Första testet – Xbox Series X

Medlem
Skrivet av trifix:

Jag tycker Microsofts approach till den här generationen är helt lysande. Man suddar helt enkelt ut generationsskiftet och gör likt mobiler och datorer och bara uppdaterar hårdvaran istället. Ingen klagar väl på att iOS/MacOs/Windows10 ser likadant ut år efter år? För mig är min One X inte alls samma produkt som tex Xbox360, den känns mer som en mediaenhet/dator än ett tvspel.

Man släpper dessutom två enheter, en premium och en billigare!

Folk pratar om att Series S kommer sätta käppar i hjulet för Series X. Sätter iPhone 12 Mini käppar i hjulet på iPhone 12 Pro Max? Nej, inte det minsta skulle jag vilja säga! Grunderna är desamma men den snabbare enheten går att utnyttja bättre för snyggare grafik.

Dessutom är det helt fantastiskt att man dag 1 kommer kunna köra AC Valhalla och dag 9 CB2077 utan några som helst problem. CB2077 hade vi ALDRIG fått se om MS/Sony hade satsat på helt nya generationer!

Däremot skulle det kanske...eventuellt bli så att något exklusivt spel på PS5 upplevs som bättre tack vare 1 hårdvara och den snabbare SSDn. Rent spontant verkar Ratchet&Clank svårt att göra på en Series X. Annars kommer det bli som skillnaden mellan PS4Pro och OneX - multiplattform blir snäppet bättre på Series X

PS5 däremot känns som en mix av ny generation och fortsättning på PS4a

Nej, för systemprestandan är identiskt i iPhone 12 och mini.

Minnesbandbredden + storleken på minnet skiljer s från x. Dvs rejäla falskhalsar. Man får i praktiken ha två system eller ett som är byggt för S men med ökat upplösning, sample count etc på den högre modellen.

PC är bara konsolassets med högre upplösning och högre framerate, det är därför människor har en illusion om linjär skalning på PC där man bara drar i reglage så löser det sig.

Det är snarare affärsmässighet och inte bekvämlighet som gör att CB77 går att spela, man vill ju köpa en ny konsol för nya funktioner - inte för att bli av med sina spel även om det har varit en konsekvens tidigare så är det ju inte ett försäljningsargument.

Eloge till Apple som fimpar instruktionsarkitekturer när de ser att det kan bringa nytta.

Medlem
Skrivet av martinot:

Inte alls!

Är dessutom stor fan av alla produkter från Apple (mina senaste beställda Appleprodukter kommer med UPS nu på måndag). Deras egna ARM64-processorer är helt fantastiska. Är själv spänd på att köpa deras första bärbara med ARM. Tror den verkligen kan ge Intel ge en match de inte kan konkurrera med.

Men du kan inte jämföra effektiviteten av en kyllösning genom att säga att din telefon inte behöver fläkt, och påstå att en kyllösning på en dator med Intel-CPU är dålig.

Då skulle ju din Playstation eller dator också per automatik vara helt kassa, då de innehåller en fläkt?

Inser du skillnaden och hur förvirrat du tänker?

Ja? Men man gräver där man står, jag behöver en dator nu och då får jag stå ut med en 50 år gammal processordesign med tillhörande brakfläkt. Samma princip gäller utlåning av pengar, pengar nu är värda mer än pengar sen och då får man betala ränta för det.

Man kan vara bäst i klassen men ändå bland de sämre i en skola exempelvis.

Romerska akveduktsystemet är också imponerande och exempel på snyggt ingenjörsskap, men det är fortfarande inaktuellt för dagens VVS-system.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Ja? Men man gräver där man står, jag behöver en dator nu och då får jag stå ut med en 50 år gammal processordesign med tillhörande brakfläkt. Samma princip gäller utlåning av pengar, pengar nu är värda mer än pengar sen och då får man betala ränta för det.

Man kan vara bäst i klassen men ändå bland de sämre i en skola exempelvis.

Romerska akveduktsystemet är också imponerande och exempel på snyggt ingenjörsskap, men det är fortfarande inaktuellt för dagens VVS-system.

Virrigt värre.... Försök att hålla i sär totalt olika saker istället för att blanda datorer/konsoler, VVS-system, telefoner, och banksystem i en enda stor helt ologisk röra.

Har du någon konsol, eller tänkt att köpa någon konsol?

Har den någon fläkt?

Är den isf. automatiskt kass bara för att telefoner inte har fläktar?

Hoppas att du förstår det orimliga i logiken i din tankekedja.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Virrigt värre.... Försök att hålla i sär totalt olika saker istället för att blanda datorer/konsoler, VVS-system, telefoner, och banksystem i en enda stor helt ologisk röra.

Har du någon konsol, eller tänkt att köpa någon konsol?

Har den någon fläkt?

Är den isf. automatiskt kass bara för att telefoner inte har fläktar?

Hoppas att du förstår det orimliga i logiken i din tankekedja.

Det är inte virrigt, det är att exemplifiera abstrakta resonemang. Jag pluggar på läkarprogrammet och ingen har klagat på otydlighet när man resonerar kring folkhälsa och andra begrepp på ett liknande sätt.

Hur kan du underkänna min logik för att sedan be mig utvärdera min egen logik? Det kommer ju i sådana fall att ske efter min egen logik, som jag i det här fallet inte ser några problem med - annars hade jag inte uttryckt det jag uttryckt.

Exemplifiera istället vad det är som skaver istället för att sitta och mästra.

Men en liten lathund för dig: Konsoler/telefoner/laptops är alla exempel på beräkningsmaskiner, eller datorer i folkmun. Det finns inga fundamentala datavetenskapliga skillnader här, som du tycks ha fått för dig.

Världens snabbaste X86 är här i liknelse med romerska akvedukter. Imponerande byggen efter premisserna, men det finns bättre alternativ. X86 är ingen guldstandard som allt mäts emot utan en instruktionsuppsättning bland andra. Skälet att de sitter i konsolerna är ekonomiska, inte att de är guds förordade beräkningsplattform eller särskilt kompetenta på att beräkna saker.

Jag har en PS4, och ja, den är sämre än min iPhone iom att den har en högt spinnande fläkt och lägre prestanda. Ja, det är kasst att mycket av konsolvolymen i next gen går åt luftflöde med tillhörande dammfickor på PS5. Men jag kan inte bygga en egen arm-konsol och porta alla spel så jag får ta det som finns och som det finns försäljningsvolym och därmed support och tillhörande nätverkseffekt i - nuvarande spelkonsoler. Många spelutvecklare föredrog ex. PowerPC i tidigare konsoler för spelutveckling och gillade inte alls X86 - men nu blev det så ändå av ekonomiska skäl.

Hade det varit bättre om alla hade jobb och det var fred på jorden? Ja, men nu får man jobba med det som är tillgängligt.

Nej, jag ser inte vad som är orimligt annat än att du tycker det.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Vi fattar!1 du gillar inte Microsoft och Xbox! därför du skapar ett kontot för att mest klanka ner på på dom, väldigt moget av dej.

Haha ja. Rätt tydligt också. Haha.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Är själv en hårdvaruentusiast och är gammal nog att ha ägt NES när det begav sig. Jag har vattenkyld "high end-PC". Man behöver knappt "tweaka" längre då det aldrig varit så smidigt att spela på PC. Men med det sagt så köper jag även konsolerna som jag tycker är intressanta. Series X ser högintressant ut än så länge. Förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jävla tjaffs mellan plattformar. Bara köpa, vad ska man annars med pengar till 😉

Exakt. Ska köpa ps5 xbox sx och en ny tv. Ingen faktura här inte. Har sett till att ha dessa slantar för just det här. Haha.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha, alltså detta ständiga käbbel om att konsol minsann är bättre än mobil, man kan ju inte annat än skratta... Jag var själv en konsol-spelare en gång i tiden, men testade att köpa en mobil istället, och har aldrig därefter ångrat det. Visst, självklart är en konsol bättre än en mobil, men den komfort en mobil ger går inte ens att jämföra. Helt plötsligt kunde jag fokusera på spelandet snarare än dyra konsolspel, TV-apparater, spelkontrollers och tillbehör och därav började jag uppskatta spelen så mycket mer. Något jag kan rekommendera till alla som älskar spel mer än vad de älskar hårdvara 🤪

Haha, alltså detta ständiga käbbel om att konsol minsann är bättre än Gameboy, man kan ju inte annat än skratta... Jag var själv en konsol-spelare en gång i tiden, men testade att köpa en gameboy istället, och har aldrig därefter ångrat det. Visst, självklart är en konsol bättre än en gameboy, men den komfort en gameboy ger går inte ens att jämföra. Helt plötsligt kunde jag fokusera på spelandet snarare än dyra konsolspel, TV-apparater, spelkontrollers och tillbehör och därav började jag uppskatta spelen så mycket mer. Något jag kan rekommendera till alla som älskar spel mer än vad de älskar hårdvara 🤪

Medlem
Skrivet av denza:

Haha, alltså detta ständiga käbbel om att konsol minsann är bättre än Gameboy, man kan ju inte annat än skratta... Jag var själv en konsol-spelare en gång i tiden, men testade att köpa en gameboy istället, och har aldrig därefter ångrat det. Visst, självklart är en konsol bättre än en gameboy, men den komfort en gameboy ger går inte ens att jämföra. Helt plötsligt kunde jag fokusera på spelandet snarare än dyra konsolspel, TV-apparater, spelkontrollers och tillbehör och därav började jag uppskatta spelen så mycket mer. Något jag kan rekommendera till alla som älskar spel mer än vad de älskar hårdvara 🤪

Tycker att Switch är en riktigt trevlig maskin att spela handhållet på. Så trevlig att jag faktiskt köpt fyra stycken (två vanliga, två Lite).

Tyvärr, även om jag gillar i stort all ny teknik (kommer varken att köpa XSX eller PS5 i höst, men tror de bägge kommer bli helt grymma konsoler båda två), så finns det allt för mycket tokmärkesreligiösa människor med alldeles för dålig självkänsla.

Man märker det i alla konsolkrigstrådar på FZ. Ibland även en och annan total virrpanna som rökt på för mycket.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är lite som att jämföra en standard-Skoda med en schysst BMW: den ena är rappare, men till ett högre pris.

Snarare en riktigt trött Trabant och en Bugatti Veyron.

Redaktör
Skrivet av Yabba:

Snarare en riktigt trött Trabant och en Bugatti Veyron.

Man kan välja vilka exempel man vill, men poängen är att den ena ger högre prestanda till ett högre pris.


signatur
Medlem

Har själv köpt en ny speldator men det är löjligt hur mycket man måste betala för att komma upp i bra prestanda. Lägg därtill tangentbord, mus, handkontroll (för analog styrning), skärm, eventuellt skrivbord och stol och vi pratar om runt 25 000 kronor. Köpte den enbart för att kunna spela Microsoft Flight Simulator men övriga spel kommer inhandlas till PS5/XBOX då jag vill kunna spela i sommarstugan.

PC-spelande ger också ständig ångest över att man alltid behöver ny och bättre hårdvara för att kunna köra allt på ultra. Något man slipper med konsol. Har redan tappat lusten för PC-spelande i samband med all hets kring de nya grafikkorten för en smärre förmögenhet.

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Har själv köpt en ny speldator men det är löjligt hur mycket man måste betala för att komma upp i bra prestanda. Lägg därtill tangentbord, mus, handkontroll (för analog styrning), skärm, eventuellt skrivbord och stol och vi pratar om runt 25 000 kronor. Köpte den enbart för att kunna spela Microsoft Flight Simulator men övriga spel kommer inhandlas till PS5/XBOX då jag vill kunna spela i sommarstugan.

PC-spelande ger också ständig ångest över att man alltid behöver ny och bättre hårdvara för att kunna köra allt på ultra. Något man slipper med konsol. Har redan tappat lusten för PC-spelande i samband med all hets kring de nya grafikkorten för en smärre förmögenhet.

Ja men till konsol måste man ju ha en fet Oled för minst 20k lägg till kostnaden för konsol, lagring, kontroller. Och glöm inte att du måste köpa en fet gaming-soffa för 25k. Och surroundljud för minst 30k. Blir ju asdyrt ju.

😉

NuZ
Testpilot
Skrivet av bulleboss:

Kingzla sätter alla fanboys på plats och blir "bortviftad" som en dåre. Riktigt pinsamt att se.

Tror nog mer det handlar om PC>konsol eller tvärtom diskussionerna och ARM som inte tillför något direkt mervärde i diskussionen. Finns nog ingen som hävdar att x86 är bättre än ARM och att det inte bör ersättas så snabbt som möjligt.

Men Iphone 12 prestanda/kylning och VVS liknelser är att sväva iväg så gjorde mig lite lustig med läkarprogrammet och fentanylklubba. Om du tog illa upp så ber jag om ursäkt

Ja jag är konsolfanboy. Inget slår konsolernas pris/prestanda/helhetslösning. Möjligen mobil i framtiden när mer och bättre spel kommer. Se vad jag gjorde där

Skrivet av anon_118566:

Ja men till konsol måste man ju ha en fet Oled för minst 20k lägg till kostnaden för konsol, lagring, kontroller. Och glöm inte att du måste köpa en fet gaming-soffa för 25k. Och surroundljud för minst 30k. Blir ju asdyrt ju.

😉

Glöm inte designsoffbordet också för 10k

Ontopic
Bara 22 dagar kvar till man får lägga vantarna på denna. Lär vara utan PS5 tills sommaren iaf. så får vänta tålmodigt där. #CuckForona!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Ja men till konsol måste man ju ha en fet Oled för minst 20k lägg till kostnaden för konsol, lagring, kontroller. Och glöm inte att du måste köpa en fet gaming-soffa för 25k. Och surroundljud för minst 30k. Blir ju asdyrt ju.

😉

De allra flesta har ju redan soffa, TV och ljudanläggning så din jämförelse haltar

Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers

Tråd rensad på käbbel. Om dina inlägg raderats, fundera på varför. Ni kan bättre.


signatur
Medlem

Det jag är mest intresseras av när det kommer till nästa generation är om de klarar 4k UHD Blu-Ray, HDR10+, Dolby Vision, Dolby ATMOS.

Medlem
Skrivet av sjoden:

Det jag är mest intresseras av när det kommer till nästa generation är om de klarar 4k UHD Blu-Ray, HDR10+, Dolby Vision, Dolby ATMOS.

Har inte sett något om HDR10+ så skulle anta ett nej där.
Dolby Vision samt Atmos kommer ju fungera i spel, så skulle ju vara väldigt konstigt om det inte fungerar för Bluray, men men, det är ju ingen mediamaskin så de kanske väljer bort det där


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av sjoden:

Det jag är mest intresseras av när det kommer till nästa generation är om de klarar 4k UHD Blu-Ray, HDR10+, Dolby Vision, Dolby ATMOS.

Yes, det är bekräftat att Series S/X exklusivt stöder Dolby Vision och Dolby Atmos.
https://www.dolby.com/gaming?utm_source=twitter&utm_medium=so...

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Yes, det är bekräftat att Series S/X exklusivt stöder Dolby Vision och Dolby Atmos.
https://www.dolby.com/gaming?utm_source=twitter&utm_medium=so...

För spel.
Atmos vid launch och Vision någon gång 2021.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Dex
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Yes, det är bekräftat att Series S/X exklusivt stöder Dolby Vision och Dolby Atmos.
https://www.dolby.com/gaming?utm_source=twitter&utm_medium=so...

Tids exklusivt för konsol dock av någon anledning. Trodde alla sa att PS5 inte skulle ha det alls?

Detta gäller för gaming också inte för media uppspelning.

Medlem
Skrivet av dex20:

Tids exklusivt för konsol dock av någon anledning. Trodde alla sa att PS5 inte skulle ha det alls?

Detta gäller för gaming också inte för media uppspelning.

Ingen aning om vad alla sagt. När får PS5 Dolby Vision och Dolby Atmos för spel?

Dex
Medlem

Nä var mest bara jag som reagerade på att där stod på sidan att det var tidsexklusivt för konsoler. Det tyder ju på att det kommer till typ PS5:an och har läst på flera olika trådar och sidor att PS5 inte skulle ha stöd för det. Blev lite konfunderad bara.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Ingen aning om vad alla sagt. När får PS5 Dolby Vision och Dolby Atmos för spel?

För ljudet i spel har ju Sony valt att köra med Tempest istället för Atmos så tror inte Atmos kommer för spelen iaf.
Vision finns väl inga uppgifter om till ps5 ännu.

Kollade ordvalet lite i länken du postade också vilket brukar vara ganska bra indikation om huruvida någonting är tidsexklusivt eller helexklusivt.

Där nämns bara att xbox är "First". Inte "Only". Så är väl nog troligtvis på väg till andra plattformar också.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Yes, det är bekräftat att Series S/X exklusivt stöder Dolby Vision och Dolby Atmos.
https://www.dolby.com/gaming?utm_source=twitter&utm_medium=so...

One X klarar av Dolby Vision via Netflix men inte från skiva.
Blir ju mycket ledsen om ingen av de nya klarar av Dolby Vision från skiva

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det är inte virrigt, det är att exemplifiera abstrakta resonemang. Jag pluggar på läkarprogrammet och ingen har klagat på otydlighet när man resonerar kring folkhälsa och andra begrepp på ett liknande sätt.

Hur kan du underkänna min logik för att sedan be mig utvärdera min egen logik? Det kommer ju i sådana fall att ske efter min egen logik, som jag i det här fallet inte ser några problem med - annars hade jag inte uttryckt det jag uttryckt.

Exemplifiera istället vad det är som skaver istället för att sitta och mästra.

Men en liten lathund för dig: Konsoler/telefoner/laptops är alla exempel på beräkningsmaskiner, eller datorer i folkmun. Det finns inga fundamentala datavetenskapliga skillnader här, som du tycks ha fått för dig.

Världens snabbaste X86 är här i liknelse med romerska akvedukter. Imponerande byggen efter premisserna, men det finns bättre alternativ. X86 är ingen guldstandard som allt mäts emot utan en instruktionsuppsättning bland andra. Skälet att de sitter i konsolerna är ekonomiska, inte att de är guds förordade beräkningsplattform eller särskilt kompetenta på att beräkna saker.

Jag har en PS4, och ja, den är sämre än min iPhone iom att den har en högt spinnande fläkt och lägre prestanda. Ja, det är kasst att mycket av konsolvolymen i next gen går åt luftflöde med tillhörande dammfickor på PS5. Men jag kan inte bygga en egen arm-konsol och porta alla spel så jag får ta det som finns och som det finns försäljningsvolym och därmed support och tillhörande nätverkseffekt i - nuvarande spelkonsoler. Många spelutvecklare föredrog ex. PowerPC i tidigare konsoler för spelutveckling och gillade inte alls X86 - men nu blev det så ändå av ekonomiska skäl.

Hade det varit bättre om alla hade jobb och det var fred på jorden? Ja, men nu får man jobba med det som är tillgängligt.

Nej, jag ser inte vad som är orimligt annat än att du tycker det.

Jag ser inte vad din iPhone i din ficka har att göra med kommentaren från @NuZ att Microsoft lyckats väl med kyllösningarna i Xbox och Surface Book?

Ser ingen som helst relevans till det.

Det är ju som att säga att turbon på en Porsche är dåligt konstruerad bara för att Tesla har elmotor.

Bättre att du ger konkreta exempel på varför du tycker att de är dåliga kyllösningar. Har inget alls emot det. Konstruktiv debatt är alltid positivt.

Skrivet av NuZ:

Tror nog mer det handlar om PC>konsol eller tvärtom diskussionerna och ARM som inte tillför något direkt mervärde i diskussionen. Finns nog ingen som hävdar att x86 är bättre än ARM och att det inte bör ersättas så snabbt som möjligt.

Men Iphone 12 prestanda/kylning och VVS liknelser är att sväva iväg så gjorde mig lite lustig med läkarprogrammet och fentanylklubba.

Precis.

Då är jag själv ändå främst PC-nörd och främst PC-spelare (gillar konsol, men som andra alternativ).

Helt OK men olika åsikter (forum skulle ju blir tråkiga om alla tyckte precis samma sak), men att blanda in totalt irrelevanta debatter som personen ifråga gjorde (ARM64 vs AMD64, eller VVS-system vs något) bidrar ju sällan till något konstruktivt i forumen.

Skrivet av NuZ:

Ja jag är konsolfanboy. Inget slår konsolernas pris/prestanda/helhetslösning. Möjligen mobil i framtiden när mer och bättre spel kommer. Se vad jag gjorde där

Skrivet av Tomas Helenius:

Man kan välja vilka exempel man vill, men poängen är att den ena ger högre prestanda till ett högre pris.

Exakt. Jag förstår inte hur man kunde missförstå den liknelsen.

Men outgrundliga äro forumens vägar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av sjoden:

One X klarar av Dolby Vision via Netflix men inte från skiva.
Blir ju mycket ledsen om ingen av de nya klarar av Dolby Vision från skiva

Ah, du menar så. Ja förhoppningsvis fungerar det. Vilka filmer är det du ser som har Dolby Vision? Har för mig det var ganska litet utbud av såna.

Medlem
Skrivet av Checker:

För ljudet i spel har ju Sony valt att köra med Tempest istället för Atmos så tror inte Atmos kommer för spelen iaf.
Vision finns väl inga uppgifter om till ps5 ännu.

Tror du har helt rätt.

Uppfattar däremot Sony som att Tempest är endast en lösning för spel, och inte något som Sony har några som helst planer på att lansera för film/TV, för att där konkurrera som alternativ till Dolby Atmos och DTS:X.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Tror du har helt rätt.

Uppfattar däremot Sony som att Tempest är endast en lösning för spel, och inte något som Sony har några som helst planer på att lansera för film/TV, för att där konkurrera som alternativ till Dolby Atmos och DTS:X.

Har förstått det så också att just tempest endast är för spel. Men inte mig emot. Köper trots allt konsoler för spel. Övrig media njuter jag av från andra enheter.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Lite rörigt det här med Vision och Atmos..

Xbox One S och X hade tydligen stöd för både Atmos och Vision.
Vision lades till i en patch Oktober 2018, atmos verkar ha funnits med från början.

Dock så kom inte Vision till spel förbi test stadiet tydligen.
Några få spel fick stöd för atmos(18st?)

Här finns bra sammanfattad information.

Så PS5 kan få stöd framöver, men det är inget man ska räkna med.
Xbox One S/X hade stöd, men verkar haft svårt att implementera det.
Skulle gissa på att det har med systemresurser att göra, vilket inte bör bli ett problem ifall kommande generationen har skräddarsydda chip för det istället.

Som vanligt så ska det bli intressant att se hur lösningarna står sig emot varande när DF testar detta.

Skriv svar