Sony planerar att optimera fläkten i Playstation 5 via uppdateringar

Robot
Sony planerar att optimera fläkten i Playstation 5 via uppdateringar
Medlem

Lite kul att man klagar på fläktens oljud i PS4 exempelvis... och nu när de löser problemet i PS5:an (förhoppningsvis) så klagar man istället på storleken.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Lite kul att man klagar på fläktens oljud i PS4 exempelvis... och nu när de löser problemet i PS5:an (förhoppningsvis) så klagar man istället på storleken.

Gamers är gnällpellar. (Detta är inte nödvändigtvis alltid någonting negativt.)
Get used to it.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Medlem

Gillar inte hur detta låter. Låter som att det betyder att fläkten i standardläget är tyst om konsolen inte pressas hårt medan fläktkurvan kan bli mycket aggressivare för krävande spel... Last of Us 2 på PS4 Pro all over again

Medlem

Med andra ord så låter säkert PS5:an mycket högre än vad man vill men de försöker dämpa klagomålen genom att meddela att det kan bli bättre senare med mjukvaruuppdateringar. Vi får se men sådant här känns inte så lovande.

Medlem

Hur mycket kan man optimera en fläkt egentligen? Är det inte bara att öka fläktens hastighet för att kontra att temperaturen stiger, eller är det mer vetenskap bakom än så?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Baronova:

Hur mycket kan man optimera en fläkt egentligen? Är det inte bara att öka fläktens hastighet för att kontra att temperaturen stiger, eller är det mer vetenskap bakom än så?

Nej det är mycket mer än så! Man kan sänka fläktens hastighet också när temperaturen går ner.

Gnällkuk
Skrivet av Baronova:

Hur mycket kan man optimera en fläkt egentligen? Är det inte bara att öka fläktens hastighet för att kontra att temperaturen stiger, eller är det mer vetenskap bakom än så?

Fläkten kan ju bara snurra på ett visst sätt, det man gör är att optimera fläktkurvan istället. Vissa spel belastar cpu och gpu på olika sätt och då man t ex välja att vrida upp eller ned på hastigheten under vissa moment. Framför allt vill man ha något som inte gör att den enbart går på temperatur, då riskernar man att hamna i ett läge där fläkten varvar upp och ned hela tiden för att hålla måltemperaturen.

Lånar Jonas bild från Swecs artikel angående att undervolta ett 3080, för att försöka illustrera en kurva lite.

I det här fallet är det klockhastigheten på gpu ställt till spänningen, mV. Ju höre spänning du har, desto varmare kommer kretsarna att bli. Blir kretsarna för varma kommer det att klocka ned sig, man vill alltså försöka hålla temperatur och klockhastigheter i schack så gott som det är möjligt och få fläktkurvan relativt stabil.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Baronova:

Hur mycket kan man optimera en fläkt egentligen? Är det inte bara att öka fläktens hastighet för att kontra att temperaturen stiger, eller är det mer vetenskap bakom än så?

Tror dom optimerar genom att låta fläkten pumpa på om dom vet att systemet kommer få jobba hårt den t.ex. kommande 2min, så fläkten börjar kyla innan systemet har börjat svettas, istället för att låta värmen skjuta i höjden och sedan låta fläkten regera på värmen.
Tänker också att det kan vara att om dom vet att en cutscene kommer snart i ett spel så programmerar dom så att fläkten försöker dumpa ut all värme innan cutsceneN så att det inte står och surrar då.

Medlem

Kanske ge användare mer kontroll?
Att själv konfigurera en fan curve kräver inte många hjärnceller

Riktigt trevligt att kunna hantera den själv på PS3an när man kör CFW


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

Så spelen kommer få individanpassade fläktkurvor... Kanske är lite problem med kylningen/ljudnivån trots storleken. Annars hade det väl rimligtvis inte funnits behov för detta nytänk?

Medlem

Hade en pc i min ungdom som utan anledning började ibland vråla fullständigt.
Som det tekniska geni jag var så gav jag chassit en redit spark varje gång så den slutade.
Det blev tillslut ett stort hål i chassi panelen där mina väl riktade sparkar hade landat genom åren.
Gamla pärlan med pentium 2 processor finns än kvar i någon vrå, med sitt vackra hål.

Inaktiv
Skrivet av KeyserSoze:

Hade en pc i min ungdom som utan anledning började ibland vråla fullständigt.
Som det tekniska geni jag var så gav jag chassit en redit spark varje gång så den slutade.
Det blev tillslut ett stort hål i chassi panelen där mina väl riktade sparkar hade landat genom åren.

Ingenjörspark är den korrekta termen.

eld
Medlem

Fast iom att ps5'an har större fläkt så garanterar väl det redan nu att den kommer vara tystare än ps4'an?

Medlem
Skrivet av eld:

Fast iom att ps5'an har större fläkt så garanterar väl det redan nu att den kommer vara tystare än ps4'an?

Nja, säg inte det..

Skit i en surrande fläkt , den lär väl ändå låta mindre än Ps4ans, och dessutom spelar iaf ja oftast med headset ! 🤣

Avstängd
eld
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Nja, säg inte det..

Både större och djupare fläkt, plus mycket bättre luftflöde i ps5'an kommer ju göra att den kan pusha mycket mer luft med lägre hastighet än ps4'ans fläkt.

Medlem

Låter som dåliga ursäkter. Gör om och gör rätt istället. Så svårt är det inte. Kan Asus så kan Sony. Handlar snarare om vilja.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av nicbex:

Gillar inte hur detta låter. Låter som att det betyder att fläkten i standardläget är tyst om konsolen inte pressas hårt medan fläktkurvan kan bli mycket aggressivare för krävande spel... Last of Us 2 på PS4 Pro all over again

Skrivet av Lasrod:

Med andra ord så låter säkert PS5:an mycket högre än vad man vill men de försöker dämpa klagomålen genom att meddela att det kan bli bättre senare med mjukvaruuppdateringar. Vi får se men sådant här känns inte så lovande.

Skrivet av Baronova:

Hur mycket kan man optimera en fläkt egentligen? Är det inte bara att öka fläktens hastighet för att kontra att temperaturen stiger, eller är det mer vetenskap bakom än så?

Skrivet av anon_118566:

Så spelen kommer få individanpassade fläktkurvor... Kanske är lite problem med kylningen/ljudnivån trots storleken. Annars hade det väl rimligtvis inte funnits behov för detta nytänk?

Den här metodiken finns redan på ex. PC och kallas drivrutiner. Någonsin undrat varför det kommer en ny drivrutin vid varje spelsläpp?

Dex
Medlem
Skrivet av Kris:

Låter som dåliga ursäkter. Gör om och gör rätt istället. Så svårt är det inte. Kan Asus så kan Sony. Handlar snarare om vilja.

Dålig ursäkt för vad? Var exakt är det dom ska göra om och göra rätt? Eller du vet redan att den kommer vara högljud pga hans kommentar? Förstår verkligen inte....

Medlem
Skrivet av kingzla:

Den här metodiken finns redan på ex. PC och kallas drivrutiner. Någonsin undrat varför det kommer en ny drivrutin vid varje spelsläpp?

Drivrutiner för spel på datorer styr inte grafikkorts- och chassifläktar

Medlem

Jobbar Thåström på redaktionen numer?

Medlem

Lustigt att folk redan påstår sig veta att den kommer låta illa och sedan använder det för att klaga på Sony Finns inga trovärdiga läckor om hög ljudnivå i dagsläget. Om inte allt för länge så finns konsolen i konsumenters händer och kan stresstestas.

NuZ
Testpilot

Sjukt coolt men kommer det göra någon skillnad? Den typen av fläktar är ju inte känd för att vara tyst och är det inte lättare att ha en tyst gång från början än att krångla med detta? Häftigt men är det nödvändigt?

Ska bli intressant att se Geeks tester sen på maskinerna för en PS5 innan sommarn kan man ju glömma


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av dex20:

Dålig ursäkt för vad? Var exakt är det dom ska göra om och göra rätt? Eller du vet redan att den kommer vara högljud pga hans kommentar? Förstår verkligen inte....

En dålig ursäkt för högljudd fläkt. De försöker rätta till med uppdateringar. Retoriken har man hört förut därav min reaktion.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Lustigt att folk redan påstår sig veta att den kommer låta illa och sedan använder det för att klaga på Sony Finns inga trovärdiga läckor om hög ljudnivå i dagsläget. Om inte allt för länge så finns konsolen i konsumenters händer och kan stresstestas.

Jag tror många känner igen mönstret med dåligt anpassad hårdvara som försöker rättas till med hjälp av uppdateringar i efterhand. En oro som är klart befogad.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Clarence_S:

Drivrutiner för spel på datorer styr inte grafikkorts- och chassifläktar

Nu killgissar jag att hen menade grafikkortsdrivrutiner som oftast släpps inför större spelsläpp och jo de styr fläktkurvor. Inte öppet talat att de är anpassat till specifikt spel dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Kris:

Jag tror många känner igen mönstret med dåligt anpassad hårdvara som försöker rättas till med hjälp av uppdateringar i efterhand. En oro som är klart befogad.

Hur är oron befogad? Det finns ju ingen data som på något sätt visar att det skulle vara ett problem med hög ljudnivå på PS5. Det enda ni baserar era konspirationsteorier på är indicier och egna antaganden. Vänta istället tills trovärdiga människor faktiskt testar maskinen innan ni försöker dra några slutsatser.

Det är samma logiska villfarelser som folk använder när de påstår att 5G orsakar Corona, det är faktum tills bevisat annorlunda. När bevis sedan läggs fram så förnekas istället vetenskapen för att villfarelsen och det egna antagandet är för starkt.

Det sista kan höras mer om här: SR P1: Konspirationsteorier i spår av pandemin

123
Skriv svar