Kemikalieskatten gäller nu även EU-import – men vet någon om det?

Medlem

Skatt är ett annat ord för stöld.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Skatt är ett annat ord för stöld.

Det där är som att dra en dålig raggningsreplik på krogen.

Medlem

Samhällets struktur är ju att man skall skatta det man inte vill ha, medan man har skattelättnader för sådant man vill ha. Det är lite av ett "statement". Gifter i samtliga produkter och varor är något man bör göra saker emot.

Samtidigt kostar ett välfärdssamhälle mycket pengar. Kanske kan dra in på sådana här skatter om man tog bort saker som VAB och föräldrapenning och barnbidrag. Föräldraskap är ju ett val, så kanske staten inte behöver lägga sig i.. 😉 men topic för en annan sida känner jag.

Är helt för att motverka gifter i ALLA produkter, speciellt sådana som man kan få i sig (mat, matförpackningar etc). Men man kanske inte skall fokusera allt på just elektronik....

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Samhällets struktur är ju att man skall skatta det man inte vill ha, medan man har skattelättnader för sådant man vill ha. Det är lite av ett "statement". Gifter i samtliga produkter och varor är något man bör göra saker emot.

Samtidigt kostar ett välfärdssamhälle mycket pengar. Kanske kan dra in på sådana här skatter om man tog bort saker som VAB och föräldrapenning och barnbidrag. Föräldraskap är ju ett val, så kanske staten inte behöver lägga sig i.. 😉 men topic för en annan sida känner jag.

Är helt för att motverka gifter i ALLA produkter, speciellt sådana som man kan få i sig (mat, matförpackningar etc). Men man kanske inte skall fokusera allt på just elektronik....

Det finns MYCKET bättre poster att ge sig på än föräldrar. Som Kultur, SIDA, etc, etc.


signatur

I drank what?

Medlem

Vansinnet får fortsätta, och folk fortsätter att blunda, vart tog demokratin vägen? Avsätt regeringen. Detta är enbart för att fylla på fickorna på meningslösa vansinnes projekt "MP". Jag utnyttjar yttrandefriheten för alla som ej förstår det , det var allt jag hade att säga.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det där är som att dra en dålig raggningsreplik på krogen.

Mona S ,,,är det du som är ute på FZ.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Samhällets struktur är ju att man skall skatta det man inte vill ha, medan man har skattelättnader för sådant man vill ha. Det är lite av ett "statement". Gifter i samtliga produkter och varor är något man bör göra saker emot.

Samtidigt kostar ett välfärdssamhälle mycket pengar. Kanske kan dra in på sådana här skatter om man tog bort saker som VAB och föräldrapenning och barnbidrag. Föräldraskap är ju ett val, så kanske staten inte behöver lägga sig i.. 😉 men topic för en annan sida känner jag.

Är helt för att motverka gifter i ALLA produkter, speciellt sådana som man kan få i sig (mat, matförpackningar etc). Men man kanske inte skall fokusera allt på just elektronik....

Skatt är inte ett bra styrmedel för pengarna går inte dit dom skall.
Hade pengarna gått till forskning för att få ner gifthalterna så skulle det ju vara korrekt,men så är det ju inte.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av karlstrom1981:

Vansinnet får fortsätta, och folk fortsätter att blunda, vart tog demokratin vägen? Avsätt regeringen. Detta är enbart för att fylla på fickorna på meningslösa vansinnes projekt "MP". Jag utnyttjar yttrandefriheten för alla som ej förstår det , det var allt jag hade att säga.

Vad jag blir glad att det finns fler än jag som kokar över Sveriges förfall.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Oavsett hur alla extraskatter motiveras av våra sviniga politiker så...

Medlem

Idiotiska hittepåskatter hit och dit..

Medlem

Sveriges befolkning är machosister som frivilligt blir förnedrade och rånade på sina pengar av politikerna ni röstat fram. Fler hittepå -skatter tack, befolkningen verkar då fan villiga att skatta 80% av sin lön utan att bry sig.

Har inte nämnt något specifikt parti eller politiker så hoppas inlägget får stå.

Medlem

Läser just nu på Text-TV att regeringen försöker få till kemikalieskatt på kläder också till år 2022. Alla kläder och skor berörs enligt lagförslaget.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av Esri:

Citation needed. Varför skulle företag bry sig om något som lilla sverige gör? Hade reglerna gällt över hela världen så sure, men bara för att vi har en kemikalieskatt så kommer inte företag som har sin produktion i Kina bry sig.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Manniska/Miljog...

Något land måste börja och still skillnad mot vad du verkar tro så skapas det ideligen nya lagar och regleringar kring farliga ämnen. Ftalater i plast var länge förekommande men har försvunnit över åren. Förhoppningsvis blir det samma sak med dessa flamskyddsmedel i elektronik och andra kemikalier.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Mona S ,,,är det du som är ute på FZ.

Haha! bättre kan du rektor Hamid.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Haha! bättre kan du rektor Hamid.

LoL.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

ELF
Medlem
Skrivet av Tamazin:

Lite samma som med elbilar. "Bensin släpper ut massa farliga avgaser! Så det ska vi skatta som tusan på!" jasså svarar folket (tillslut; Tack Elon!), då kör vi elbilar istället som släpper ut noll avgaser! "Pappa staten <insert surprised pikachu meme>. Inför kilometerskatt! " (För så klart är det inte en fråga om miljön; degen måste in!)

Vi kommer nog få se en däckskatt innan vi viker hädan. För helt plötsligt när det knappt finns några bensinbilar eller inga alls för den delen på de svenska vägarna så kommer politikerna komma på att däcken nöts ned och besudlar naturen med gummi när vi kör.

Skrivet av Thane:

Skillnaden på papper och plast är dock att det ena kan brytas ner av naturen.

Så skövla skog är mycket bättre menar du?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Skatt är inte ett bra styrmedel för pengarna går inte dit dom skall.
Hade pengarna gått till forskning för att få ner gifthalterna så skulle det ju vara korrekt,men så är det ju inte.

Pengarna går till att upprätthålla samhällets välfärd. Bara för att man skattar tobak går inte de pengarna oavkortat till anti-tobakforskning eller sjukvård. Skatt på bränsle går inte heller till forskning av "bättre" drivmedel.

Skatt är ett väldigt bra medel för att få ett smidigt och fungerande samhälle utan tullar och andra hinder. Om skattemedel inte används rätt så får man rösta fram ett alternativ: demokrati.

Om man hittar ett parti som är för gifter i vår vardag så är kanske det rätt väg för någon som tycker just denna skatten är dålig.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det finns MYCKET bättre poster att ge sig på än föräldrar. Som Kultur, SIDA, etc, etc.

Det var inte menat att ge sig på dem. Det var en kommentar om som kanske kan få folk att tänka till.

Medlem
Skrivet av ELF:

Så skövla skog är mycket bättre menar du?

Måste allt vara så extremt? "Skövla" skog? Ja man tar ned skogen men man planterar nytt, iaf här i Sverige.

Flesta som uttalar som om skogsavverkning har ingen inblick i hur det funkar alls.

ELF
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Måste allt vara så extremt? "Skövla" skog? Ja man tar ned skogen men man planterar nytt, iaf här i Sverige.

Flesta som uttalar som om skogsavverkning har ingen inblick i hur det funkar alls.

Så du tar för givet att jag inte vet hur det går till. Det tar ju faktiskt ett tag för träd att växa.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Avstängd
Skrivet av ELF:

Så du tar för givet att jag inte vet hur det går till. Det tar ju faktiskt ett tag för träd att växa.

Pappersåtervinningen är för övrigt väldigt hög i Sverige. Det är inte bara nya träd som skövlas ideligen.

https://www.skogssverige.se/papper/fakta-om/pappersatervinnin...

"Av de pappersförpackningar som används i Sverige samlas 81 procent in och återvinns. Av konsumerat tidningspapper samlas 91 procent in och återvinns. Kontorspapper ingår inte i producentansvaret. Här är siffran för insamling och återvinning dock 56 procent."

Så jo, det är väldigt mycket bättre med papperspåsar än plastpåsar.

Avstängd
Skrivet av Sten-greger:

Vad jag blir glad att det finns fler än jag som kokar över Sveriges förfall.

Det finns två sidor av det myntet. Det finns de som knyter näven i fickan gällande hela jordens undergång och de som knyter näven gällande små procedurer i riktningen att förhindra detta. Men visst. Uppmuntra folk att behålla denna attityd, men då hoppas jag för dina ofödda barn att de aldrig någonsin har missnöjet att existera överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Esri:

Bästa är fortfarande skatten på plastpåsar som visade sig kosta miljön mer eftersom att folk köper massvis med papperspåsar istället :D. Det finns mycket som kan göras för att hjälpa miljön, men alla dessa puckade skatter ifrån MP orsakar den motsatta effekten varje gång de gör något, nästan som att de inte kan göra en konsekvensanalys.

Det är faktiskt L som ligger bakom plastpåseskatten har jag förstått 🙂.

12
Skriv svar