Lajvet som var som en sekt

Kontot avslutas
Lajvet som var som en sekt

Det är typ fem eller sex år sedan nu. Jag blev indragen i en sak som jag än idag inte har fått svar på.
En sak som hjälper till att jag har väldigt svårt för att kunna lita på andra människor.

Ibörjan av 10-talet så blev jag med i en förening med ett antal medlemmar som brukade samlas en gång per månad och köra lajv.
Jag hade aldrig lajvat förut men eftersom jag var väldigt intresserad av teater så ville jag prova.
Jag var med under två år men sen blev min sambo med barn och jag ville hellre vara hemma och stötta henne, men jag ville komma igång och lajva igen så snart som möjligt.
Sen hade jag flyttat från en stad till en annan med så det var inte bara att åka dit heller.

Lajv ledaren var på mig ibland och undrade när jag skulle komma tillbaka och jag visste inte riktigt när det skulle bli men jag lovade att höra av mig när jag väl visste.

Sen en dag så fick jag konstiga meddelanden på Facebook av någon okänd person som tillslut låtsades vara en tjej på lajvet. Det syndes hur personen skrev att det egentligen var en kille som skrev så jag fattade att den personen bara drev med mig. Men det värsta var att den personen skrev fula saker om min sambo.
Bara någon timme efter det så ringde lajvledaren igen och han brukade inte ringa ofta, så det kändes som att han hade något med det att göra. Så jag var kort i telefonen.
Sen bestämde jag mig för att jag inte ville ha något mer med detta att göra så jag skrev att jag hoppade av.

Lajvledaren tog väldigt allvarligt på detta och undrade varför jag hoppade av så jag berättade om meddelandena. Han undrade om han fick läsa detta och jag skickade kopior, allt utom det när den personen låtsades vara den tjejen på lajvet eftersom jag inte ville dra in en oskyldig person.
Lajvledaren ville då polisanmäla detta och sade att polisen borde kunna ta reda på vem som skickat detta till mig. Men jag ville inte dra in polisen utan ville bara hoppa av. Men han kontaktade polisen som ringde upp mig och de tyckte att lajvledaren betedde sig väldigt märkligt och jag sade att jag inte var intresserad av att anmäla detta utan att det bara var han.

Sen höll lajvledaren kontakten med mig typ varje dag och han sade tillslut att han visste vem det var som hade skrivit detta till mig.
Han påstod att det var en annan tjej på lajvet som har fått varningar förut men nu skulle han se till att utesluta henne från lajvet pga detta.

Min sambo hade fått kontakt med den som hade skrivit och han var väldigt ledsen för det som hade hänt.
Han ville inte att jag skulle få reda på något eftersom han riskerade själv att bli utesluten från de andra om det kom fram att han hade berättat.

Så min sambo fick panik när lajvledaren skulle utesluta någon oskyldig så hon ringde upp honom och hittade på att det var hennes ex som hade kontaktat mig.

Dagen efter så ringde en annan person från lajvet upp mig och sade åt mig att jag inte var välkommen dit något mer och jag tänkte ”va? Jag har ju redan sagt att jag inte ens vill ha något mer med er att göra.”

Det var så rörigt men jag började senare få reda på vad allt egentligen handlade om.

Det fanns en kille på lajvet där hans karaktär hade fått väldigt inflytande men ledningen för lajvet såg till att trots att jag inte var med så fick min karaktär ännu större inflytande, något som jag själv kan hålla med om att det inte var rätt.
Samtidigt så är detta en kille som snackar väldigt mycket skit om andra lajvare. Han hittade på att det var en annan lajvledaren (det brukade alltid vara två) som hade slutat och denna killen påstod att den lajvledaren fick sluta för att han hade stulit pengar.
Egentligen så slutade den ledaren för att han skulle starta en egen lajv förening när han flyttade.

Mycket skitsnack och drama, så det är på sätt och vis skönt att jag inte är med där längre. Sen har jag hört att de har fått lägga ner sin verksamhet med.

Men, jag skulle väldigt gärna vilja veta vem det var som hade skrivit till mig, jag hoppades på att han skulle höra av sig efter att jag slutade men jag har inte hört ett ord.
Det är tråkigt, hoppas att jag någon gång får veta sanningen. För detta är en sak som ser till att jag inte vet vem jag ska kunna lita på.


signatur

ゼルダの城

Avstängd

Bara en fråga, jag kanske är lite efter men vad i hela fridens namn är ett lajv?


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent
Skrivet av breahl:

Bara en fråga, jag kanske är lite efter men vad i hela fridens namn är ett lajv?

Rollspel där man faktiskt träffas i verkliga livet för att spela sina roller, ungefär som teater fast utan publik. Svenska motsvarigheten till LARP (Live Action Role Playing).

Medlem
Skrivet av breahl:

Bara en fråga, jag kanske är lite efter men vad i hela fridens namn är ett lajv?

Detta -

Klassiker.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Inte för att vara den, men personer som håller på med lajv brukar rent generellt vara lite speciella. Så jag är inte förvånad.

Medlem

Älskar rollspel, den vanliga sorten när man sitter runt ett bord gärna med chips och öl.
Har aldrig gillat lajv, blir för löjligt när allt ska tas på så stort allvar, och som ovanstående skriver är även min erfarenhet att lajv drar till sig mycket speciella individer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Älskar lightning bolt!

Men bara för lite perspektiv så är det även detta -


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Kontot avslutas
Skrivet av Fr0gg0.:

Inte för att vara den, men personer som håller på med lajv brukar rent generellt vara lite speciella. Så jag är inte förvånad.

Ja, det kanske är som du säger att många personer som håller på med lajv är på detta viset.
Så på så vis var det väl bra att det fick ett avslut, även att det var ett väldigt märkligt sådant.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Bara en fråga, jag kanske är lite efter men vad i hela fridens namn är ett lajv?

Lajv är ett larvigare sätt att säga larv

1
Skriv svar