Playstation 5-kameran kan inte användas för PSVR-spel

Robot
Playstation 5-kameran kan inte användas för PSVR-spel

Du får falla tillbaka på gamla PS4-kameran.

#playstation-5


Medlem

Så den kan vid release endast användas som en selfiekamera om jag har förstått det rätt. Låter inte jätteintressant för mig personligen.

Medlem

Positiv nyhet, slipper man att köpa en ny kamera för att lira PSVR 1 spel på PS5 samtidigt som det förstärker ryktena att PSVR 2 inte nyttjar kamera för positionering.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Så länge man inte behöver köra dubbla kameror för att spela något spel är det okej för mig personligen. Men ett lite märkligt beslut.

Redaktör
Skrivet av matt76:

Positiv nyhet, slipper man att köpa en ny kamera för att lira PSVR 1 spel på PS5 samtidigt som det förstärker ryktena att PSVR 2 inte nyttjar kamera för positionering.

Men hade det inte varit bättre att kunna använda PS5-kameran till både PS5- och PS4-spel?


signatur
Avstängd

Positiva nyheter. Behöver inte köpa något extra för att det ska fortsätta fungera.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Betyder detta att man slipper den högljudda processor-unit:en??

Medlem

Vad konstigt. Nu kör jag inte psvr men om/när det kommer ett psvr2 borde man ju kunna spela de äldre psvr spelen utan att köpa en gammal ps4 kamera???

Det här med nextgen blir så ironiskt när inget gammalt är kompatibelt med det nya när det är av samma företag. Likt Oculus Quest 2 där de gjort så att inte ens fodralet till den första går att använda till den andra. Money talks.

Medlem

Men om PSVR2 använder inside-out-tracking så kan du antagligen köra PS4 VR-spel med den och du behöver inte PS5-kameran alls. Ryktena påstår ju att den använder inside-out-tracking så detta styrker der ryktet skulle jag vilja påstå.
Skulle innebära att kamerans syfte är streaming, inte gaming.

Medlem
Skrivet av LemonNews:

Betyder detta att man slipper den högljudda processor-unit:en??

Hur menar du nu? Finns väl inget som pekar på det, eller har jag missat något?

Medlem
Skrivet av LemonNews:

Betyder detta att man slipper den högljudda processor-unit:en??

Inte för PSVR. Vi får hålla tummarna för PSVR2.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men hade det inte varit bättre att kunna använda PS5-kameran till både PS5- och PS4-spel?

För nuvarande ägare av PSVR 1 är det väl bara positivt att man slipper lägga ut 700kr för en ny kamera, särskilt då det sedan tidigare är klart att PSVR 1 stödjer både PS4 och PS5 spel. Dock blir det så klart lite sämre för de som är intresserade av både streaming och VR.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

För nuvarande ägare av PSVR 1 är det väl bara positivt att man slipper lägga ut 700kr för en ny kamera, särskilt då det sedan tidigare är klart att PSVR 1 stödjer både PS4 och PS5 spel. Dock blir det så klart lite sämre för de som är intresserade av både streaming och VR.

Tror ingen tycker det vore bra om psvr krävde ps5 kameran på ps5 men att ha stöd hade ju onekligen varit en trevlig bonus. Hoppas detta betyder att det kommer en psvr2 med inside out tracking och bättre skärm.

Medlem
Skrivet av rosski:

Tror ingen tycker det vore bra om psvr krävde ps5 kameran på ps5 men att ha stöd hade ju onekligen varit en trevlig bonus. Hoppas detta betyder att det kommer en psvr2 med inside out tracking och bättre skärm.

Sony jobbar med VR.
Bara rykten som baseras på patentbilder osv.
Inside out tracking.
Trådlöst.
Valve index liknande kontroller.
Det finns också tecken på att det inte är en "Playstation produkt" men det kan också vara att Sony jobbar på "fler sorters VR/AR/XR".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Vad konstigt. Nu kör jag inte psvr men om/när det kommer ett psvr2 borde man ju kunna spela de äldre psvr spelen utan att köpa en gammal ps4 kamera???

Det här med nextgen blir så ironiskt när inget gammalt är kompatibelt med det nya när det är av samma företag. Likt Oculus Quest 2 där de gjort så att inte ens fodralet till den första går att använda till den andra. Money talks.

Om jag inte missförstår vad du skriver så tänker du nog lite fel.
Det är väl inget som säger att PSVR2 inte kommer kunna spela PSVR1 spel med tekniken som PSVR2 har?
För att kunna spela PSVR1 spel tills PSVR2 släpps så kommer du behöva den äldre kameran, det är allt.

Skrivet av matt76:

För nuvarande ägare av PSVR 1 är det väl bara positivt att man slipper lägga ut 700kr för en ny kamera, särskilt då det sedan tidigare är klart att PSVR 1 stödjer både PS4 och PS5 spel. Dock blir det så klart lite sämre för de som är intresserade av både streaming och VR.

Det finns väl ingen information som säger att PS5 VR spel kommer fungera på PSVR1?
Det som är sagt är att PSVR kommer att fungera med PS5, så spel som är skapade för PS5:ans VR lösning kommer nog inte att fungera, jag hoppas dock att PSVR1 spel kommer få en boost av PS5 prestanda.

Jag hoppas verkligen att PSVR2 spel separeras ifrån PSVR1, så man slipper hålla tillbaka den tekniska utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om jag inte missförstår vad du skriver så tänker du nog lite fel.
Det är väl inget som säger att PSVR2 inte kommer kunna spela PSVR1 spel med tekniken som PSVR2 har?
För att kunna spela PSVR1 spel tills PSVR2 släpps så kommer du behöva den äldre kameran, det är allt.

Det finns väl ingen information som säger att PS5 VR spel kommer fungera på PSVR1?
Det som är sagt är att PSVR kommer att fungera med PS5, så spel som är skapade för PS5:ans VR lösning kommer nog inte att fungera, jag hoppas dock att PSVR1 spel kommer få en boost av PS5 prestanda.

Jag hoppas verkligen att PSVR2 spel separeras ifrån PSVR1, så man slipper hålla tillbaka den tekniska utvecklingen.

Ja, det var inte att jag missförstod utan frågafe. Hoppas att du har rätt.

Medlem

Så vad ska man med denna kamera till? Selfie? 😂

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men hade det inte varit bättre att kunna använda PS5-kameran till både PS5- och PS4-spel?

Jo men det här kan vittna om att den inte läser av på det sättet ps4 kameran gör vilket stödjer, som redan nämnt, att PS VR 2 inte kommer bry sig om kamera för att positioner sig.

Skrivet av Rhymst:

Så vad ska man med denna kamera till? Selfie? 😂

Folk älskar att streama så den kommer nog göra jobbet för det och om man vill visa sin nuna när man streamar hehe


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Hur menar du nu? Finns väl inget som pekar på det, eller har jag missat något?

De nämner inte att man behöver cpu-enheten, bara kamera och headset?

Medlem
Skrivet av LemonNews:

De nämner inte att man behöver cpu-enheten, bara kamera och headset?

Fast den ingår ju med headsetet så det är väl underförstått. Har svårt att se hur man skulle kunna koppla in headsetet utan den med tanke på designen.

1
Skriv svar