Testpilot
Sega 60 år!

Det är 60 års jubileum för Sega i år och de firar med lite roliga saker på https://www.sega60th.com/ bland annat går det att registrera sig och få ett gratis Nights into Dreams. Även Sonic the Hedgehog 2 är gratis på Steam.

Mellan den 17: e och 19: e oktober kommer de även att släppa fyra minispel som är gratis. Ett av dem är Streets of Kamurocho där Streets of Rage blandas med Yakuza karaktärerna.

Själv hade jag ett Sega Megadrive som min första spelkonsol och det blev även den enda Sega konsol som jag ägde. Dreamcast och Saturn var även intressanta konsoler har jag läst mig till i efterhand av dem som lirade på de konsolerna. Mina favoritspel var Sonic-spelen och sportspelen. På senare år har jag hittat Yakuza serien som snabbt har blivit en favorit.

Vad för Sega spel har ni gillat genom åren? Och vad tror ni om Segas framtid? Som PC-spelare primärt gillar jag deras PC fokus där Persona serien verkar vara på intåg med tanke på succén det blev när P4 Golden kom till Steam i somras.

It's not a lake, it's an ocean

Jag började spela på Master System. Min bror hade av någon anledning köpt den i stället för NES. Sedan köpte han Mega Drive, och när han ledsnade fick jag ta över den. Då tog mitt spelintresse fart på allvar. Sonic 2 var det första TV-spelet jag köpte för egna pengar. 16-bitseran var fantastisk, men som liten grabb hade jag förstås inte råd att köpa särskilt många spel. Inte heller hade jag råd att köpa Mega-CD på den tiden, och när Saturn slutligen kom fick jag vänta tills den gick ned kraftigt i pris.

Det var ingen lätt tid för en Sega-fanboy. Alla spel kom till PlayStation, vi Sega-fans fick nöja oss med det lilla. Ändå har jag fina minnen av Sega Rally, Resident Evil, Tomb Raider och några till.

Dreamcast släpptes den 14 oktober 1999 i Sverige. Jag köpte den kort efter. Det blev en kort men intensiv tid. Där runt millennieskiftet var Sega i sitt esse. De pumpade ut innovativa och häftiga spel som kanske inte alltid var de mest genomtänkta kommersiellt sett men som verkligen visade att Dreamcast var en spelglädjens konsol med massor av unika titlar. De bröt ny mark med onlinespel i Phantasy Star Online. Det var en häftig upplevelse att gå online med sin spelkonsol för snart 20 år sedan. De tänjde på gränserna för vad som ens betraktades som ett spel med Seaman och gav oss rörelsekänsligt spelande i Samba de Amigo. De serverade oss arkadperfektion i titlar som Virtua Tennis och Sega Rally 2 men erbjöd också hardcoreupplevelser i Metropolis Street Racer och Le Mans 24 Hours. Och så Shenmue och Jet Set Radio på det.

De gjorde så mycket rätt - och ändå räckte det inte till. Spelbranschen blev en lite tråkigare plats utan det gamla Sega.

Sega är i dag inte ens en skugga av sitt forna jag. När jag tänker på Sega minns jag gärna det företag som tog stora språng, spände bågen och vågade riskera allt för en galen idé där runt millennieskiftet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Sportspel, framförallt NHL.
Phantasy Star 4
Shining Force 1+2
Sonic
Fireshark
Shinobi 3
Rambo 3

Är de spel jag kommer på såhär direkt.

edit: Endast baserat på Sega Mega Drive alltså.

edit 2: jag får skämmas. Glömde Golden Axe! Framförallt tvåan är grym.

Testpilot

Kul att höra

Det är möjligt att Sega aldrig blir stora som förr men jag tror ändå att de kommer leverera en hel del bra grejer närmaste åren.

Glöm ej ladda hem Streets of Kamurocho innan det försvinner för gott! Det är väldigt kort men helt okej för det fina priset noll kronor.

Inaktiv

Sega kommer alltid ligga mig närmast om hjärtat. Haft de flesta enheter och dom gjorde verkligen unika spel ett bra tag. Enda jag ångrar i min Sega karriär är att jag aldrig köpte en Saturn.
Phantasy star serien, Streets of Rage, Sega rally, Shining force (skulle donera min lever på Kickstarter om det kom en värdig uppföljare till det) mm mm. Tyckte alltid deras serier och spel låg ett snäpp högre än konkurrenterna, vars konsoller jag iofs också ägde/äger. Sega hade något unikt.

Nu är dom ju däremot bara en axelryckning. Men många av bolagen från den tiden gör ju mest bara själlösa uppföljare.
Capcom är ett av dom få som fortfarande klämmer ut lite guldklimpar.

1
Skriv svar