Sony planerar att optimera fläkten i Playstation 5 via uppdateringar

Medlem
Skrivet av Clarence_S:

Drivrutiner för spel på datorer styr inte grafikkorts- och chassifläktar

Det är riktigt att Nvidia och AMDs drivrutiner för desktop inte styr fläkten på PS5, men den underliggande principen om "per app"-settings gäller, även om systemet är designat som general purpose och då inte borde behöva ha detta.

Medlem

Så om dem ska fixa lite då och då med fläkten. Kan dem vara oroliga över något? Typ kanske Överhettning? Jag skulle vara det över dem överklockningarna.

Medlem

Har ju helt klart potential om de kan börja förutse kylningsbehovet baserat på vad man gör i spelet och vart man är någonstans. jag störs inte av min ps4 pro då jag kör med lurar men sambon brukar fråga om hon ska hämta något att surra fast ps4an med så den inte lyfter.

Medlem

Låter som en bra idé då det är spelen som släpps om 2-3 år som kommer börja belasta konsolen på allvar.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Ni som skaffar den får kanske bygga en hush box.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Hur är oron befogad? Det finns ju ingen data som på något sätt visar att det skulle vara ett problem med hög ljudnivå på PS5. Det enda ni baserar era konspirationsteorier på är indicier och egna antaganden. Vänta istället tills trovärdiga människor faktiskt testar maskinen innan ni försöker dra några slutsatser.

Det är samma logiska villfarelser som folk använder när de påstår att 5G orsakar Corona, det är faktum tills bevisat annorlunda. När bevis sedan läggs fram så förnekas istället vetenskapen för att villfarelsen och det egna antagandet är för starkt.

Det sista kan höras mer om här: SR P1: Konspirationsteorier i spår av pandemin

Du tror inte att det kan ligga i att PS4 Pro var väldig högljudd trots att Sony hävdade motsatsen vid release?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Blir bara glad över o se en väl tilltagen fläkt. Med dagens teknik som blir sanslöst varm sanslöst snabbt ska man inte hålla på o snåla på kylningen inte.

Skrivet av Kris:

Du tror inte att det kan ligga i att PS4 Pro var väldig högljudd trots att Sony hävdade motsatsen vid release?

Den som finns nu är typ väldigt tyst iaf. Tror de kom ytterligare en variant av pro'n


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Blir bara glad över o se en väl tilltagen fläkt. Med dagens teknik som blir sanslöst varm sanslöst snabbt ska man inte hålla på o snåla på kylningen inte.

Den som finns nu är typ väldigt tyst iaf. Tror de kom ytterligare en variant av pro'n

Ja, de har släppt flera versioner av Pro.
jag hade den första, som jag sålde till min lillebror när den vita dök upp.
När vi spelar spel tillsammans, i samma rum, låter hans som en jetmotor och min låter knappt alls.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Blir bara glad över o se en väl tilltagen fläkt. Med dagens teknik som blir sanslöst varm sanslöst snabbt ska man inte hålla på o snåla på kylningen inte.

Den som finns nu är typ väldigt tyst iaf. Tror de kom ytterligare en variant av pro'n

Håller helt med dig om att man inte ska snåla med kylningen. Med tanke på att spelen blir mer krävande efter tid så är frågan om alternativa kyllösningar relevant. Sony måste ju har sett hur illa det blev med PS4 pro både när det gäller ljudnivån och antalet konsoler som gick sönder pga. dålig kylning. Det som oroar mig dock är om de tänker i efterhand förbättra kylning med mjukvara istället för att från början satsa på hårdvara som håller många år framöver.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Avstängd

Mycket FUD om värmeproblem som cirkulerar tydligen. Verkar vara samma gäng som sprider det också

Skrivet av Freeman79a:

Så om dem ska fixa lite då och då med fläkten. Kan dem vara oroliga över något? Typ kanske Överhettning? Jag skulle vara det över dem överklockningarna.

Är helt normalt att fläktkurvor optimeras vartefter.
Vilka överklockningar?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Med lite tur så kanske den blåser bort:P

Medlem

Den senaste tiden har det minsann varit en het diskussion om den där fläkten!

PS5 Fanboys!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av nicbex:

Last of Us 2 på PS4 Pro all over again

Läst det här flera gånger och jag är snart klar med min andra genomspelning på min Pro men har inte märkt att fläktarna låter överdirvet mycket. God of war var en annan femma dock.

Medlem

Varför inte bara låta fläktvarv styras av temperatur?

Medlem

Fläkten anpassar sig redan utefter temperaturen från flertalet sensorer på moderkortet och APUn. Det de diskuterar i artikeln är anpassade fläktkurvor för framtida, tungdrivna, spel, som medför mjukare övergångar från lägre till högre varvtal. I vissa spel kan de därmed offra tystheten till fördel för högre varvtal, för att säkerställa att systemet inte överhettar. I normalfallet ska maskinen dock vara tystare än föregående generationer (PS3 och PS4).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd

Har aldrig heller haft problem med fläkten i min ps4 från 2014. Men jag hör också dåligt så kan vara därför.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Låter lovande. Hoppas bara man får den snart.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vilka överklockningar?

På dess SoC. Den är överklockad som faaaan.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

På dess SoC. Den är överklockad som faaaan.

Är den?
Källa?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Är den?
Källa?

Mark Cerny.

Medlem
Skrivet av Kris:

Du tror inte att det kan ligga i att PS4 Pro var väldig högljudd trots att Sony hävdade motsatsen vid release?

Är du säker på det? Var oerhört sugen på PRO när den skulle släppas men jag kommer bara ihåg snacket om ett det skulle vara deras mest kraftfulla konsol någonsin och inte att det skulle vara deras tystaste. Kanske tystare än PS4, vilket den var.
Men jag vet också att dom släppte CUH-7200 som dom sa skulle vara betydligt tystare än original Pro modellen.

Jag har försökt googla och få fram något citat från Sony innan release av Pro men inte hittat nåt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Mark Cerny.

Aaaah. du tänker alltså på klockfrekvensen som Sony (tillverkaren) själva valt att köra Ps5 på.

Definitionen av överklockning lyder:
run (the processor of one's computer) at a speed higher than that intended by the manufacturers
Översättning:
Att köra processorn i en högre hastighet än menat av tillverkaren.

Alltså är den inte överklockad alls.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Vilket vill man ha då ?
Skrivet av NuZ:

Sjukt coolt men kommer det göra någon skillnad? Den typen av fläktar är ju inte känd för att vara tyst och är det inte lättare att ha en tyst gång från början än att krångla med detta? Häftigt men är det nödvändigt?

Ska bli intressant att se Geeks tester sen på maskinerna för en PS5 innan sommarn kan man ju glömma

En fläkt i knappt arbetsläge eller som spinner mer för en bättre kylning/ prestanda ?

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Är du säker på det? Var oerhört sugen på PRO när den skulle släppas men jag kommer bara ihåg snacket om ett det skulle vara deras mest kraftfulla konsol någonsin och inte att det skulle vara deras tystaste. Kanske tystare än PS4, vilket den var.
Men jag vet också att dom släppte CUH-7200 som dom sa skulle vara betydligt tystare än original Pro modellen.

Jag har försökt googla och få fram något citat från Sony innan release av Pro men inte hittat nåt.

Mina PS4 Pros har inte varit tysta precis. Notera plural, jag har nämligen haft flera som har gått sönder just pga. dålig kylning.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Avstängd

Min Ps4 Pro var tyst från början. Började senare föra ganska mycket oväsen. Ploppade av topp-skalet, blåste bort damm med tryckluft (även om där inte var så mycket) och den blev tyst igen.
Easy Peasy, lemon squeezy.

Med Ps5 verkar det bli ännu lättare då dom har designat den med speciella damm-dammsugningskanaler.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Aaaah. du tänker alltså på klockfrekvensen som Sony (tillverkaren) själva valt att köra Ps5 på.

Definitionen av överklockning lyder:
run (the processor of one's computer) at a speed higher than that intended by the manufacturers
Översättning:
Att köra processorn i en högre hastighet än menat av tillverkaren.

Alltså är den inte överklockad alls.

Ja du min vän. Den är överklockad från 9,2 till 10,3. Den är tillverkad för 9,2. 10,3 är så högt Cerny vågade. Varför tror du kylningen är halva konsolen?

Medlem
Skrivet av Kris:

Mina PS4 Pros har inte varit tysta precis. Notera plural, jag har nämligen haft flera som har gått sönder just pga. dålig kylning.

Min är inte heller tyst och har aldrig varit. Ibland tror jag att den ska gå sönder. Men det var inte det jag frågade om. Jag frågade bara om du var säker på att Sony sagt att PS4 Pro skulle vara en tyst konsol.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Ja du min vän. Den är överklockad från 9,2 till 10,3. Den är tillverkad för 9,2. 10,3 är så högt Cerny vågade. Varför tror du kylningen är halva konsolen?

Källa?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

"Dålig hörsel kan också vara en superkraft"

Ha, ha, det gäller att ha humor och se positivt på saker i livet.

Underbart!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av rosski:

Har ju helt klart potential om de kan börja förutse kylningsbehovet baserat på vad man gör i spelet och vart man är någonstans. jag störs inte av min ps4 pro då jag kör med lurar men sambon brukar fråga om hon ska hämta något att surra fast ps4an med så den inte lyfter.

Du har helt klart en snäll och förstående sambo! Håll kvar vid henne. 😊 ❤


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar