Efter 10 år – slut på nytt Starcraft 2-material

Robot
Efter 10 år – slut på nytt Starcraft 2-material
Medlem

Har ännu inte kört igenom sista delen, är den värd att införskaffa enbart för single player-delen? (Kör spelet i mp några enstaka gånger om året mot kompisar, så mp-delen lockar inte)

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Har ännu inte kört igenom sista delen, är den värd att införskaffa enbart för single player-delen? (Kör spelet i mp några enstaka gånger om året mot kompisar, så mp-delen lockar inte)

Den är bra, precis som de andra delarna. Mer av samma.

Medlem


Utan War chests kommer prispotten i turneringar gå ner och då kommer spelet sakta men säkert med största sannolikhet dö ut. Mycket trist. Har återfått SC2-intresset och följt större turneringar i år och själv spelat en del på laddern förra säsongen med tanken att spela även denna säsong. Proffsmatchjer i turneringar har varit riktigt riktigt underhållande. Till och med så att frun, som är totalt ointresserad, börjar titta en del med mig.
Mycket trist!
Tror inte på att de tar fram ett SC3 då denna typen av spel tyvärr är på nedgående trend. Får hoppas Blizzard överraskar, men tror inte det. Tyvärr!

Edit: Dö ut som eSport.

Medlem

Starcraft 2 har varit en passion jag haft och återkommer till då och då. Första 3-4 åren av Starcraft var det allt jag gjorde, 24/7. Så att ha sett det dö ut som det gjort är otroligt tråkigt, det finns en esport scen fortfarande såklart, men den är verkligen inget jämfört med innan, det är hästlängder mellan. Jag hoppas innerligt vi får ett RTS snart igen som greppar och blir lika bra och populärt som Starcraft 2 var en gång i tiden, det behövs för esport och RTS överlag. Testar nästan alltid en ny RTS som kommer ut med multiplayer, men det är aldrig lika bra som Starcraft. Iron Harvest var senaste, otroligt tråkigt, långsamt och simpla mechanics, jag hade hoppats på bättre. Starcraft balanserar allt så jävla bra, tråkigt att ingen annan förstår och tar efter.

Medlem

Starcraft 2 släpptes när RTS redan minskat i populäritet och nuförtiden är genren mycket liten även om den har dedikerade fans. Lite tråkigt, för speltypen tar fram stjärnor som är riktigt bra spelare på många sätt. Det är krävande spel, inte bara precision och snabbhet, utan på både taktisk och strategisk nivå också.

Nästa spel att hamna på underhållsnivå är väl Diablo 3 med tanke på att Diablo 4 är på gång. D3 får visserligen fortfarande nytt innehåll med säsongerna, men teamet som jobbar på det är mycket litet.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Starcraft 2 släpptes när RTS redan minskat i populäritet och nuförtiden är genren mycket liten även om den har dedikerade fans. Lite tråkigt, för speltypen tar fram stjärnor som är riktigt bra spelare på många sätt. Det är krävande spel, inte bara precision och snabbhet, utan på både taktisk och strategisk nivå också.

Nästa spel att hamna på underhållsnivå är väl Diablo 3 med tanke på att Diablo 4 är på gång. D3 får visserligen fortfarande nytt innehåll med säsongerna, men teamet som jobbar på det är mycket litet.

Jag tycker det är lite fel att säga detta. Om du kollar jämfört med DOTA 2 / LOL så släpptes de som f2p spel och med enormt stöd av Valve / Riot. Något som dessvärre Starcraft 2 aldrig fick inte ens under sin storhetstid. Och jag tror defnitivt att om DOTA / LOL hade släppts som SC2 som ett fullprisspel så hade deras scener inte varit lika stora som idag.

Jag har själv spelat SC2 sen tidig beta i WoL och det är ett fantastiskt spel med en lojal community men helt ärligt så tror jag det blir tufft för Starcraft 2 nu i och med detta, hur ska de tjäna pengar på spelet? (Något som jag personligen anser att warchest gjorde väldigt bra) ESL / GSL kommer supportas i 2 år till men efter det så ser det mörkt ut tyvärr. Och att Blizzard gör ett SC3 som blir en succé är väldigt tveksamt med tanke på det totala fiaskot i och med Warcraft 3 Reforged..

Medlem

Spelmekaniken i SC2 är bra, men storyn är fruktansvärt dålig.

Jag ser dock fram emot ett nytt StarCraft, hoppas dock på en betydligt bättre story, annars så är det strunt samma för min del.

Gillade 1:an och köpte 2:an och expansionerna så fort dom släpptes.

Geeks Gaming

Communityn runt SC2 har varit något av de bästa i spelvärlden. Och då spelar jag inte direkt Sc2 aktivt. All e-sport. HuskyStarCraft, Totalbiscuit, Day9, iNcontroL. All musik.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Jag tycker det är lite fel att säga detta. Om du kollar jämfört med DOTA 2 / LOL så släpptes de som f2p spel och med enormt stöd av Valve / Riot. Något som dessvärre Starcraft 2 aldrig fick inte ens under sin storhetstid. Och jag tror defnitivt att om DOTA / LOL hade släppts som SC2 som ett fullprisspel så hade deras scener inte varit lika stora som idag.

Vad är det som är fel menar du? Att RTS genren var på nedåtgående när SC2 släpptes?

Angående DOTA, släpptes inte originalspelet som en mod till Warcraft III? Jag ser två bolag som kapitaliserade på en snabbt växande genre, medan Blizzard sov.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spelmekaniken i SC2 är bra, men storyn är fruktansvärt dålig.

Håller med, storyn är dålig och banal. Orkade inte ens spela klart kampanjen. Det hjälpte inte att Blizzard drog ut på det i tre delar.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det som är fel menar du? Att RTS genren var på nedåtgående när SC2 släpptes?

Angående DOTA, släpptes inte originalspelet som en mod till Warcraft III? Jag ser två bolag som kapitaliserade på en snabbt växande genre, medan Blizzard sov.

Att det är fel att säga att RTS genren var på nedgång när SC2 släpptes. 2010 - 2012 / 2013 så var SC2 den största e-sporten större än LoL exempelvis. Och då gjorde ändå Blizzard extremt stora misstag med Starcraft lanseringen, de skulle som exempel lanserat multiplayer delen f2p redan i Wol, patchat oftare(brood lords & infestors ni som vet ni vet...) stort utbud av skins (som alla andra AAA esport titlar har idag och hade från start) , lan etc.

Därför tycker jag det är lite fel att idag säga att RTS genren är död eller påväg utför. Ja jag säger inte emot dig där, men samtidigt så har något extremt ambitiöst rts projekt aldrig skett som har gjort alla dessa punkter rätt som DOTA / LOL gjorde från början.

Om exempelvis Riot skulle göra ett lika ambitöst projekt som Valorant fast för ett RTS spel, som är ett bra spel med bra support och det skulle misslyckas då kan jag hålla med dig om att genren är död men jag tycker det är missvisade att säga att bara för att LOL / DOTA gick om och blev betydligt större än Starcraft så är det inte enbart genrens fel då de två spelen sköttes betydligt bättre än Starcraft redan från början enligt mig.

Och ja det stämmer ang DOTA. Även där lät blizzard en enorm succé försvinna från deras hand så att säga.

Medlem

Wing of Liberty var OK men storyn i de två expansionerna var exceptionellt dålig.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Att det är fel att säga att RTS genren var på nedgång när SC2 släpptes. 2010 - 2012 / 2013 så var SC2 den största e-sporten större än LoL exempelvis. Och då gjorde ändå Blizzard extremt stora misstag med Starcraft lanseringen, de skulle som exempel lanserat multiplayer delen f2p redan i Wol, patchat oftare(brood lords & infestors ni som vet ni vet...) stort utbud av skins (som alla andra AAA esport titlar har idag och hade från start) , lan etc.

Därför tycker jag det är lite fel att idag säga att RTS genren är död eller påväg utför. Ja jag säger inte emot dig där, men samtidigt så har något extremt ambitiöst rts projekt aldrig skett som har gjort alla dessa punkter rätt som DOTA / LOL gjorde från början.

Om exempelvis Riot skulle göra ett lika ambitöst projekt som Valorant fast för ett RTS spel, som är ett bra spel med bra support och det skulle misslyckas då kan jag hålla med dig om att genren är död men jag tycker det är missvisade att säga att bara för att LOL / DOTA gick om och blev betydligt större än Starcraft så är det inte enbart genrens fel då de två spelen sköttes betydligt bättre än Starcraft redan från början enligt mig.

Och ja det stämmer ang DOTA. Även där lät blizzard en enorm succé försvinna från deras hand så att säga.

Det stämmer att Blizzard misskötte SC2 och det bidrog till genrens nedgång i populäritet. Hur mycket som var deras fel, eller hur mycket som var övrig minskning i populäritet är svårare att säga. Andra genrer har ett flertal eller åtminstone två mycket populära spel från olika bolag. När Blizzard misslyckades drabbades hela genren, eftersom det inte fanns andra som drog den på samma nivå. Själv är jag stort fan av Ensemble och Relic, men deras RTS var inte lika stora. Jag menar inte heller att genren är död, men den är väldigt liten i förhållande till hur stor den en gång var.

Eftersom streaming har växt väldigt mycket sen dess är det också mer vanligt folk som kollar på spelande. RTS-genren är inte lika lätttillgänglig som andra e-sporter. Man behöver sätta sig in mer i den för att fullt kunna uppskatta matcherna. Vi får se om RTS kan börja växa igen. Kanske någon uppstickare som gör en ny variant som får medgång och blir populärt.

Medlem

Det gör ont att erkänna, men förtroendet för Blizzard har naggats såpass rejält i kanten att jag i praktiken inte kan vara sugen på deras kommande produkter längre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Eftersom streaming har växt väldigt mycket sen dess är det också mer vanligt folk som kollar på spelande. RTS-genren är inte lika lätttillgänglig som andra e-sporter. Man behöver sätta sig in mer i den för att fullt kunna uppskatta matcherna. Vi får se om RTS kan börja växa igen. Kanske någon uppstickare som gör en ny variant som får medgång och blir populärt.

Vill hävda att RTS-genren är mycket enklare att sätta sig in i än exempelvis Dota2 eller LoL som ofta uppfattas som väldigt rörigt med alla recept, händer grejer i flera lanes samtidigt, 100-tal hjältar med olika skills osv. Det är klart att SC2 exempelvis är väldigt avancerat på högsta nivå men ändå väldigt enkelt att sätta sig in i som nybörjare.

Problemet i sig tror jag är att genren är så pass fokuserat på 1v1 vilket tar bort den sociala aspekten, något som är grundbulten för spel hos gemene man. 2v2, 3v3 i all ära men det är en parentes i RTS-världen.

En vacker dag skakar förhoppningsvis Blizzard liv i ett WC4, SC3 eller liknande men det är inte inom en snar framtid, om ens någonsin.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Vill hävda att RTS-genren är mycket enklare att sätta sig in i än exempelvis Dota2 eller LoL som ofta uppfattas som väldigt rörigt med alla recept, händer grejer i flera lanes samtidigt, 100-tal hjältar med olika skills osv. Det är klart att SC2 exempelvis är väldigt avancerat på högsta nivå men ändå väldigt enkelt att sätta sig in i som nybörjare.

Problemet i sig tror jag är att genren är så pass fokuserat på 1v1 vilket tar bort den sociala aspekten, något som är grundbulten för spel hos gemene man. 2v2, 3v3 i all ära men det är en parentes i RTS-världen.

En vacker dag skakar förhoppningsvis Blizzard liv i ett WC4, SC3 eller liknande men det är inte inom en snar framtid, om ens någonsin.

Nu ska jag erkänna att jag personligen inte spela datorspel på år och dar, men jag har ändå fastnat att titta på bland annat Dota.

Men just RTS spel känns så himla tråkigt att titta på. Det är två personer som tävlar i vem som kan alla shortkeys snabbast och efter 30 min så kommer ettt enda stort krig där förloraren ger upp för comeback är omöjligt.

Jag kanske personligen är för dålig och har spelat RTS-spel så pass lite att jag inte riktigt förstår charmen med det.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Har ännu inte kört igenom sista delen, är den värd att införskaffa enbart för single player-delen? (Kör spelet i mp några enstaka gånger om året mot kompisar, så mp-delen lockar inte)

Storyn i den sista delen är nog den minst dåliga. Men är du bara ute efter bra singleplayer finns bättre spel.

(Men multiplayer är superbt)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar