Standardvalet i Assassin's Creed Valhalla låter spelet skifta mellan kill- och tjej-Eivor

Skrivet av DarkSvenn1002:

Att detta med kön på karaktär ens är intressant att prata om. Spelar väl ingen roll alls vad karaktären har i mellan benen i ett sånt här spel, det viktiga är vad för vapen man har i näven att slå ihjäl engelsmen med:)

Eller namn på huvudkaraktären för den delen. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Men kommer det påverka vilka dialoger/val man får välja ? Tänker som i mass effect där det spelar en viktig roll för hela trilogin

Inaktiv

Körde ju Alexios i Odyssey, kanske ska variera den här gången då. Gillar tatuerade kvinnor.

eld
Medlem
Skrivet av Isak19:

Men kommer det påverka vilka dialoger/val man får välja ? Tänker som i mass effect där det spelar en viktig roll för hela trilogin

Nu kan man ju diskutera hur viktigt det vart vem man fick ligga med när man ska rädda universum
Annars var ju skillnaden rätt minimal.

Det är enbart kosmetiskt i valhalla, ingen skillnad annars.

Umi
Medlem

Har aldrig gillat Animus delen

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Eller namn på huvudkaraktären för den delen. ¯\_(ツ)_/¯

Uppenbarligen både du och föregående talare föredra filmer/spel där alla är könlösa och namnlösa, så länge som det bara var rå, bra action genom hela alltet.

För vad spelar kön eller namn för roll?

Storymässigt är skiftet mellan könen katastrof. Försöker Ubisoft slå i mig att Animus, som letar minnen i DNA, inte kan se vilket kön som personen vars DNA man har hade? Tips till Ubisoft, det kan man.


signatur

I drank what?

Skrivet av Mirage:

Uppenbarligen både du och föregående talare föredra filmer/spel där alla är könlösa och namnlösa, så länge som det bara var rå, bra action genom hela alltet.

För vad spelar kön eller namn för roll?

Storymässigt är skiftet mellan könen katastrof. Försöker Ubisoft slå i mig att Animus, som letar minnen i DNA, inte kan se vilket kön som personen vars DNA man har hade? Tips till Ubisoft, det kan man.

Storymässigt så har vi ju ingen aning hur de faktiskt har tänkt. Vi får ju se sen hur bra det blir och i min mening meningslöst att ens låtsas bli upprörd redan nu.

Vi kan bli låtsasupprörda sen istället. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Mirage:

Uppenbarligen både du och föregående talare föredra filmer/spel där alla är könlösa och namnlösa, så länge som det bara var rå, bra action genom hela alltet.

För vad spelar kön eller namn för roll?

Storymässigt är skiftet mellan könen katastrof. Försöker Ubisoft slå i mig att Animus, som letar minnen i DNA, inte kan se vilket kön som personen vars DNA man har hade? Tips till Ubisoft, det kan man.

De skrev aldrig att de skulle vara kön- och namnlösa. De skrev att det inte spelar någon roll i just Assassins Creed där fokuset ligger på action.

Sen tror jag ingen av oss vet hur Ubisoft menar att Animus fungerar.

Förstår inte varför folk blir så upprörda av att det går att välja kön i Assassins Creed. Den möjligheten har funnits i RPG spel sen jag vet inte hur länge? Men i Assassins Creed blir det kaos och problem

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Storymässigt så har vi ju ingen aning hur de faktiskt har tänkt. Vi får ju se sen hur bra det blir och i min mening meningslöst att ens låtsas bli upprörd redan nu.

Vi kan bli låtsasupprörda sen istället. ¯\_(ツ)_/¯

Story och lore är viktigt för mig, och när de gör såhär går de emot sin egen lore och gör spelet ologiskt. Det gör mig upprörd. Du kanske inte bryr dig, men jag förstår inte varför du måste se ner på mig för att jag blir det? Är din moraliska höga häst så viktig? är du vår moraliska ledstjärna?

Skrivet av Thane:

De skrev aldrig att de skulle vara kön- och namnlösa. De skrev att det inte spelar någon roll i just Assassins Creed där fokuset ligger på action.

Sen tror jag ingen av oss vet hur Ubisoft menar att Animus fungerar.

Förstår inte varför folk blir så upprörda av att det går att välja kön i Assassins Creed. Den möjligheten har funnits i RPG spel sen jag vet inte hur länge? Men i Assassins Creed blir det kaos och problem

Därav mitt argument. Visa aldrig ansiktet, ha rustning som inte visar om det är en man eller kvinna och kör då. Samt namnlös. Vem bryr sig, det är bara action som spelar roll ändå? Varför ens ha dialoger?

Animus letar minnen i DNA, det blev förklarat i första AssCreed spelet. Man kan även se kön i DNA. Hur blev annars alla andra förfäder könsbestämda?

Problemet är inte att man kan välja kön, det är bara kul. Problemet är när de gör som i AssCreed: Valhalla, att Animus genom storyn SKIFTAR som om DNA't inte kunde säga kön. Vilket är ren bullshit. Vem är det som säger att VAL av kön är ett problem?
Jag har sett folk som är upprörda över att de har samma namn, eftersom Eivor är ett kvinnonamn. Fair point, enligt mig. Det hade varit lika fel åt andra hållet. Ska du ha två kön, ha två namn då. Som de gjorde i Oddyssey. Samt, är det vikingatid, ta iaf fram ett namn som vikingarna använde...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

[...]Problemet är när de gör som i AssCreed: Valhalla, att Animus genom storyn SKIFTAR som om DNA't inte kunde säga kön. Vilket är ren bullshit.[...]

Utan att veta förklaringen bakom detta är det med handen på hjärtat inte lite jobbigt att bli såpass upprörd på förkant?

Det är tveksamt att Ubi orkar lägga ner tid och energi på något helt ologiskt bara för att trolla folk som dig, så det är kanske bra att försöka vänta och se hur spelet förklarar valet.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Utan att veta förklaringen bakom detta är det med handen på hjärtat inte lite jobbigt att bli såpass upprörd på förkant?

Det är tveksamt att Ubi orkar lägga ner tid och energi på något helt ologiskt bara för att trolla folk som dig, så det är kanske bra att försöka vänta och se hur spelet förklarar valet.

Det handlar nog inte om att trolla någon. Vill inte spekulera på denna sidan vad som ligger bakom, den skitstormen är det inte värt. Trodde aldrig jag skulle foga mig i självcensur men fan, det är inte värt det längre.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Utan att veta förklaringen bakom detta är det med handen på hjärtat inte lite jobbigt att bli såpass upprörd på förkant?

Det är tveksamt att Ubi orkar lägga ner tid och energi på något helt ologiskt bara för att trolla folk som dig, så det är kanske bra att försöka vänta och se hur spelet förklarar valet.

Jag skulle våga chansa på att det görs på detta sättet specifikt för att spara tid. Genom att förenkla och dylikt så går det spara in en hel del tid som annars skulle behöva läggas på att anpassa delar av spelet baserat på valet av kön. Det går givetvis dividera om huruvida det är på grund av någon underliggande köns- och identitetspolitik, eller om det handlar om ren och skär lathet, kopplat med sparade pengar från Ubisofts sida.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det handlar nog inte om att trolla någon. Vill inte spekulera på denna sidan vad som ligger bakom, den skitstormen är det inte värt. Trodde aldrig jag skulle foga mig i självcensur men fan, det är inte värt det längre.

Du vill inte "tjejgissa" ens lite? 😄

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag skulle våga chansa på att det görs på detta sättet specifikt för att spara tid. Genom att förenkla och dylikt så går det spara in en hel del tid som annars skulle behöva läggas på att anpassa delar av spelet baserat på valet av kön. Det går givetvis dividera om huruvida det är på grund av någon underliggande köns- och identitetspolitik, eller om det handlar om ren och skär lathet, kopplat med sparade pengar från Ubisofts sida.

Det verkar lite som det borde kosta dem mer tid och resurser (pengar) att lägga till den automatiska funktionen, istället för att helt sonika låta spelaren välja man eller kvinna. Nu måste de ju skapa både extra story och kod kring detta. Det mesta handlar om politik nu för tiden, på gott och ont, men nu är det ju inte så lång tid till vi ser hur systemet faktiskt kommer fungera

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du vill inte "tjejgissa" ens lite? 😄

Varken tjejgissa eller killgissa.


signatur

I drank what?

Skrivet av Kyraal:

. Nu måste de ju skapa både extra story och kod kring detta. Det mesta handlar om politik nu för tiden, på gott och ont, men nu är det ju inte så lång tid till vi ser hur systemet faktiskt kommer fungera

haha nä nu heter dom likadant och är ju ”samma” person va det verkar så de behövde nog inte göra nått


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

haha nä nu heter dom likadant och är ju ”samma” person va det verkar så de behövde nog inte göra nått

Jodå, det behövde de. De måste ju designa och koda hela systemet som automatiskt byter mellan Tjejvor och Killvor under spelets gång, plus integrera det i storyn. Om vi bara hade haft möjligheten att själv välja mellan de två så hade inte det varit nödvändigt.

Skrivet av Kyraal:

Jodå, det behövde de. De måste ju designa och koda hela systemet som automatiskt byter mellan Tjejvor och Killvor under spelets gång, plus integrera det i storyn. Om vi bara hade haft möjligheten att själv välja mellan de två så hade inte det varit nödvändigt.

Det finns nog en anledning till det . Vi får se helt enkelt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det verkar lite som det borde kosta dem mer tid och resurser (pengar) att lägga till den automatiska funktionen, istället för att helt sonika låta spelaren välja man eller kvinna. Nu måste de ju skapa både extra story och kod kring detta. Det mesta handlar om politik nu för tiden, på gott och ont, men nu är det ju inte så lång tid till vi ser hur systemet faktiskt kommer fungera

Skrivet av Kyraal:

Jodå, det behövde de. De måste ju designa och koda hela systemet som automatiskt byter mellan Tjejvor och Killvor under spelets gång, plus integrera det i storyn. Om vi bara hade haft möjligheten att själv välja mellan de två så hade inte det varit nödvändigt.

Jag ser det snarare som att de inte behöver spela in två versioner av alla konversationer. Istället för att varenda röstskådespelare ska behöva spela in två alternativ varje gång karaktärens namn nämns, så räcker det med ett alternativ. Sparar tid och pengar.
Om alla dialoger och konversationer generaliseras och använder uttryck som "The assassin" eller "The Viking" etc så behöver ingen hänsyn tas till namn eller kön. Om alla kan ligga med alla så behöver ingen hänsyn tas till att anpassa konversationer eller dylikt baserat på kön eller namn.

Om dessa saker görs från första början, så krävs det inget extra arbete för att "Designa och koda hela systemet". Det blir helt enkelt exakt samma spel, exakt samma konversationer, exakt samma relationer etc. Detta är något som gör att Ubisoft kan spara tid och pengar. Samt undvika eventuella problem i spelets slutskede där du skulle fått olika vägar och relationer beroende på karaktärens kön etc.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag ser det snarare som att de inte behöver spela in två versioner av alla konversationer. Istället för att varenda röstskådespelare ska behöva spela in två alternativ varje gång karaktärens namn nämns, så räcker det med ett alternativ. Sparar tid och pengar.
Om alla dialoger och konversationer generaliseras och använder uttryck som "The assassin" eller "The Viking" etc så behöver ingen hänsyn tas till namn eller kön. Om alla kan ligga med alla så behöver ingen hänsyn tas till att anpassa konversationer eller dylikt baserat på kön eller namn.

Om dessa saker görs från första början, så krävs det inget extra arbete för att "Designa och koda hela systemet". Det blir helt enkelt exakt samma spel, exakt samma konversationer, exakt samma relationer etc. Detta är något som gör att Ubisoft kan spara tid och pengar. Samt undvika eventuella problem i spelets slutskede där du skulle fått olika vägar och relationer beroende på karaktärens kön etc.

Det är dock inte det jag snackar om.

Jag snackar om när du väljer spelläget som dynamiskt byter kön på karaktären under spelets gång på grund av olika faktorer. Det spelläget måste designas, kodas, och integreras i storyn. Detta kräves resurser. Pengar. Microdiskussionen i tråden var huruvuda detta spelläge krävde extra resurser att utvecklas, vilket det självfallet gjorde.

12
Skriv svar