Första Playstation 5-intrycken – Dualsense sätter en ny standard

KoP
Medlem
Skrivet av Dex:

Gillar verkligen detta!

Trevligt att för en gångs skull även kontrollerna utvecklas teknologiskt med. Har stått ganska still på den fronten tycker jag från både Sony och Microsoft dom senaste åren.

Ska bli riktigt kul att testa själv! Synd att det nog mest kommer utnyttjas i Sonys egna titlar då multiplattforms spel förmodligen inte kommer ha det då det kanske kommer ta lite mycket tid att utvecklar för bara en plattform. Men man får se

Nja.. Var ju MS som stod för senaste kontroller innovationen vid lanseringen utav Xbonen genom att implementera haptisk feedback i triggerknapparna. Nu är det Sonys tur.

Medlem

Det låter fantastiskt, men jag blir ändå orolig över att det ska resultera i svindyra kontroller som efter ett halvårs användning beter sig som om det var Nintendo som tillverkat dem, med drifting och annat elände som leder till missnöje, kostnader och strul.

Medlem

Kontrollen är det enda jag tycker är cool med nya ps. Annars xbox for life. Men det blir nog ett extra köp av nya ps konsollen

Medlem

Om den äntligen är gjord så att vi med stora händer kan använda den utan att krampa efter ett tag så kanske man ska testa lite.
Största anledningen till att jag hamnat hos MS är kontrollen faktiskt, i övrigt så spelar det ju faktiskt inte direkt stor roll. Några unika titlar där, några där, men ändå för många spel för att hinna spela alla.

Flakmonkey
Skrivet av Ender:

Det låter fantastiskt, men jag blir ändå orolig över att det ska resultera i svindyra kontroller som efter ett halvårs användning beter sig som om det var Nintendo som tillverkat dem, med drifting och annat elände som leder till missnöje, kostnader och strul.

Det är en oro helt klart, är fler saker som kan gå sönder på en modern handkontroll än en NES-kontroll

Något som jag är orolig över är hur mycket det här kommer användas i tredjepartsspel och där beror det nog på stor del bökigt det är för utvecklarna att lägga till det. Tanken som många nämnt är ett spel som Destiny där varje vapen känns olika med hjälp av de här funktionerna, tror att det skulle vara smått fantastiskt men det är ju inget som Bungie kommer lägga till om det ökar utvecklingstiden alltför mycket.

Samma sak med 3d-ljudet via Tempest-motorn. Den kan vara hur fantastisk som helst, men är den inte värd tiden/pengarna för utvecklarna så kommer de ju hoppa över det. Precis som de flesta struntade i touchpaden till PS4 eller HD-rumble till Switch.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nja.. Var ju MS som stod för senaste kontroller innovationen vid lanseringen utav Xbonen genom att implementera haptisk feedback i triggerknapparna. Nu är det Sonys tur.

Nja.. Ps4-kontrollen hade/har ju för tusan touchplatta, högtalare och ljus. Touchplattan gillar jag i vissa spel (och som extra knapp) och högtalaren gillar jag skarpt i de spel som använder den bra! Som t.ex ljudloggar som kan spelas upp i kontrollen medan man fortsätter spela. Osv.

Så DS4 var ju definitivt mer innovativ.

Force feedbacken i avtryckarna på XB1-kontrollen gör ju knappt nån skillnad... Man känner den egentligen bara när man lätt trycker ner avtryckaren. Allt som oftast trycker man ju ner den helt, och då planteras vibrationen mer i själva kontrollen än i avtryckaren.

Medlem
Skrivet av Looner:

Hej Tomas, har du haft möjlighet att testa vilket ljud som PS5 stödjer? Ryktena säger att PS5 inte stöder Dolby Atmos, men det hade vart trevligt att få en mer ”officiell” bekräftelse.

PS4 hade inte stöd för Vision och Atmos, så jag tror helt enkelt att Sony inte vill betala licensen.
Dom kommer kanske patcha in det senare, men skulle gissa på att det bara kommer användas för film i så fall.

Sony verkar hellre köra på öppnare eller egna standarder istället, skulle gissa på att dom då hellre kör HDR10+ framöver än Vision till exempel.

Men det behöver inte bli sämre än Dolbys lösningar, vi får nog se vad teknik siter säger om ljud och bild kommande veckor.
Det är inte så många spel som verkar stödja Atmos i början och Dolby vision skulle väl inte bli tillgängligt förens nästa år heller tror jag.

Jag tror att frågan om ljud ligger under embargo.
Sony skickade med hörlurar till 3d-ljud, men dom vill nog prata om en bit i taget och just nu så är det Dual-sense som är i rampljuset.

Skrivet av Tamazin:

Har ni testat den på PC hur den fungerar där? Jag har ett gäng gamla PS3 kontroller jag använder, men det kräver tredjeparts mjukvara som fungerar dassigt och även om jag bytt batterier på kontrollerna så hade det nog varit läge att köpa in två nya kontroller, å skulle då vilja ha bra native stöd i windows (vilket afaik kontrollerna till ps4 har?).

Austin Evans ger delvis svar på din fråga, stödet kanske blir bättre framöver, men redan nu så fungerar kontrollerna delvis till android/PC.

Medlem

Playstation Wii

Medlem

Hur står den sig mot Xbox kontrolls haptiska feedback? Eller kommer det mer om det i nästa artikel?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Samma sak med 3d-ljudet via Tempest-motorn. Den kan vara hur fantastisk som helst, men är den inte värd tiden/pengarna för utvecklarna så kommer de ju hoppa över det. Precis som de flesta struntade i touchpaden till PS4 eller HD-rumble till Switch.

Jag hoppas verkligen på att 3d-ljud kommer bli i stort sätt standard framöver.
Ifall det finns bra stöd för det i spelmotorerna så borde det inte vara så svårt att få till det.

Både Xbox och Playstation har stöd för det så ca 150 miljoner enheter kommer kunna använda tekniken framöver, till skillnad från när PC försökte sig på det hela med separata ljudkort som antagligen bara hade några få miljoner användare.
Sen så har både Xbox och Playstation haft lite stöd för det innan, så det borde inte lida av så mycket barnsjukdomar där heller.
Nu så har dem också dedikerade chip för det, så det tar ingen(eller väldigt lite) systemprestanda jämfört med innan.

Jag lever på hoppet

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony verkar hellre köra på öppnare eller egna standarder istället, skulle gissa på att dom då hellre kör HDR10+ framöver än Vision till exempel.

Vad baserar du detta på?
Tänker främst på att Sony på deras TV apparater satsar på Vision och inte HDR10+.

Känns ju otroligt korkat, även för Sony, att ha Vision på TV men HDR10+ på Playstation.
Jag tror snarare att de tycker att de inte behöver Dolby Atmos samt Vision på deras playstation


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av pingkonk:

Hur står den sig mot Xbox kontrolls haptiska feedback? Eller kommer det mer om det i nästa artikel?

Med tanke på rubriken, att DualSense sätter ny standard och att jag aldrig sett en liknande rubrik gällande xboxs lösning skulle jag tro att det är stoooor skillnad


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Flakmonkey

Digital Foundry tycks ju vara en källa som de flesta tycks lita på och nu finns även deras första intryck upplagda i videoformat. Låter finemang där också.

Gnällkuk

Alla verkar vara smått lyriska över kontrollen, nu blir man ju hyfsat nyfiken! Jag känner dock en viss oro över hållbarheten och som någon annan påpekade, kostnaden för en ny kontroll.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Alla verkar vara smått lyriska över kontrollen, nu blir man ju hyfsat nyfiken! Jag känner dock en viss oro över hållbarheten och som någon annan påpekade, kostnaden för en ny kontroll.

Officiella priserna på DualSense är $69.99 - Alltså 10$ mer än DualShock4.
Priset har varit känt ganska länge så förstår inte oron?

  • DualSense Wireless Controller: $69.99/ £59.99/ €69.99/ CAD$89.99

  • DualSense Charging Station: $29.99/ £24.99 / €29.99/ CAD$39.99

  • HD Camera: $59.99/ £49.99/ €59.99 / CAD$79.99

  • Media Remote: $29.99/ £24.99/ €29.99/ CAD$39.99

  • PULSE 3D wireless headset: $99.99/ £89.99/ 99.99/ CAD$129.99


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Ska även bli intressant och se skillnaden mellan Xbox och PS nu när AMD bekräfta att Xbox kör full RDNA2 på sina enheter medans PS5 kör en mer hybrid lösning med en del funktioner från RDNA2 och sen lagt in t.ex. DLSS.
Tydligen har Sony tagit dom funktionerna dom gillade från RDNA2 och sen gjort egna lösningar på det dom inte gillade.

Kan bli lite vilket som om det blir bra eller inte, eller kan det bli att man inte alls märker någon skillnad mellan konsolerna, men lite kul att där är lite olika lösningar.

Ska bli kul och se nu dom kommande veckorna när nyhetssidorna får börja testa nya multiplattformsspel så som Watch Dogs och Valhalla och se lite prestanda resultat!

Varför skulle de plocka ur funktioner som AMD levererar för att sedan göra egna? Tror mer på att de antingen snålade eller var för snabba på gröten. Men som du säger. De får vi nog se snart. Hoppas bara jag får tag i en PS5 innan sommaren. Är väl VSR, Mesh shading, sampler feedback osv som de presenterade igår AMD med RDNA2? DirectX raytracing är ju förståeligt dock att de inte har men de andra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Varför skulle de plocka ur funktioner som AMD levererar för att sedan göra egna? Tror mer på att de antingen snålade eller var för snabba på gröten. Men som du säger. De får vi nog se snart. Hoppas bara jag får tag i en PS5 innan sommaren

Ja jag gissar på att om Sony skulle säga något så är det för att funktionerna inte var bra nog, men i verkligheten handlar det nog bara om pengar

Men ska bli intressant och se om det blir bättre, sämre eller kanske ingen skillnad alls.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dex:

Ja jag gissar på att om Sony skulle säga något så är det för att funktionerna inte var bra nog, men i verkligheten handlar det nog bara om pengar

Men ska bli intressant och se om det blir bättre, sämre eller kanske ingen skillnad alls.

Precis min tanke också. De där satans embargon som är överallt vore nått om de lyftes. Vill ju se allt på konsolerna nu


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Varför skulle de plocka ur funktioner som AMD levererar för att sedan göra egna? Tror mer på att de antingen snålade eller var för snabba på gröten. Men som du säger. De får vi nog se snart. Hoppas bara jag får tag i en PS5 innan sommaren

Skräddarsydda lösningar. Funktioner som dom inte ansåg behövas plockades bort eller Funktioner som dom har egna lösningar på plockades bort.
Kanske är så enkelt att det bara är DirectX funktionerna från RDNA2 som saknas.
Full RDNA2 inkluderar DirectX. DirectX är Microsofts. Sony har egna motsvarande APIn. Och eftersom Ps5 inte har DirectX stöd så har den inte heller fullt RDNA2 stöd.

Verkar som att Microsoft har valt Standard uppsättning angående mycket när det kommer till Series S/X medan Sony har mer skräddarsydda lösningar. Kontrollen "Standard", Atmos Standard, RDNA2 standard.

Xbox Series S/X = Machete
Playstation 5 = Skalpell
Båda är väldigt bra för sina designade ändamål. Men att använda en Machete under en operation eller en Skalpell för att ta sig genom djungeln blir lite knas.

Dessutom ryktas det även om lite lånade RDNA3 funktioner till ps5.

Men lite festligt hur folk direkt går på att någon har snålat eller att det automatiskt innebär något negativt. Varför inte vänta och se hur det blir i verkligheten? Bara några veckor kvar nu.

Dessutom skulle det väl nog vara billigare att ta standardlösningar som någon annat gjort åt en än att sätta tid och resurser på att utveckla eget. Så att dom snålat tror jag inte alls på
.

Sen har jag ingen som helst aning heller vad RDNA har med Dualsense att göra

så kanske bättre diskutera Xbox fulla RDNA2 stöd i någon annan tråd. Från mig kommer i alla fall inget mera svar i denna tråd om den frågan.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Varför skulle de plocka ur funktioner som AMD levererar för att sedan göra egna?

Varför ska man använda en "standardlösning" för PC om man kan göra en skräddarsydd och bättre lösning själv?

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Precis min tanke också. De där satans embargon som är överallt vore nått om de lyftes. Vill ju se allt på konsolerna nu

Ja verkligen!

Jag förstår att Microsoft och Sony har embargon då dom vill sprida ut hypen, men den är också jäkligt irriterande!

Redaktör

Så, gameplay från Astro's Playroom.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Skräddarsydda lösningar. Funktioner som dom inte ansåg behövas plockades bort eller Funktioner som dom har egna lösningar på plockades bort.
Kanske är så enkelt att det bara är DirectX funktionerna från RDNA2 som saknas.
Full RDNA2 inkluderar DirectX. DirectX är Microsofts. Sony har egna motsvarande APIn. Och eftersom Ps5 inte har DirectX stöd så har den inte heller fullt RDNA2 stöd.

Verkar som att Microsoft har valt Standard uppsättning angående mycket när det kommer till Series S/X medan Sony har mer skräddarsydda lösningar. Kontrollen "Standard", Atmos Standard, RDNA2 standard.

Xbox Series S/X = Machete
Playstation 5 = Skalpell
Båda är väldigt bra för sina designade ändamål. Men att använda en Machete under en operation eller en Skalpell för att ta sig genom djungeln blir lite knas.

Dessutom ryktas det även om lite lånade RDNA3 funktioner till ps5.

Men lite festligt hur folk direkt går på att någon har snålat eller att det automatiskt innebär något negativt. Varför inte vänta och se hur det blir i verkligheten? Bara några veckor kvar nu.

Skrivet av Margy:

Varför ska man använda en "standardlösning" för PC om man kan göra en skräddarsydd och bättre lösning själv?

Då är ju frågan varför? Ju mer AMDs lösning ju enklare för tillverkare då det är en standard och spelen görs på en PC. Som VRS t.ex kommer ju göra mycket i spel med längre draw distance. Ja DirectX är ju självklart som jag skrev tidigare då Sony kör på egna PSGL eller vad den heter men för det ändra mer? De ska ju tjäna pengar precis som alla företag så varför lägga pengar på att ändra? MS embargo om SOC lyftes ju nu igår pga. AMD showen. Får se när Sonys lyfts om de gör de innan rellen eller inte.

Ska bli galet intressant att se vilket som. Spännande med nya konsoler som tusan.

Edit. Det jag mena med snålat är att de inte köpte hela lösningen. Kanske tidigare i utvecklingen eller något. Som sagt är nog bara Sony och MS som vet.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då är ju frågan varför? Ju mer AMDs lösning ju enklare för tillverkare då det är en standard och spelen görs på en PC.

Nu har ju flera utvecklare vittnat om att PS5 är bland de enklaste systemen att utveckla till någonsin. Vad finns det för bevis på att AMD:s lösningar är enklare att implementera?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Nu har ju flera utvecklare vittnat om att PS5 är bland de enklaste systemen att utveckla till någonsin. Vad finns det för bevis på att AMD:s lösningar är enklare att implementera?

Det är nog upp till vilken utvecklare och hur deras möjligheter ser ut. Ja kanske för att RDNA2 är en hårdvara på marknaden med funktioner som AMD själva prisade. Men som jag sa tidigare, Det vet nog bara Sony och MS. Jag tror båda konsolerna blir mycket bra vilket som


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Looner:

Hej Tomas, har du haft möjlighet att testa vilket ljud som PS5 stödjer? Ryktena säger att PS5 inte stöder Dolby Atmos, men det hade vart trevligt att få en mer ”officiell” bekräftelse.

Väldigt tråkigt då Atmos börjar bli standard. Senaste nvidia shilden klarar det galant. Och många "biorum" har väl atmossystem nu för tiden.

Jag är inte speciellt ljudintresserad, men har atmos hemma just för att det höjer ljudbilden. Bara två extra högtalare och några plugg liksom.

NuZ
Testpilot
Skrivet av JonnyBOj:

Väldigt tråkigt då Atmos börjar bli standard. Senaste nvidia shilden klarar det galant. Och många "biorum" har väl atmossystem nu för tiden.

Jag är inte speciellt ljudintresserad, men har atmos hemma just för att det höjer ljudbilden. Bara två extra högtalare och några plugg liksom.

Tempest ska ju kunna simulera 3D ljud rätt bra. Så en Atmos investering är nog inte fel ändå. Om man har en TV med Netflix kan man ju få Atmos på det sättet i film. Men håller med, äkta 3D ljus är galet häftigt i spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS4 hade inte stöd för Vision och Atmos, så jag tror helt enkelt att Sony inte vill betala licensen.
Dom kommer kanske patcha in det senare, men skulle gissa på att det bara kommer användas för film i så fall.

Sony verkar hellre köra på öppnare eller egna standarder istället, skulle gissa på att dom då hellre kör HDR10+ framöver än Vision till exempel.

Men det behöver inte bli sämre än Dolbys lösningar, vi får nog se vad teknik siter säger om ljud och bild kommande veckor.
Det är inte så många spel som verkar stödja Atmos i början och Dolby vision skulle väl inte bli tillgängligt förens nästa år heller tror jag.

Jag tror att frågan om ljud ligger under embargo.
Sony skickade med hörlurar till 3d-ljud, men dom vill nog prata om en bit i taget och just nu så är det Dual-sense som är i rampljuset.

Austin Evans ger delvis svar på din fråga, stödet kanske blir bättre framöver, men redan nu så fungerar kontrollerna delvis till android/PC.

https://www.youtube.com/watch?v=qfZ6yLeC1OI

Sony's egna TV's har stöd för Dolby Vision.. Såklart även deras "PS5-TV" XH90. Så Dolby Vision har PS5 DEFINITIVT stöd för. För film och serier, det vill säga.

Medlem

Ser framemot ett gött bilspel där man kan köra en gammal toyota starlet med pulserande bromspedal och att gasen hakar upp sig för att pedalen fastnat under gummimattan <3


signatur

Styret upp och däcken ner

Gnällkuk
Skrivet av Checker:

Officiella priserna på DualSense är $69.99 - Alltså 10$ mer än DualShock4.
Priset har varit känt ganska länge så förstår inte oron?

  • DualSense Wireless Controller: $69.99/ £59.99/ €69.99/ CAD$89.99

  • DualSense Charging Station: $29.99/ £24.99 / €29.99/ CAD$39.99

  • HD Camera: $59.99/ £49.99/ €59.99 / CAD$79.99

  • Media Remote: $29.99/ £24.99/ €29.99/ CAD$39.99

  • PULSE 3D wireless headset: $99.99/ £89.99/ 99.99/ CAD$129.99

Tack, hade absolut ingen koll på detta Oron kvarstår väl om kvalitén men priserna var kininet extrema åtminstone.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skriv svar