Blizzard Entertainment blev det bara en säck med skit?

Medlem
Blizzard Entertainment blev det bara en säck med skit?

Inget nytt igentligen i min mening att Blizzard gjorde en total fuckup när dom sålde sig till Vivendi och som senare slogs ihop med Activision och formade Activision Blizzard. Vivendi äger även idag majoritet av aktieposten riktig sketen kassa ko aktien skenar uppåt ändå slaktar dom folk för det går för dåligt.

Silicone & Synapse Som bekant blev inom sin tid Blizzard och Blizzard köpte en liten pytte studio som även den fick byta namn till ett de flesta känner till idag Blizzard North genom denna lilla filial fick vi Diablo I & Diablo II.......Allt fint så långt.

Fram till ca 2010 var Blizzard var man helt såld på Blizzard / Blizzard North , vilka titlar dom pumpade ut INNAN denna horribla sammanslagning med Activision. Starcraft bland annat bara för nämna någon.

Som bekant ligger Blizzard European HQ i frankrike och där slängs dörrarna igen nu tydligen, Vad kommer hända med EU playerbase ska vi apa efter US support nu tro? Testat US support en gång HERREGUD säger jag bara Min gubbe fastnade på något sätt vid login fick bara svart skärm sen vart jag kickad till login ingen. efter 2v något fick jag ett email ( We see that you been online sense you made the report ) Saken var ja, jag försökte logga in så efter 2-3v fick jag igen skicka ett email ( YES I BEEN TRYING TO LOG IN BUT IT DOES NOT WORK!!!! ) Här passerar ytterligare 1-2v utan ett ljud.

Hur som Vivendi är ju franskt storbolag och har aktie majoritet i Blizzard Activision att dom låter HQ office i deras eget hemland bara läggas ner känns verkligen märkligt. Nu är väl inte allt spikat, facket i frankrike har uppmanat till strejk bland annat, Känner på något sätt skulle man backa upp dom då jag tror utan EU indirekt support är vi rökta..

Jag antar detta är bara en sak i ledet mot total undergång för det företaget man respekterade och var på allas läppar en gång i tiden, Utöver just detta finns det drivor med saker Team 3 som splittrades osv osv.

Nä finns 2 saker som glädjer mig som gamer minnerna av gamla Blizzard & Blizzard North och Mike Morhaime , Själen och ryggraden som enligt halvt diffusa uppgifter valde lämna posten hos Blizzard på grund av styret, tappad kontroll mm. Denna eldsjäl har nu startat nya företag ihop riktiga veteraner hos Blizzard och då inte skit som ingick i paketet med Activision vem glömmer deras förbannade mobilspel på Blizzcon liksom var bara inte värdigt namnet Blizzard Entertainment.

Spel kan engagera absolut men jag blir nästan lack på riktigt när dessa idioter slutar göra spel på grund av passion och det bara handlar om cash.

Då man är oldtime gamer har man ju hängt med en del genom åren då många försvunnit Wizard of the Coast, Ocean, System 3, Domark, Infogrames, Origin Systems,Thalamus...Listan är episkt lång på spelföretag som är borta/vilande för att aldrig vakna igen tyvärr tror jag inom sin tid kommer blizzard tillhöra den skaran. Shadowlands är bara en ny flopp tycker jag av episka mått.

Så vad tycker ni, blev det så bra som vi trodde genom försäljningen av Blizzard?

Inaktiv

Nej. Sen har du ju EA och hur dom fick dom som startade Bioware att lämna Bioware, ser ut som det är på väg åt det hållet med Blizzard också.

Medlem

Bioware var väl inte EA:s värsta... snarare Maxis (Sim Ant, Sim Tower, Sim City, Sim Toarulle), Westwood (Dune, Command & Conquer, Lands of Lore) och Bullfrog (Populous, Warmonger, Syndicate 1&2, DUNGEON JÄVLA KEEPER).... FAN vad de har förstört


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Skribent
Skrivet av Atorak:

...
Spel kan engagera absolut men jag blir nästan lack på riktigt när dessa idioter slutar göra spel på grund av passion och det bara handlar om cash.

Då man är oldtime gamer har man ju hängt med en del genom åren då många försvunnit Wizard of the Coast, Ocean, System 3, Domark, Infogrames, Origin Systems,Thalamus...Listan är episkt lång på spelföretag som är borta/vilande för att aldrig vakna igen tyvärr tror jag inom sin tid kommer blizzard tillhöra den skaran. Shadowlands är bara en ny flopp tycker jag av episka mått.

Så vad tycker ni, blev det så bra som vi trodde genom försäljningen av Blizzard?

Att Activision/Blizzard ska gå under är det nog ingen risk för. COD-serien går oförskämt bra. Diablo till mobiler är det en grej att säga att man hatar, men det kommer sälja multum och dra in enorma summor på någon form av mikrotransaktioner (som folk kommer hata på och sedan köpa). När väl Diablo 4 kommer så kommer det sälja miljoner exemplar bara på namnet, av samma människor som säger sig hata företaget. Plus en massa spel och spelserier från Activision som jag inte kommer på här när jag skriver nu.

Min poäng är väl att folk gör inte som de säger. Menar du att du inte kommer prova nästa expansion till WoW t.ex.? Kommer du skippa Diablo 4? Jag vet att jag i alla fall är en sådan torsk att jag kan gå bet gång på gång i en spelserie (*host host* Ratchet & Clank, Mario Party, Heroes of Might and magic *host host*) jag gillar men likförbannat köpa nästa spel för det KAN ju vara fantastiskt.

Appropå Shadowlands, det är väl inte ens släppt än? Hur är det en flopp? Genuin fråga alltså, jag spelar inte WoW.

edit: Jag var tvungen att kolla upp vad Blizzard släppt sedan Vivendi och Activision gick samman. Svaret:
Starcraft 2 + 2 expansioner
Diablo 3
Heartstone
Heroes of the storm
Overwatch
Expansioner till WoW.

Inte så illa pinkat ändå?
https://www.google.com/search?q=when+did+activion+buy+blizzar...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Blizzard_Entertainment_...

Medlem

De är nog de som fallit mest i anseende. Riktigt risigt företag nu från att vara hyllade back in 00.

Hängivna Indieföretag skulle pumpa ut Diablo 4 fortare om de fick chansen, troligen i bättre kvalité också 😅


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ja, det blev så bra som vi trodde. Slut på tråden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Att Activision/Blizzard ska gå under är det nog ingen risk för. COD-serien går oförskämt bra. Diablo till mobiler är det en grej att säga att man hatar, men det kommer sälja multum och dra in enorma summor på någon form av mikrotransaktioner (som folk kommer hata på och sedan köpa). När väl Diablo 4 kommer så kommer det sälja miljoner exemplar bara på namnet, av samma människor som säger sig hata företaget. Plus en massa spel och spelserier från Activision som jag inte kommer på här när jag skriver nu.

Min poäng är väl att folk gör inte som de säger. Menar du att du inte kommer prova nästa expansion till WoW t.ex.? Kommer du skippa Diablo 4? Jag vet att jag i alla fall är en sådan torsk att jag kan gå bet gång på gång i en spelserie (*host host* Ratchet & Clank, Mario Party, Heroes of Might and magic *host host*) jag gillar men likförbannat köpa nästa spel för det KAN ju vara fantastiskt.

Appropå Shadowlands, det är väl inte ens släppt än? Hur är det en flopp? Genuin fråga alltså, jag spelar inte WoW.

edit: Jag var tvungen att kolla upp vad Blizzard släppt sedan Vivendi och Activision gick samman. Svaret:
Starcraft 2 + 2 expansioner
Diablo 3
Heartstone
Heroes of the storm
Overwatch
Expansioner till WoW.

Inte så illa pinkat ändå?
https://www.google.com/search?q=when+did+activion+buy+blizzar...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Blizzard_Entertainment_...

Shadowlands är inte släppt, Dock har jag spelat beta rätt länge och följt tråden. Dom har noll koll ena stunden är dom på rätt väg för sedan tvärvända och det blir skit igen och så håller det på igentligen senast var folk upprörda för lv50 som du startar med nu (cap level 60) skadan är minimal trots du har full gear. Dom går från sämre gear= bättre skada osv osv. pvp/arena är en ständig tråd. om du lirar tex deamonhunter behöver du 156.000 eller för omvända det 627st battlegrounds för få ihop settet. Om en BG tar typ 15min motsvarar detta 160 timmar i BG. då sitter du på rank 6 gear vilket motsvarar Mythic 0 gear typ.

Nu kan man ju välja pve eller pvp men om man inte vill köra pve är smärta som väntar.

Vad Blizzard släppte efter sammanslagningen är en medioker samling då tex starcraft 2 var redan i develop dessa har redan dragit för länge sedan, Diablo III var så pass flop att det jag nämde Team 3 slavade dag och natt då diablo III var rå sågat precis som du sa folk köpte det på grund av namnet Diablo men folk flydde med. Team 3 var det som räddade Diablo III över huvudtaget. Tacken var tack och adjö och teamet splittrades.

Från Burning crusade har WoW varit och förblir en flopp i Blizzard mått mätt. expansions kommer för aktie ägarna krävar pengar och WoW invaderas av allt från munkar & pandor till stories folk knappt förstår.Folk har flytt i horder och Blizzard visar inte läbgre sina subs.

Activision är bra på CoD serien och det är deras thing lite fps, Men även här tröttnar folk på ett nytt CoD varje höst sen är det lite med Tryarch som dragit dom längsta stråna i CoD där activision tar cred.

Folk kommer säkert köpa Diablo 4 men även här tror jag det är DO or DIE för blizzard, Jag var dum i huvudet och köpte deras remake av warcraft III herregud vilken RIPPOFF. Där emot köpte jag även C&C remaken det var kvalitet och nerlagt jobb liksom Microsoft remake på Age of the empires helt sjukt snyggt och även om jag inte älskar microsoft förstår dom hur man behandlar ett varumärke.

Diablo 4 kommer jag nog köpa, Shadowlands är grisen i säcken kan jag tycka, spelet har tappat focus , nya konstiga stories mm.

Nu indirekt dör aldrig företag utan om den dagen kommer så blir nog företaget vilande och licenser kommer att hyras ut.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Att Activision/Blizzard ska gå under är det nog ingen risk för. COD-serien går oförskämt bra. Diablo till mobiler är det en grej att säga att man hatar, men det kommer sälja multum och dra in enorma summor på någon form av mikrotransaktioner (som folk kommer hata på och sedan köpa). När väl Diablo 4 kommer så kommer det sälja miljoner exemplar bara på namnet, av samma människor som säger sig hata företaget. Plus en massa spel och spelserier från Activision som jag inte kommer på här när jag skriver nu.

Min poäng är väl att folk gör inte som de säger. Menar du att du inte kommer prova nästa expansion till WoW t.ex.? Kommer du skippa Diablo 4? Jag vet att jag i alla fall är en sådan torsk att jag kan gå bet gång på gång i en spelserie (*host host* Ratchet & Clank, Mario Party, Heroes of Might and magic *host host*) jag gillar men likförbannat köpa nästa spel för det KAN ju vara fantastiskt.

Appropå Shadowlands, det är väl inte ens släppt än? Hur är det en flopp? Genuin fråga alltså, jag spelar inte WoW.

edit: Jag var tvungen att kolla upp vad Blizzard släppt sedan Vivendi och Activision gick samman. Svaret:
Starcraft 2 + 2 expansioner
Diablo 3
Heartstone
Heroes of the storm
Overwatch
Expansioner till WoW.

Inte så illa pinkat ändå?
https://www.google.com/search?q=when+did+activion+buy+blizzar...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Blizzard_Entertainment_...

Enda spelet i den listan jag tycker var riktigt bra är Starcraft 2, ett spel de började utveckla innan de gick samman med Activision.

Diablo 3 - Var ju ett megafiasko i början och fortfarande känns som en stor besvikelse jämfört med D1 och D2.

Heartstone - Okej antar jag om man gillar sådan spel.

Heroes of the storm - Var inte det en flopp?

Overwatch - Meh spel, som dessutom populariserade lootboxes.

Expansioner till WoW - Nu är jag knappast något WoW-fantast men var inte de bättre expansionerna redan gjorda, där många anser spelet generellt blivit sämre de senaste åren? Känns också B att bara mjölka samma spel i årtionden, istället för att skapa ett nytt spel, men det är ju också dagens spelindustri i ett nötskal.

Blizzard är verkligen inte samma företag som innan. Folk som hoppas på att de kommer få tillbaks gnistan och göra spel i absoluta världsklass igen, tror jag har missat att de utvecklare som låg bakom alla odödliga klassiker har försvunnit. Kvar är bara en skugga av sitt forna jag...

Skribent
Skrivet av Atorak:

Shadowlands är inte släppt, Dock har jag spelat beta rätt länge och följt tråden. Dom har noll koll ena stunden är dom på rätt väg för sedan tvärvända och det blir skit igen och så håller det på igentligen senast var folk upprörda för lv50 som du startar med nu (cap level 60) skadan är minimal trots du har full gear. Dom går från sämre gear= bättre skada osv osv. pvp/arena är en ständig tråd. om du lirar tex deamonhunter behöver du 156.000 eller för omvända det 627st battlegrounds för få ihop settet. Om en BG tar typ 15min motsvarar detta 160 timmar i BG. då sitter du på rank 6 gear vilket motsvarar Mythic 0 gear typ.

Nu kan man ju välja pve eller pvp men om man inte vill köra pve är smärta som väntar.

Vad Blizzard släppte efter sammanslagningen är en medioker samling då tex starcraft 2 var redan i develop dessa har redan dragit för länge sedan, Diablo III var så pass flop att det jag nämde Team 3 slavade dag och natt då diablo III var rå sågat precis som du sa folk köpte det på grund av namnet Diablo men folk flydde med. Team 3 var det som räddade Diablo III över huvudtaget. Tacken var tack och adjö och teamet splittrades.

Från Burning crusade har WoW varit och förblir en flopp i Blizzard mått mätt. expansions kommer för aktie ägarna krävar pengar och WoW invaderas av allt från munkar & pandor till stories folk knappt förstår.Folk har flytt i horder och Blizzard visar inte läbgre sina subs.

Activision är bra på CoD serien och det är deras thing lite fps, Men även här tröttnar folk på ett nytt CoD varje höst sen är det lite med Tryarch som dragit dom längsta stråna i CoD där activision tar cred.

Folk kommer säkert köpa Diablo 4 men även här tror jag det är DO or DIE för blizzard, Jag var dum i huvudet och köpte deras remake av warcraft III herregud vilken RIPPOFF. Där emot köpte jag även C&C remaken det var kvalitet och nerlagt jobb liksom Microsoft remake på Age of the empires helt sjukt snyggt och även om jag inte älskar microsoft förstår dom hur man behandlar ett varumärke.

Diablo 4 kommer jag nog köpa, Shadowlands är grisen i säcken kan jag tycka, spelet har tappat focus , nya konstiga stories mm.

Nu indirekt dör aldrig företag utan om den dagen kommer så blir nog företaget vilande och licenser kommer att hyras ut.

Skrivet av Sapiens:

Enda spelet i den listan jag tycker var riktigt bra är Starcraft 2, ett spel de började utveckla innan de gick samman med Activision.

Diablo 3 - Var ju ett megafiasko i början och fortfarande känns som en stor besvikelse jämfört med D1 och D2.

Heartstone - Okej antar jag om man gillar sådan spel.

Heroes of the storm - Var inte det en flopp?

Overwatch - Meh spel, som dessutom populariserade lootboxes.

Expansioner till WoW - Nu är jag knappast något WoW-fantast men var inte de bättre expansionerna redan gjorda, där många anser spelet generellt blivit sämre de senaste åren? Känns också B att bara mjölka samma spel i årtionden, istället för att skapa ett nytt spel, men det är ju också dagens spelindustri i ett nötskal.

Blizzard är verkligen inte samma företag som innan. Folk som hoppas på att de kommer få tillbaks gnistan och göra spel i absoluta världsklass igen, tror jag har missat att de utvecklare som låg bakom alla odödliga klassiker har försvunnit. Kvar är bara en skugga av sitt forna jag...

Ursäkta för WoT, men ni skriver typ samma sak så jag buntar ihop svaret i samma inlägg. Hoppas det är ok

Jag förstår er ståndpunkt. Att Blizzard inte är samma företag nu som det var förut och inte gör spel som de gamla fansen gillar. Fast betyder det att spelen inte drar in pengar, att företaget är misslyckat eller dömt att gå under?

Starcraft 2 har ni nog rätt i att det förmodligen redan var i produktion så det kan vi släppa.

Diablo 3, en flopp. Ja det beror ju på hur man ser på saken. Spelmässigt var det inte vad fansen till tvåan förväntade sig, men att kalla det fiasko eller flopp tycker jag är fel ordval för ett spel som sålt över 30 miljoner kopior.

https://en.wikipedia.org/wiki/Diablo_III
The game set a new record for "fastest-selling PC game" by selling over 3.5 million copies in the first 24 hours of its release, and became the best-selling PC game of 2012 by selling over 12 million copies. As of August 2015, the number of sales had grown to over 30 million.

Heartstone drar in ca 40 miljoner dollar varje månad så det är uppenbarligen extremt framgångsrikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hearthstone
The game has been favorably reviewed by critics and has been a success for Blizzard, earning nearly US$40 million per month as of August 2017.[

HotS lyckades inte utmana och är väl på väg att läggas ner som jag förstår det. Blizzard har i alla fall kontinuerligt flyttat bort folk från projektet senaste åren, om man ska tro Wikipedia.

Owerwatch drog in över en miljard i lootboxes första året och hade enligt Blizzard själva över 50 miljoner spelare tre år efter spelet släpptes. Overwatch har dessutom vunnit massvis med utmärkelser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Overwatch_(video_game)
Blizzard reported over US$1 billion in revenue during the first year of its release and had more than 50 million players after three years.

WoW är en av de mest inkomstbringande spelserierna genom tiderna med över nio miljarder i inkomst från släppet fram till 2017. Jag snokade litegrann och hittade att de hade ca 1,7 miljoner subs sommaren 2018, siffror som Blizzard hävdar att de dubblades när WoW Classic kom och som ökat nu under pandemin så kan de vara tillbaka på 5 miljoner? Låter osannolikt. 3-4 miljoner kanske men det får väl ses som rätt bra ändå eller? Det ska sägas att de kompisar jag har som spelade WoW förut slutade efter Burning Crusade, precis som du säger. En del är dock tillbaka i träsket igen med WoW Classic, men det är inte på samma nivå som för 7-8 år sedan. Långt ifrån.

https://medium.com/fluffy-fruity-cats/world-of-warcraft-subsc...
https://www.overclock3d.net/news/software/world_of_warcraft_s...

https://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft
The game has grossed $9.23 billion in revenue, making it one of the highest-grossing video games of all time, along with Space Invaders, Pac-Man and Street Fighter II.

Warcraft 3 Reforged har blivit extremt sågat och det gamla Blizzard hade aldrig släppt spelet utan lagt det på skroten alternativt jobbat mer med det. Sådan bristande kvalitét är dålig för företaget i det långa loppet.

Gällande COD så har Modern Warfare slagit försäljningsrekord för COD-serien med över 30 miljoner sålda kopior och över 50 miljoner spelare till BR-läget, samt drog in 600 miljoner dollar på tre dagar så folk verkar inte tröttna på dessa spel heller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Call_of_Duty:_Modern_Warfare_(2...
Modern Warfare earned over $600 million within its first three days of release, making it the highest-selling game in the franchise during the current console generation and breaking several sales records, including the best digital opening in Activision's history, the most digital copies sold for a game in three days on PlayStation 4, and the best Call of Duty launch on PC


Jag kan säga att vad jag personligen tycker om riktningen Blizzard valt inte speglar framgångarna de har med sina spel. De nytänkande häftiga spelen från Blizzard är ett minne blott, men det betyder ju inte att företaget mår dåligt eftersom jag (och ni) verkar vara i minoritet sett till ovanstående statistik.

E-sport växer så det knakar och Heartstone har en given plats som i princip det enda vettiga kortspelet på marknaden, WoW verkar rulla på med ett par miljoner subs, Overwatch kommer väl växa ännu mer i popularitet med Overwatch 2 släppet (tror jag), Diablo till mobiler kommer dra in pengar som smör (tror jag) och när väl Diablo 4 släpps kommer det sälja i miljoner exemplar snabbt som attan (tror jag).

Möjligen att de blivit lite lata och inte lika riskbenägna med nya varumärken, men det hör till med ett gigantiskt börsnoterat bolag. Dessutom så av de börsnoterade speljättarna är Blizzard det företaget som gått bäst senaste kvartalet.

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Möjligen att de blivit lite lata och inte lika riskbenägna med nya varumärken, men det hör till med ett gigantiskt börsnoterat bolag. Dessutom så av de börsnoterade speljättarna är Blizzard det företaget som gått bäst senaste kvartalet.

Där har du svaret på mer eller mindre hela spelindustrins största spelutvecklare. Det är inte så att själva spelutvecklarna saknar förmågor att kunna utveckla utan snarare är det personerna ovanför dem (chefer, ledningen & styrelsen, och de rikaste aktieägarna) som insett att det är mer lönsamt att fokusera på hasardspelselement, ursäkta, överraskningsmekanismer, som ett sätt att tjäna pengar istället för något nyskapande.

Det är också så simpelt och relativt riskfritt att det är löjligt: bara skapa något mediokert spel med hasardspelselement, ursäkta igen, överraskningsmekanismer, och släng på ett välkänt varumärkesnamn så är det klappat och klart och du kan gå visslandes med händerna bakom din rygg till nästa Zoombaserade aktiemöte i ditt andra rum i ditt pampiga hem medan du funderar på vilka du skall sparka härnäst som vägrar att arbeta övertid gratis i ett par veckor inför en kommande spellansering.

Jag tror det finns gott om spelutvecklare som verkligen vill skapa något nytänkande men de flesta har en företagsstruktur som beskrivet ovan som håller deras händer knutna. Dagens spelindustri är tyvärr som lönsammast med hasardspelselement i grunden med lite grafik, ljud, story och spelfunktioner här och var.

Skribent
Skrivet av AplAy:

Där har du svaret på mer eller mindre hela spelindustrins största spelutvecklare. Det är inte så att själva spelutvecklarna saknar förmågor att kunna utveckla utan snarare är det personerna ovanför dem (chefer, ledningen & styrelsen, och de rikaste aktieägarna) som insett att det är mer lönsamt att fokusera på hasardspelselement, ursäkta, överraskningsmekanismer, som ett sätt att tjäna pengar istället för något nyskapande.

Det är också så simpelt och relativt riskfritt att det är löjligt: bara skapa något mediokert spel med hasardspelselement, ursäkta igen, överraskningsmekanismer, och släng på ett välkänt varumärkesnamn så är det klappat och klart och du kan gå visslandes med händerna bakom din rygg till nästa Zoombaserade aktiemöte i ditt andra rum i ditt pampiga hem medan du funderar på vilka du skall sparka härnäst som vägrar att arbeta övertid gratis i ett par veckor inför en kommande spellansering.

Jag tror det finns gott om spelutvecklare som verkligen vill skapa något nytänkande men de flesta har en företagsstruktur som beskrivet ovan som håller deras händer knutna. Dagens spelindustri är tyvärr som lönsammast med hasardspelselement i grunden med lite grafik, ljud, story och spelfunktioner här och var.

Visst är det så. Det tragiska är ju att jag upplever det som att det är vi spelare som har styrt utvecklingen i den här riktningen. För egentligen är ju det här bara företagens svar på piratkopiering. De försökte ignorera, sedan stoppa och nu anpassar de sig istället.

Om det inte är ett evighetsspel med konstant nytt material är det inte värt att köpa, man ska kunna plöja ned minst flera hundra timmar utan att betala en enda krona (om man inte vill då såklart.) Att köpa ett storybaserat spel på cirka 8 h för 500-600 kr är för dyrt, det är överprisat skräp, free-to-play ska det vara. Gärna ska det gå att spela på alla plattformar (PC, konsol, mobil o.s.v.) också.

Kommersialiseringen av gamingmarknaden har verkligen varit på gott och ont. Säkerligen hade vi inte haft många av de massiva AAA-spelen vi har idag utan den, samtidigt har vi nog förlorat många unika upplevelser som det inte finns utrymme till att utveckla idag utan att riskera förlust på nedersta raden.

edit: Om man inte har monstruös talang samt lägger all sin fritid under flera år på att utveckla ett spel som ger en unik upplevelse. Typ Undertale, MineCraft, Braid, Stardew Valley o.s.v.

Medlem

Shadowlands ser ut att bli bra så de kommer troligtvis fortsätta dominera mmorpg i några år till (classic är också fortsatt populärt) så har inte direkt mycket att klaga på.

Failar de ibland med balansering och liknande? Ja!
Är de fortfarande bäst på vad de gör? Ja!

Har inget att gråta över personligen

Inaktiv

Tycker det börjar bli dags för ett WoW i ny motor med modern grafik snart, Blizz!
Jag rör det inte förrän det ser snyggt ut igen. Erkänner att snygg grafik är viktigt för min inlevelse.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Shadowlands är bara en ny flopp tycker jag av episka mått.

Spelet är ju inte ens släppt ännu, och trots det är det en episk flopp?
Du har redan bestämt dig för att alla Blizzards spelsläpp framöver kommer vara skit i dina ögon, så släpp din ilska och spela någon annan studios spel istället. Du kommer må bättre av det.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Shadee:

Visst är det så. Det tragiska är ju att jag upplever det som att det är vi spelare som har styrt utvecklingen i den här riktningen. För egentligen är ju det här bara företagens svar på piratkopiering. De försökte ignorera, sedan stoppa och nu anpassar de sig istället.

Om det inte är ett evighetsspel med konstant nytt material är det inte värt att köpa, man ska kunna plöja ned minst flera hundra timmar utan att betala en enda krona (om man inte vill då såklart.) Att köpa ett storybaserat spel på cirka 8 h för 500-600 kr är för dyrt, det är överprisat skräp, free-to-play ska det vara. Gärna ska det gå att spela på alla plattformar (PC, konsol, mobil o.s.v.) också.

Kommersialiseringen av gamingmarknaden har verkligen varit på gott och ont. Säkerligen hade vi inte haft många av de massiva AAA-spelen vi har idag utan den, samtidigt har vi nog förlorat många unika upplevelser som det inte finns utrymme till att utveckla idag utan att riskera förlust på nedersta raden.

edit: Om man inte har monstruös talang samt lägger all sin fritid under flera år på att utveckla ett spel som ger en unik upplevelse. Typ Undertale, MineCraft, Braid, Stardew Valley o.s.v.

Piratkopiering har väl inte varit ett stort problem senaste 10 åren nu, medans lootboxes är ett relativt nytt påfund.

Allt handlar enbart om girighet och att tjäna så mycket pengar som möjligt, på så lite arbete som möjligt.

Folk som köper mikrotransaktioner eller kommer med lama ursäkter att "det är enbart kosmetiskt" har möjliggjort detta.

Spelbolagen har ingen spärr för hur giriga de är, de kommer vara så giriga som folk tillåter dem.

Det är generellt inte de mer utsatta och mindre utvecklarna som infört alla mikrotransaktioner, utan främst storbolagen vilket redan innan gjorde rekordvinster och har de värsta och mest aggressiva affärsmodellerna idag.

Jag ser verkligen ingen fördel med nuvarande system. Vem har lurar i er att lättförtjänta pengar leder till något annat än fler spel med liknande system för att genererar ännu mer lättförtjänta pengar? Vad är det för nya massiva AAA-spelen med dessa affärsmodeller som är så jädra bra nuförtiden? Anthem? Fallout 76? Tycker AAA-spelen är sämre än någonsin och verkar bara fortsätta stagnera för varje år.

När egentligen kommer alla dessa fantastiska spel folk pratar om, som tydligen behöver alla dessa giriga affärsmodeller? Eller kan det vara så enkelt att pengar intjänat på skit, bara genererar mer skit?

Enda spel jag ser fram emot idag, är bara från utvecklare som inte är giriga svin.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Tycker det börjar bli dags för ett WoW i ny motor med modern grafik snart, Blizz!
Jag rör det inte förrän det ser snyggt ut igen. Erkänner att snygg grafik är viktigt för min inlevelse.

Nej tack!
Finns andra mmo för såna som prioriterar ”realistiskt/snyggt”.
Wows grafik är perfekt som den är!

1
Skriv svar