AMD kontrar Geforce RTX – släpper tre Radeon-kort med ray-tracing

Robot
AMD kontrar Geforce RTX – släpper tre Radeon-kort med ray-tracing

Snabbare, strömsnålare och billigare – enligt AMD.

#amd, #geforce, #nvidia, #radeon


Medlem

"Hursomhelst kostar Radeon-kortet 500 dollar mindre, och drar mindre ström."

Ska väl vara 50 dollar?

EDIT: Never mind. Såg nu att det var 6900 XT mot 3090 som avsågs.

NuZ
Testpilot

Jag som konsolvurmare står vid sidan av och kollar PC folket springer mot dessa kort med ord skrikandes ur deras munnar som ”Fantastico” ”Amazing” ”Wow vad billigt!”......... mmmm vad billigt 579$ är för en komponent... jättebilligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hmm, om AIB 6800xt's kommer ligga runt 7500-7800:-, och i lager. Tillsammans med en 5600x/5800x? Verkar onekligen frestande om prestandan stämmer överens med recensioner.

Medlem

Läste att alla raytracing spel stöder inte amd korten. Det suger juh lite. Men jag ska endå vänta på rtx 3080ti. Och kommer inte den så kör jag på 4000 serien om 1-2 år. Känns som att man klarar sig ett tag till med min asus strix 2080ti oc.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag som konsolvurmare står vid sidan av och kollar PC folket springer mot dessa kort med ord skrikandes ur deras munnar som ”Fantastico” ”Amazing” ”Wow vad billigt!”......... mmmm vad billigt 579$ är för en komponent... jättebilligt

Beror väl på vilka krav man har på sin spelupplevelse, ändå?

Nöjer man sig med grafiken en konsol klarar av så är det kanske inte så billigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dunder:

Beror väl på vilka krav man har på sin spelupplevelse, ändå?

Nöjer man sig med grafiken en konsol klarar av så är det kanske inte så billigt.

Ja upplevelsen är mycket bättre på PC men pris/upplevelse är inte i närheten av för 10år sedan när man byggde datorer. 5000kr för bara en komponent är galet mycket. Jag köpte mitt då nya värstingkort gtx 8800 för 599$ när det släpptes. Då var man kung. Nu får man det minsta kortet för samma pris.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Alltså wow vilken comeback AMD har gjort om prestandan för deras kommande GPU och CPU stämmer. Nya CPU sägs ju ha bättre single-core prestanda än Intel. När fan hände det senast?

Inaktiv
Skrivet av TheJudge:

Läste att alla raytracing spel stöder inte amd korten. Det suger juh lite. Men jag ska endå vänta på rtx 3080ti. Och kommer inte den så kör jag på 4000 serien om 1-2 år. Känns som att man klarar sig ett tag till med min asus strix 2080ti oc.

Var läste du det? Inte att jag misstror dig men för min del hade det kunnat vara en dealbreaker. Suger duktigt om det är på de viset!

Oavsett är jag glad för oss konsumenter, riktigt bra att amd sätter 6900xt 500usd lägre än 3090!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag som konsolvurmare står vid sidan av och kollar PC folket springer mot dessa kort med ord skrikandes ur deras munnar som ”Fantastico” ”Amazing” ”Wow vad billigt!”......... mmmm vad billigt 579$ är för en komponent... jättebilligt

To each his own

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja upplevelsen är mycket bättre på PC men pris/upplevelse är inte i närheten av för 10år sedan när man byggde datorer. 5000kr för bara en komponent är galet mycket. Jag köpte mitt då nya värstingkort gtx 8800 för 599$ när det släpptes. Då var man kung. Nu får man det minsta kortet för samma pris.

Håller verkligen med. Tycker AMD presenterade riktigt grymma kort igår, men var också väldigt besviken att det billigaste kortet dom presenterade kommer ligga på över 7000kr vid lansering. Grymma kort, men jäkligt mycket pengar för ett grafikkort.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja upplevelsen är mycket bättre på PC men pris/upplevelse är inte i närheten av för 10år sedan när man byggde datorer. 5000kr för bara en komponent är galet mycket. Jag köpte mitt då nya värstingkort gtx 8800 för 599$ när det släpptes. Då var man kung. Nu får man det minsta kortet för samma pris.

Som någon som föredrar PC, kan jag inte annat än att hålla med. Priserna har dragit iväg något enormt! Men å andra sidan minns jag när familjens första PC kostade 40 000kr, vet inte vad det kan motsvara idag.

Oavsett så går det inte få tag i komponenterna, går inte ens att förboka då alla förbokningar är fulla, så priset verkar inte vara något problem för det flesta.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Var läste du det? Inte att jag misstror dig men för min del hade det kunnat vara en dealbreaker. Suger duktigt om det är på de viset!

Oavsett är jag glad för oss konsumenter, riktigt bra att amd sätter 6900xt 500usd lägre än 3090!

De verkade lite oklart vilka spel som kommer ha stöd i början och amd själva ville inte säga vilka spel.... tror jag såg det på gamersnexus eller linus techtips

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja upplevelsen är mycket bättre på PC men pris/upplevelse är inte i närheten av för 10år sedan när man byggde datorer. 5000kr för bara en komponent är galet mycket. Jag köpte mitt då nya värstingkort gtx 8800 för 599$ när det släpptes. Då var man kung. Nu får man det minsta kortet för samma pris.

Jämför du två olika saker nu? Först PC vs konsol, sen PC idag vs PC för tio år sedan? Även för tio år sedan vågar jag väl påstå att upplevelsen var bättre på PC, antagligen ännu mer.

Vet inte om jag kan hålla med där... Visst, priserna har ökat lite, men för att få värstingprestanda på den tiden och få vara "kung" behövde man köra CF/SLI, och alltså köpa i alla fall två kort. Inte lika långt ifrån i pris längre, och mer problem än att köra ett kort.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dunder:

Jämför du två olika saker nu? Först PC vs konsol, sen PC idag vs PC för tio år sedan? Även för tio år sedan vågar jag väl påstå att upplevelsen var bättre på PC, antagligen ännu mer.

Vet inte om jag kan hålla med där... Visst, priserna har ökat lite, men för att få värstingprestanda på den tiden och få vara "kung" behövde man köra CF/SLI, och alltså köpa i alla fall två kort. Inte lika långt ifrån i pris längre, och mer problem än att köra ett kort.

Det jag jämförde var pris/upplevelse. Den var billigare förr precis som du sa Men vilket som så är det bra att AMD pressar priserna

Skrivet av burkmopp:

Som någon som föredrar PC, kan jag inte annat än att hålla med. Priserna har dragit iväg något enormt! Men å andra sidan minns jag när familjens första PC kostade 40 000kr, vet inte vad det kan motsvara idag.

Oavsett så går det inte få tag i komponenterna, går inte ens att förboka då alla förbokningar är fulla, så priset verkar inte vara något problem för det flesta.

Ja precis. Var perfekt tid att vara PC spelare tidigt 2000tal

Skrivet av Dex:

Håller verkligen med. Tycker AMD presenterade riktigt grymma kort igår, men var också väldigt besviken att det billigaste kortet dom presenterade kommer ligga på över 7000kr vid lansering. Grymma kort, meun jäkligt mycket pengar för ett grafikkort.

Ja det är galet mycket prestanda men är dyrare än en konsol för bara ett kort.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Det jag jämförde var pris/upplevelse. Den var billigare förr precis som du sa Men vilket som så är det bra att AMD pressar priserna

Absolut. Det jag främst hoppas på är att en del av dem som väntar på sina 3080 nu avbeställer och kör på AMD istället, så jag hinner få ett 3080 innan Cyberpunk släpps


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

det blir en prisvärd 3070 ändå!


signatur

//monster

Medlem

Hoppas det här kan ge samma effekt på marknaden som det gjorde när AMD klev in med Ryzen på CPU sidan!
Stenhård konkurrens kommer att gynna alla. En fanboys bästa vän är fiendens produkter, det är få som verkar fatta det.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag som konsolvurmare står vid sidan av och kollar PC folket springer mot dessa kort med ord skrikandes ur deras munnar som ”Fantastico” ”Amazing” ”Wow vad billigt!”......... mmmm vad billigt 579$ är för en komponent... jättebilligt

Dyrt ja och det suger. Kom ihåg när man kunde köpa ett 7970ghz för runt 3500-4000kr som var i toppsegmentet med 4.2Tflops 2012-2013. Dvs PS4 Pro grafik-prestanda innan ens dagens generation hade lanserats.

Dock ser 6800 ut att vara en ganska bit över 2080ti, så alltid något. Hoppas priserna faller mer när AMD äntligen kan sätta lite press nu.

Inte som att det finns något alternativ. Konsol för mig är som att vilja men inte kunna. Att ge upp innan man börjat. Skitmaskiner som saknar de mest fundamentala grundförutsättningar att kunna sikta och kolla på det man vill kolla och sikta på. Något min jävla Amiga-mus från 1987 klara av bättre...

Inaktiv
Skrivet av Sarky:

Hoppas det här kan ge samma effekt på marknaden som det gjorde när AMD klev in med Ryzen på CPU sidan!
Stenhård konkurrens kommer att gynna alla. En fanboys bästa vän är fiendens produkter, det är få som verkar fatta det.

Jag har försiktigt väntat flera år på just detta: någon som förstår att även fienden, kan vara din bästa vän, speciellt i datorvärlden.
Väldigt bra skrivet.

Medlem
Skrivet av neocon:

Nvidias DLSS 2.0 är jäkligt imponerande. Börjar bli svårare och svårare att öka prestandan nämnvärt utan att ta till trick som djupinlärning. Har AMD halkat efter på den fronten?

Ingen aning om dom har, dom har ju inte presenterat något som har med det att göra ännu, vi får se vad oberoende recensioner säger framöver.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Testpilot
Skrivet av NuZ:

Det jag jämförde var pris/upplevelse. Den var billigare förr precis som du sa Men vilket som så är det bra att AMD pressar priserna

Ja precis. Var perfekt tid att vara PC spelare tidigt 2000tal

Ja det är galet mycket prestanda men är dyrare än en konsol för bara ett kort.

Mjaa billigare förr?

Hur långt bak skall jag gå? Köpa ett RolandMT32 ljudkort för 6500 och sen pressa i det i sin PC där man för 6500 spänn ytterligare mosade in sitt 3dfx Voodoo grafikkort.
Sen kostade datorn i sig runt 20 papp i valutavärdet för 90 talet. Billigt? mjaee. Det är iallafall vad jag kostade på mig då.

Så för mig som varit med ett tag så kan jag nog säga att vill man ligga på topp så kostar det men billigare eller inte är ju frågan.

Håller dock med om att när det är konkurrens det är då vi får se de roliga sakerna hända. Blir mycket spännande nu då det är fullt krig både på CPU och GPU marknaden.

Medlem
Skrivet av Dex:

Håller verkligen med. Tycker AMD presenterade riktigt grymma kort igår, men var också väldigt besviken att det billigaste kortet dom presenterade kommer ligga på över 7000kr vid lansering. Grymma kort, men jäkligt mycket pengar för ett grafikkort.

Varje ny grafikkortsgeneration inleds alltid med toppskiktet och sedan släpper man på billigare modeller allt efter som.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Dex
Medlem
Skrivet av korvmos:

Varje ny grafikkortsgeneration inleds alltid med toppskiktet och sedan släpper man på billigare modeller allt efter som.

Ja dom billigare brukar komma lite senare, men om man släpper 3 kort och det billigaste går löst på en bit över 7000kr tycker jag man är lite fel på det faktiskt.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Läste att alla raytracing spel stöder inte amd korten. Det suger juh lite. Men jag ska endå vänta på rtx 3080ti. Och kommer inte den så kör jag på 4000 serien om 1-2 år. Känns som att man klarar sig ett tag till med min asus strix 2080ti oc.

Det där kallas för PR och är något som Nvidia vill att du ska tro. Det lär mao vara enstaka specialinstruktioner som bara förekommer i titlar som Nvidia pumpat in stor pengar i, dvs för att så ska vara fallet. I resterande titlar (den stora massan) lär man, som vanligt, utgå från i konsolernas hårdvara och i de sitter AMDs arkitektur.

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja dom billigare brukar komma lite senare, men om man släpper 3 kort och det billigaste går löst på en bit över 7000kr tycker jag man är lite fel på det faktiskt.

Jag tror inte du förstår poängen med datorer. Köp dyraste skiten du kan hitta. Spela nyaste spelen med bästa grafiken. Svär över att de gamla spelen fortfarande är bättre. Gå tillbaks och lira Quake och Heroes 3 igen ;).

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Läste att alla raytracing spel stöder inte amd korten. Det suger juh lite. Men jag ska endå vänta på rtx 3080ti. Och kommer inte den så kör jag på 4000 serien om 1-2 år. Känns som att man klarar sig ett tag till med min asus strix 2080ti oc.

Skrivet av wiyx:

De verkade lite oklart vilka spel som kommer ha stöd i början och amd själva ville inte säga vilka spel.... tror jag såg det på gamersnexus eller linus techtips

AMD stödjer DXR, vilket ligger till grund för raytracing i de flesta DirectX-spel som marknadsförts som RTX ON, t ex Battlefield V, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider och Control. RTX är bara Nvidias namn för hårdvaruplattformen för t ex raytracing, och inte ett namn för raytracing i sig.

När Dice släppte BF:V för två år sedan 2018, sa de att deras DXR-raytracing var anpassad till Nvidia eftersom det var den enda hårdvaran som fanns tillgänglig att köra raytracing på, men att den går att anpassa till annan hårdvara när den kommer. Och det har ju varit sant ända tills nu, så 100% optimalt kanske inte äldre DXR-spel kommer att funka från början på AMDs kort, förmodligen kan någon mindre patch för att fixa till lite saker krävas.

Wolfenstein Youngblood använder en mer Nvidiaspecifik kod av Vulkans raytracing, men eftersom den generella raytracingen i Vulkan är uppbyggd kring Nvidiakoden fast generaliserad, borde det vara mer eller mindre av en "search and replace" i kodbasen för att få samma raytracing på AMD. Men där krävs det definitivt en patch och förmodligen mer jobb (AMD stödjer ju Vulkan).

Sen finns t ex Minecraft RTX och Quake II RTX, dessa varianter verkar mer eller mindre vara specialskrivna för Nvidia, och där kan man nog inte förvänta sig att de ska fungera med AMD, men Minecraft ska även ha DXR eftersom det har visats på Xbox Series X, t ex på Digital Foundry: Minecraft DXR on Xbox Series X: Next-Gen Ray Tracing Analysis!. Hur det fungerar i Crysis Remastered med hårdvarustödet är oklart, eftersom det är en annan teknik i CryEngine än DXR, men vem är intresserad av att spela det spelet nu igen egentligen? Det räckte med en gång.

Skrivet av neocon:

Nvidias DLSS 2.0 är jäkligt imponerande. Börjar bli svårare och svårare att öka prestandan nämnvärt utan att ta till trick som djupinlärning. Har AMD halkat efter på den fronten?

Det är lite tragiskt att t o m Steve på Gamers Nexus inte har fattat än att DLSS 2.0 och DLSS inte är samma sak alls, och tror att det funkar likadant. T o m Nvidia har ju sagt att de kastade ut DLSS (som sög) och ersatte med en helt ny algoritm. DLSS 2.0 bygger bl a på gammal, känd bildbehandlingsteknik att ta flera bilder i låg upplösning och kombinera till en högupplöst bild. T ex som de säkert gjort på de högupplösta bilderna på dvärgplaneten Pluto vi har kunnat se nyligen. En kamera med låg upplösning tar många bilder i förbifarten, som kan kombineras i en algoritm när vi vet hur rymdsonden rört sig.

FZ la upp en video i sin artikel Hur ser Death Stranding ut i 240p-upplösning? Inte så pjåkigt ändå som visar lite av hur det fungerar i DLSS 2.0.

Nvidias marknadsföring fungerar som vanligt; mer ämnad att fördunkla sanningen än att förtydliga den, om det gagnar deras syften låter de gärna missförstånd leva kvar under namn som RTX och DLSS 2.0.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag som konsolvurmare står vid sidan av och kollar PC folket springer mot dessa kort med ord skrikandes ur deras munnar som ”Fantastico” ”Amazing” ”Wow vad billigt!”......... mmmm vad billigt 579$ är för en komponent... jättebilligt

Det hela handlar om priorities.


signatur

"Deep into that darkness peering, Long I stood there, wondering, fearing." - Reaktion till Goodbye Volcano High

Medlem

AMD krossade Intel och förnedrar Nvidia på bara 3 veckor. Rätt så imponerande.


signatur

"Deep into that darkness peering, Long I stood there, wondering, fearing." - Reaktion till Goodbye Volcano High

Medlem
Skrivet av Utopia:

AMD krossade Intel och förnedrar Nvidia på bara 3 veckor. Rätt så imponerande.

Vart ser du recensioner på AMD:s nya produkter?

EDIT: Ingenstans verkar det som


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar