Cyberpunk 2077 försenas till 10 december

KoP
Medlem
Skrivet av Stelefan:

Jaha.. Blir att pirata skiten då.. Kunde inte bry mig mindre om konsoler..
Detta är anledningen till varför vi hatar dem, de ska alltid förstöra för PC..
Bort med skiten!

Omognad detected.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tydligen så fick dev-teamet reda på förseningen samtidigt som allmänheten fick, inte så schysst kanske haha. Det kanske är normen för dom dock, vad vet jag.

"How many developers do you think just found out today, over twitter? They literally said yesterday there would be no delays. Just like the reddit post said, seems like developers don't know what decisions are being made."

"All of them found out at the same time we did - CDPR sent an internal email simultaneously with the public tweet"

https://twitter.com/jasonschreier/status/1321141445089206275?...

Det gör att de anställda inte behöver bära ansvaret. Föreställ dig motsatsen, att alla vet om men ombeds att ljuga för sin omgivning och allmänheten? Risken för läckage är stor.

Sedan drog man nog på beslutet.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jag bryr mig inte så mycket egentligen då det är så mycket annat att spela/göra men kan inte låta bli att småle över ironin.

Folk köper konsol med motiveringen "det är lättare att utveckla för 1 hårdvara", "det skyndar på utvecklingstiden" och "det blir mindre buggar" och sedan blir spelen försenade för att konsolerna inte är bakåtkompatibla och dom behöver med tid att släppa spelen till fler konsolgenerationer/konsolmärken. Trots att spelet "gått guld" så kommer det med day 1 patchar och ibland så sabbas både sparfiler och till och med konsolen itself - trots att det "bara är 1 config". (Som inte heller stämmer ens för 1 märke då det numer finns 1 "pro" och 1 "slim" eller whatever det kallas.)

Aja, hoppas det leder till ett bättre spel. Själv får jag mer tid åt AC: Valhalla och att beta av lite till av backloggen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Förstår inte folk som tar ledigt för att spela ett spel.

Det förstår jag till 100%.
Känslan av att vänta på ett favoritspel i flera år, för att få spela det första dagen, ohja lätt värt att ta en eller flera planerade semesterdagar för. Det beror ju helt på vad man prioriterar och uppskattar här i livet, för mig är gaming ett av mina största intressen, något jag brinner för till 100%, Ta semester för PS5 releasen är en självklarhet för mig

Medlem

CDPR Gör du det här för att två topp spel släpps samma datum WD3 och Valhalla, så varför ska de konka med just dessa två andra
gotte grisarna på samma datum.Ledningen på CDPR är inte dumma vet ni, det handlar om i slutändan om CASH

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Förstår inte folk som tar ledigt för att spela ett spel.

Förstår inte folk som tar ledigt för att deltaga i älg-jakten.

Förstår inte folk som tar ledigt för att se på fotbolls-VM.

Förstår inte folk som tar ledigt för att resa till medelhavet.

Förstår inte folk som tar ledigt för att [insert fritidsintresse här].

...

Vad är det som du inte förstår (och i alla fall 12 andra som tummat upp ditt inlägg)? Vi är olika och gillar olika, om nu spelande är sitt huvudintresse så är det väl inte så konstigt?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bryr mig inte om förseningen i sig. Men väldigt orolig vad de säger om kvalitén på spelet. Dessa förseningar med en månad i taget i sista sekund gör att det känns som de inte känner att de riktigt blir klara. Att sen skjuta på det igen efter att det "gått guld" med motiveringen att de måste rätta en del grejer, en del grejer som visst är så viktiga att de måste skjuta på releasen....

Nåja hoppas ända effekten bara blir en gigantisk day 1 patch.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det är väl inte så svårt att se varför folk är besvikna?

Flertal uppskjutningar
Brutna löften
Hävdar att spelet har "gone gold", vilket har innan betytt att versionen de skeppar skivan med är kompletta spelet
Folk har gjort planer som de har varit tvugna att skjuta upp jämtemed förseningarna

Jag är personligen extremt besviken nu. Första gången, fine. De har sina shareholders/investerare som de vill visa när deras produkt kommer gå ut på marknaden, så de kanske var för optimistiska.
Andra gången, sure, det är Corona så omständigheterna har ändrats.
3:e gången? Njae, nu börjar de bli lite väl ofta. Men nu har de lovat att det är sista gången.
De går ut med stolthet att spelet har gått guld, vilket får många fans att jubla
De fördröjer nu spelet en 4:e gång? Med extremt dålig motivering av att "Det finns för många platformar att optimera spelet till att vi har inte räknat rätt". Spelet var aldrig lovad att vara för alla de platformar de listade.

Jag håller personligen inte med i CDPRs val i detta fall. De borde ha haft fokuset på current-gen+PC som de har haft från första början, och inlett Next-Gen+Stadia efter de har varit klara med optimeringen. Detta skulle med högst sannolikhet ha resulterat i att spelet släpps i November vilket många antog var deras slutgiltiga releasedagen.

Börjar kännas att utrycket "Den som gapar efter mycket..." passar in på CDPR vid det här laget.

Folk måste seriöst skärpa sig. Det är ett spel för sjutton, inte mer än så. Och spelen kommer ju ändå släppas, bara lite längre fram.

Att folk, som du nämner, tar ledigt för att spela spel i vuxen ålder är oroväckande - sånt höll man på med när man var 12 och satt och spela wow, och tom. då var det galet töntigt.

CDPR har nog den största pressen i spelbranschen idag efter deras prisbelönta Witcher 3. Jag förstår till fullo att man inte vill släppa en produkt man själv inte är nöjd med. Det hade varken jag, du eller andra gjort heller.

Sen att dessa stackare får dödshot av ett gäng svettiga nördar är helt absurt. Väx upp, skaffa andra hobbies, häng med vänner och familj. Spel är nog folkets sista bekymmer idag.

Frilansare
Skrivet av Lirilesh:

Folk måste seriöst skärpa sig. Det är ett spel för sjutton, inte mer än så. Och spelen kommer ju ändå släppas, bara lite längre fram.

Att folk, som du nämner, tar ledigt för att spela spel i vuxen ålder är oroväckande - sånt höll man på med när man var 12 och satt och spela wow, och tom. då var det galet töntigt.

CDPR har nog den största pressen i spelbranschen idag efter deras prisbelönta Witcher 3. Jag förstår till fullo att man inte vill släppa en produkt man själv inte är nöjd med. Det hade varken jag, du eller andra gjort heller.

Sen att dessa stackare får dödshot av ett gäng svettiga nördar är helt absurt. Väx upp, skaffa andra hobbies, häng med vänner och familj. Spel är nog folkets sista bekymmer idag.

Jag måste faktiskt invända lite här.
Du sitter på en dedikerad spelsajt och skriver i ett forum fullt av människor som har spel som sitt största intresse. En majoritet av Sveriges befolkning skulle utifrån detta säkert klassa dig som tönt, svettig nörd, 12 år etc.
Varför är det konstigt att folk tar semester för att ägna sig åt sitt största intresse? Var inte så dömande.

Angående förseningen - sjukt tråkigt. Och det ligger antagligen mer bakom beslutet än de säger. Trist för utvecklarna och spelarna. Vi får hoppas att gänget i Polen ändå kommer stärkta ur det här, och att folk taggar ner.

Medlem
Skrivet av conthox:

Förstår inte folk som tar ledigt för att deltaga i älg-jakten.

Förstår inte folk som tar ledigt för att se på fotbolls-VM.

Förstår inte folk som tar ledigt för att resa till medelhavet.

Förstår inte folk som tar ledigt för att [insert fritidsintresse här].

...

Vad är det som du inte förstår (och i alla fall 12 andra som tummat upp ditt inlägg)? Vi är olika och gillar olika, om nu spelande är sitt huvudintresse så är det väl inte så konstigt?

Måste säga att jag inte förstår varför gaming ses på detta sättet 2020, när det finns skolor som har esports lag och esport omsätter enorma summor och har live publik på enorma arenor.

ser inte varför spelande som hobby fortfarande får snea blickar och grymtanden bakom ryggen. Det är ju tydligen inte lika "moget" som att sitta i kallingarna med chips i skägget och titta på fotbolls vm i sin ensamhet? (det är dock ok att ta ledigt för utan att behöva rättfärdiga sitt val samma sak med os??).

Lirilesh:
"Att folk, som du nämner, tar ledigt för att spela spel i vuxen ålder är oroväckande - sånt höll man på med när man var 12 och satt och spela wow, och tom. då var det galet töntigt."

är samma sak som att säga, folk som söker sig till FZ och har gaming som sitt största intresse är töntar och idioter, dödshot och överreaktioner av den nivån som spelutväcklare får idag är helt fel, men denna förlöjligande kommentar var helt onödig och skapar en kännsla av att du som skrev detta inte förstår "gamers" och kanske innerst inne tycker att å spela när man e över 20 e faktiskt ganska töntigt ändå så vad gör du här.

... till detta bör tilläggas jag har aldrig tagit ledigt för varken fotbolls vm / os eller nya spel releaser men förstår att folk som brinner för något dedikerar tid till det.
Det är inte min eller din roll att säga att man inte skall det, alla i sverige är berättigade till semester å vad man gör med dom dagarna är bara individens ansvar. så vill jag rulla mig i jordnötsmör och rida på krokodiler samtidigt som jag tattuerar in supermario på ryggen så är det min ensak.

Ber om ursäkt Joakim Bennet för min tidigare miss (åtgärdat nu).

Medlem
Skrivet av ulpmaster:

en sak till, måste säga att jag blev förvånad av responsen från dig Joakim Bennet då du jobbar med spel och skriver för spelare,
det du mer eller mindre säger med :

"Att folk, som du nämner, tar ledigt för att spela spel i vuxen ålder är oroväckande - sånt höll man på med när man var 12 och satt och spela wow, och tom. då var det galet töntigt."

är att folk som söker sig till eran sida här på FZ och har gaming som sitt största intresse är töntar och idioter, dödshot och överreaktioner av den nivån som spelutväcklare får idag är helt fel, men din förlöjligande kommentar var helt onödig och skapar en kännsla av att du inte förstår "gamers" och kanske innerst inne tycker att å spela när man e över 20 e faktiskt ganska töntigt ändå.

Det var ju inte Jocke som skrev det, han citerade en annan som hade skrivit det och är av samma åsikt som dig.

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Det var ju inte Jocke som skrev det, han citerade en annan som hade skrivit det och är av samma åsikt som dig.

ber om ursäkt, åtgärdar genast.

Skribent
Skrivet av AHTF:

Bryr mig inte om förseningen i sig. Men väldigt orolig vad de säger om kvalitén på spelet. Dessa förseningar med en månad i taget i sista sekund gör att det känns som de inte känner att de riktigt blir klara. Att sen skjuta på det igen efter att det "gått guld" med motiveringen att de måste rätta en del grejer, en del grejer som visst är så viktiga att de måste skjuta på releasen....

Nåja hoppas ända effekten bara blir en gigantisk day 1 patch.

Mest det här jag är oroligt för, det är lite oroväckande. Men kan också vara att de är löjligt noggranna och trots att spelet är "färdigt", vill de konstant peta och förbättra. Du vet som de här personerna som aldrig är nöjda med saker de själv gjort. Alla är ju sin värsta kritiker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Zensu:

Klart man har rätt att vara förbannad, men varför tycker du att man ska stjäla saker för att det inte blir klart i tid?

Konsoler är så mycket mindre krångligare och även billigare, därav kommer dom finnas där för att "förstöra" för dig.

Nedladdning är inte stöld.

Förutom det, håller jag med. Bara vänta. Visst, det är irriterande men så farligt är det inte.

Skrivet av miffot:

Buhuhu......ni som grinar som detta, herregud väx upp.

Att grina över något man ser fram emot blir framskjutet, vad är det för fel med det?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Du sitter på en dedikerad spelsajt och skriver i ett forum fullt av människor som har spel som sitt största intresse. En majoritet av Sveriges befolkning skulle utifrån detta säkert klassa dig som tönt, svettig nörd, 12 år etc.
Varför är det konstigt att folk tar semester för att ägna sig åt sitt största intresse? Var inte så dömande.

Skrivet av ulpmaster:

... till detta bör tilläggas jag har aldrig tagit ledigt för varken fotbolls vm / os eller nya spel releaser men förstår att folk som brinner för något dedikerar tid till det.
Det är inte min eller din roll att säga att man inte skall det, alla i sverige är berättigade till semester å vad man gör med dom dagarna är bara individens ansvar. så vill jag rulla mig i jordnötsmör och rida på krokodiler samtidigt som jag tattuerar in supermario på ryggen så är det min ensak.

Tråkigt att ni tar min kommentar så personligt - var ej meningen att såra er. Fel av mig.

Och självklart ska folket få göra vad de vill, oavsett semester eller inte. Men jag tycker fortfarande detta i fråga är osunt, likaså mycket annat i denna värld.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tråkigt att ni tar min kommentar så personligt - var ej meningen att såra er. Fel av mig.

Och självklart ska folket få göra vad de vill, oavsett semester eller inte. Men jag tycker fortfarande detta i fråga är osunt, likaså mycket annat i denna värld.

Bara svara på denna enkla fråga: det är mao osunt, din åsikt, att ta ledigt för en hobby/ett intresse?
Vad SKA man ta ledigt för då? (2 frågor, jag vet. Första är den viktiga)


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Johlor:

Mest det här jag är oroligt för, det är lite oroväckande. Men kan också vara att de är löjligt noggranna och trots att spelet är "färdigt", vill de konstant peta och förbättra. Du vet som de här personerna som aldrig är nöjda med saker de själv gjort. Alla är ju sin värsta kritiker.

Så kan det vara, vi kan alltid hoppas. Men känner att även sådana personer inte skulle peta så mycket längre efter det gått guld att det blir uppskjutet.

Jag gissar på en av två saker.

1. De har hittat någon som ses som gamebreaking, lite oroande för då undrar jag hur mycket som inte är gamebreaking som är kvar.

2. Blivit något problem i förhållande till nextgen och konsolerna i allmänhet. Om det är så kan vi fortfarande ha tur på pc och få ett nästan bugfritt spel

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tråkigt att ni tar min kommentar så personligt - var ej meningen att såra er. Fel av mig.

Och självklart ska folket få göra vad de vill, oavsett semester eller inte. Men jag tycker fortfarande detta i fråga är osunt, likaså mycket annat i denna värld.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad du anser är sunda skäl till att ta semester?
Alla saker som är hobby betonade borde ju falla bort. Är bara födelsedagsfirande och lång semestrar sund?

Undrar också hur du hade tänkt dig, när du skriver som ovan på ett spelforum, hur folk som tagit semester inte ska ta det personligt?

Personligen ser jag semester som tid för att "ladda batterierna", då är semester för alla typer av hobbys sund. Vare sig det är att gå på teater, spela spel, lajva, titta på sport, själv bedriva sport eller resa bort etc etc

Medlem

Igår var jag heligt förbannad för jag hade ansökt om semester just för november releasen, men lyckades att boka om min semester till den 10:e december och en vecka framåt, så nu är jag lite gladare. Nu får man bara hoppas CDPR håller det nya datumet, men jag ropar inte hej än förrän spelet är nerladdat och installerat...


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem

Med tanke på att jag väntar på en Ryzen 5000-CPU och ett RX 6800XT/RTX 3080 så gör det inte så mycket - än bättre om de lyckas polera det lite till, och så hinner man förhoppningsvis bygga innan släpp. (Om inte grafikkorten fortsätter lysa med sin frånvaro d.v.s.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det blir intressant att se hur bra/dåligt spelet som ligger på skivan fungerar utan patch.

Det måste ju vara extremt trasigt för att man ska försena ett spel som redan gått till tillverkning.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Förstår inte folk som tar ledigt för att spela ett spel.

Vissa av oss jobbar skift så då har vi veckor där man inte kan eller orkar få in något spelande därför tar man då ledigt för att kunna spela, jag har själv tagit ledigt flera gånger för olika spelsläpp och denna gång så har jag bokat just vecka 48 för detta spel.
Nu blir det väl att man sitter och kör AC Valhalla istället då.

Medlem

Då kan jag lira Valhalla i en månad tills jag är redo att ta en paus utan att få 2077-FOMO 🤔

Skribent
Skrivet av AHTF:

Så kan det vara, vi kan alltid hoppas. Men känner att även sådana personer inte skulle peta så mycket längre efter det gått guld att det blir uppskjutet.

Jag gissar på en av två saker.

1. De har hittat någon som ses som gamebreaking, lite oroande för då undrar jag hur mycket som inte är gamebreaking som är kvar.

2. Blivit något problem i förhållande till nextgen och konsolerna i allmänhet. Om det är så kan vi fortfarande ha tur på pc och få ett nästan bugfritt spel

Ja jag gissar på något av de där två också. Tänker också på alternativ ett i och med att spelet faktiskt hade gått guld, att de hittat något som gjort att de måste stoppa pressarna.


signatur

"Writer and Fighter"

Tråddemonen
Testpilot

Förstår att många är upprörda, jag är väl till viss del lite upprörd över att ha tagit ut semesterdagar i slutet på november som inte kan dras tillbaka. Trots det så är detta faktiskt ett spel som har haft lång väntetid och 21 dagar är inte allt för länge om man jämför med alla år som man har fått vänta på detta, det är ju bara en kort väntetid kvar.

Jag ser att det är en spänd atmosfär bland alla inlägg som skrivs så jag vill att många här tänker på tonen samt inte gör några personliga påhopp när ni uttrycker missnöje.

Detta är ju trots allt en community och jag vill gärna se att den sköts på ett schysst sätt så alla kan trivas.

Medlem

Fiskbäver!
Jag börjar bli lite misstänktsam över det här. det låter som att det är en herrans massa problem med spelet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

MEG
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tråkigt att ni tar min kommentar så personligt - var ej meningen att såra er. Fel av mig.

Och självklart ska folket få göra vad de vill, oavsett semester eller inte. Men jag tycker fortfarande detta i fråga är osunt, likaså mycket annat i denna värld.

Jag håller med dig till en viss del, folk idag tenderar att överreagera över skitsaker. Jag förstår att man kan bli besviken över om ett spel eller t ex film blir försenad men jag blir riktigt upprörd över t ex när man förlorar någon nära anhörig, då blir ett försenat spel en skitsak (i alla fall för mig).


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Kollar man senaste uppgifter som sprids, så är pc versionen redo och samlar bara damm, även att folk testar fullspelet just nu. Det är current gen som bökar, om man nu kan lita på det som sägs


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Det är alltså redo att spelas på PC samt "Next Gen" och det är alltså p.g.a. nuvarande konsoler man försenar spelet.

ABOUT THE DELAY: "This situation is different" compared to previous changes to the deadline - the game for PC is ready and plays well on next-gen consoles and the company is finalizing the process concerning current gen consoles.

http://biznes.pap.pl/en/news/all/info/2997307,highlights:-cd-...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Måste säga att min hype dog när jag såg det där igår. Innan har jag varit som ett barn väntandes på julafton för första gången på minst tio år. Nu känner jag bara att det kommer vara ett spel i mängden av någon anledning. Min bild av företaget är skrotad. Nu tror jag de blivit för stora för sitt eget bästa och kvalitén kommer sjunka för varje släpp. Magkänsla. Men tror jag ska avboka min förbeställning och vänta tills jag sett om det är något att ha hos någon kompis eller så. Skumt hur det kan vända.


signatur

- pixelfantast

Skriv svar