Första Playstation 5-intrycken – Dualsense sätter en ny standard

Robot
Första Playstation 5-intrycken – Dualsense sätter en ny standard

PS5-kontrollen imponerar i Astro's Playroom.

#hands-on, #playstation-5, #ps5


NuZ
Testpilot

Det häftigaste måste ju vara triggersna? Motståndet i dem måste göra mycket och precis som du skriver en sak man lär sakna på andra dosor. Hur är batteritiden?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör

Ni skulle ha fått en gameplay-film också, men mitt videoprogram gillar inte formatet och jag fick inte till det. Försöker få ordning till det i morgon, efter lite sömn.

Skrivet av NuZ:

Det häftigaste måste ju vara triggersna? Motståndet i dem måste göra mycket och precis som du skriver en sak man lär sakna på andra dosor. Hur är batteritiden?

Ja, olika motstånd är en ögonöppnare, man inser hur mycket som sitter i muskelminnet. Osäker om jag kan prata batteritid nu, men har i alla fall inte laddat den än. Mer info kommer i recensionen närmare release!


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Ni skulle ha fått en gameplay-film också, men mitt videoprogram gillar inte formatet och jag fick inte till det. Försöker få ordning till det i morgon, efter lite sömn.

Ja, olika motstånd är en ögonöppnare, man inser hur mycket som sitter i muskelminnet. Osäker om jag kan prata batteritid nu, men har i alla fall inte laddat den än. Mer info kommer i recensionen närmare release!

Haha ja jg förstår det. Måste vara ”ballt” i shooters sen. Ok ok håller ögonen öppna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

FFB kan bli intressant i moment med bilar, progressiv L2 för bromsen och en knöl i botten av på R2 för kickdown.

Medlem

Tomas har nog aldrig testat Microsoft Sidewinder Force Feedback 2. Där snackar vi om riktig Force Feedback. Jag har propagerat för FF sen jag köpte joysticken (2004?).

Skönt att se att Sony är på rätt väg. Minns att de en gång i tiden tog bort rumble funktionen från PS3 handkontrollen och fick en hel del kritik för det.

"The more things change the more they stay the same." 🙂

Medlem

Låter som mycket bra förbättringar. Har den även fått analoga triggers?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tomas har nog aldrig testat Microsoft Sidewinder Force Feedback 2. Där snackar vi om riktig Force Feedback. Jag har propagerat för FF sen jag köpte joysticken (2004?).

Har en sådan i någon flyttlåda. Fungerar den i moderna OS (typ W10)?

Kanske dags att leta upp den!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Har en sådan i någon flyttlåda. Fungerar den i moderna OS (typ W10)?

Kanske dags att leta upp den!

Japp, det är USB, bara att koppla in. Funkar perfekt i Windows 10 Pro. 👍

PS Lär mig flyga i MFS X samt kör lite Comanche 4 då och då. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

Japp, det är USB, bara att koppla in. Funkar perfekt i Windows 10 Pro. 👍

PS Lär mig flyga i MFS X samt kör lite Comanche 4 då och då. 🙂

Grymt - Tackar! Måste leta rätt på den!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Detta är ju typ det mest intressanta denna generation.
Är dock lite orolig för kvalitet och hållbarheten, känns som att detta är något som kommer att slitas och till slut gå sönder.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Avstängd

Många medier verkar hålla Dualsense kontrollen som den största gamechangern inför kommande generation. Skulle ni hålla med?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Kontrollen låter ju som en dröm framförallt för bilspel speciellt för mig som inte har en möjlighet att ha ratt i hemmet.

Medlem

Då jag det fram emot att äntligen få en större dualsense, känns storleken absolut som det största framsteget för mig. Jag har alltid stört mig på all form av forcefeedback och stänger alltid av den.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Då jag det fram emot att äntligen få en större dualsense, känns storleken absolut som det största framsteget för mig. Jag har alltid stört mig på all form av forcefeedback och stänger alltid av den.

Va??!! Har du haft DualSense förut? Trodde detta var den första


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Låter lovande.

Medlem

Hej Tomas, har du haft möjlighet att testa vilket ljud som PS5 stödjer? Ryktena säger att PS5 inte stöder Dolby Atmos, men det hade vart trevligt att få en mer ”officiell” bekräftelse.

Medlem

Den verkar riktigt bra.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Har ni testat den på PC hur den fungerar där? Jag har ett gäng gamla PS3 kontroller jag använder, men det kräver tredjeparts mjukvara som fungerar dassigt och även om jag bytt batterier på kontrollerna så hade det nog varit läge att köpa in två nya kontroller, å skulle då vilja ha bra native stöd i windows (vilket afaik kontrollerna till ps4 har?).

Medlem

Nu blir man ju ännu mer taggad!

Medlem

Har av förklarliga skäl själv inte kunnat prova kontrollen men efter att ha läst runt lite kan det vara här Sony har den stora innovationen den här generationen. Grafik förväntar man sig alltid ska bli bättre med en ny generation men att även kontrollen tar så här pass stora kliv är imponerande!


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Kul att de nya sakerna i kontrollen faktiskt verkar kunna göra stor skillnad i upplevelsen.

Medlem
Medlem
Skrivet av Issue:

Va??!! Har du haft DualSense förut? Trodde detta var den första

Haha! Jag som varit så nöjd med att jag lyckats säga/skriva rätt kring alla Xbox namn hela hösten, så faller jag lite på dualsense/Shock istället...

Dex
Medlem

Gillar verkligen detta!

Trevligt att för en gångs skull även kontrollerna utvecklas teknologiskt med. Har stått ganska still på den fronten tycker jag från både Sony och Microsoft dom senaste åren.

Ska bli riktigt kul att testa själv! Synd att det nog mest kommer utnyttjas i Sonys egna titlar då multiplattforms spel förmodligen inte kommer ha det då det kanske kommer ta lite mycket tid att utvecklar för bara en plattform. Men man får se

Medlem

Grymt coolt.
Jag trodde bara detta var en random "sälj gimmick" men verkar ju faktiskt som att Dualsense är en riktig uppgradering.
HYYYYYPE

Redaktör
Skrivet av Checker:

Många medier verkar hålla Dualsense kontrollen som den största gamechangern inför kommande generation. Skulle ni hålla med?

Ja, så kan det mycket väl bli. Det och laddtiderna (för Xbox då - jag får inte prata om det i PS5 än).

Skrivet av Looner:

Hej Tomas, har du haft möjlighet att testa vilket ljud som PS5 stödjer? Ryktena säger att PS5 inte stöder Dolby Atmos, men det hade vart trevligt att få en mer ”officiell” bekräftelse.

Skrivet av Tamazin:

Har ni testat den på PC hur den fungerar där? Jag har ett gäng gamla PS3 kontroller jag använder, men det kräver tredjeparts mjukvara som fungerar dassigt och även om jag bytt batterier på kontrollerna så hade det nog varit läge att köpa in två nya kontroller, å skulle då vilja ha bra native stöd i windows (vilket afaik kontrollerna till ps4 har?).

Den här gången kunde vi bara prata om Astro's Playroom och Dualsense, resten får ni veta i recenisonen. Kommer om ett tag!

Skrivet av A1200G:

Tomas har nog aldrig testat Microsoft Sidewinder Force Feedback 2. Där snackar vi om riktig Force Feedback. Jag har propagerat för FF sen jag köpte joysticken (2004?).

Skönt att se att Sony är på rätt väg. Minns att de en gång i tiden tog bort rumble funktionen från PS3 handkontrollen och fick en hel del kritik för det.

"The more things change the more they stay the same." 🙂

Jodå, en kollega hade en sån på jobbet för massa år sen, så jag lånade den en del. Det är coolt, men i mitt tycke men ingen nödvändighet på samma sätt som med rattar och gamepads (kanske vanesak?) Sen minns jag skaket som väldigt grovt, men det kan ju hänga samman med hur spelen är kodade. Eller dåligt minne.

Skrivet av martinot:

Har en sådan i någon flyttlåda. Fungerar den i moderna OS (typ W10)?

Kanske dags att leta upp den!

En kollega (samma som ovan!) tog fram sin inför MS Fligth Simulator, det krävdes lite meck för att få skaket att funka. Jag har en vanlig gammal Sidewinder, utan FF, den funkade direkt i MSFS, fast fick binda kontrollerna manuellt.


signatur
Medlem

Kontrollen vill jag krama!! Låter ju helmysig!

Dex
Medlem

Ska även bli intressant och se skillnaden mellan Xbox och PS nu när AMD bekräfta att Xbox kör full RDNA2 på sina enheter medans PS5 kör en mer hybrid lösning med en del funktioner från RDNA2 och sen lagt in t.ex. DLSS.
Tydligen har Sony tagit dom funktionerna dom gillade från RDNA2 och sen gjort egna lösningar på det dom inte gillade.

Kan bli lite vilket som om det blir bra eller inte, eller kan det bli att man inte alls märker någon skillnad mellan konsolerna, men lite kul att där är lite olika lösningar.

Ska bli kul och se nu dom kommande veckorna när nyhetssidorna får börja testa nya multiplattformsspel så som Watch Dogs och Valhalla och se lite prestanda resultat!

Medlem

Är det bara jag som alltid stänger av Force Feedback för att spara batteritid?
Dessutom har jag nog aldrig gillat skakfunktion i handkontroll, det är ungefär lika uppskattat som att bli tillknuffad när man bygger korthus.

Skriv svar