Första testet – Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite rörigt det här med Vision och Atmos..

Xbox One S och X hade tydligen stöd för både Atmos och Vision.
Vision lades till i en patch Oktober 2018, atmos verkar ha funnits med från början.

Dock så kom inte Vision till spel förbi test stadiet tydligen.
Några få spel fick stöd för atmos(18st?)

Här finns bra sammanfattad information.

Så PS5 kan få stöd framöver, men det är inget man ska räkna med.
Xbox One S/X hade stöd, men verkar haft svårt att implementera det.
Skulle gissa på att det har med systemresurser att göra, vilket inte bör bli ett problem ifall kommande generationen har skräddarsydda chip för det istället.

Som vanligt så ska det bli intressant att se hur lösningarna står sig emot varande när DF testar detta.

Det fanns helt enkelt för lite systemresurser samt var krångligt att få till.
Någon Sony-nisse sa att Tempest kan ha hundratals ljudkällor (sources tror jag) men Atmos bara 32. Men de valde att bara använda 32 just för att det inte fanns systemresurser för fler, vilket ska vara avhjälpt iom den nya hårdvaran.

Men var det ens spelbeta på Vision för One? Uppfattade som att vision endast kom för Netflix och att det inte ens var tal om spel då. (EDIT: såg nu i en av länkarna att dom faktiskt testade det)

Nu hoppas jag verkligen att Vision i spel kommer att slå igenom, tycker det är mycket bättre än vanlig HDR. Men troligast om nu inte PS5 får vision är att endast MS egna titlar får vision. Tror inte 3e parts studios kommer lägga tid på Vision till Xbox för att det sen bara kommer defaultas till vanlig HDR på PS5. Så hoppas att PS5 också får vision


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Checker:

Har förstått det så också att just tempest endast är för spel. Men inte mig emot. Köper trots allt konsoler för spel. Övrig media njuter jag av från andra enheter.

Absolut inget fel med det!

Snarare naturligt (hade nog kostat många miljarder för Sony att få igenom en ny film/TV-standard gällande positionsbaserat ljud, till mycket begränsad nytta för Sony).

Detta berör ju endast de, troligen en minoritet skulle jag gissa, som eventuellt skulle vilja använda PS5 med optisk enhet till att även spela 4K BluRay-media, eller folk som vill passa på att även använda sin PS5 till att streama filmer och media över nätet (Netflix, etc.).

Skulle gissa att en majoritet här på FZ (och i övrigt utanför) är precis som du helt ointresserade av det.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Ugh, sådan beslutsångest...

Åh ena sidan vill jag ha PS5an för spelen, fler exklusiva spel jag vill ha där. Den är förbokad men att jag bokade 1 år sedan räckte tydligen inte...
Så jag står i valet, där jag också är sugen på en Xbox och deras finurliga avbetalningsplan hos Elgiganten där All Access + EA Play ingår, sjukt smidigt.

Alternativt köpa en begagnad PS4 för att köpa o spela lite tills jag får PS5an, eller ska jag ha en Xbox + PS5, ska de då va Series S eller X...

Ja, beslutsångest var det....

Inte ägt en konsol sedan PS3, vilket var vid release. Alltid kört PC, men då jag tappat lite suget att spela på den senaste året och börjar känna mig mer casual så lockar nu konsolerna

Medlem
Skrivet av martinot:

Jag ser inte vad din iPhone i din ficka har att göra med kommentaren från @NuZ att Microsoft lyckats väl med kyllösningarna i Xbox och Surface Book?

Ser ingen som helst relevans till det.

Det är ju som att säga att turbon på en Porsche är dåligt konstruerad bara för att Tesla har elmotor.

Bättre att du ger konkreta exempel på varför du tycker att de är dåliga kyllösningar. Har inget alls emot det. Konstruktiv debatt är alltid positivt.

Precis.

Då är jag själv ändå främst PC-nörd och främst PC-spelare (gillar konsol, men som andra alternativ).

Helt OK men olika åsikter (forum skulle ju blir tråkiga om alla tyckte precis samma sak), men att blanda in totalt irrelevanta debatter som personen ifråga gjorde (ARM64 vs AMD64, eller VVS-system vs något) bidrar ju sällan till något konstruktivt i forumen.

Exakt. Jag förstår inte hur man kunde missförstå den liknelsen.

Men outgrundliga äro forumens vägar.

Först: Jag har aldrig jämfört VVS mot någonting. Släpp det nu, det är konstigt att upprepa det om och om igen.

Du satte först upp prestanda visavi ljudnivå som mått på kyllösning, med ditt exempel om PS4 Pro, sen avvisar du det när jag påpekar att min iPhone är ljudlös och presterar bättre.

Ditt resonemang öppnar också upp för märkliga slutsatser, kan Apple ens förbättra sin iPhonekylning givet att de redan nått 0 decibel?

iPhone 12 presterar bättre än iPhone 11 vid samma ljudnivå (0 decibel). Men kylflänsen är fysiskt kapabel att avleda MINDRE värme från kretsen p.g.a förfinad tillverkningsteknik. Är kyllösningen bättre eller sämre?

Surface Book 3 skulle kunna köras i 6 GHz. Kylningen vid den frekvensen är inte praktisk, så man reducerar frekvensen och avväger prestanda mot bekvämlighet. 0,3 Ghz kan kanske köras passivt, men för låg prestanda.

Du tycker att Microsoft har referensnivå på sina produkter i det här avseendet. Men varför är just 1250 poäng i Geekbench med aktiv kylning den perfekta referensen? Varför är just den prestandan särskilt utvald som bra? Varför är en kylare som låter en dator prestera 1250 poäng i Geekbench jättebra? Särskilt när iPhone presterar bättre med passiv kylning i fickformat?

Konsolerna har traditionellt satsat på egna processorer, det är först nu när utvecklandet av en egen processor är omöjligt dyrt att man nödgats ta till x86 p.g.a mogen produkttillverkning.

Särskilt när enheterna får utföra exakt, på pricken, identiska arbetslaster är det inte nödvändigt att nyttja liknelser.

Dagens x86 är det bästa man kan göra givet att man är begränsade av villkor som etablerades för 50 år sedan. Romerska akvedukter är det bästa man kan göra med 2000 år gamla VVS-förhållanden.

Du tyckte att "banksystem" var en "ologisk röra" i mitt inlägg, och visar att du inte förstår.

Ett grafikkort idag har sämre prestanda och pris än grafikkort om tre år. Men om man vill spela nu får man betala mer för sämre prestanda nu, men i gengäld får man spela nu. Vill man ha sämre prestanda nu eller bättre prestanda sen? Där får man välja, och stå ut med att man betalar premium för Nu.

Pengar nu är värda mer än pengar senare, vill man ha pengar nu (låna) så får man betala för att det är så (ränta).

Jag behöver en dator nu, så jag kommer betala mer för sämre prestanda visavi framtida produkter bara för att jag vill ha det nu. Dvs att jag måste stå ut med x86 med aktiv kylning och sämre prestanda än min telefon, eftersom att jag behöver beräkna saker idag, nu. Apples ARM-datorer kommer SEN. Det betyder inte att att de idag är bra nog eller särskilt välkylda, annars hade inte framtida produkter sålt.

Nu är ett datorsystem med passiv kylning i fickformat snabbare än dagens snabbaste x86-desktop med AIO-cooler och entusiastkylpasta, vid fullkomligt, bit för bit, identiska beräkningar. Inga viktade index, inga billiknelser, inga missvisande jämförelser utan helt identiska förhållanden.

Medlem

[ wall of text, som svarar på allt utom frågan ]

Jag ser inte vad din iPhone i din ficka har att göra med kommentaren från @NuZ att Microsoft lyckats väl med kyllösningarna i Xbox och Surface Book?

Har fortfarande inte sett ett riktigt svar på det.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Ugh, sådan beslutsångest...

Åh ena sidan vill jag ha PS5an för spelen, fler exklusiva spel jag vill ha där. Den är förbokad men att jag bokade 1 år sedan räckte tydligen inte...
Så jag står i valet, där jag också är sugen på en Xbox och deras finurliga avbetalningsplan hos Elgiganten där All Access + EA Play ingår, sjukt smidigt.

Alternativt köpa en begagnad PS4 för att köpa o spela lite tills jag får PS5an, eller ska jag ha en Xbox + PS5, ska de då va Series S eller X...

Ja, beslutsångest var det....

Inte ägt en konsol sedan PS3, vilket var vid release. Alltid kört PC, men då jag tappat lite suget att spela på den senaste året och börjar känna mig mer casual så lockar nu konsolerna

Så länge du inte köper Series S så gör du ett bra val☺

Det är lite jobbigt läge nu eftersom att man får med många bra PS4 spel när man köper PS5 och kör på plus, medans Xbox erbjuder få exklusiva men många cross platform spel till ett väldigt bra pris.

Båda konsolerna har dock problemet att det dröjer innan höjdar titlarna kommer.
PS5 får nog lite försprång här där det kommer ett fåtal vid lansering och till exempel God of war och Horizon antagligen kommer nästa år.
Series X spel bör väl komma igång på riktigt 2022 och lovar mycket både med inköp av stora studios och nystartade sådana, det finns dock inte så mycket utannonserat eller visat än.

Personligen så kör jag på PS5 och får se ifall jag köper Xbox längre fram.
Jag har tänkt att bygga spel/VR PC 2022, så jag kanske skippar Series X och möjligtvis kör Gamepass på PC istället.
Ett mindre sannolikt scenario är att PSVR2 blir väldigt bra så jag skippar PC och kör Series X istället, det bör ändå bli inköp runt 2022 i vilket fall.

Jag tror dock att jag får en PS5 vid launch då jag beställde dagen efter dom tog emot beställningar på webhallen(17:e april 2019), riktigt tråkigt att dom har svårt att möta efterfrågan😕

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

För spel.
Atmos vid launch och Vision någon gång 2021.

Skrivet av dex20:

Tids exklusivt för konsol dock av någon anledning. Trodde alla sa att PS5 inte skulle ha det alls?

Detta gäller för gaming också inte för media uppspelning.

Skrivet av Ribcage:

Ingen aning om vad alla sagt. När får PS5 Dolby Vision och Dolby Atmos för spel?

Jag håller på och testar ett headset för Xbox med Dolby Atmos. Funkar i spel och streamingtjänster redan nu på Xbox. Netflix har flertalet filmer och serier med det. Så lär vara vid släpp. Ingen aning om Vision och om det är exklusivt dock men det är sjukt bra ljud Atmos.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av dex20:

Tids exklusivt för konsol dock av någon anledning. Trodde alla sa att PS5 inte skulle ha det alls?

Detta gäller för gaming också inte för media uppspelning.

Vart har du sett att det är tidsexklusivt?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av martinot:

[ wall of text, som svarar på allt utom frågan ]

Jag ser inte vad din iPhone i din ficka har att göra med kommentaren från @NuZ att Microsoft lyckats väl med kyllösningarna i Xbox och Surface Book?

Har fortfarande inte sett ett riktigt svar på det.

Därför att de presterar sämre och låter mer än min iPhone, och då är det märkligt att hävda att de lyckats väl. Vad är det du inte fattar här? Jag har aldrig varit med om någonting liknande faktiskt, och jag har deltagit i många debatter, pluggar ett program som är innehållsrikt och är med i MENSA.

En telefon!? som är bättre än min hemmapulade dator eller en konsol!? Nä det kan man inte jämföra!!!!!!

"“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” - Henry Ford

Samma här, du vill ha maffiga fläktar och onödigt varma proppar, varför är oklart.

Men okej, du är inte vän av det skrivna ordet, så varför ta del av forum vars enda funktion är att skriva och läsa? Jag har besvarat din fråga. Jag besvarade också det du var nyfiken på om "banksystem", "vvs" och annat du inte förstår alternativ tog mycket illa upp av och skrev wall of texts om till andra här, som förkortningen VVS.

Du har helt enkelt haft fel och jag förstår att du satsar sallt på red herrings, avledande och personangrepp. Du gjorde bort dig som började tala om referensnivå på kylning, jag förstår att det är jobbigt att ha fel och att man gör allt för att avleda.

Hur har du det med böcker och information från myndigheter och så? Får du inlästa exemplar så att du slipper den jobbiga elaka texten?

Medlem
Skrivet av kingzla:

Därför att de presterar sämre och låter mer än min iPhone, och då är det märkligt att hävda att de lyckats väl. Vad är det du inte fattar här? Jag har aldrig varit med om någonting liknande faktiskt, och jag har deltagit i många debatter, pluggar ett program som är innehållsrikt och är med i MENSA.

En telefon!? som är bättre än min hemmapulade dator eller en konsol!? Nä det kan man inte jämföra!!!!!!

"“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” - Henry Ford

Samma här, du vill ha maffiga fläktar och onödigt varma proppar, varför är oklart.

Men okej, du är inte vän av det skrivna ordet, så varför ta del av forum vars enda funktion är att skriva och läsa? Jag har besvarat din fråga. Jag besvarade också det du var nyfiken på om "banksystem", "vvs" och annat du inte förstår alternativ tog mycket illa upp av och skrev wall of texts om till andra här, som förkortningen VVS.

Du har helt enkelt haft fel och jag förstår att du satsar sallt på red herrings, avledande och personangrepp. Du gjorde bort dig som började tala om referensnivå på kylning, jag förstår att det är jobbigt att ha fel och att man gör allt för att avleda.

Hur har du det med böcker och information från myndigheter och så? Får du inlästa exemplar så att du slipper den jobbiga elaka texten?

MS har tagit en produkt som är varm och energikrävande och skapat en kylning som avleder värmen på ett tyst och effektivt sätt.

Apple har en produkt som varken är varm eller energikrävande och behöver således inte ha en kylning som kräver fläkt.

bara för att produkten i sig är sämre så kan väl fortfarande kyllösningen (som är det som diskuteras) vara bra?

känns som att du har hamnat på sidospår, vilket verkar otroligt så mycket som du försäker hävda dig här. ingen har hävdat att CPUn MS använder är bättre än ARM, bara att MS lyckats bra med att kyla en dålig produkt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

MS har tagit en produkt som är varm och energikrävande och skapat en kylning som avleder värmen på ett tyst och effektivt sätt.

Apple har en produkt som varken är varm eller energikrävande och behöver således inte ha en kylning som kräver fläkt.

bara för att produkten i sig är sämre så kan väl fortfarande kyllösningen (som är det som diskuteras) vara bra?

känns som att du har hamnat på sidospår, vilket verkar otroligt så mycket som du försäker hävda dig här. ingen har hävdat att CPUn MS använder är bättre än ARM, bara att MS lyckats bra med att kyla en dålig produkt.

Nä, det snackas om att Microsoft plötsligt skapat referensprestanda vid viss ljudnivå. Poängen är att det inte finns "bra kylsystem" utan det är ett nödvändigt ont, det är beräkningsprestanda man vill ha. Så varför det skulle finnas en "referens" vid Surface Books 1250 poäng i geekbench är väldigt, väldigt oklart.

Man skulle ju kunna köra utan kylning men med sämre prestanda, så varför ha aktiv kylning alls? Jo, för att prestandan blir lidande. Återigen, varför är just microsofts produkters prestanda referens? Det är allt som framstår som märkligt.

Det är som att jag skulle hävda att jag är jättesnabb på att springa, någon påpekar att Usain Bolt är snabbare och jag invänder med att jag springer så snabbt jag kan.

Medlem

Men nu när du har hakat upp dig på att de tycker att Surface Book har en bra kylning, kan du då inte plocka fram en annan produkt i samma kategori som Surface Book med en Intel CPU som har mer poäng i Geekbench men med en bättre kylning? Så kan vi sätta den som referens istället.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag håller på och testar ett headset för Xbox med Dolby Atmos. Funkar i spel och streamingtjänster redan nu på Xbox. Netflix har flertalet filmer och serier med det. Så lär vara vid släpp. Ingen aning om Vision och om det är exklusivt dock men det är sjukt bra ljud Atmos.

Är det inte lite konstigt att ingen har nämnt ljudet på Series X?
Borde inte någon i pressen tagit upp att ljudet blivit bättre nu när dom har haft den tillgänglig ett tag, eller kan det vara under embargo?

Jag ser fram emot ljudet på next-gen, det är därför som jag är lite förbryllad.
Kanske är dåligt med spel som utnyttjar det på ett sätt som sticker ut?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Är det inte lite konstigt att ingen har nämnt ljudet på Series X?
Borde inte någon i pressen tagit upp att ljudet blivit bättre nu när dom har haft den tillgänglig ett tag, eller kan det vara under embargo?

Jag ser fram emot ljudet på next-gen, det är därför som jag är lite förbryllad.
Kanske är dåligt med spel som utnyttjar det på ett sätt som sticker ut?

Ja det är inte alla spel som stödjer Atmos. Finns en del xlådespel och en hel del filmer och serier på Netflix. Det är något utöver det vanliga, 3D-ljud. Men ljud är inte sådan PR magnet som laddtider och terraflops. Sony har nämnt lite om sitt Tempest men är nästan bara vi nördar (som är en liten klick) som är hypade över det. Men ja, 3D-ljud är sjukt coolt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja det är inte alla spel som stödjer Atmos. Finns en del xlådespel och en hel del filmer och serier på Netflix. Det är något utöver det vanliga, 3D-ljud. Men ljud är inte sådan PR magnet som laddtider och terraflops. Sony har nämnt lite om sitt Tempest men är nästan bara vi nördar (som är en liten klick) som är hypade över det. Men ja, 3D-ljud är sjukt coolt

Men det borde ju vara lättare än någonsin att implementera så jag hoppas att det blir väldigt vanligt med 3D-ljud framöver, speciellt nu när det inte kommer påverka systemresurserna längre.

Det är ju några veckor kvar så det kan ju vara något som tas upp framöver, men Sony verkar mer intresserade av att promota ljudet.
Dem har pratat om det keynote, gjord reklam för det(hur viktigt hela upplevelsen blir tillsammans med ljud och dual sense), tagit fram egna lurar till launch och skickar med det till pressen tillsammans med PS5.

Men ja, det är ju svårt att imponera när kunderna ska försöka att föreställa sig, lite liknande situation med 120FPS och HDMI 2.1 dock.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Men det borde ju vara lättare än någonsin att implementera så jag hoppas att det blir väldigt vanligt med 3D-ljud framöver, speciellt nu när det inte kommer påverka systemresurserna längre.

Det är ju några veckor kvar så det kan ju vara något som tas upp framöver, men Sony verkar mer intresserade av att promota ljudet.
Dem har pratat om det keynote, gjord reklam för det(hur viktigt hela upplevelsen blir tillsammans med ljud och dual sense), tagit fram egna lurar till launch och skickar med det till pressen tillsammans med PS5.

Men ja, det är ju svårt att imponera när kunderna ska försöka att föreställa sig, lite liknande situation med 120FPS och HDMI 2.1 dock.

Ja precis. Tyvärr är folk mer intresserad av grafik än helheten och upplevelsen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Grafik och CPU blir ju alltid bättre för varje generation, och inget nytt denna. Den nya "snackisen" denna generation är SSD, och all fokus på det och runt laddtider har gjort att andra saker (som tex. 3D-ljud) kommit helt i skymundan.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är ju några veckor kvar så det kan ju vara något som tas upp framöver, men Sony verkar mer intresserade av att promota ljudet.

Väldigt lite, och i jämförelse hur mycket PR och fokus Sony lagt på lagringslösningar så är det ingenting.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Väldigt lite, och i jämförelse hur mycket PR och fokus Sony lagt på lagringslösningar så är det ingenting.

Dem har ofta med det i sitt marknadsföringsmaterial i alla fall och det är ganska lätt att hitta information om Playstation och 3D audio om man är intresserad.
Dem började väl promota det i och med deras 3D headset till PS4 och har sagt att det är något man kommer satsa hårdare på i och med kommande hårdvara.

Men vi får väl se hur det ser ut snart när journalisterna börjar prata om vad dem tycker om Sonys headset som de skickar med, Microsoft kanske får a***** ur vagnen och börjar prata lite mer öppet om det då också.

Ljud är faktiskt viktigt och det är tråkigt att det underskattas av väldigt många idag.

Medlem

Säger inte att det inte nämnts något om ljud eller 3D-ljud, men att framför allt Sony lagt nästan allt fokus på att hajpa SSD och lagringslösningar denna nya generationens spelkonsol.

Rätt eller fel så är de så som Sony gjort till största delen gällande PS5 (gillar SSD, men kan hålla med dig om att det blivit lite väl ensidig fokus på det, av både Sony själva, men även media och fans som följt efter).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Väldigt lite, och i jämförelse hur mycket PR och fokus Sony lagt på lagringslösningar så är det ingenting.

Nä, men mer än MS. Och enligt DF så har MS mer processorkraft just för ljudet medan det nog mest är PR som skiljer där. Då MS trummar på mer för bästa hårdvara. Då konsolen har bäst prestanda dvs.

Medlem

Tror bägge konsoler kommer bli riktigt grymt bra, både på grafik, processorkraft, HDR, ljud/3D-ljud och nya lagringlösningar.

Bara att varken Microsoft eller Sony kan hajpa allt på en gång.

Vi får vänta tills DF och andra får testat konsolerna med nya spel optimerade för de, och då kan vi börja se resultatet av alla nya trevliga funktioner och förbättringar.

Får helt enkelt bara ge oss till tåls lite!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nä, men mer än MS. Och enligt DF så har MS mer processorkraft just för ljudet medan det nog mest är PR som skiljer där. Då MS trummar på mer för bästa hårdvara. Då konsolen har bäst prestanda dvs.

Källa på det DF sagt? Det enda jag läst är personer som hyllat PS5 chipset för ljud för att det på papper ska vara så kraftfullt


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nä, men mer än MS. Och enligt DF så har MS mer processorkraft just för ljudet medan det nog mest är PR som skiljer där. Då MS trummar på mer för bästa hårdvara. Då konsolen har bäst prestanda dvs.

Mer processorkraft?
Ljudet kommer väl skötas på en separat krets, som på PS5?

Det blir nog som sagt bra ljud på next-gen, men vill gärna se mer material som tar upp detta.
Vart lite hypad efter Sonys utvecklar videos till PS4, visst det är marknadsföring, men jag ser ändå ett stort potential från vad som beskrivs.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Mer processorkraft?
Ljudet kommer väl skötas på en separat krets, som på PS5?

Det blir nog som sagt bra ljud på next-gen, men vill gärna se mer material som tar upp detta.
Vart lite hypad efter Sonys utvecklar videos till PS4, visst det är marknadsföring, men jag ser ändå ett stort potential från vad som beskrivs.

Jo, en separat som tydligen är bättre än den på ps5. Men där tyckte DF att det var intressant hur olika deras PR är runt ljudet, trots det. Jo, stor potential nästa generation helt klart. Även om jag själv ofta spelar med 2.1 eller tv-högtalare.

Medlem

Xbox Series X|S – Official Next-Gen Walkthrough – Full Demo [4K]
https://www.youtube.com/watch?v=Wqi0NtRLQxY

Medlem
Skrivet av Issue:

Källa på det DF sagt? Det enda jag läst är personer som hyllat PS5 chipset för ljud för att det på papper ska vara så kraftfullt

Det var i någon av DFs videor. Minns inte vilken. Kanske där de gjorde en jämförelse mellan de två konsolerna?
Ja det lär vara kraftfullt och särskilt jämfört med PS4 så är nog ingen fara där.

Han snuddar på det här:
https://youtu.be/Qsu0J-yw0CI?t=1203

Men finns även i en till video där både han och den andra killen är med och pratar.

Medlem

Det har varit lite snack om detta förut men nu är det bekräftat från MS, undra vad det innebär

Xbox Series X|S will be the only next gen consoles with full RDNA 2 integration, thanks to our close working partnership with @AMD. Learn more: https://t.co/z5RiTd0KXm


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det har varit lite snack om detta förut men nu är det bekräftat från MS, undra vad det innebär

Xbox Series X|S will be the only next gen consoles with full RDNA 2 integration, thanks to our close working partnership with @AMD. Learn more: https://t.co/z5RiTd0KXm

Det betyder att Series S/X stöder DirectX Raytracing, Mesh Shaders, Sampler Feedback och Variable Rate Shading vilket PS5 inte gör. Finns lite andra tekniker på ps5 däremot. Simple shaders till exempel.

Dex
Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det betyder att Series S/X stöder DirectX Raytracing, Mesh Shaders, Sampler Feedback och Variable Rate Shading vilket PS5 inte gör. Finns lite andra tekniker på ps5 däremot. Simple shaders till exempel.

Men är det bekräftat att inget av det du nämnde stöds alls på PS5? Har inte så bra koll

Skriv svar