Hur många (vilka) konsoler har ni inkopplade samtidigt?

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Va, hade inte den första Xbox 360 HDMI?!
Vilken tur att jag köpte Playstation 3 på den tiden.

Är det verkligen så märkligt?

Du måste sätta in det i den historiska kontexten.

Xbox 360 lanserades i USA 2005. Fanns knappt HDMI på TV då.

PS3 lanserades 2006 i USA, och i två modeller. En med 20GB HDD och utan HDMI. En med 60GB HDD och med HDMI.

När PS3 lanserades, först 2007, i Europa så fick även 20GB-versionen HDMI.

Samma år, 2007, så fick även Xbox 360 HDMI:

FYI: Fö. så fick inte Nintendos Wii, som lanserades 2006, någon HDMI.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Kontot avslutas
Skrivet av martinot:

Är det verkligen så märkligt?

Du måste sätta in det i den historiska kontexten.

Xbox 360 lanserades i USA 2005. Fanns knappt HDMI på TV då.

PS3 lanserades 2006 i USA, och i två modeller. En med 20GB HDD och utan HDMI. En med 60GB HDD och med HDMI.

När PS3 lanserades, först 2007, i Europa så fick även 20GB-versionen HDMI.

Samma år, 2007, så fick även Xbox 360 HDMI:

https://cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/toy/vidmatb...

FYI: Fö. så fick inte Nintendos Wii, som lanserades 2006, någon HDMI.

Som jag skrev tidigare så kunde jag inte så mycket om HDMI på den tiden, hade bara hört om vilken HD tv som skulle passa bäst i någon tv-spels tidning på den tiden och när det var HDMI på Playstation 3 så trodde jag att det bara var på Wii som det inte fanns HDMI.

Så det var kanske inte så konstigt att det inte var någon HDMI på plasma teven som jag köpte eftersom det inte var så vanligt med HDMI än (något som jag på den tiden trodde att det var)

Men jag hade nog lite väl bråttom med att köpa mig en HD tv, köpte den i juli 2006 eftersom jag skulle ha en tills Playstation 3 släpptes, men eftersom den släpptes först i mars 2007 så hade jag nog fått tag på en billigare och bättre tv om jag hade köpt den runt jul 2006 istället.


signatur

ゼルダの城

Medlem

vad är konsol, behöver man inte bara ha en dator kopplad överallt så är det klart ^^

Nä men skämt å sido switch ps4 och gamla dreamcast,nintendo 64 och en gamecube står väl och dammar I någon av garderoberna, så mitt svar blir ingen kopplad till Tvn

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

[ wall of text - tjat om just dina TV-apparater ]

Läs mitt svar noggrannare, tack.

Var inte din TV jag kommenterade.

Inte nämnt ett ord om din TV (tog tom. bort alla referens till det i det som jag citerade av dig).

Hint: Det var gällande din förvåning att de första versionerna av XB360 saknade HDMI.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

4st dvs Ps4, Ps3, WiiU, Switch, har inte fler Hdmi kontakter på tv annars hade det vart fler.

Medlem
Skrivet av Gaara:

4st dvs Ps4, Ps3, WiiU, Switch, har inte fler Hdmi kontakter på tv annars hade det vart fler.

Det löser man med en HDMI switch

Kontot avslutas
Skrivet av martinot:

Läs mitt svar noggrannare, tack.

Var inte din TV jag kommenterade.

Inte nämnt ett ord om din TV (tog tom. bort alla referens till det i det som jag citerade av dig).

Hint: Det var gällande din förvåning att de första versionerna av XB360 saknade HDMI.

Och jag svarade att det inte var så konstigt att jag tyckte det var konstigt och försökte förklara hur jag tänkte 2006/2007.
Sen tog jag upp om hur jag tänkte när jag köpte tv pga att det var en del tal om HDMI på den tiden.

Men om du inte är intresserad så behöver du inte svara.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Hmmmm, xbone, retropie (räknas den?) Och switch.
Dock är det nog mest switchen som är igång. Mest spel som passar mig, och som passar att bära med sig till sovrummet.
Dock har jag märkligt nog lika många till bägge....

Medlem

TV1: Switch, Wii U, Wii (+dator vid behov, chromecast, blurayspelare, SVHS, IP-TV). Köpte en TV med 4 HDMI-ingångar, etc, tur det - måste dock ändå ha en 3-portars autoswitch för HDMI från exempelvis Wii U och Switch - men då vi inte använder båda dessa samtidigt går det bra. Wii via komponentkablar.

TV2: Amiga CD32 (s-video), Wii (komponent), Wii U (hdmi). (+dator, blurayspelare)

Ovanstående är alltså inkopplade som sagt, sedan ligger det lite Gamecube, N64, PS2 och annat och skräpar i garderoberna.

Medlem

Ps4 och Nintendo 64. Klarade precis Ocarina of Time för första gången Kom aldrig särskilt långt när jag spelade det som liten sen började jag spela det igen för ett antal år sedan men la det på hyllan vid vatten templet. Men nu sista månaden bestämde jag mig för att klara det. Det är fortfarande ett mycket bra spel trots att det är lite knaggligt.

Aa just det har switch inkopplat också men spelar mest bärbart på den när det blir av.

Kontot avslutas
Skrivet av Kain:

Nintendo 64. Klarade precis Ocarina of Time för första gången

Vad kul, grattis
Ja, det är ett riktigt bra spel än idag


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av hellmountain:

I min mancave: Dreamcast, Xbox, xbox 360,Gamecube, Wii, WiiU, SNES, Saturn, NES, Mega Drive, N64, PS2, PS3, Amiga CD32. Amiga 500, PS1

I vardagsrummet: Xbox one, Ps4, Switch, Snes Classic, Steamlink.

(Kan ha missat nått)

ni som har såna här hoardingnivåer på prylarna, hur hinner ni spelat allt? Har man inte spelat klart mega drive efter 30 år?Jag har en PS4 framme, thats it, och jag hinner knappt spela på den.

Kontot avslutas
Skrivet av kingzla:

ni som har såna här hoardingnivåer på prylarna, hur hinner ni spelat allt? Har man inte spelat klart mega drive efter 30 år?Jag har en PS4 framme, thats it, och jag hinner knappt spela på den.

Nu har jag inte så många konsoler som vissa andra har men när det kommer till de som jag har så finns det spel som jag har som jag inte har klarat av än och även spel som jag vill köpa som jag tycker verkar kul och som jag vill prova.
Så det finns alltid en del spel att spela. Sen är problemet ibland för mig att ta tag och spela dessa spel.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Och jag svarade att det inte var så konstigt att jag tyckte det var konstigt och försökte förklara hur jag tänkte 2006/2007.
Sen tog jag upp om hur jag tänkte när jag köpte tv pga att det var en del tal om HDMI på den tiden.

Men om du inte är intresserad så behöver du inte svara.

Köpte en ny brödrost idag. (Dock utan HDMI).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Va, hade inte den första Xbox 360 HDMI?!
Vilken tur att jag köpte Playstation 3 på den tiden

Valet att använda en "multiport" och kabel med komponent för HDTV och komposit för sdtv var nog inget fel i sig, fanns nog inte en enda TV utan komponent om man hade stöd för HD-upplösningar. Vet många som också fortfarande körde tjockis-TV.

Att de ändrar hårdvara efter tid får väl ses som något bra, fanns även VGA-kabel för de som behövde det. Jag växlade mellan VGA o komponent beroende på om jag använda Plasma TV'n (50" o kostade mer än det var värt, 720P, rätt obra TV-bild o kostade över 45K... Vägde som en vuxen tjock man...) och projektorn. HDMI var starkt på gång men HDMI-kablar var dyra om man behövde lite längd och ville få bild överhuvudtaget... och bilden var i många fall bättre med komponent...

Jäklar vad det gått framåt senaste 10 åren!

Medlem
Skrivet av kingzla:

ni som har såna här hoardingnivåer på prylarna, hur hinner ni spelat allt? Har man inte spelat klart mega drive efter 30 år?Jag har en PS4 framme, thats it, och jag hinner knappt spela på den.

Måste man hinna spela allt? Inte så alla tittar på allt som finns på Netflix och alla andra streamingtjänster man betalar för, kanske räcker med en serie här o där då man är sugen. Dålig jämförelse men ändå. 🤣

För mig handlar ett stort bibliotek om att när jag har tid/är sugen att spela kan välja och vraka. Konsolerna kommer på köpet då de behövs för spelen, jag gillar heller inte köpa om spel jag redan har, speciellt när de sällan är bättre.

Medlem

Vid huvud-tv:n har jag PS4, Switch, Wii U, Xbox 360 och retron5.

På barnens tv är det Xbox one och PS3

I retroskåpet master System, Saturn, DC, Retro Trio (som spelar NES, SNES och MD), Gamecube (med möjlighet att spela GB, GBC och GBA), Wii, N64, Atari 2600, PC Engine, PS2 (som ju även spelar PS1), Xbox, RetroPi
Samt MD, Snes, nes, C64, Atari mini.

Hinner så klart inte spela på alla, men alla spelas på då och då. Hade i princip inget inkopplat innan av de äldre konsolerna. Blev aldrig att jag drog fram och spelade då. Nu spelar jag mycket mer, framförallt efter jag släppte tanke att jag måste klara alla spel.

Kontot avslutas
Skrivet av Gill:

Valet att använda en "multiport" och kabel med komponent för HDTV och komposit för sdtv var nog inget fel i sig, fanns nog inte en enda TV utan komponent om man hade stöd för HD-upplösningar. Vet många som också fortfarande körde tjockis-TV.

Att de ändrar hårdvara efter tid får väl ses som något bra, fanns även VGA-kabel för de som behövde det. Jag växlade mellan VGA o komponent beroende på om jag använda Plasma TV'n (50" o kostade mer än det var värt, 720P, rätt obra TV-bild o kostade över 45K... Vägde som en vuxen tjock man...) och projektorn. HDMI var starkt på gång men HDMI-kablar var dyra om man behövde lite längd och ville få bild överhuvudtaget... och bilden var i många fall bättre med komponent...

Jäklar vad det gått framåt senaste 10 åren!

Nej, alla tv apparater som jag kände till hade fortfarande scart.
Det som var skönt var att ha en platt-tv istället för en vanlig bildrörs-tv.

Ja, HDMI kabeln var nog lite dyrare att köpa då, men jag har för mig att jag inte tyckte att den var så farligt dyr, sen köpte jag inte en speciellt lång kabel heller.

Oj, kostade din så mycket, det var betydligt mycket mer än vad jag behövde betala.
Sen fick jag veta en person under den tiden som köpte en för 15 tusen med på rea så ibland tänker jag att jag hade nog lite för bråttom.

Bild kvaliteten har jag aldrig haft någon större koll på, har även svårt idag att se någon skillnad om man inte håller två bilder intill varandra.

Intressant läsning btw


signatur

ゼルダの城

Medlem

Många av de första platt-TV på mitten av 00-talet var klart mycket sämre och blekare i bild än många av de bästa CRT.

Var nog inte förens 2009 som vi bytte vår grymma Panasonic CRT emot en plasma med 1080p.

PS. Komponent/RGB fanns ju i många SCART-kontakter (men även som separata BNC på bättre TV).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Kontot avslutas
Skrivet av martinot:

Många av de första platt-TV på mitten av 00-talet var klart mycket sämre och blekare i bild än många av de bästa CRT.

Själv gick jag från en 32” CRT till en 40” Plasma 1080p och tyckte att bilden var betydligt mycket bättre än på en CRT.
Men i och för sig så sade du inte att alla teveapparater var blekare bild.
Men det var första gången som jag har hört att någon tycker det för jag hörde aldrig någon som hade platt-tv 2006 och framåt som tyckte att bilden var blekare, men det var inte så många som jag kände heller som hade det (av vad jag minns)


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Kommer ihåg en person som jobbade på en elektronik affär där de bland annat sålde teveapparater. Han sade någon gång 2008 eller 2009 att han trodde att det med att bilden kunde bränna fast på en plasma bara var en myt, eftersom de aldrig hade fått in någon teve där det hade hänt.

Av egen erfarenhet så märkte jag att bilden kunde bränna fast eftersom jag somnade ifrån en DVD film en gång så att den gick tillbaka till huvudmenyn.
Men när jag tittade på annat och spelade på teven ett tag så försvann den inbrända bilden.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag har dessa inkopplade i min TV i nuläget:

PS3
PS4 Pro
Xbox One X
Wii U
Switch

Snart tillkommer ju även PS5 och Xbox Series X. Dock kommer frugan ta över Xbox One X, så den flyttas in till andra teven.

Medlem

PS4 och Switch

Medlem
Skrivet av martinot:

Köpte en ny brödrost idag. (Dock utan HDMI).

Men du har alltså kopplat den till TVn. 😉
För det är väl det tråden handlar om.

Jag har xbox 360, xbox one, ps3, ps4, mini retro supernintendo och en gammal Vhs.

Medlem

Xbox one x och CCU så jag kan spela Stadia på TVn

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Själv gick jag från en 32” CRT till en 40” Plasma 1080p och tyckte att bilden var betydligt mycket bättre än på en CRT.
Men i och för sig så sade du inte att alla teveapparater var blekare bild.

Exakt. Det var ju jättebleka LCD som folk köpte en masse och trodde de fick bra TV-apparater.

Själv gjorde jag precis som du, gick över direkt från CRT till Plasma (men 60"). Var ett helt grymt lyft!

Är fortfarande den TV som vi än idag (11-12 år senare) har kvar som huvud-TV hemma.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Över45:

Men du har alltså kopplat den till TVn. 😉
För det är väl det tråden handlar om.

Jag har xbox 360, xbox one, ps3, ps4, mini retro supernintendo och en gammal Vhs.

Nej, den hade ju inte HDMI tyvärr...

Men däremot så är den uppkopplad till nätet!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, den hade ju inte HDMI tyvärr...

Men däremot så är den uppkopplad till nätet!

Ja det är ju ledsamt. Min VHS påminner ju lite om din brödrost. Tyvärr går den inte att koppla till nätet. Men den har en modern scartkabel. Jag hörde om en familj där minsta barnet troligen försökte använda deras vhs till att rosta bröd. Hade nämligen lagt i en smörgås (helt sant 😂).

Switch
Wii U
PS3
PS4
SuperNT
Super Nintendo, skulle kunna plocka undan den.
PS2 har jag framme nu temporärt
Tror även Nintendo 64:an står på TV-bänken just nu
Vita, PSP, 3DS, GBA, GBC och GB har väl typ samma tillgänglighet.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av kingzla:

ni som har såna här hoardingnivåer på prylarna, hur hinner ni spelat allt? Har man inte spelat klart mega drive efter 30 år?Jag har en PS4 framme, thats it, och jag hinner knappt spela på den.

Jag ser det mer som ett bibliotek med historia man kan förkorva sig i.

Skriv svar