Ny generation, väldigt många fler fanboys!

Medlem
Ny generation, väldigt många fler fanboys!

När man besöker diverse nyheter (inte just på fz) så ser man ett väldigt återkommande fenomen, just fanatism.

Följde på Facebook Gaming Bible och andra spelrelaterade sidor och återkommande är faktiskt just fanboys, man kallar den andra sidan för skällsord och då är det någon som kontrar med något ännu värre som hur personen i fråga ser ut eller att den personen har något handikapp, ha nu i åtanke att detta är vuxna män, inga tonåringar direkt.

Samtidigt som man vill skriva något och fråga hur gamla dessa herrar är i sinnet så inser jag snabbt att det är lönlöst och självklart vill man inte beblanda sig med fanatiker. Ungefär lika lönlöst som att gå till affären och köpa sig en trisslott. "Plötsligt händer det" att man vinner något och "plötsligt händer det" att man hittar en normal person på dessa sidor.

I dag är en konsol en helig relik, pratar man illa om den ena reliken så kommer det någon annan från den andra reliken och ska yttra sig. Man använder svordomar och beter sig rent ut sagt helt fanatiskt.
Man kan nästan alltid dra liknelser till diverse sekter inom religion. Då jag skriver sekter menar jag inte vanligt troende som ni kanske förstår, har absolut inget emot troende generellt. Men just fanatismen är slående lik.

Likadant med exempelvis The Last Of Us Part 2, människor har inte ens spelat spelet men tycker samtidigt att det är det värsta som någonsin hänt spelindustrin. Då måste jag bara fråga: Hur kan man inte tycka om något man inte ens har en susning om?

Själv anser jag att har man inte testat en produkt kan man inte heller yttra sig om den är bra eller inte. Jag menar hur skulle det se ut om exempelvis fz skrev en recension om ett spel de inte ens har spelat?

Om jag som ett exempel ser en ny Volvo på gatan så säger jag inte att den är skitdålig, för självklart vet jag ingenting om produkten i fråga. Hör man däremot kunniga inom just ämnet som yttrar sig och som är insatta, då kanske man ändå borde kolla upp om dess information stämmer så att man inte blir desinformerad. Är information korrekt så kan man absolut dra en slutsats.

Att vuxna människor i ganska hög ålder hyllar en liten plastmaskin som att det skulle vara "the coming of jesus christ" är ganska tragiskt. Då börjar man undra hur det verkligen står till med dessa individer.
Har man inget annat viktigt i sina liv än en liten plastbit?
Trodde att man någon gång under sitt liv växte upp, men vissa vuxna personer har tydligen inte lämnat pampers eller nappen bakom sig.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som har uppmärksammat detta? Kommer inte heller ihåg att det var sådant här rabalder kring föregående generationsskifte. Kanske var det barn och tonåringar som käftade emot varandra men inte vuxna personer som håller på som fanatiska scientologister?

Till dessa vuxna bebisar får jag nog ändå säga, väx upp och köp den plastbiten som ni tycker har bäst utbud eller prestanda, eller även de titlar som tilltalar er bäst.

Sen kan man absolut föra en diskussion om diverse konsoler men på en saklig och informativ nivå, utan diverse skällsord och yttrande om utseende. Det blir bara väldigt larvigt.

Så snälla, ta av er pampersen och släng nappen. Kanske kan en snuttefilt hjälpa i något år innan ni känner er redo för den riktiga världen. 🤡🤡

Medlem

Har väl tyvärr funnits sen väldigt långt tillbaka inom det mesta. Det är väl en tillhörighet man söker, lite gemenskap. Själv gillar jag spel och har sedan jag haft råd haft alla stationära konsoler. Denna gång slipper jag köpa Xbox då allt kommer på PC. Hade de haft exklusiva spel precis som Nintendo och Sony så hade jag garanterat köpt den konsolen också så det har inget med fanboyism att jag inte köper Xbox denna generation.

Medlem

Människan har väl alltid slagits och bråkat om allt i alla tider. Varför skulle konsoler vara undantagna? Ironiskt att du gnäller över att skällsord och pejorativ används men fortsätter sedan med att själv vara nedlåtande och infantilförklara de som deltar i den hårdföra diskursen.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jag skulle gissa att det är samma som förr fast det finns fler kanaler och forum att göra sig hörd på idag och då upplever man det nog mer påträngande.

Medlem

I allmänhet, när saker blir mer vanliga förändras det mycket för att vara mer välsmakande för fler människor. Som ett tidigare favoritband av mig blev de populära och plötsligt blev deras musik bara riktigt platt/torr. Jag gillar fortfarande deras äldre grejer, men de nya grejerna är helt enkelt inte desamma.

Sen finn det de som strävar efter att anpassa sig och de som strävar efter att inte följa. De som vill bli accepterade som en del av en grupp och de som vill se sig själva som en individ. Huruvida du håller fast vid en viss trend eller inte beror på var i det spektrumet du är mest sannolikt att vara.

Tyvärr, så fort något blir mainstream så hatar jag det per automatik.

Medlem

Synth vs hårdrock
och
Amiga vs Atari

...är väl två slag som rätt enkelt tydliggör att fenomenet knappast är nytt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Farornas Konung

Tycker också att det är lite tramsigt, har själv aldrig vart nån fanboy förutom i striden mellan synth och hårdrock..
Där hårdrock såklart är helt överlägset :).

Med det sagt så tycker jag det är fantastiskt underhållande att läsa trådar där kriget pågår för fullt.

Medlem

Självklart ska man få ha sin åsikt kring saker, det har även jag. Men att behöva ta till person angrepp på den sidan jag specifikt pekar på, då tycker jag att det har gått för långt.

Ena snubben säger att den andre har en frisyr som i hans ögon uppfattas som homosexuell och därav måste han tillhöra playstation gruppen. Vad homosexualitet och playstation skulle ha med varandra att göra vet inte jag men tydligen vet denna person mer om ämnet än vad jag någonsin kommer att göra.
Då kontrar den andre personen detta påhopp med att säga att han förstår att den första personen är ett xbox fanboy då han saknar hår på huvudet och har således mindre iq. Även här vet jag inte riktigt vad mindre iq+håravfall och xbox har med varandra att göra. Kan väl egentligen inte mer än att skratta åt deras sandlådebeteende. Jag skulle absolut inte yttra mig om det här var barn eller tonåringar som körde denna jargong. Men när vuxna människor disskuterar på denna nivå så blir det i mina ögon barnsligt.

Sen kan man absolut disskutera det jag skrev om diverse sekter. I mina ögon är det enbart en liknelse och inte något påhopp direkt. Då jag inte riktar det mot en specifik person. Ironi är även något jag personligen uppskattar.

1
Skriv svar