ekonomi för en plattform så lägg då fokus på den istället för att klanka ner på de system man inte köper så blir forumlivet lite trevligare.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jävla tjaffs mellan plattformar. Bara köpa, vad ska man annars med pengar till 😉

Nej precis. Varför ska det ens utesluta det andra? Jag har fortfarande en gaming-PC (som kanske är en aning gammal, för jag måste fortfarande tweaka för att få bästa upplevelse ), har även i princip alla konsoler av de senaste generationerna (förutom en Switch, men kommer nog köpa även en sådan så småningom. Har för tillfället kompenserat med två 3DS istället ). Jag älskar spel, och jag vill kunna spela allt, därför planerar jag att även köpa både en PS5 och en XBox Series X. Gammal gubbe jag är dock föredrar jag nuförtiden att spela från soffan, så de få gånger jag drar igång PC:n spelar jag ofta med Steam-controller just från soffan, men om spelen finns på konsol finns det ingen mening att gå roundtrippen genom PC:n så därav blir det mest konsol för min del även om jag inte utesluter PC...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Xbox One-spel med stämpeln "Xbox Play Anywhere" funkade så. Det var bara Microsofts egna spel, t.ex. Forza Horizon 4. Köpte du det på Xbox funkade det även på pc, med molnsparade saves och allt. Jag känner inte till om detta breddas/ändras till Xbox Series X/S, om tredjepartsutvecklare kan använda det också. Men förmodligen. @Mortaigne kanske vet.

Skrivet av dex20:

Är rätt säker på att det funkar precis som du säger på alla Microsofts egna titlar. 3:e parts utvecklare är det dock upp till utvecklarna själva att bestämma om det ska fungera på både pc och xbox och om Play Anywhere fungerar. Är rätt säker på att det var så iallafall

Microsofts egna titlar kan du spela var du vill sömmlöst mellan plattformarna iallafall.

Intressant! För mig som spelar på konsol sällan men ändå ibland är det här en riktigt fet USP för XBOX. I mina ögon är enda PS USP TLOU

Inte lika attraktivt om det inte är konsekvent kan jag väl tycka. Många bra spel är ju tredjepart...

Hade varit riktigt kul att få lära sig mer om det här, från FZ eller Microsoft

Inaktiv
Skrivet av twilek:

Nej precis. Varför ska det ens utesluta det andra? Jag har fortfarande en gaming-PC (som kanske är en aning gammal, för jag måste fortfarande tweaka för att få bästa upplevelse ), har även i princip alla konsoler av de senaste generationerna (förutom en Switch, men kommer nog köpa även en sådan så småningom. Har för tillfället istället kompencerat med två 3DS istället ). Jag älskar spel, och jag vill kunna spela allt, därför planerar jag att även köpa både en PS5 och en XBox Series X. Gammal gubbe jag är dock föredrar jag nuförtiden att spela från soffan, så de få gånger jag drar igång PC:n spelar jag ofta med Steam-controller just från soffan, men om spelen finns på konsol finns det ingen mening att gå roundtrippen genom PC:n så därav blir det mest konsol för min del även om jag inte utesluter PC...

Bra inställning! Själv föredrar jag att köpa på PC om det finns då jag kan välja mellan att soffspela eller sitta på kontoret. Soffan är ofta ockuperad... Detta är ju även en stor styrka med Game pass tycker jag. Man får spel till både pc och konsol.

Skriv svar