Starcraft II-veteraner startar ny studio, Activision Blizzard påstås ha gett upp realtidsstrategi

Robot
Starcraft II-veteraner startar ny studio, Activision Blizzard påstås ha gett upp realtidsstrategi
Medlem

Galet att man misskötte en så stor serie som Starcraft känns som den som leder blizzard borde få sparken

Medlem

Spännande!

Är orolig för StarCraft 2:s e-sportscen sedan Blizzard lagt ned med nytt content. Förhoppningsvis överlever den några år till, men sedan?

Hoppas att Frost Giant kan bli studion som skapar nästa stora RTS för e-sport, så att jag får ytterligare 10-15 år av daglig underhållning.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Älskade Starcraft när det begav sig. Skall bli spännande att se vad detta kan leda till!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

På tiden att RTS får något vettigt; Marknaden har varit helt öde sedan wc3 och sc2, även fast sc2 var lite sisådär.

Medlem
Skrivet av Keima:

Galet att man misskötte en så stor serie som Starcraft känns som den som leder blizzard borde få sparken

Problematiken är Activision. Sedan Activision köpte Blizz har de försökt att få som dem vill vilket tagit dem många år, men dem har nu hårt grepp om Blizzard.. Vilket gjort att många har lämnat alternativt startat nya bolag.

Bisarr vy Activision har, de nästan äger Syd Korea pga SC, men det är tydligen inte tillräckligt med pengar ... Girighet har uppenbarligen ingen gräns


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

RIP Blizzard.

Får hoppas den nya studion kommer med nåt nytt och spännande! Vi behöver återuppliva genren igen.

Medlem

Fantastiska personer som jobbar i denna nya studion.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Fantastiska personer som jobbar i denna ny studie.

... betyder inte att spelen eller spelet blir så bra dock


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bästa beskedet! Hade redan gett upp på RTS och Blizzard så det här är ju bara bra nyheter

Medlem

Förhoppningsvis så blåser dom liv i RTS genren igen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Bara det inte blir något hjälte trams igen så är jag intresserad. Samtidigt måste dom komma med någon innovation då RTS inte lockar som det en gång i tiden gjorde, lite som arena shooters.

Önskar dom lycka till, är inte dom första som hoppat av och starta eget direkt.

Medlem

Är inte RTS i denna form (MOBA etc ej inräknat) Ganska dött just nu generellt? Tycker inte det vart några direkta stora releaser senaste åren alls? Närmast var väl CC remastered isf. Dock inte jätte insatt i genren längre så erkänner att jag har lite dålig koll.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

På tiden att RTS får något vettigt; Marknaden har varit helt öde sedan wc3 och sc2, även fast sc2 var lite sisådär.

Det har släppts ett antal mycket bra andra RTS titlar under denna tid. WC3 släpptes 2002 och SC2 2010.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

... betyder inte att spelen eller spelet blir så bra dock

Hellgate: London ; )

Medlem

AAA-studios nuförtiden är där passion och kreativitet sugs ur och dör.

Medlem

Var så härligt att kolla "dokumentären" om Monkey Island igår, snacka om att det, då, lilla Lucasarts Games hade passion. Monstret som Activision-Blizzard är idag kommer aldrig bli annat än kallt och dött när kostymerna styr.

Medlem
Skrivet av Komured:

Är inte RTS i denna form (MOBA etc ej inräknat) Ganska dött just nu generellt? Tycker inte det vart några direkta stora releaser senaste åren alls? Närmast var väl CC remastered isf. Dock inte jätte insatt i genren längre så erkänner att jag har lite dålig koll.

Det är nog tyvärr så att intresset för RTS är ganska nichat nu för tiden, om inte helt dött. Har själv varit ett stort RTS-fan sedan Dune II-spelet, men det var ju tidigt 90-tal och gameplay har ju utvecklats så enormt sedan dess med tekniska möjligheter som vi nästan inte kunde drömma om på den tiden, och jag har gradvis glidit ur RTS-genren sedan dess och uppskattar nu för tiden helt andra spel mer.

Försökte t.ex. spela AoE3-remastern häromdagen, men efter 10 minuter gav jag upp och insåg att jag inte längre hade tålamod för detta. Hoppade istället in i Rimworld för femhundratolfte gången och hade skitkul i några timmar. Jag förstår dock att det finns fans av genren fortfarande och hoppas de får något bra att spela.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är nog tyvärr så att intresset för RTS är ganska nichat nu för tiden, om inte helt dött. Har själv varit ett stort RTS-fan sedan Dune II-spelet, men det var ju tidigt 90-tal och gameplay har ju utvecklats så enormt sedan dess med tekniska möjligheter som vi nästan inte kunde drömma om på den tiden, och jag har gradvis glidit ur RTS-genren sedan dess och uppskattar nu för tiden helt andra spel mer.

Försökte t.ex. spela AoE3-remastern häromdagen, men efter 10 minuter gav jag upp och insåg att jag inte längre hade tålamod för detta. Hoppade istället in i Rimworld för femhundratolfte gången och hade skitkul i några timmar. Jag förstår dock att det finns fans av genren fortfarande och hoppas de får något bra att spela.

Rimworld är galet kul. Jag tror dock att de flesta snarare inte har tålamod för tidskrävande och mer komplexa spel som rimworld framför snabba matcher i RTS klassiker. Rimworld är ett spel som aldrig heller skulle producerats hos en större publisher som bara är intresserad av inkomster från en massmarknad, det är för nischat.

Medlem

Najs, den här studion får man hålla koll på!

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det har släppts ett antal mycket bra andra RTS titlar under denna tid. WC3 släpptes 2002 och SC2 2010.

Nämn tre som är ens hälften så stora som wc3? eller jag nöjer mig med en tiondel så stora. Civ etc. räknas inte då det är en helt annan typ av spel, eller paradox tonvis med strategi spel, vad klart.

Hoppas de lyckas med ett nytt rts spel så att scenen kan växa sig starkare igen. Just nu är det AOE2:DE som håller det hela vid liv i alla fall för min del. Gick nyligen tillbaka till SC2 och spelade igenom single player kampanjen i Wings of liberty. Fantastiskt medryckande story. Ska inhandla expansionerna snarast, de är nya för mig då jag inte införskaffade dem när de kom. AOE4 har man ju väntat på men jag får svårt att ta till mig det om de frångår AOE2 mekaniken för mycket då den ligger mig varmt om hjärtat.

Medlem

Hade velat ha ett SP-WC RPG.
Men lär väl aldrig få det från Blizzard som är så besatta av MP.

Medlem

Jag och ett gäng gamla kompisar har tagit upp SC2 igen. Vi kämpar oss just nu ur Silver league, och har riktigt kul. Ett stort misstag var att SC2 inte var F2P - vilket det är nu (att köra multiplayer).

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Nämn tre som är ens hälften så stora som wc3? eller jag nöjer mig med en tiondel så stora. Civ etc. räknas inte då det är en helt annan typ av spel, eller paradox tonvis med strategi spel, vad klart.

Problemet är att du säger "hälften så stora" eller "en tiondel så stora". Då handlar det om att spela ett populärt spel som alla andra spelar. Inte om att spela ett spel som är lika bra eller bättre på många plan. Med den utgångspunkten kommer spelet från Frost Giant få det väldigt svårt att lyckas.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är nog tyvärr så att intresset för RTS är ganska nichat nu för tiden, om inte helt dött. Har själv varit ett stort RTS-fan sedan Dune II-spelet, men det var ju tidigt 90-tal och gameplay har ju utvecklats så enormt sedan dess med tekniska möjligheter som vi nästan inte kunde drömma om på den tiden, och jag har gradvis glidit ur RTS-genren sedan dess och uppskattar nu för tiden helt andra spel mer.

Försökte t.ex. spela AoE3-remastern häromdagen, men efter 10 minuter gav jag upp och insåg att jag inte längre hade tålamod för detta. Hoppade istället in i Rimworld för femhundratolfte gången och hade skitkul i några timmar. Jag förstår dock att det finns fans av genren fortfarande och hoppas de får något bra att spela.

Jag Spelade tokmycket Dune 2, C&C, Red Alert 1-2, Total Anihilation, Starcraft mm mm, men någon stans efter Warcraft 3 började jag tappa intresset mer och mer i samband med att spelen mer och mer gick mot att kräva fler och snabbare knapptryckningar för att man skulle hänga med, ens mot AIn. Starcraft 2 var väl dödsstöten för min del där jag bara inte orkar sitta å nöta så pass mycket som behövs ens för att klara SP kampanjerna. Detta beror väl delvis på att jag blivit äldre men även för att jag är den typen som alltid gillat att ta min tid, bygga upp min bas, och i lagom takt utvidga mina territorier etc, de RTS hag spelat de senaste.. 10-15 åren har fokuserat mer på sabba bas bygganden å den som hinner bygga mest först vinner (känns det som, jag generaliserar en del nu). Jag gillar första Dawn of War av just denna anledningen att man där kan ta sig tid, jag gillar andra dawn of war för det har helt annat spelkoncept, som exempel. Liksom inte roligt när man spawnar in, hinner se sig runt lite för att bygga sig en uppfattning om vafan som pågår och när man väl gjort det så har motståndaren redan stormat din bas med sin Zerg (bokstavligt talat i Starcraft). Spelar nästan uteslutande stellaris och warhammer 2 total war nu mera om vi ska prata om någon form av RTS.

Men Smaken är som baken

Medlem
Skrivet av Komured:

Jag Spelade tokmycket Dune 2, C&C, Red Alert 1-2, Total Anihilation, Starcraft mm mm, men någon stans efter Warcraft 3 började jag tappa intresset mer och mer i samband med att spelen mer och mer gick mot att kräva fler och snabbare knapptryckningar för att man skulle hänga med, ens mot AIn. Starcraft 2 var väl dödsstöten för min del där jag bara inte orkar sitta å nöta så pass mycket som behövs ens för att klara SP kampanjerna. Detta beror väl delvis på att jag blivit äldre men även för att jag är den typen som alltid gillat att ta min tid, bygga upp min bas, och i lagom takt utvidga mina territorier etc, de RTS hag spelat de senaste.. 10-15 åren har fokuserat mer på sabba bas bygganden å den som hinner bygga mest först vinner (känns det som, jag generaliserar en del nu). Jag gillar första Dawn of War av just denna anledningen att man där kan ta sig tid, jag gillar andra dawn of war för det har helt annat spelkoncept, som exempel. Liksom inte roligt när man spawnar in, hinner se sig runt lite för att bygga sig en uppfattning om vafan som pågår och när man väl gjort det så har motståndaren redan stormat din bas med sin Zerg (bokstavligt talat i Starcraft). Spelar nästan uteslutande stellaris och warhammer 2 total war nu mera om vi ska prata om någon form av RTS.

Men Smaken är som baken

Kunde inte skrivit bättre själv. Jag gillar att få "turtla" och bygga upp en mäktig arme. Dagens spel ska alltid tvinga en att vara proaktiv vilket jag inte gillar.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Kunde inte skrivit bättre själv. Jag gillar att få "turtla" och bygga upp en mäktig arme. Dagens spel ska alltid tvinga en att vara proaktiv vilket jag inte gillar.

Det kan vara ganska mysigt att i supreme commander turtla, snickra på sina tech 4 enheter för att sedan mosa AI:n. Förstår samtidigt också att det är mycket som talar emot RTS:marknaden. Långa matcher utan att kunna hoppa in/ut under pågående match, svårt att få till fungerande lagspelande. Dessutom är de ganska osociala när. I CS kan man sitta och vänta med en hagelbössa bakom en låda och göra "nytta". I SC2 är det konstant högt tempo från första sekund och lämnar inte utrymme för lugn förrän man går igenom statsen efter matchen.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Problemet är att du säger "hälften så stora" eller "en tiondel så stora". Då handlar det om att spela ett populärt spel som alla andra spelar. Inte om att spela ett spel som är lika bra eller bättre på många plan. Med den utgångspunkten kommer spelet från Frost Giant få det väldigt svårt att lyckas.

Vill man ha en professionell e-sportscen kring spelet behöver det vara stort nog att locka sponsorer till prispengar och löner.

Nog för att det finns roliga turneringar kring mindre spel, men välproducerade saker som GSL (StarCraft 2) förutsätter en vill volym på spelare och tittare.

Så när jag hoppas på Frost Giant är det för att föda en ny e-sportscen. Om det dessutom råkar bjuda på en bra kampanj är bara en bonus 🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nu är jag personligen inte något RTS fan men det är ju rätt tragiskt när ett anrikt realtidsstrategi företag som Blizzard helt överger genren som de så länge dominerat genom åren. För att de inte kan sluka äckligt mycket cash på spelen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar