Här är alla next gen-förbättringarna i Ubisofts kommande spel

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Nästa uppköp kanske blir Dolby

Du kanske kan hitta någon billig C9 framöver, dom borde väl ligga närmare 10K på REA.
Sen så är väl Micro led på G, då kan det väl också bli billigare framöver.

Men vänta såklart på tester så att man ser att TV apparaterna fungerar bra med konsolerna först.

Haha vore nått för Dolby och MS det. Lite sämre för majoriteten som sitter med hemmabio anläggningar. Lite offtopic kanske men på tal om det så tror jag inte på mer uppköp. Dock samarbeten med Sega och Japanska studios.

Ja jag är sugen på C9 faktiskt.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag tittade på listan men inte kan det väl vara så att det saknas HDR stöd på titlar som Watch Dogs: Legion, Assassin´s Creed Valhalla och Far Cry 6?

Medlem

Hmm. Lite tråkigt att det verkar vara antingen eller mellan Tempest och Dolby/Acoustics. Det kommer innebära att den som slänger mest pengar på utvecklaren kommer att få "sitt" ljud implementerat.

Men sen så är inte heller Atmos ett måste, Microsoft har även sin helt egna teknologi Windows Spatial Sound som är som Atmos/DTS:X.

Sen försöker jag fortfarande få klarhet i om Acoustics endast används för Windows Spatial Sound eller även för Atmos. Ont om info


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Balder:

Jag tittade på listan men inte kan det väl vara så att det saknas HDR stöd på titlar som Watch Dogs: Legion, Assassin´s Creed Valhalla och Far Cry 6?

Dåligt med information och lite otydligt på Xbox hemsida gällande Watch dogs

" 2019 Ubisoft Entertainment. All Rights Reserved. Watch Dogs, Ubisoft and the Ubisoft logo are registered or unregistered trademarks of Ubisoft Entertainment in the U.S. and/or other countries. The “PS” Family logo and “Playstation” are registered trademark. “PS4” is a trademark of Sony Computer Entertainment Inc. Features and technical capabilities, including 4K and HDR, vary by console. Stadia, the S logo, and related marks and logos are trademarks of Google LLC"

Men på Windows Central så står det i alla fall att Valhalla kommer ha HDR.

Så jag tror att det kommer vara standard eller vanligt med HDR och att både Valhalla och Watch dogs har stöd för det.
Det finns också trailers där Watch dogs har HDR stöd.

Medlem
Skrivet av Issue:

Hmm. Lite tråkigt att det verkar vara antingen eller mellan Tempest och Dolby/Acoustics. Det kommer innebära att den som slänger mest pengar på utvecklaren kommer att få "sitt" ljud implementerat.

Finns väl inget spel som bara har Dolby?

Har nog som sagt med licenser eller liknande att göra.

Om det är så, så handlar det mer om ifall utvecklaren vill betala licensen eller inte, medans Sony kanske inte tar någon avgift för deras lösning.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns väl inget spel som bara har Dolby?

Har nog som sagt med licenser eller liknande att göra.

Om det är så så handlar det mer om ifall utvecklaren vill betala licensen eller inte, medans Sony kanske inte tar någon avgift för deras lösning.

Det har jag inte heller sagt. Men när jag kollade listan så hade spel antingen stöd för Atmos eller Tempest men inte båda. Sen kommer spel självklart fungera med vanligt ljud, men nu var det det här lilla extra jag menade


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Avstängd
Skrivet av Issue:

Det har jag inte heller sagt. Men när jag kollade listan så hade spel antingen stöd för Atmos eller Tempest men inte båda. Sen kommer spel självklart fungera med vanligt ljud, men nu var det det här lilla extra jag menade

Immortals Fenyx Rising har både Tempest och Atmos listat


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det har jag inte heller sagt. Men när jag kollade listan så hade spel antingen stöd för Atmos eller Tempest men inte båda. Sen kommer spel självklart fungera med vanligt ljud, men nu var det det här lilla extra jag menade

Jo, du säger antingen Atmos eller Tempest.
I Artikelt så finns det inga spel som bara har Atmos så det är inget "antigen/eller".
Det är alltså bara utan tempest, med tempest eller med tempest och Atmos.

Så det finns inget exempel på där det kommer finnas Atmos stöd utan Tempest stöd.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Edit: Nej det är ingen Cap på 32 källor

Det är svårt att hitta specifikationer på Atmos för spel. Jag är ganska säker på att jag tidigare läst om en begränsning till 10 kanaler + 22 objekt.

Är det någon som har en länk till specifikationer?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, du säger antingen Atmos eller Tempest.
I Artikelt så finns det inga spel som bara har Atmos så det är inget "antigen/eller".
Det är alltså bara utan tempest, med tempest eller med tempest och Atmos.

Så det finns inget exempel på där det kommer finnas Atmos stöd utan Tempest stöd.

När jag läste artikeln så hade Immortals endast Atmos, det har nu blivit uppdaterat till även stå Tempest.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Så det finns inget exempel på där det kommer finnas Atmos stöd utan Tempest stöd.

Ja inte på denna lista men Gears 5 och Forza t.ex har endast Atmos

Skrivet av Margy:

Det är svårt att hitta specifikationer på Atmos för spel. Jag är ganska säker på att jag tidigare läst om en begränsning till 10 kanaler + 22 objekt.

Är det någon som har en länk till specifikationer?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos

128 + metadata
Ett 7.1 system byggs för Atmos, 7.1.4 så 4 extra satelliter om jag tolkat det rätt. Bara kört headset så ingen aning hur hemmabiofolket gör


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är svårt att hitta specifikationer på Atmos för spel. Jag är ganska säker på att jag tidigare läst om en begränsning till 10 kanaler + 22 objekt.

Är det någon som har en länk till specifikationer?

Inte en begränsning i sig, Dolby har sagt att de valde att enbart använda 32 då det tog mycket resurser från CPU samt att de tyckte fler än 32 inte tillförde något som var värt att offra prestanda för. Detta kommer troligtvis ändras nu då S|X har eget ljudchip


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Jag kommer avstå att köpa några nya spel innan jag har lyckats få tag i ett PS5.
Spelade igenom GTA 5 och Black Flag på Xbox 360 först och sen på PS4 och med tanke på hur stor skillnad det var på framför allt GTA 5 tror jag att jag kommer få en större wow känsla om jag väntar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av NuZ:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos

128 + metadata
Ett 7.1 system byggs för Atmos, 7.1.4 så 4 extra satelliter om jag tolkat det rätt. Bara kört headset så ingen aning hur hemmabiofolket gör

Missar jag något eller nämns inte Atmos för spel?

Även när Dolby svarade Cerny så ville man ju inte riktigt svara utan sade att "Atmos som teknik" klarar mer än 32 men sedan började man ändå prata om att begränsa antalet kanaler/objekt i spelversionen istället för att bara säga rakt ut vad den klarar.

Det är möjligt att den eventuella begränsningen till 32 uppdateras till nästa generation.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Missar jag något eller nämns inte Atmos för spel?

Även när Dolby svarade Cerny så ville man ju inte riktigt svara utan sade att "Atmos som teknik" klarar mer än 32 men sedan började man ändå prata om att begränsa antalet kanaler/objekt i spelversionen istället för att bara säga rakt ut vad den klarar.

Det är möjligt att den eventuella begränsningen till 32 uppdateras till nästa generation.

Tror det har med om det är dedikerade ljudchip eller liknande. Säkert kör de på 32 nu på konsolerna och mobiler men i Series konsolerna mer. Inte läst något om det förutom att Dolby rättade Cerny. Det märks nog snart om någon vecka hur de gör


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja inte på denna lista men Gears 5 och Forza t.ex har endast Atmos

Är väl inte så konstigt att dessa 2 titlar inte har stöd för Tempest eller?

Skrivet av NuZ:

Tror det har med om det är dedikerade ljudchip eller liknande. Säkert kör de på 32 nu på konsolerna och mobiler men i Series konsolerna mer. Inte läst något om det förutom att Dolby rättade Cerny. Det märks nog snart om någon vecka hur de gör

mmm.. Dolby rättade Cerny javisst. Dom sa att Atmos klarar av fler än 32, men att dom valt att cappa det till just 32. Alltså är Atmos cappat på 32. Dock är inte 32 en teknisk begränsning


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag kommer avstå att köpa några nya spel innan jag har lyckats få tag i ett PS5.
Spelade igenom GTA 5 och Black Flag på Xbox 360 först och sen på PS4 och med tanke på hur stor skillnad det var på framför allt GTA 5 tror jag att jag kommer få en större wow känsla om jag väntar.

Ja, så känner jag. Jag kommer t.ex. avvakta med Cyberpunk tills next-gen versioner kommer.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja, så känner jag. Jag kommer t.ex. avvakta med Cyberpunk tills next-gen versioner kommer.

Samma här. Vill inte spela igenom det nu med sämre grafik och förstöra alla överraskningar i storyn. Den som väntar på nåt gott osv...


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd

Lite intressant även att Microsoft valde Dolby Atmos över Windows Sonic.

Microsoft Spatial Sound Runtime Resource Implications
On Windows and Xbox, the number of available voices varies based on the format in use. Dolby Atmos formats support 32 total active objects (so if a 7.1.4 channel bed is in use, 20 additional dynamic sound objects can be active). Windows Sonic for Headphones supports 128 total active objects, with the Low Frequency Effects (LFE) channel not actually being counted as an object -- so when an 8.1.4.4 channel bed is in use, 112 dynamic sound objects can be active.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/coreaudio/spat...

Xbox One har väl stöd för Windows Sonic tror jag också


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Är väl inte så konstigt att dessa 2 titlar inte har stöd för Tempest eller?

mmm.. Dolby rättade Cerny javisst. Dom sa att Atmos klarar av fler än 32, men att dom valt att cappa det till just 32. Alltså är Atmos cappat på 32. Dock är inte 32 en teknisk begränsning

Var väl exakt det jag skrev?!

Skrivet av Checker:

Lite intressant även att Microsoft valde Dolby Atmos över Windows Sonic.

Microsoft Spatial Sound Runtime Resource Implications
On Windows and Xbox, the number of available voices varies based on the format in use. Dolby Atmos formats support 32 total active objects (so if a 7.1.4 channel bed is in use, 20 additional dynamic sound objects can be active). Windows Sonic for Headphones supports 128 total active objects, with the Low Frequency Effects (LFE) channel not actually being counted as an object -- so when an 8.1.4.4 channel bed is in use, 112 dynamic sound objects can be active.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/coreaudio/spat...

Xbox One har väl stöd för Windows Sonic tror jag också

Sonic är inte riktigt samma sak som Dolby Atmos men är väl bra att de stödjer båda så finns valfrihet om man t.ex inte har en snordyr hemmabio anläggning för Atmos så kan man köra simulerat 3D i stereolurar med Sonic som de gör nu. Win10 och Xbox har stöd för win sonic ja


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Ser för jäkla trevligt ut detta!

Kommer att bli en riktigt bra generation det här, med grymt mycket spel som dessutom körs på rejäl hårdvara.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tack. Låter häftigt och är säkert häftigt också. Vill inte låta negativ men frågan är ju hur många det är som faktiskt bryr sig/är intresserade.

Ser framför mig hur 3D-ljud går samma öde till mötes som 3D-tv och 3D-bio. Det är kul och häftigt till en början, men överlag något som bara lockar en liten klick.

Själv är jag inte ens förtjust i att köra med lurar. Känner mig lite "inlåst" på nåt sätt. Dock nödvändigt med lurar i vissa spel.

3d ljud är här för att stanna. Punkt

Medlem
Skrivet av roftg:

3d ljud är här för att stanna. Punkt

Ah, ok!

12
Skriv svar