Watch Dogs Legion på next-gen: Ray tracing, 4k, och 30fps

Robot
Watch Dogs Legion på next-gen: Ray tracing, 4k, och 30fps

Oklart om det kommer ett 60fps-läge.

#watch-dogs-legion


Avstängd

Solklart köp för min del samma dag jag får tag på en ps5... när nu det blir


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Graf med olika PC specs:

jbx
Medlem

Kommer aldrig spela med 30fps igen, kommer bli besviken om jag inte kommer kunna välja om jag vill spela i minst 60fps. Känns inte direkt nextgen och hacka fram i 30...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

"30 FPS" och "Next Gen" i samma mening är ett skämt. Får verkligen hoppas på att de har ett 1080/60-läge även om jag själv hade kört det på PC (om det ens blir ett köp).

Avstängd
Skrivet av Dudinkalv:

"30 FPS" och "Next Gen" i samma mening är ett skämt.

Varför är det ett skämt? Kommer väl bara an på vad utvecklarna valt att satsa på.
Mer grafiskt lull-lull eller snabbare framrate.
Spelet skulle också troligtvis kunna rulla fint i 8k 120fps, dock med väldigt avskalad grafik.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

"30 FPS" och "Next Gen" i samma mening är ett skämt. Får verkligen hoppas på att de har ett 1080/60-läge även om jag själv hade kört det på PC (om det ens blir ett köp).

Kommer nog vara många spel som kör i 30 fps för att man måste ha 4k.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Varför är det ett skämt? Kommer väl bara an på vad utvecklarna valt att satsa på.
Mer grafiskt lull-lull eller snabbare framrate.
Spelet skulle också troligtvis kunna rulla fint i 8k 120fps, dock med väldigt avskalad grafik.

Ja tyvärr lär det bli så denna generation också. Att det är utseende istället för gameplay och flyt som spelar roll.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Gör om gör rätt, låt oss välja på lull lull eller 60fps. Tur man har en rejäl dator då i alla fall så slipper man välja.

KoP
Medlem

Är det stabila 30 fps utan dippar är det ju lugna bananer.

Medlem

Får nog vänta tills mitt 3080 kort kommer och lite uppdateringar sedan blir det köp.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Checker:

Varför är det ett skämt? Kommer väl bara an på vad utvecklarna valt att satsa på.
Mer grafiskt lull-lull eller snabbare framrate.
Spelet skulle också troligtvis kunna rulla fint i 8k 120fps, dock med väldigt avskalad grafik.

Frågar du mig varför 30 FPS är ett skämt med dagens teknologi år 2020?
På PC har man spelat i bra mycket högre framerates under väldigt många år och med tanke på att inte ens en tredjedel av TV-ägarna i USA har en TV som stödjer 4k+ så förstår jag inte resonemanget att satsa på höga upplösningar snarare än framerates.

Allt under 60FPS är enligt mig skandal och får mig att vilja sticka ut mina ögon.

Tror jag gör som förra generationen och spelar vidare på min PC och köper ett PS5 längre fram i tiden endast för de konsolexklusiva titlarna.

Dex
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Frågar du mig varför 30 FPS är ett skämt med dagens teknologi år 2020?
På PC har man spelat i bra mycket högre framerates under väldigt många år och med tanke på att inte ens en tredjedel av TV-ägarna i USA har en TV som stödjer 4k+ så förstår jag inte resonemanget att satsa på höga upplösningar snarare än framerates.

Allt under 60FPS är enligt mig skandal och får mig att vilja sticka ut mina ögon.

Tror jag gör som förra generationen och spelar vidare på min PC och köper ett PS5 längre fram i tiden endast för de konsolexklusiva titlarna.

Det är ju dock inte bara högre upplösning som begränsar FPS:en. Olika features så som Ray-Tracing "dödar" ju också fpsen rätt rejält och höger och mer texturer osv.
Bara omröstningen här på FZ för typ en månad sedan visade ju att det folk mest såg fram emot på den nya generationen var bättre grafik i spelen så uppenbarligen finns där ju en marknad för att köra på mer grafik.

Sen kan jag hålla med om att det är bättre om man kan välja t.ex. mellan mer grafik eller mer fps.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Får nog vänta tills mitt 3080 kort kommer och lite uppdateringar sedan blir det köp.

Du fick inte med spelet med 3080 bokningen då?

Medlem

Kek, 30fps
"Next-gen"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd
Skrivet av Dudinkalv:

Frågar du mig varför 30 FPS är ett skämt med dagens teknologi år 2020?
På PC har man spelat i bra mycket högre framerates under väldigt många år och med tanke på att inte ens en tredjedel av TV-ägarna i USA har en TV som stödjer 4k+ så förstår jag inte resonemanget att satsa på höga upplösningar snarare än framerates.

Allt under 60FPS är enligt mig skandal och får mig att vilja sticka ut mina ögon.

Tror jag gör som förra generationen och spelar vidare på min PC och köper ett PS5 längre fram i tiden endast för de konsolexklusiva titlarna.

Jepp.. Det frågar jag.
RTX 3080 klarar ju "bara" av Microsoft Flight Simulator i ögonutstickningslåga 41 FPS i 4k ultra preset. 1440p ligger det på 49 FPS som average. 3080 är ju då helt klart inte ett värdigt next-gen kort (om man tänker de olika serierna som generationer)

Det är helt upp till vad utvecklarna satsar på. FPS eller Grafik. Dagens teknologi har absolut ingenting med det att göra.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

jbx
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

"30 FPS" och "Next Gen" i samma mening är ett skämt. Får verkligen hoppas på att de har ett 1080/60-läge även om jag själv hade kört det på PC (om det ens blir ett köp).

Håller med! Ett skämt i min mening också. Visst spelen ser riktigt snygga ut så länge de är stillbilder...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Kommer nog vara många spel som kör i 30 fps för att man måste ha 4k.

Man måste inte ha 4K, det finns flera spel som kommer köras i olika lägen och med lägre upplösning.
Jag hoppas dock på att 1440p eller något liknande blir vanligt tillsammans med 60 eller högre FPS alternativt 60 med bättre grafik.

I slöa spel så går det nog ganska ok att spela i 30 med krävande inställningar dock, fast minst 60 är ju nästan alltid att föredra.

Medlem

Även om spelen kommer ha ett 60fps läge kommer de troligtvis vara designade efter 30fps. Är det som suger med dagens konsolspel, låg bildfrekvens och de numera totallt missanpassade kontrollerna håller tillbaks spelens potential. Deus Ex, SWAT4, Avp2, Operation Flashpoint, System Shock, Quake, Natural Selection, FEAR, osv, spel man inte kan göra idag om det ska vara multiplatform utan nedgradera och/eller slöa ner mekaniken, gameplayet, UIet, slöa ner AIn mm.

Platformspel på NES likt Super Mario Bros 3 var briljanta pga man fick stabila 60fps med välanpassade kontroller.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Graf med olika PC specs:

Ja, men då kan ju PC-masterrace vara lugna för har man ett 20x0 kort så är DLSS-1080p uppskalad 720p möjligt med raytracing påslagen. Dock ingen garanti för att man når 60fps.

Skrivet av xdrive:

Du fick inte med spelet med 3080 bokningen då?

Tydligen var koderna till Watchdogs Legion mer ovanliga än själva grafikkorten,
de tog slut innan någon realistiskt sett kan ha fått hem ett kort.

Medlem

Ja visst är det dåligt när spel måste anpassas efter flera plattformar och hårvaruuppsättningar. Inte ens "världens kraftfullaste konsoll" XSX klarar multiplattformsspel i 4k med raytracing och 60fps.Därför är plattformsexklusiva spel alltid snyggast och bäst.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Platformspel på NES likt Super Mario Bros 3 var briljanta pga man fick stabila 60fps med välanpassade kontroller.

Men så som mario 64 togs emot med sina 20-30 fps så var nog inte 60 fps det viktigaste.

Medlem

PCMR sticker fram och är hejvilda av sig. Jag kan säga att jag njöt av avrenda stund när jag speladr God of War, TLoU-spelen, Uncharted, etc. Tänkte aldrig på att "oh shit låg fps jag får inte njuta!".

Spel är en upplevelse oavsett vad. Jag förstår folk som är competitive och kör CS etc. Då behövs all kräm man kan få där millisekunder räknas. Sitter man i soffan framför en 65tums OLED och lirar äventyr är det fan inte många som klagar på fps direkt.

Jag läser inte jättemånga recensioner, men av de få jag sett är det inte nämnt i recnesionen att ett spel fått sämre betyg endast pga fps. Som sagt, av det jag sett. Toppspelen på PS4 är topp ändå.

Hälsningar ngn som sitter på ett 3080 med Xiaomis 144Hz skärm.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

PCMR sticker fram och är hejvilda av sig. Jag kan säga att jag njöt av avrenda stund när jag speladr God of War, TLoU-spelen, Uncharted, etc. Tänkte aldrig på att "oh shit låg fps jag får inte njuta!".

Spel är en upplevelse oavsett vad. Jag förstår folk som är competitive och kör CS etc. Då behövs all kräm man kan få där millisekunder räknas. Sitter man i soffan framför en 65tums OLED och lirar äventyr är det fan inte många som klagar på fps direkt.

Jag läser inte jättemånga recensioner, men av de få jag sett är det inte nämnt i recnesionen att ett spel fått sämre betyg endast pga fps. Som sagt, av det jag sett. Toppspelen på PS4 är topp ändå.

Hälsningar ngn som sitter på ett 3080 med Xiaomis 144Hz skärm.

Jag hade bara spelat Last of us remaken som gick i 60fps och jag hade hellre sett att tvåan såg ut som den och gick i 60fps än hur det var nu. Det jag saknar är valet. Men vad som känns okej varierar från spel till spel. Red dead 2 var något som jag tyckte var helt ok i 30fps även om jag såklart föredrar att lira det på pc i 60fps.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

"30 FPS" och "Next Gen" i samma mening är ett skämt. Får verkligen hoppas på att de har ett 1080/60-läge även om jag själv hade kört det på PC (om det ens blir ett köp).

Next-gen denna generation stavas ray-tracing, inte FPS. Det finns inget som stoppar Ubisoft från att köra Watch Dogs: Legions i 4K120, vare sig med eller utan ray-tracing, men då får de anpassa grafiken därefter. Och finns det inget 120-läge så lägg 100% av skulden på Ubisoft, inte Microsoft eller Sony som bara har som uppgift att leverera en prisvärd enhet. FPS har aldrig och kommer aldrig att definiera en konsolgeneration, utan det är något som bestäms helt och hållet av utvecklaren som bestämmer vad de vill prioritera.

Medlem

Well, så länge det flyter på bättre än Stunt Race FX är jag nöjd 😄

Medlem

30, 60, 120fps vara eller icket vara.
Kommer spelet vara nått att ha tror ni?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Molotov:

30, 60, 120fps vara eller icket vara.
Kommer spelet vara nått att ha tror ni?

Gillar föregångarna, det ser dessutom väldigt intressant ut om hur man rekryterar personer samt beroende på hur man utför vissa uppdrag så kan framtida anhängare ta avstånd från dedsec eller ansluta sig till dedsec.

Men vänta till en rea innan du köper, man kan aldrig vara helt säker med Ubisoft, trots att de gör många bra titlar.

Medlem
Skrivet av eld:

Men så som mario 64 togs emot med sina 20-30 fps så var nog inte 60 fps det viktigaste.

Dels var ju N64 typ första generation konsoler där 3D-spel slog igenom, så man kan ju ha ett visst överseende med det i åtanke. Sedan är 30fps på en CRT-TV betydlig mer överkomligt än på en platt-TV. Skulle inte förvåna mig om den totala button-to-pixel-input-delay på Mario 64 med en tjock-tv, är avsevärt närmare det man får i ett typiskt 60fps konsol-spel idag med en modern "gaming-TV".

20-30-fps idag är ju annars helt ospelbart...

(runt 18min)

Dex
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Dels var ju N64 typ första generation konsoler där 3D-spel slog igenom, så man kan ju ha ett visst överseende med det i åtanke. Sedan är 30fps på en CRT-TV betydlig mer överkomligt än på en platt-TV. Skulle inte förvåna mig om den totala button-to-pixel-input-delay på Mario 64 med en tjock-tv, är avsevärt närmare det man får i ett typiskt 60fps konsol-spel idag med en modern "gaming-TV".

20-30-fps idag är ju annars helt ospelbart...
https://www.youtube.com/watch?v=niQfeglwDZ4&t=1089s

(runt 18min)

Kan verkligen inte hålla med. Många skit bra spel på PS5 så som LoU2, GoW, Spiderman, Uncharted, RDR2, FF7R, Death Stranding osv osv kör alla runt 25-30 fps och skulle nog påstå att väldigt många tyckte dom spelen var väldigt spelbara.

12
Skriv svar