CD Projekt-chef lägger sig platt efter crunch-kommentar

Robot
CD Projekt-chef lägger sig platt efter crunch-kommentar
Medlem

Vågar inte lita på något de säger förrän jag ser spelet för nedladdning i gog-klienten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Svårt det där...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villain."
Eller hur var det nu?


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Det var ju ändå en genuin ursäkt utan omsvep. Bra tycker jag.

Redaktör

CDPR är bra på krishantering (ursäkten nu, sakliga svar om crunch-kritik tidigare). Men det börjar bli lite många misstag, som crunch trots att de lovat ingen crunch, och förseningar i absolut sista stund. Får hoppas att de drar lärdom och blir bättre.


signatur
Medlem

i slutändan är vi alla människor med brist, självklart bör man vara extra försiktigt när rampljuset lyser på än. Mem om en person ber om ursäkt så finns det inget bättre än att mota det. vad kan man göra mer? Fel gör vi som sagt finns brutal fel. men under stress och press så kan vi göra saker å säga saker som vi inte borde. Men viktiga är att man erkänner det, och ber om ursäkt vilket nu har gjorts. nu vet jag inte vad han har sagt.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Känns tydligt att stressen börjar bli påtagligt. Jag har haft förseningar i små projekt utan större förväntningar och det kan vara väldigt stressande för utvecklare, projektledare osv. bara det. Tror detta projektet måste börja bli klart nu men förstår att förväntningar, press, enorma scopet av spelet osv. börjar ta på de anställda. Kan nog bli en bra lärdom för framtiden för CD Projekt efter att de tagit en låååååång semester (eller hur?!). Kanske ambitionerna måste begränsas för framtida spel och detta var helt enkelt för mycket?

Tycker även crunch som ord börjar bli svårt. Å enda sidan pratar media om att man inte ska ha crunch som varit särskilt koncept just för spel och pressar för bättre villkor (gött!), å andra sidan kommer knappast investerare, industrin, konsumenter ändra sina förväntningar. Varje gång man skjuter spelet innebär det bättre kvalitet, dyrare produkt samt mer stress för anställda. Vi vet ju att konsumenterna knappast hade varit nådiga på detta spel om det släpps med flertalet stora buggar (vilket kanske är fallet ändå). Det är även ett vagt uttryck. Det kan ju vara allt från ohållbara arbetsförhållande (som crunch ändå uppstod ifrån) till övertid som finns i andra delar av industrin som klassas som ok. Men ordet används så löst nu att man inte riktigt vet vart på skalan det är.

NiC
Medlem

Jag tycker det här med crunch inte borde vara så konstigt egentligen? I vilken branch förekommer inte övertid? Ibland behöver man ju bara bli klar med något i tid. Då får man glatt sitta där, visst vi har ju ofta dubbel lön i Sverige. Men jag tror det är så i de flesta länder i Europa? Blir bara löjligt varje gång de pratar om det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

CDPR är bra på krishantering (ursäkten nu, sakliga svar om crunch-kritik tidigare). Men det börjar bli lite många misstag, som crunch trots att de lovat ingen crunch, och förseningar i absolut sista stund. Får hoppas att de drar lärdom och blir bättre.

CDPR har ju gjort spel så otrolige länge nu, när lär man sig? Jag tror att VDn sa en sak till investerare och sedan blev det fel när det spred sig för långt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dax att kicka den där jäveln


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

Dax att kicka den där jäveln

Samt lugna oss lite.

Medlem
Skrivet av NiC:

Jag tycker det här med crunch inte borde vara så konstigt egentligen? I vilken bransch förekommer inte övertid? Ibland behöver man ju bara bli klar med något i tid. Då får man glatt sitta där, visst vi har ju ofta dubbel lön i Sverige. Men jag tror det är så i de flesta länder i Europa? Blir bara löjligt varje gång de pratar om det.

Skillnaden är när du tvingas till Crunch under flera månader, ibland år(i extrema fall) i sträck. Då pratar vi inte om att tvingas sitta kvar på kontoret 1-3 timmar extra en vecka eller två om året. Utan vi pratar om att under längre tidsperioder arbeta kontraktuellt eller socialt 'betvingad' övertid i upp till 14-16 timmarsarbetspass så att anställda tvingats sova på kontorets golv (I extrema fall).

Sedan är också spelbranschen väldigt nischad i många länder/Städer fortfarande. T.ex. i Stockholm så känner nästan alla chefer inom spelbranschen varandra, så om du trotsar din chef och dem tar illa vid sig, så ska du vara säker på att dem andra cheferna kommer få höra om det. Det skulle troligen påverka din karriär negativt, så många vågar inte säga 'Nej' när chefen beordrar Crunch, som blir standardarbetssätt istället för något ovanligt.

För om vi ska granska konceptet 'Crunch' så måste vi se det i kontext till den bransch och socioekonomiska situationen i det land där det förekommer. Om Crunch inte var så allvarligt för CDPR så skulle chefen inte behövt lägga sig på golvet och be om ursäkt.

Medlem

Det kan inte vara hälsosamt för de anställda att behöva jobba såhär. Skulle vilja se lite mer research på vad för problem de anställda får under en längre tid under sådan stress som de utsätts för. Flera av de anställda lär bli helt utbrända.
Att själv jobba några timmar extra under en vecka inför en deadline kan kännas skit när veckan är slut, men att behöva göra det under flera månader med 16h dagar, kan inte ens tänka tanken.

Skrivet av Blessus:

i slutändan är vi alla människor med brist, självklart bör man vara extra försiktigt när rampljuset lyser på än. Mem om en person ber om ursäkt så finns det inget bättre än att mota det. vad kan man göra mer? Fel gör vi som sagt finns brutal fel. men under stress och press så kan vi göra saker å säga saker som vi inte borde. Men viktiga är att man erkänner det, och ber om ursäkt vilket nu har gjorts. nu vet jag inte vad han har sagt.

Antar att det är lätt att förlåta när det inte är en själv som måste jobba den där övertiden och istället kan njuta av slut produkten.

Medlem
Skrivet av NiC:

Jag tycker det här med crunch inte borde vara så konstigt egentligen? I vilken branch förekommer inte övertid? Ibland behöver man ju bara bli klar med något i tid. Då får man glatt sitta där, visst vi har ju ofta dubbel lön i Sverige. Men jag tror det är så i de flesta länder i Europa? Blir bara löjligt varje gång de pratar om det.

Får gärna återkomma vilka arbetsplatser i Sverige som har återkommande 12 timmars dagar, 6 dagar i veckan. Personligen är mitt övertidskonto fullt, vilket är 200 timmar övertid per år min bransch och jag kommer inte någonstans i närheten av den crunchen som beskrivs från spelföretag i allmänhet och från CD Projekts anställda.

Det är inget löjligt med att bli tvingad att slösa bort hela sitt liv för att företag ska tjäna några extra miljoner kr, speciellt när det inte finns en chans i helvete att företaget kommer gå under. Och börja inte med det där löjliga "det är bara att sluta om det inte passar".

Medlem

Haha herregud finns det fortfarande folk som försvarar CDPR? Skärp er

Redaktör

Huruvida övertid är ok hänger ju rätt mycket på förutsättningarna. Är man ensamstående och brinner för sitt jobb kanske det känns bra att få in lite mer på lönekontot, medan oönskad övertid kan slå hårt mot t.ex. småbarnsföräldrar.

Som ung jobbade jag som kock på ett litet hotell, och tog så många timmar som möjligt för att tjäna pengar och lära mig. En period var ena kocken sjuk och den andra på semester, jag gjorde redigt många timmar under en månad och var rätt slut efteråt. Men det var frivilligt och jag tyckte det var helt ok. Däremot hade jag inte gillat att bli påtvingad en sån grej, det är skillnad. Slut på anekdot.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

CDPR är bra på krishantering (ursäkten nu, sakliga svar om crunch-kritik tidigare). Men det börjar bli lite många misstag, som crunch trots att de lovat ingen crunch, och förseningar i absolut sista stund. Får hoppas att de drar lärdom och blir bättre.

Har ni någon kontakt med svenska utvecklare som t.ex Fatshark?
Vet ni om de har långa Crunch här med? Som är mer än "vanlig" övertid vill säga.
Det skulle vara intressant att veta.

Redaktör
Skrivet av akaLuckyEye:

Har ni någon kontakt med svenska utvecklare som t.ex Fatshark?
Vet ni om de har långs Crunch här med? Som är mer än "vanlig" övertid vill säga.
Det skulle vara intressant att veta.

Det skiljer nog mellan både olika företag och olika projekt, gissar jag. Vi kanske gör något på det vad det lider, men just nu crunchar vi (frivilligt!) de nya konsolerna.


signatur
Medlem

jag fattar inte riktigt vad som var så farligt med det han sa? Kan nån översätta det till mig? Är visserligen från Polen och konstnärstudent men jag verkar inte riktigt fatta varför alla blev så upprörda.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det skiljer nog mellan både olika företag och olika projekt, gissar jag. Vi kanske gör något på det vad det lider,

Det skulle vara intressant att höra. Jag har för mig att FatShark delade upp personalen i arbetsskift efter Vermintide 2 släpptes för att kunna ha support & lösa buggar nästan 24/7, om jag inte blanda ihop det med en annan studio. Låter som en bättre lösning än att cruncha en längre tid, dock vet jag inte hur det va innan spelet släpptes.

Skrivet av Tomas Helenius:

men just nu crunchar vi (frivilligt!) de nya konsolerna.

Testa lugnt. xD

Inaktiv
Skrivet av kaealy:

Får gärna återkomma vilka arbetsplatser i Sverige som har återkommande 12 timmars dagar, 6 dagar i veckan. Personligen är mitt övertidskonto fullt, vilket är 200 timmar övertid per år min bransch och jag kommer inte någonstans i närheten av den crunchen som beskrivs från spelföretag i allmänhet och från CD Projekts anställda.

Det är inget löjligt med att bli tvingad att slösa bort hela sitt liv för att företag ska tjäna några extra miljoner kr, speciellt när det inte finns en chans i helvete att företaget kommer gå under. Och börja inte med det där löjliga "det är bara att sluta om det inte passar".

Handelsflottan, Försvarsmakten, servicetekniker (I synnerhet internationella).

Och det är egna erfarenheter.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det skiljer nog mellan både olika företag och olika projekt, gissar jag. Vi kanske gör något på det vad det lider, men just nu crunchar vi (frivilligt!) de nya konsolerna.

Heheha!
Crunchar frivilligt! Tänk den som hade ett sådant jobb.🤣

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Handelsflottan, Försvarsmakten, servicetekniker (I synnerhet internationella).

Och det är egna erfarenheter.

Får man fråga hur länge du i så fall jobbade 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan?
Va det en längre tid eller en kortare tid?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Haha herregud finns det fortfarande folk som försvarar CDPR? Skärp er

Ja de är ju fortfarande så mycket bättre än många andra så självklart.
Hela det här debaklet är en höna av en fjäder, mycket på grund av folk som överdriver alltsammans. Typ som din kommentar 😂


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jobbade med mjukvara i motorer på en känd biltillverkare. Det är standard i den industrin att när man jobbar med den utvecklingen och åker på "Climate Trip" så jobbas det MINST 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Med minst menar jag att våra svenska företag brukar ha det som övre gräns medan flera tyska konkurrenter körde mer än så.
Som individ ville man ha det så också. Det fanns mycket att göra och om man var fast att jobba 40 timmar i veckan i någon öken någonstans eller mitt ute i ingenstans i ett vinterlandskap så ville man damma av allt man hade att göra och komma hem till sin familj asap.
Man åkte på den typ av resor i 2-3 veckor per resa kanske 4 gånger per år. Nåt år mer sällan och nåt år mer ofta.

Max övertid per år? Fackliga avtalet gäller bara i Sverige. Är du på "Climate trip" i Norge är du utomlands och då gäller inte de fackliga kraven.

Ingen som klagade på detta. Tillhörde jobbet, var rätt kul att jobba så med flera kollegor, man fick mycket gjort och kom ofta hem både trött men också supernöjd för man hade fått till en stor förbättring i produkten.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Haha herregud finns det fortfarande folk som försvarar CDPR? Skärp er

En försening eller två har alla spelutvecklare bakom sig, samma med crunch. Du får sluta helt med spel om du ska dra alla över en kam. Om man vill vara lite mera nyanserad än så kan man ställa frågan om en programerare ska få skit för vad bossens boss beslutar?

En bojkott av spelet drabbar ju bara den programerarens lön. (Eller bonus i det här fallet)

Så vad är din lösning?
Vad vill du att vi ska göra?

Samla underskrifter om arbetsvillkor?
Jag skriver under!

Men att inte kunna ta en ursäkt eller vara förlåtande när en person som varit under stor press ber om det, ja då kanske det inte är vi som ska skärpa oss?

Marknaden kräver Cyperpunk nu. CDPR försöker leverera så fort de kan.

Vem är marknaden?
Du som gamer!
Då rimmar det illa att du bara klagar när du faktiskt är en kugge i det stora maskineriet. Gör något konstruktivt istället om du vill förändra.

Inaktiv
Skrivet av akaLuckyEye:

Får man fråga hur länge du i så fall jobbade 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan?
Va det en längre tid eller en kortare tid?

Självklart är följande egna erfarenheter. Och samtliga är utan lediga dagar under perioden jag arbetade.

Som servicetekniker är oftast kortare pullar, på kanske max 7-9 dagar. Men kan vara väldigt långa dagar.

I handelsflottan körde jag 12h i 8 veckor en gång. Sen var jag ute i 16 veckor men körde då oftast bara 8h.

I FM har jag 14h arbetsdag när jag är hemifrån och det kan vara under en längre period. Dessa perioder kan även komma väldigt intensivt, hemifrån 2 veckor sen hemma en helg sen hemifrån 2 veckor till. Kan även bli riktigt långa dagar, av förklarliga skäl.

Dock ger både FM och att vara till sjöss rejält med ledighet. Men man är rätt körd när man kommer hem, tar någon dag att bara landa i att vara ledig.

Medlem
Skrivet av sitheps:

Skillnaden är när du tvingas till Crunch under flera månader

Skrivet av kaealy:

Det är inget löjligt med att bli tvingad att slösa bort hela sitt liv för att företag ska tjäna några extra miljoner kr

Skrivet av Tomas Helenius:

Däremot hade jag inte gillat att bli påtvingad en sån grej, det är skillnad. Slut på anekdot.

Jag ser att många här pratar om att människor har blivit tvingade till att cruncha. Men så är det naturligtvis inte. Om man inte är nöjd med mängden arbete som man förväntas göra så går det utmärkt att inte göra det eller säga upp sig. Och om det på något sätt står inskrivet i anställningskontraktet att man förväntas att göra detta så är det ju inte heller påtvingat utan resultatet av en frivillig överenskommelse (och då kanske man inte borde ha skrivit på kontraktet).

Att man sedan inte gillar konsekvensen av att inte gå med på crunch (som kan innebära att man till exempel inte längre har något jobb) är en helt annan sak. Det har ingenting med tvång att göra.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja de är ju fortfarande så mycket bättre än många andra så självklart.
Hela det här debaklet är en höna av en fjäder, mycket på grund av folk som överdriver alltsammans. Typ som din kommentar 😂

Vilka andra jämför du med här och varför är de så mycket bättre?

De har släppt 3(!) spel, som gick från meh till grymt, plus ett kortspel. Går inte att rimligt jämföra dem med EA etc.

123
Skriv svar