Jag har en moralisk sak.

Inaktiv
Jag har en moralisk sak.

Skrota "testpiloter", vore önskvärt, ni har redan reklam på sidan, varför ska man behöva stå ut med reklam utöver det?

Dom får mig att tänka på "lobbyister", och en sån här sida ska väl vara fri från sånt? Borde inte ni, förutom nödvändig reklam, försöka hålla er borta från att lobba för företag i nyhetsflödet?

Jag vet att jag kommer få inihelvete skäll för det jag skrev, men att premiera företag som skickar prylar, tycker jag ni ska hålla er långt borta ifrån.

Gör ni av med för mycket pengar? Sparka några, så funkar det överallt.

Skägg.
10 Chambers

Det låter lite som du missförstått testpiloter. Det är tester för communityt, av communityt. FZ agerar mellanhand och tar betalt för den tjänsten men varken vi eller företagen har någon som helst påverkan på vad testpiloter skriver. De kan såga en produkt om de anser att den är dålig. Det vet företagen om.

Lyfter vi blicken från testpiloter så behöver FZ tjäna pengar, precis som alla andra företag. En gång i tiden var bannerannonser det enkla svaret på den ekvationen men idag är det inte lika enkelt. Vi ser dock på betalda samarbeten som med allt annat, de ska tillföra ett värde till er läsare. Och det är ju högst subjektivt. Du kanske inte ser ett värde i testpiloter medan andra är glada över att vi därmed har tester utanför spel.

Hojta om du har några andra frågor eller funderingar.


signatur
Redaktör

Det korta, tråkiga svaret är: nej tyvärr. Vi måste ha intäkter så vi kan driva sidan.

Annonser är det som betalar FZ. Men i takt med att fler blockerar annonser minskar intäkterna från dem (företagen köper inte gärna annonsplats om folk blockerar dem). Därför försöker vi med andra intäktsvägar också, t.ex. Testpiloter och sponsrat innehåll.

Allt sånt är tydligt annonsmärkt och Testpiloterna förklaras dessutom utförligt i varje test. Det funkar så att ett företag betalar oss för att en produkt ska testas av en testpilot, men företaget har inget inflytande över vad testpiloten tycker. Inte vi på FZ heller - vi hjälper bara till med snygga till texterna vid behov. Det är alltså inte så att vi skriver positivt bara för att företag skickar dem till oss. De betalar för att få synas på FZ, men eftersom de har noll att säga om vad testpiloten tycker gör de klokt i att bara låta dem testa saker som faktiskt är bra.

Allt betalt innehåll på FZ är tydligt märkt. Och vi är noga med att det dels är relevant för målgruppen, dels inte är påträngande. Målet är att det ska vara intressant, inte en plåga.

Hoppas du är med på varför vi har testpiloter och annonser. 😋

Edit: jaha, Calle hann före. Aja, vi säger ju i stort samma sak.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Det korta, tråkiga svaret är: nej tyvärr. Vi måste ha intäkter så vi kan driva sidan.

Annonser är det som betalar FZ. Men i takt med att fler blockerar annonser minskar intäkterna från dem (företagen köper inte gärna annonsplats om folk blockerar dem). Därför försöker vi med andra intäktsvägar också, t.ex. Testpiloter och sponsrat innehåll.

Allt sånt är tydligt annonsmärkt och Testpiloterna förklaras dessutom utförligt i varje test. Det funkar så att ett företag betalar oss för att en produkt ska testas av en testpilot, men företaget har inget inflytande över vad testpiloten tycker. Inte vi på FZ heller - vi hjälper bara till med snygga till texterna vid behov. Det är alltså inte så att vi skriver positivt bara för att företag skickar dem till oss. De betalar för att få synas på FZ, men eftersom de har noll att säga om vad testpiloten tycker gör de klokt i att bara låta dem testa saker som faktiskt är bra.

Allt betalt innehåll på FZ är tydligt märkt. Och vi är noga med att det dels är relevant för målgruppen, dels inte är påträngande. Målet är att det ska vara intressant, inte en plåga.

Hoppas du är med på varför vi har testpiloter och annonser. 😋

Edit: jaha, Calle hann före. Aja, vi säger ju i stort samma sak.

Jag är alltså (som minst) 14 minuter yngre och raskare.


signatur
Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är alltså (som minst) 14 minuter yngre och raskare.

Den där kommentaren drabbar dig hårdare än mig, snorvalp.


signatur
Inaktiv

När en medlem här på FZ skriver någonting, blir det väldigt mycket mer respons, än när ni har lobbade artiklar?
Sen går det faktiskt att göra så, att man inte kan blocka annonser överhuvudtaget, jag är lite (väldigt lite) intresserad av hockey, t.ex, men det går inte att läsa en artikel på sportbladet om man har ad-blocker på...
Jag uppskattar verkligen FZ, annars hade jag inte gått till silver, men, för mig, känns dom sponsrade artiklarna som, som jag skrev, lobbande, eller tänk "en idiotisk influencer".
Om man betalar patreon, borde man kunna iallafall stänga av dom artiklarna?
Jag har inga problem att gå upp till guld, om jag kunde stänga av dom.

Sen ska jag också säga att allt annat ni gör är jättebra.

Inaktiv

Det här är min andra gubbe här, så jag har varit här längre än ni tror
Flyttar man, och byter ISP, blir det faktiskt så

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_326443:

När en medlem här på FZ skriver någonting, blir det väldigt mycket mer respons, än när ni har lobbade artiklar?
Sen går det faktiskt att göra så, att man inte kan blocka annonser överhuvudtaget, jag är lite (väldigt lite) intresserad av hockey, t.ex, men det går inte att läsa en artikel på sportbladet om man har ad-blocker på...
Jag uppskattar verkligen FZ, annars hade jag inte gått till silver, men, för mig, känns dom sponsrade artiklarna som, som jag skrev, lobbande, eller tänk "en idiotisk influencer".
Om man betalar patreon, borde man kunna iallafall stänga av dom artiklarna?
Jag har inga problem att gå upp till guld, om jag kunde stänga av dom.

Sen ska jag också säga att allt annat ni gör är jättebra.

Jag hänger inte riktigt med i den första frågan, utveckla gärna.

Att tvinga på folk annonser tror vi nog lika lite på metoder som intersticials (reklam du måste klicka förbi för att komma till innehållet), autospelande video och liknande metoder. Vi har hellre en dialog med er läsare och en sund annonsmiljö. Det gör att vår adblocker-ratio är väldigt låg till skillnad från andra sajter i samma kategori.

Annonsfritt för medlemmar har diskuterats men dels har vi ingen teknisk lösning för det och dels, precis som ovan, har vi hellre en sund annonsmiljö med relevanta annonser och samarbeten. Att du tycker att testpiloter inte är relevanta för dig betyder inte att de inte är relevanta för någon annan. Så just nu: interagera inte med det innehållet om det inte är intressant för dig.

Missförstå mig rätt, jag uppskattar din ärliga feedback lika mycket som ditt beröm.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_326443:

Skrota "testpiloter", vore önskvärt, ni har redan reklam på sidan, varför ska man behöva stå ut med reklam utöver det?

Dom får mig att tänka på "lobbyister", och en sån här sida ska väl vara fri från sånt? Borde inte ni, förutom nödvändig reklam, försöka hålla er borta från att lobba för företag i nyhetsflödet?

Jag vet att jag kommer få inihelvete skäll för det jag skrev, men att premiera företag som skickar prylar, tycker jag ni ska hålla er långt borta ifrån.

Gör ni av med för mycket pengar? Sparka några, så funkar det överallt.

Jag bryter in här lite och kan bekräfta det som redaktionen skriver. Textens innehåll har varken de eller företaget någon som helst kontroll på. De korrekturläser för rättstavning och skrivregler. Inte innehållet.

Är "sponsrat" innehåll för företaget skickar produkten och ger en slant för Geeks ska testa produkten. Förstår inte hur du menar om jag ska vara ärlig gällande lobbyism?!

Senast här på Sweclockers t.ex så var det ett externt ljudkort som var testpilot och blev sågat.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av NuZ:

Jag bryter in här lite och kan bekräfta det som redaktionen skriver. Textens innehåll har varken de eller företaget någon som helst kontroll på. De korrekturläser för rättstavning och skrivregler. Inte innehållet.

Är "sponsrat" innehåll för företaget skickar produkten och ger en slant för Geeks ska testa produkten. Förstår inte hur du menar om jag ska vara ärlig gällande lobbyism?!

Senast här på Sweclockers t.ex så var det ett externt ljudkort som var testpilot och blev sågat.

Ursäkta, men hur kan ett externt ljudkort vara testpilot?

Med lobbyism, menar jag helt enkelt att det inte blir en seriös recension, när det egentligen bara visas upp, och inte jämförs med något annat, vi kan jämföra med politik där faktiskt, när Svenskt Näringsliv springer i riksdagens korridorer bara för att visa lite powerpoints om vad som skulle hända med deras idéer, och inte jämför med motpartens saker.

Jag kan tillochmed jämföra sponsrade artiklar med irriterande telefonförsäljare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_326443:

Ursäkta, men hur kan ett externt ljudkort vara testpilot?

Med lobbyism, menar jag helt enkelt att det inte blir en seriös recension, när det egentligen bara visas upp, och inte jämförs med något annat, vi kan jämföra med politik där faktiskt, när Svenskt Näringsliv springer i riksdagens korridorer bara för att visa lite powerpoints om vad som skulle hända med deras idéer, och inte jämför med motpartens saker.

Jag kan tillochmed jämföra sponsrade artiklar med irriterande telefonförsäljare.

Ja då har vi helt olika åsikter om vad testpiloter gör


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av NuZ:

Ja då har vi helt olika åsikter om vad testpiloter gör

Absolut, och det är inte ett fel att tycka olika, anser jag.

Jag tycker till exempel att jag har rätt att skriva "gäsp", när det dyker upp något helt ointressant på framsidan, men det har jag slutat med, och framöver kommer jag inte ens skriva något i dom lobbade artiklarna.

Jag får skäll bara för att jag inte tillhör den svans som tycker att allt är guld.

Redaktör
Skrivet av anon_326443:

Absolut, och det är inte ett fel att tycka olika, anser jag.

Jag tycker till exempel att jag har rätt att skriva "gäsp", när det dyker upp något helt ointressant på framsidan, men det har jag slutat med, och framöver kommer jag inte ens skriva något i dom lobbade artiklarna.

Jag får skäll bara för att jag inte tillhör den svans som tycker att allt är guld.

Du får inte skäll, bara svar på din kritik mot vad testpiloter är. Jag håller inte med dig om att det är moraliskt tveksamt - vi redogör tydligt för hur det fungerar, köparen har inget inflytande över tyckandet, testerna utförs av oberoende privatpersoner och produkterna är relevanta för målgruppen här. Det är inte samma sak som recensioner, och just därför kallar vi dem testpiloter (och förklarar hur det funkar). Det vore skillnad om vi lät köparen få inflytande över testerna, då hade de varit rätt tveksamma.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Du får inte skäll, bara svar på din kritik mot vad testpiloter är. Jag håller inte med dig om att det är moraliskt tveksamt - vi redogör tydligt för hur det fungerar, köparen har inget inflytande över tyckandet, testerna utförs av oberoende privatpersoner och produkterna är relevanta för målgruppen här. Det är inte samma sak som recensioner, och just därför kallar vi dem testpiloter (och förklarar hur det funkar). Det vore skillnad om vi lät köparen få inflytande över testerna, då hade de varit rätt tveksamma.

Jag anser inte att du, eller någon annan som jobbar på FZ skäller på mig, det gör däremot andra människor, det är dom jag kallar "svansen".

1
Skriv svar