Vi packar upp Xbox Series S

Robot
Vi packar upp Xbox Series S
Medlem

Påminner om en kokplatta som man har när man campar 😂 Men liten var den ju allt 🙂

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Brobeck:

Påminner om en kokplatta som man har när man campar 😂 Men liten var den ju allt 🙂

Den är så nätt!


signatur
Medlem

Wohooo.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Vem är målgruppen för denna?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den är så nätt!

Jag snor din "helsike" och använder den på min stream när folk följer mig mmmkay.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kris:

Vem är målgruppen för denna?

Spontant är det för de med äldre tv-apparater och de som inte vill lägga 6 lakan för en konsol. Lite slarvigt en Fortnite/Fifa/Minecraft-konsol. Kanske ett litet hot mot Switch.


signatur
Medlem

Nice med en liten konsol som man kan ha som komplement till den enhet man spelar mest på. T ex till tv:n i sovrummet eller liknade. Kör detta upplägg med Xbox one S. Spelar mest på PC:n men ibland vill man ligga i sängen och spela. Funkar extra bra med spel som är crossplay med PC. Skulle kanske önskat att den var lite billigare dock. Stabila 60 fps i 1920x1080 räcker för denna typ av konsol.

Medlem
Skrivet av Kris:

Vem är målgruppen för denna?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Spontant är det för de med äldre tv-apparater och de som inte vill lägga 6 lakan för en konsol. Lite slarvigt en Fortnite/Fifa/Minecraft-konsol. Kanske ett litet hot mot Switch.

Troligtvis jag, eller snarare min sambo.
Hon är inte direkt brydd över 60fps eller 4k så då kan hon få sitta och spela på den i gästrummet medans jag använder XsX i vardagsrummet om vi vill spela samtidigt.
När XsX kommer så flyttar XoX in i gästrummet, och den blir nog ersatt av XsS om inte XsX droppar massor i pris


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot

Den är så nätt och liten


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Kris:

Vem är målgruppen för denna?

Väldigt få.
Som Carl skrev fungerar den bra för lite enklare spel som inte tar så mycket utrymme, vill du få plats med till exempel CoD, Read dead redemption 2 och andra spel som tar mycket utrymme så är Series X ett betydligt bättre val.
Ska du ha lika mycket lagringsutrymme så skiljer det bara 800Kr emellan X och S, samtidigt som du också får med skivspelare där du kan låna, byta eller sälja nya och gamla spel.

Den verkar också ha en del prestanda problem då det är ett flertal spel som får skruva ner inställningarna rejält jämfört med Series X, det räcker alltså inte med att sänka upplösningen till 1440P eller ens 1080P i vissa fall.

Bakåtkompabiliteten är också sämre, den kör äldre spel i samma läge som Xbox one S och ger inte samma ögongodis som Series X.

Så nej, det är sällan ett bra köp, satsa på Series X istället.

Ambassadör
Xbox

Den är så liten!

Angående målgrupp så...samma som Xbox One S skulle jag gissa på. Och alarmisterna som ylar om att spelen inte har lika bra grafik som Series X missar nog poängen lite. Det är inte riktat till de som bryr sig om snyggast grafik, eller behöver 100 spel installerade, eller har värsta 4K-setupen i vardagsrummet. En förvånansvärt stor del av de som spelar tydligen.


signatur

Jump in.

Dex
Medlem

Det enda jag är besviken över på Series S är hårddisken. Även om målgruppen kanske inte är hardcore games för denna så även familjen kan ju behöva lite spel och gissar på att det max är 400GB plats för spel och då är jag nog ganska givmild.

Ska bli intressant och se FZ eller andra bekräfta hur stor del av hårddisken man kan använda.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dex:

Det enda jag är besviken över på Series S är hårddisken. Även om målgruppen kanske inte är hardcore games för denna så även familjen kan ju behöva lite spel och gissar på att det max är 400GB plats för spel och då är jag nog ganska givmild.

Ska bli intressant och se FZ eller andra bekräfta hur stor del av hårddisken man kan använda.

Kan sparka igång den senare.


signatur
Medlem
Skrivet av Kris:

Vem är målgruppen för denna?

Jag
Fast jag lirar runt 5h per dag och har en 4k tv nöjer jag mig med S denna generation
Har tänkt nyttja Stadia för de spel jag känner för 4k och S för dem som inte kommer till Stadia
För mig som har ett synfel på ena ögat är hdr klart viktigare än 4k

Dex
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan sparka igång den senare.

Toppen! Väntar spänt!

Kul vecka på jobbet för FZ kan jag tänka mig

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dex:

Toppen! Väntar spänt!

Kul vecka på jobbet för FZ kan jag tänka mig

Vissa veckor är klart roligare


signatur
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Väldigt få.
Som Carl skrev fungerar den bra för lite enklare spel som inte tar så mycket utrymme, vill du få plats med till exempel CoD, Read dead redemption 2 och andra spel som tar mycket utrymme så är Series X ett betydligt bättre val.
Ska du ha lika mycket lagringsutrymme så skiljer det bara 800Kr emellan X och S, samtidigt som du också får med skivspelare där du kan låna, byta eller sälja nya och gamla spel.

Den verkar också ha en del prestanda problem då det är ett flertal spel som får skruva ner inställningarna rejält jämfört med Series X, det räcker alltså inte med att sänka upplösningen till 1440P eller ens 1080P i vissa fall.

Bakåtkompabiliteten är också sämre, den kör äldre spel i samma läge som Xbox one S och ger inte samma ögongodis som Series X.

Så nej, det är sällan ett bra köp, satsa på Series X istället.

Herr Phil tror att denna kommer sälja mer än XsX och det tror jag med.
Folk på detta forum känns väldigt trångsynta och har inställningen "det där behöver inte jag, därför behöver ingen annan heller det" samt "jag vill ha alla spel i världen installerade samtidigt med bästa möjliga prestanda, därför vill alla andra också det".

Samt så säger en googling att Dirt 5 tar 78GB på Series X. Men på Series S tar det 40GB. Så det behöver inte bli ett sånt stort problem som många målat upp det som


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Herr Phil tror att denna kommer sälja mer än XsX och det tror jag med.
Folk på detta forum känns väldigt trångsynta och har inställningen "det där behöver inte jag, därför behöver ingen annan heller det" samt "jag vill ha alla spel i världen installerade samtidigt med bästa möjliga prestanda, därför vill alla andra också det".

Samt så säger en googling att Dirt 5 tar 78GB på Series X. Men på Series S tar det 40GB. Så det behöver inte bli ett sånt stort problem som många målat upp det som

Det behöver inte bli, men det är en farhåga.
Jag skulle inte chansa i alla fall.

Ifall det blir vanligt med spel som tar 100GB eller mer framöver så blir det besvärligt med Series S.
I värsta fall så får man bara plats med 2 stora spel då, samtidigt som prestandan kan bli rätt dålig.

100 spel eller alla spel i världen med bäst prestanda eller extrema TV-apparater tycker jag är starka överdrifter.
Man behöver inte 4K för att dra nytta av Series X och skulle spel mot all förmodan stanna vid ca 60GB så får man plats med 7st, vilket är rätt lite.
Jag tror faktiskt att det kommer finnas spel som drar 150GB inom 3 år, nästa GTA är till exempel en kandidat till det, samtidigt som det är en extremt populär spelserie.
Med mer prestanda så kommer också möjligheten till större, öppnare och mer varierande världar, som också drar mer utrymme.

Sen är ju frågan hur det kommer se ut om/när dom snabbare modellerna kommer om några år, hur går det att optimera för 5 olika prestanda nivåer, där en är markant långsammare.

Näe, jag gillar inte S, den verkar dumsnål.
Phil vill bara casha in på billig hårdvara utan att se konsekvenserna för spelare, utvecklare och marknaden.
Sen så räknar dem nog med att användarna kommer köpa till utrymme senare, vilket sänker prisvärdheten på konsolen för användaren.
Det är den bilden jag får av det hela i alla fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Issue:

Herr Phil tror att denna kommer sälja mer än XsX och det tror jag med.
Folk på detta forum känns väldigt trångsynta och har inställningen "det där behöver inte jag, därför behöver ingen annan heller det" samt "jag vill ha alla spel i världen installerade samtidigt med bästa möjliga prestanda, därför vill alla andra också det".

Samt så säger en googling att Dirt 5 tar 78GB på Series X. Men på Series S tar det 40GB. Så det behöver inte bli ett sånt stort problem som många målat upp det som

Kom inte här med fakta, siffror och annat nu som förstör


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Men du får väl ändå hålla med om att 364GB är verkligen i det minsta laget för en ny next gen konsol framför allt med tanke på vad det kostar att utöka den också?

Det är klart att man kan streama spelen via XCloud också, men den logiken gäller ju även hos Series X.

Att där är mindre minne och sämre grafikkort är jag helt ok med, men tycker att en liten hårddisk kan bli rätt så störigt i längden.

Japp, det är definitivt snålt tilltaget så det håller jag med om. Därför är det inget för mig, men jag tror inte att det är ett problem för de som konsolen främst riktar sig till.


signatur

Jump in.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Japp, det är definitivt snålt tilltaget så det håller jag med om. Därför är det inget för mig, men jag tror inte att det är ett problem för de som konsolen främst riktar sig till.

Nä det är sant. Det kan vara att jag ser det för mycket från min egen synvinkel.

Men tänker ändå att är målgruppen mer åt familjer så är ju risken att det kommer behövas ännu fler spel än vad en mer hardcore gamer har. Pappa vill ha några spel, mamma några och sen några till barnen.

Men som sagt kan vara att man ser det för mycket med egna ögon.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Nä det är sant. Det kan vara att jag ser det för mycket från min egen synvinkel.

Men tänker ändå att är målgruppen mer åt familjer så är ju risken att det kommer behövas ännu fler spel än vad en mer hardcore gamer har. Pappa vill ha några spel, mamma några och sen några till barnen.

Men som sagt kan vara att man ser det för mycket med egna ögon.

Ja, man får ju se hur det blir en bit in på generationen. Vem vet, den externa lagringen kanske sjunker dramatiskt i pris också.


signatur

Jump in.

1
Skriv svar