Recension – Amnesia: Rebirth

Robot
Recension – Amnesia: Rebirth

Amnesia drar oss återigen ner i mörkret, där det spretar och är bekant på samma gång.

#amnesia-rebirth, #frictional-games, #skräck


Medlem

24 timmar kvar tills att min Steam version låses upp. Ser verkligen fram emot detta skräckäventyr. Har inte lirat The Dark Descent. Testade Amnesia: A Machine For Pigs för nån vecka sedan men grafiken är för gammal därför skippar jag Amnesia: The Dark Descent också. Har dock lirat klart SOMA som var fantastiskt bra.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Redaktör
Ponny
Skrivet av CARTMAN:

24 timmar kvar tills att min Steam version låses upp. Ser verkligen fram emot detta skräckäventyr. Har inte lirat The Dark Descent. Testade Amnesia: A Machine For Pigs för nån vecka sedan men grafiken är för gammal därför skippar jag Amnesia: The Dark Descent också. Har dock lirat klart SOMA som var fantastiskt bra.

Soma är... ja, jag saknar ord. Det är orimligt bra! Tror faktiskt att det kan vara en fördel att inte ha lirat tidigare Amnesia-spel, för då kommer en del av metoderna kännas mer fräscha än för många andra. GLHF!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

För den som vill ha lite insikt kring deras metoder och tankar, 45 minuter med Tomas Grip.

SoL
Medlem

Fan så najs med lite skräck i höstmörkret! Hade glömt bort detta

Medlem

Hoppas detta blir bra

Medlem

@Fredrik Eriksson: Bra recension! Vad tycker du att de skulle gjort åt sina tillkortakommanden, satsat mer eller mindre på skräck/story-momenten eller helt enkelt flätat ihop båda delar på ett bättre sätt? Tolkar det som att det är främst ojämn story och igenkänningsfaktorn från studions tidigare alster som drar ner det lite.

Redaktör
Ponny
Skrivet av 73mpl4R:

@Fredrik Eriksson: Bra recension! Vad tycker du att de skulle gjort åt sina tillkortakommanden, satsat mer eller mindre på skräck/story-momenten eller helt enkelt flätat ihop båda delar på ett bättre sätt? Tolkar det som att det är främst ojämn story och igenkänningsfaktorn från studions tidigare alster som drar ner det lite.

Tack! Och jo, det är en väldigt bra fråga. Min känsla är att de försökt mixa skräcken i Amnesia med djupet i Soma, och jag hade nog hellre sett att de försökt något alldeles nytt. Ungefär som de gjorde med Soma. Men samtidigt är ju detta bra, och jag skulle inte vilja vara utan det. Rebirth lyckas bara inte träffa lika hårt som första gången med The Dark Descent, eller första gången med Soma. Det är extra svårt med skräckuppföljare, kort sagt.

Min förhoppning är att det andra spelet Frictional har på gång är något helt annat, som gör något nytt (även om det är hemskt höga krav att ställa – men de satte sig själva i den sitsen hos mig pga Soma ).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Oj om det är en blandning av Amnesia och soma måste det bli bra.
Soma var sjukligt bra spel helt klart och Amnesia: Dark Descent likaså. DEt där machine for pigs amnesia var si då där men det var väl inte ens de som gjorde det spelet?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av SunShine:

Oj om det är en blandning av Amnesia och soma måste det bli bra.
Soma var sjukligt bra spel helt klart och Amnesia: Dark Descent likaså. DEt där machine for pigs amnesia var si då där men det var väl inte ens de som gjorde det spelet?

Nope! I det fallet var det Dear Esther-gänget, The Chinese Room, som skapade spelet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nope! I det fallet var det Dear Esther-gänget, The Chinese Room, som skapade spelet.

Ja just det. SÅ var det ja. Det var ok men inte i närheten av första Amnesia eller Soma. Det jag gillat mkt med de två spelen är inte nödvändigtvis att de är läskiga men så otroligt stämningsfyllda. Och det låter som det här spelet håller det måttet också. Bra atmosfär o så.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack! Och jo, det är en väldigt bra fråga. Min känsla är att de försökt mixa skräcken i Amnesia med djupet i Soma, och jag hade nog hellre sett att de försökt något alldeles nytt. Ungefär som de gjorde med Soma. Men samtidigt är ju detta bra, och jag skulle inte vilja vara utan det. Rebirth lyckas bara inte träffa lika hårt som första gången med The Dark Descent, eller första gången med Soma. Det är extra svårt med skräckuppföljare, kort sagt.

Min förhoppning är att det andra spelet Frictional har på gång är något helt annat, som gör något nytt (även om det är hemskt höga krav att ställa – men de satte sig själva i den sitsen hos mig pga Soma ).

Får la uppleva det själv och se!

Håller med gällande de andra spelen, hoppas på ett nytt IP, men gärna samma typ av filosofiska utforskning som i SOMA, fast i ett annat ämne kanske. Vore intressant om studion testade något Lovecraftianskt eller övernaturligt ála Stephen King och SOMA:fierade det. Man kan ju få drömma lite i alla fall

Medlem

Spelet var inte riktigt så otäckt som jag hade tänkt mig men det är inget som störde mig. Jag tycker storyn överlag var väldigt bra men jag upplevde den lite väl spretig i början som du nämnde i recensionen.
Men att få denna kvaliteten för detta priset är ju inget att klaga på precis. Lagom långt och många minnesvärda pussel. Lite tråkiga miljöer på sina ställen men överlag ett bra spel.

1
Skriv svar