Dags för familjeabonnemang? (PS-Plus/XB-Live)

Medlem
Dags för familjeabonnemang? (PS-Plus/XB-Live)

På min tid (början av nittio-talet) så fick jag och mina bröder 1 konsol att spela på tillsammans. Det började med NES, Genesis, SNES och sen N64.

Men det ser annorlunda ut idag, att köra varsin gång i Fortnite eller Fall-Guys är otänkbart, och på vems konto ska man egentligen börja spela på?

Tiderna förändras, och i många hem så står det flera konsoler - av samma märke. Och om det inte vore nog att själva konsolerna kostar en förmögenhet så gör sannerligen abonnemangen det.
Sony tar i dagsläget 95 kr/månad och Microsoft ligger på 75 kr/månad. Du kan givetvis betala för ett helt år och på så sätt få ner priset (rekommenderas att göra detta på Black-Friday för att få ner priset ytterligare).

Men är man flera ”gamers” under samma tak så handlar det fortfarande om en rejäl slant i månaden, och med detta tycker jag det är dags att Sony/Microsoft erbjuder ett abonnemang för hela familjen. Tänk er själva, att betala en summa i månaden som flera konton kan vara uppkopplade till samtidigt? Lite som Netflix, när man betalar för fyra skärmar men endast har en månadskostnad som är rabatterad.

Vore detta något som Sony/Microsoft borde satsa på? Och är ni på forumet förvånade över att det inte redan finns idag?

Backloggens befriare

Ska inte lova något, men är rätt säker på att iaf MS erbjuder något liknande det du efterfrågar... Pingar in @Mortaigne - han kanske har ett bättre svar?

Men jag tror det är såhär, att man har separata konton, men att man kan dela på iaf guld. Game pass vet jag inte, men det borde väl inte vara några problem om t.ex. den förälder som är mest engagerad är inloggad med konsolen som sin hemma-konsol?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Har satt barnens Xbox som huvudkonsol och barnen kör via mitt abonnemang både över nätet och game pass så inget problem om man googlar lite.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Ambassadör
Xbox

Japp, den konsol man sätter som hemkonsol kan alla använda sig av allt som du har på; spel, Live Gold och Game Pass. Du kan ju själv alltid använda ditt konto var som.

Det går även bra att logga in sig själv i bakgrunden på en icke-home konsol och låta ett ex. barn logga in på sitt eget och använda dina grejer. Du kan ju då dock inte själv logga in på en annan konsol då och spela.

Men absolut för större hushåll med mer än två platser som spelar samtidigt så hade ett familjeabonnemang av någon typ varit najs.


signatur

Jump in.

Medlem

Men går det spela samtidigt med ett betalande PS-Plus konto?

Jag är mer hemma med PS-Plus än XB-Live och där känns det som att man blir låst till den betalande profilens konto om man vill nyttja online-funktionerna, t ex på en annan PS4-konsol.

Vi är en sann ”gamer-familj” där hemma med 5 speltokiga individer, så det händer alltför sällan att vi spelar på helt olika tider dessvärre.

1
Skriv svar