Föräldrar! Ett snack om speltid

Skägg.
10 Chambers
Föräldrar! Ett snack om speltid

Okej, jag behöver lite ammo. Hur mycket speltid har era barn på en typisk helgdag? Eller är den ens begränsad?

För att undvika ständiga diskussioner kring just speltid har vi sagt två timmar, plus en extra halvtimme om olika sysslor utförs. Är de med kompisar eller spelar online med kompisar brukar vi låta dem spela mer, då spel idag är en social plattform för många.

Ålder: strax 10 och 12.


signatur
Medlem

Ska bli intressant att följa denna tråd. Har inga barn själv, men jobbar med barn där vi mer och mer får höra att det pratas mycket om det.

Skribent

Har inga egna kottar, så skippar att rösta, men två timmar och möjlighet till en extra halvtimme låter lagom, så länge det kommer med krav på lite fysiska aktiviteter också.

Medlem

Jag röstade obegränsat, grabben är 7 år och jag tycker att han reglerar relativt bra själv. (han sitter i regel alltså INTE 4+ timmar) Så länge han rör på sig och är intresserad av att göra annat så oroar jag mig inte för hur mycket han spelar. Sen spelar jag själv ganska mycket emellanåt och då känner jag att det bara blir konstigt att begränsa. Det ska sägas att han spelar betydligt mindre om bara mamma är hemma och betydligt mer när bara jag är hemma Snitt på en helg är nog 2-3 timmar per dag.

Medlem

Beror lite på vad som görs under den andra tiden på dygnet. Är dom ute och leker 4-6 timmar så får dom gärna sitta vid datorn resten av dagen om så önskas.
Så med andra ord ingen fast tid. Det varierar från dag till dag.

Medlem

Den lille är än så länge för liten för att spela, men följer ändå tråden!

jbx
Medlem

Mina barn får använda skärm 2 timmar per vecka, de väljer själv när de ska ske men oftast blir det lördagar. Ibland blir det film och ibland att låna pappas Switch eller dator.
De är 4 och 7 år gamla.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Ungefär som Ronzem skrev. Det viktiga är att ha koll på att de även vill engagera sig i annat. Att köra stenhårt med fast speltid känns som ett sätt att i längden kväva det intresset, för spel handlar ju om passion. Att förlora sig i ett spel en hel regnig lördag är nåt jag själv vill kunna fortsätta med emellanåt, vet ju att det bara är en av många delar av mitt liv, så ser inget problem om ungarna också vill ha det så ibland.

Medlem

Obegränsat så länge den är utomhus/fysisk aktiv samt gör läxorna, sen får barn bestämma själva vad de vill göra. Det är ju väldigt individuellt också, vissa barn kanske endast bör spela max 2 h per dag och då får man ju begränsa speltiden men generellt obegränsat.

Medlem

Har kört obegränsat och det har fungerat bra för min son på 9.Beror nog lite på personlighetstyp men för honom iaf så blir det inte samma hysteri när han vet att han KAN spela när han vill, utan han spelar ett tag och tröttnar sen gör han nått annat. Mindre bråk hemma också. Kan tillägga att vi har krav på att måltider och läxor alltid går före såklart, samt att vi ibland säger åt honom att ta en paus och gå ut och cykla eller hoppa studsmatta under de perioder han spelar mycket.
Döttrarna spelar också en del periodvis, men inte i närheten av samma intresse.

Medlem
Skrivet av jbx:

Mina barn får använda skärm 2 timmar per vecka, de väljer själv när de ska ske men oftast blir det lördagar. Ibland blir det film och ibland att låna pappas Switch eller dator.
De är 4 och 7 år gamla.

Imponerande. Vad gör de istället? Har du även pratat med dagis om att de inte får titta på film där? På vårt dagis tittar nog barnen på youtube minst en timme per dag bara där.

jbx
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Imponerande. Vad gör de istället? Har du även pratat med dagis om att de inte får titta på film där? På vårt dagis tittar nog barnen på youtube minst en timme per dag bara där.

De är kreativa faktiskt, leker, ritar, bygger med Lego och mycket utomhuslekar. Ingenting på förskolan och skolan, de går på en Waldorfskola och hela den pedagogiken är emot skärmtid.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Tråddemonen
Testpilot

Sonen är fortfarande en bebis men 3 timmar per dag låter rimligt. Finns gott om familjetid också resten utav dagen.

Medlem

Har ingen kotte själv, men har haft styvdotter boendes här tidigare.

Min åsikt är att om allt annat sköts får ungen obegränsad skärmtid.

Medlem

Inget. Men så är ungen bara 14 månader också. Känns som att han kommer att få sin beskärda del av data framgent hur man än gör som förälder.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Vi har fyra barn (4, 8, 9 och 11år) där vi nuläget kör obegränsat om allt annat klaffar (skolgång, läxor, fritidsaktiviteter, socialt umgänge etc.).
Jag tror att man ska fundera på vad man vill ha ut av en statisk begränsning så det inte blir en principsak ("min farfar hade minsann inga datamaskiner men han blev en lyckad alkoholiserad hustrumisshandlare i alla fall").
Ett av våra barn har NPF-problematik och där kan en lördags verklighetsflykt var direkt nödvändig för att orka med skola/vardag.

Medlem

Barnen är 9 och 12.
2-3 timmar per helgdag i snitt, men inte skrivet i sten. Så ibland något mer, ibland något mindre.
Båda barnen väldigt aktiva i idrott så ibland går hela helgdagar åt tävling.

Tror också att det är viktigt för oss vuxna att förstå att umgänget för många i ålder kring 10 och uppåt är just via dator eller annan chat.

Medlem

Obegränsat så länge det inte går ut över skolan, övriga intressen och sociala kontakter. Hittills reglerar hon det bra själv. Spelar mest som en social grej med vänner på Discord, vilket jag uppmuntrar. När hon träffar vänner IRL spelar de en del, men ofta är det hon som föreslår avbrott för andra aktiviteter. Detsamma gäller för övrigt bör hon spelar med mig, att det är hon som ser till att det inte blir för mkt.

Kort sagt är det jag som skulle behöva begränsas, inte hon.

(11-årig skruttpanna)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nu är jag ingen förälder men är nyfiken då de flesta refererar till speltid och inte skärmtid, efter spelande får barnen även glo på TV? För mig vore det helt ologiskt om svaret var ja...

Medlem

Barnen som bor hemma 11 och 13 år flickor båda 2.
Speltid är obegränsat.
Dom behöver inte göra nått för att få speltid men med det sagt så händer det att vi tvingar ut den äldre.
Den äldre är inte så social irl utan mer social online med både internet och irl vänner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Mina barn är för små, treåringen har jag introducerat för spel sedan en tid tillbaka men han tjatar aldrig. Jag hoppas att han ska få ett spelintresse framöver så att vi kan spela tillsammans. Kommer kanske ångra de orden, men jag hoppas inte det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Obegränsat. Mina barn är 7, 13 och 18 (får visserligen bestämma själv)
Tycker frågan är högst individuell.
Skärmtid behövs enbart om det blir ett problem. Om skärmen tar över så att annat som exempelvis skolan eller fysisk aktivitet uteblir.
Så behöver det inte vara.
Bara för att man själv inte växte upp på samma sätt betyder det inte nödvändigtvis att det är sämre.
Det är här skon klämmer och som får många att se skärmtid som något negativt.
Är det inte ett problem?
Låt det vara.

Medlem

Min stora grabb är 8 bast.

Grundregeln som vi kör är fri skärmtid varannan dag.

Skärmdagar

- När det är mat ska de stänga av ljud och bild och komma direkt.
- Allt ska stängas ned 19:30 för att duscha och förbereda inför sängen.
- Men om de fixar dusch, medicin och borsta själva så kan de få förlängd speltid till 20:30.

Skärmfria dagar

- Ingen skärm för varesig vuxna eller barn
- Ett undantag är de barnen får titta på 1 film om (ca. 40-60 min varje dag). Direkt efter skolan 16:30-17:30. Det kan va rätt skönt att vila nån timma I soffan framför något tecknat, vi har ändå alltid några sysslor att ta itu med då.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av janssonn:

Nu är jag ingen förälder men är nyfiken då de flesta refererar till speltid och inte skärmtid, efter spelande får barnen även glo på TV? För mig vore det helt ologiskt om svaret var ja...

TVn kanske kan vara en bra plats att varva ned efter intensivt onlinespelande med vänner? Men ja, i många fall borde man nog sätta likhetstecken.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Mina barn är för små ännu, men jag tänker att det hela handlar om vad de gör utanför spelandet. Till exempel om de sköter läxor, idrottar, rör på sig och har vänner så får de spela hur mycket de vill.

Medlem

Följer tråden då jag inte har några barn.

Men ser ni föräldrar annorlunda på mobiltid och speltid (konsol, PC)? Tänker med sociala medier som idag är ett stort problem. Snapchat, TikTok, Twitter etc..

Medlem

Sjukt svårt ämne det här.

Tycker youtube videon med Aqua och nyhrox (Den duon som vann 2v2 tävlingen fortnite worldcup) Är intressant.
17 år gammal så kanske inte så ugn som mina barn men där kom ämnet upp till föräldrarna också
"ska vi låta grabben få spela så här mycket" i det fallet snackar vi dock 6-10h per dag.
De beslutade sig för att säga "du får spela så mycket du vill sålänge dina betyg inte blir påverkade"
Nu har han tjänat in runt 15mille USD så dom vart nog ganska nöjda ändå föräldrarna där

Sen är det klart att pengar kanske inte gör frågan till okej eller inte.

Min grabb har fått speldjävulen av mig, han kan lätt nöta spel en hel dag utan att blinka.
På helgen brukar vi försöka hålla det på max 3 timmar, men helt ärligt om ni frågar mig varför, så har jag inget bra svar.
Klart att det är viktigt att man rör på sig men vad gör vi om han kutar 1 mil på morgonen, får han spela 10timmar då sen ?

Svårt ämne helt klart.

Om han istället sa "pappa jag vill nöta innebandy på innegården 10timmar idag är det ok?" Då hade man troligen sagt ja, men varför ? vad är skillnaden egentligen ? man rör sig när man spelar innebandy man är ute = GOOD ? klart det är bättre att grabben rör på sig och kanske träffar lite polare face 2 face men mja det är ett svårt ämne helt klart.

Låt säga att när han blir några år äldre att han faktiskt vill satsa på eSport, kommer det nya regler då för då spelar grabben ju "seriöst" helt plötsligt ?

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Obegränsat. Mina barn är 7, 13 och 18 (får visserligen bestämma själv)
Tycker frågan är högst individuell.
Skärmtid behövs enbart om det blir ett problem. Om skärmen tar över så att annat som exempelvis skolan eller fysisk aktivitet uteblir.
Så behöver det inte vara.
Bara för att man själv inte växte upp på samma sätt betyder det inte nödvändigtvis att det är sämre.
Det är här skon klämmer och som får många att se skärmtid som något negativt.
Är det inte ett problem?
Låt det vara.

Tror jag är inne på samma bana som dig faktiskt. Blir det problem, barnet blir osocialt/ohälsosam eller sämre resultat
i skolan DÅ inför man regler. Men det är som du säger, ska jag ta detta med min fru som är traditionellt uppväxt precis som mig så känns det fel för henne, det känns som man är "dålig förälder" för man inte sätter upp dessa förväntade regler. Svårt ämne som sagt men jag tror du har helt rätt här. PROBLEM = DÅ inför man regler. INGA PROBLEM = inga regler

EDIT: Dock måste jag säga en sak som oroar mig lite. Kommer ihåg när jag var liten, jag nötte Commodore 64 NES 8Bitar osv som fan! men sen vart vi ute och busade och hade oss ute mycket också. Om jag tar min dotter som ett exempel, hon spelar inte super mycket men sitter mycket med Tiktok osv, Jag är idag 40år, lite små överviktig och allmänt sleten, ändå har JAG bättre kondition än henne ????? wtf när jag var barn kunde jag fan kuta nonstop i timmar, den där oroar mig lite faktiskt

Gnällkuk
Skrivet av EYEtriforce:

Tror jag är inne på samma bana som dig faktiskt. Blir det problem, barnet blir osocialt/ohälsosam eller sämre resultat
i skolan DÅ inför man regler. Men det är som du säger, ska jag ta detta med min fru som är traditionellt uppväxt precis som mig så känns det fel för henne, det känns som man är "dålig förälder" för man inte sätter upp dessa förväntade regler. Svårt ämne som sagt men jag tror du har helt rätt här. PROBLEM = DÅ inför man regler. INGA PROBLEM = inga regler

EDIT: Dock måste jag säga en sak som oroar mig lite. Kommer ihåg när jag var liten, jag nötte Commodore 64 NES 8Bitar osv som fan! men sen vart vi ute och busade och hade oss ute mycket också. Om jag tar min dotter som ett exempel, hon spelar inte super mycket men sitter mycket med Tiktok osv, Jag är idag 40år, lite små överviktig och allmänt sleten, ändå har JAG bättre kondition än henne ????? wtf när jag var barn kunde jag fan kuta nonstop i timmar, den där oroar mig lite faktiskt

Hur mäter du att du har bättre kondition än henne? Om det skulle vara så att hon lätt blir trött/anfådd även med begränsad fysisk aktivitet kan det vara värt att kolla upp. Hur gammal är hon? Jag gjorde allt intensivt som barn, oavsett om det var tv-spel eller fysiska aktiviteter. Jag hade ansträngningsastma som liten, så innan jag fick bricanyl så kunde det sätta stopp även om jag egentligen hade mer energi men kunde inte andas ordentligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skulle nog inte säga att vi har en hård gräns för antal timmar per dag, men det brukar väl i snitt bli kanske 2 timmar på vardagar, och kanske 3-4 timmar på helger. Men det är inte så att vi håller stenkoll på tiden då våra ungar är väldigt aktiva och rör på sig när dem inte sitter vid skärmen med sporter och andra fysiska lekar.

Sen så är det ju även så att det blir allt mer skärmtid även i skolan som vi inte har någon koll på hur mycket det är, men även där typ på fritids osv så föredrar åtminstone våra grabbar att fysiskt leka och sporta med sina kompisar när dem har tillfälle att göra det.

12
Skriv svar