CD Projekt-chef lägger sig platt efter crunch-kommentar

Medlem

Men jösses vad skitnödigt det ska vara... Tror ni inte den absoluta majoritetan av de anställda är väldigt glada och nöjda med sin anställning på CDPR, och har förmodligen inget större problem med att jobba 8 timmar extra i veckan under några veckors tid.

Inaktiv

Hemskt att behöva jobba övertid i några veckor. Tur att det inte är så i någon annan bransch för det hade ju varit hemskt. Klart det är synd när det ska bli så men ibland kanske det är lesser evil även om man självklart alltid ska sikta på att ha tillräckligt mycket tid vilket jag utgår ifrån att de flesta spelföretag gör men att göra spel är mycket arbete, inte minst mot slutet när buggar ska bort och alla system måste klaffa på så många olika kombinationer av hårdvara.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Jag ser att många här pratar om att människor har blivit tvingade till att cruncha. Men så är det naturligtvis inte. Om man inte är nöjd med mängden arbete som man förväntas göra så går det utmärkt att inte göra det eller säga upp sig. Och om det på något sätt står inskrivet i anställningskontraktet att man förväntas att göra detta så är det ju inte heller påtvingat utan resultatet av en frivillig överenskommelse (och då kanske man inte borde ha skrivit på kontraktet).

Att man sedan inte gillar konsekvensen av att inte gå med på crunch (som kan innebära att man till exempel inte längre har något jobb) är en helt annan sak. Det har ingenting med tvång att göra.

Lite kul att du har ett sånt passande namn. Ärligt talat, din kommentar luktar väldigt av okunnighet hur spelindustrin (och arbetslivet generellt) fungerar. Inte bara i Svea Rike, men runt om i världen. Det är löjligt att hänga upp sig på definitioner av "tvång", för det är ofta väldigt luddigt. Jag vet inte hurpass skyddat liv man måste leva om man inte kan förstå hur en viss slags press från en arbetsgivare i en viss situation kan upplevas när du t.ex. lever i ett land som inte har ett socialekonomiskt skyddsnät.

Naturligtvis är folk inte slavar i traditionell benämning, men begreppet "tvång" kan appliceras i situationer som har praktiskt sett samma effekt, men fortfarande håller sig inom lagens ramar.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Vilka andra jämför du med här och varför är de så mycket bättre?

De har släppt 3(!) spel, som gick från meh till grymt, plus ett kortspel. Går inte att rimligt jämföra dem med EA etc.

Varför går det inte jämföra med andra större aktörer?
Får man frirum att bete sig som svin om man har fler anställda och pumpar ur sig skitspel i parti och minut.

Folk får tycka o tänka vad de vill men lika lite som jag kanske borde lyfta cdpr till skyarna så borde andra inte försöka smutskasta och nedvärdera dem för triviala petitesser. Försenade spel och beordrad övertid är inget positivtmen absolut inget att skandalisera omkring.

Men cdprs popularitet har skapat nån sorts antikultur, är ju inte ovanligt eller nytt men ganska tröttsamt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Självklart är följande egna erfarenheter. Och samtliga är utan lediga dagar under perioden jag arbetade.

Som servicetekniker är oftast kortare pullar, på kanske max 7-9 dagar. Men kan vara väldigt långa dagar.

I handelsflottan körde jag 12h i 8 veckor en gång. Sen var jag ute i 16 veckor men körde då oftast bara 8h.

I FM har jag 14h arbetsdag när jag är hemifrån och det kan vara under en längre period. Dessa perioder kan även komma väldigt intensivt, hemifrån 2 veckor sen hemma en helg sen hemifrån 2 veckor till. Kan även bli riktigt långa dagar, av förklarliga skäl.

Dock ger både FM och att vara till sjöss rejält med ledighet. Men man är rätt körd när man kommer hem, tar någon dag att bara landa i att vara ledig.

Låter tufft (slitsamt). Jag har själv max varit till sjös i två dagar tror jag. Är en landkrabba så behöver torra land. xD

Redaktör
Skrivet av Tramsfabriken:

Jag ser att många här pratar om att människor har blivit tvingade till att cruncha. Men så är det naturligtvis inte. Om man inte är nöjd med mängden arbete som man förväntas göra så går det utmärkt att inte göra det eller säga upp sig. Och om det på något sätt står inskrivet i anställningskontraktet att man förväntas att göra detta så är det ju inte heller påtvingat utan resultatet av en frivillig överenskommelse (och då kanske man inte borde ha skrivit på kontraktet).

Att man sedan inte gillar konsekvensen av att inte gå med på crunch (som kan innebära att man till exempel inte längre har något jobb) är en helt annan sak. Det har ingenting med tvång att göra.

Det är ju så en hel del rapporter och nyheter utformas, men givetvis kan det se olika ut. Vilket väl anställda på CDPR och andra andra ställen ibland antytt, det har väl t.ex. pratats om bra kompensation i Polen. Men att säga att det bara är att byta är rätt förenklat - alla har inte den möjligheten. Det räcker att se sig omkring: i många områden i Sverige är boendet rejält dyrt och en del sitter med boendekostnad, billån m.m. som ska betalas varje månad, då är det inte alltid bara att säga upp sig. Men givetvis har du rätt i att man får hacka i sig övertiden om det står så i kontraktet.


signatur
Medlem

Jag är så jävla hypad över det här spelet så jag är nog ganska bias men att en VD inser sitt misstag och internt ber om ursäkt är bevis på en bra VD.

Spelutveckling är sjukt jävla svårt. Är man inte inblandad i utvecklingen kan man inte säga saker som "dom borde veta det här"

Det är inte så enkelt.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Men jösses vad skitnödigt det ska vara... Tror ni inte den absoluta majoritetan av de anställda är väldigt glada och nöjda med sin anställning på CDPR, och har förmodligen inget större problem med att jobba 8 timmar extra i veckan under några veckors tid.

Är det enbart 8 timmar extra per vecka som är den utökade tiden? Mindre än vad jag trodde.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Men jösses vad skitnödigt det ska vara... Tror ni inte den absoluta majoritetan av de anställda är väldigt glada och nöjda med sin anställning på CDPR, och har förmodligen inget större problem med att jobba 8 timmar extra i veckan under några veckors tid.

Nu har det funnits vittnesmål om att många "crunchat" sedan maj förra året på detta spel. Redan i somras (juni?) tror jag de skickade ut ursäktande mail till familjer till de medarbetare som fick spendera betydligt mer tid på jobbet än hemma.

Jag ser också framemot spelet, men inte på bekostnad på andra människors hälsa. Spel och spelutveckling ska vara kul för alla inblandade, och då kommer det också gnida av sig på det släppta spelet. Alla är trötta på ofärdiga spel. De borde ha fortsatt med devisen: "When it's done ..."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av NiC:

Jag tycker det här med crunch inte borde vara så konstigt egentligen? I vilken branch förekommer inte övertid? Ibland behöver man ju bara bli klar med något i tid. Då får man glatt sitta där, visst vi har ju ofta dubbel lön i Sverige. Men jag tror det är så i de flesta länder i Europa? Blir bara löjligt varje gång de pratar om det.

Yup, sen är ju den totala stressnivån i världen ganska hög med människor som klagar till höger och vänster om att de inte har tid och känner att de hamnar utanför sina vänskaps- och familjecirklar. Ibland får man ju till och med höra om familjefadern som sover på jobbet! Helt okej, vem bryr sig om sin farsas sällskap, mentala och fysiska hälsa liksom? Crunch är ett problem vi har, inte ett problem vi bör se genom fingrarna med. Min inre kapitalist gnuggar fingrarna med uttalanden som dina, för jag vet att det innebär att jag kan pusha lite till. Wohoo!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av NiC:

Jag tycker det här med crunch inte borde vara så konstigt egentligen? I vilken branch förekommer inte övertid? Ibland behöver man ju bara bli klar med något i tid. Då får man glatt sitta där, visst vi har ju ofta dubbel lön i Sverige. Men jag tror det är så i de flesta länder i Europa? Blir bara löjligt varje gång de pratar om det.

Tror det är tvärtom. Här i Österrike är "all in" kontrakt de facto standard inom "IT". Sedan kontrolleras arbetstid i kollektivavtal samt i lagen. I mitt fall max 10h per dag och max 50h per vecka.
Har aldrig personligen blivit beordrad att jobba över dock. Utan vi planerar arbete. Det är där den mesta kritiken riktas, när det gäller Crunch.

Nu får man ju hoppas att de delar ut en saftig bonus.

Väldigt många här som verkar tro att spelutvecklare är mer välbetalda än andra mjukvaruutvecklare, så att de kan allt cruncha ett halvår? Förstår inte logiken där? Bara för att vi älskar att spela betyder det ju inte att utvecklare på ett spelföretag är skyldiga cdpr ett skit?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag är så jävla hypad över det här spelet så jag är nog ganska bias men att en VD inser sitt misstag och internt ber om ursäkt är bevis på en bra VD.

Spelutveckling är sjukt jävla svårt. Är man inte inblandad i utvecklingen kan man inte säga saker som "dom borde veta det här"

Det är inte så enkelt.

Tänkt oxo på det, mailet var menat internt till de anställda som sig bör och inte i första hand offentlig godhetssignalering. Det lär väl komma nu när det ändå är ute men att de vänder sig direkt till de drabbade är ett bra tecken.

Jag är också trasigt hajpad, mycket pga det gamla bordsrollspelet och dess författare Mike Pondsmith som är en av de bästa, men självklart också pga hur mästerligt Witcher 3 var!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Pada-chan:

Det var ju ändå en genuin ursäkt utan omsvep. Bra tycker jag.

Skribent
Skrivet av akaLuckyEye:

Har ni någon kontakt med svenska utvecklare som t.ex Fatshark?
Vet ni om de har långa Crunch här med? Som är mer än "vanlig" övertid vill säga.
Det skulle vara intressant att veta.

Jag känner två som jobbar på Paradox bland annat. Av nyfikenhet har jag frågat om det här med crunch. De har oftast crunch i slutet av sina projekt, men det är skillnad på den crunch som bedrivs i Sverige och utomlands. För dem handlar det om extra arbete några timmar sista veckan (1-3 per dag kanske?), möjligen sista två veckorna av ett projekt. De är dock inte tvingade till det och får bra betalat för att göra det. De säger också att det finns en crunch-kultur inom spelutveckling där det varit "coolt" att cruncha och det nästan skryts om det. Som en måttstock på hur hårt teamet jobbar. "Vi jobbade 100 h sista veckan med X", "Jaha, men när vi jobbade med Y då sov vi alla kontoret i 1 månad och pissade i glasflaskor". Detta har varit svårt att tvätta bort, men börjar sakta bli bättre. De båda säger att jobba lite övertid är inga problem, speciellt inte om man är passionerad för ett projekt. Men när de startar ett projekt och det planeras in 1 månads crunch där man förväntas jobba 14 h och sova under skrivbordet (som det kan vara på vissa ställen utomlands), då är det ett stort problem.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av NiC:

Jag tycker det här med crunch inte borde vara så konstigt egentligen? I vilken branch förekommer inte övertid? Ibland behöver man ju bara bli klar med något i tid. Då får man glatt sitta där, visst vi har ju ofta dubbel lön i Sverige. Men jag tror det är så i de flesta länder i Europa? Blir bara löjligt varje gång de pratar om det.

Jag jobbar inom kemisk industri. Detta år har vi väldigt mycket mer att göra p.g.a. att läkemedelsbolagen skriker efter våra produkter för att kunna utveckla och tillverka vaccin mot covid-19. Det har blivit en del övertid och några avdelningar ha tillfäligt börjat med skiftgång. Någon crunch har vi dock inte sett röken av. Hur kan det komma sig att min bransch som, speciellt i dessa tider, tillverkar lite viktigare produkter än rena nöjesprylar kan planera så mycket bättre än tv-spelsutvecklare? Är våra chefer helt enkelt mycket bättre strateger?

Medlem
Skrivet av Popski:

Hur kan det komma sig att min bransch, som speciellt i dessa tider, tillverkar lite viktigare produkter än rena nöjesprylar kan planera så mycket bättre än tv-spelsutvecklare? Är våra chefer helt enkelt mycket bättre strateger?

Kreativa branscher - kultur - fungerar inte på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

CDPR har ju gjort spel så otrolige länge nu, när lär man sig? Jag tror att VDn sa en sak till investerare och sedan blev det fel när det spred sig för långt.

De har gjort spel ja, men inte i denna skalan som är Cyberpunk. Inte så konstigt att det blir övermäktigt och drastiska metoder (crunch) är nödvändigt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Margy:

Kreativa branscher - kultur - fungerar inte på samma sätt.

Nu krävs det i och för sig rätt mycket kreativitet för att forska fram nya biokemiska produkter, men det är nog mest äldre prylar vi säljer till Astra, Bayer m.fl. just nu. Vi har ialla fall inom produktionen fått väldigt mycket mer kundordrar än vi hade tänkt för ett år sedan. Trots detta har vi kunnat lösa det på vettigare sätt än köra slut på personalen. Men visst, det är ju på ett sätt lättare när man vet exakt vad man ska slänga i för kemikalier i reaktorn och vid vilken temperatur.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag jobbar inom kemisk industri. Dettaår har vi väldigt mycket mer att göra p.g.a. att läkemedrlsbolagen skriker efter våra produkter för att kunna utveckla och tillverka ett vaccin mot covid-19. Det har blivit en drl övertid och några avdrlningar ha börjat med skiftgång. Någon crunch har vi dock inte sett röken av. Hur kan det komma sig att min bransch, som speciellt i dessa tider, tillverkar lite viktigare produkter än rena nöjesprylar kan planera så mycket bättre än tv-spelsutvecklare? Är våra chefer helt enkelt mycket bättre strateger?

Det gäller miljoner rader kod som x antal utvecklare sitter och petar i där ett misstag kan skapa x antal buggar/problem.
När det kommer till programmering så finns det ofta flera lösningar på samma problem och folk tänker olika.
Jag programmerar bara PLC vilket jämförelsevis är en baggis men att ta över ett projekt som någon annan har börjat programmera tycker jag är ett rent helvete. =P

Det är sällan större projekt oavsett vad det gäller håller både budget och tidsplan.

I en tillverkningsindustri händer väldigt få oförutsedda saker.
Man vet vad ens linjer kan producera.
Produktionsstopp sker i regel på grund av eftersatt underhåll vilket inte kan ses som oförutsett.

Tillverkningsindustri = Tåg på räls.
Utveckling = MC-förare i 200+ knyck som samtidigt anlägger vägen framför sig.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Kan inte direkt tycka synd om dom när dom själv har valt att jobba med spelutveckling, då får dom vara bered på att det kan bli crunch.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Handelsflottan, Försvarsmakten, servicetekniker (I synnerhet internationella).

Och det är egna erfarenheter.

Skriver rejält under på just Servicetekniker. Av egen erfarenhet har jag varit en resande sådan, Norden plus Tyskland.


signatur

"Kebab?"

Medlem

dags att knipsa tummar på intet anande grannar


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag känner två som jobbar på Paradox bland annat. Av nyfikenhet har jag frågat om det här med crunch. De har oftast crunch i slutet av sina projekt, men det är skillnad på den crunch som bedrivs i Sverige och utomlands. För dem handlar det om extra arbete några timmar sista veckan (1-3 per dag kanske?), möjligen sista två veckorna av ett projekt. De är dock inte tvingade till det och får bra betalat för att göra det. De säger också att det finns en crunch-kultur inom spelutveckling där det varit "coolt" att cruncha och det nästan skryts om det. Som en måttstock på hur hårt teamet jobbar. "Vi jobbade 100 h sista veckan med X", "Jaha, men när vi jobbade med Y då sov vi alla kontoret i 1 månad och pissade i glasflaskor". Detta har varit svårt att tvätta bort, men börjar sakta bli bättre. De båda säger att jobba lite övertid är inga problem, speciellt inte om man är passionerad för ett projekt. Men när de startar ett projekt och det planeras in 1 månads crunch där man förväntas jobba 14 h och sova under skrivbordet (som det kan vara på vissa ställen utomlands), då är det ett stort problem.

Om vi tänker lite längre så hamnar vi i länder där det fortfarande finns massor av barnarbete. Lite haltande jämförelse för denna tråden kanske. Men allt är ju relativt.

Skrivet av Sviskon:

Men jösses vad skitnödigt det ska vara... Tror ni inte den absoluta majoritetan av de anställda är väldigt glada och nöjda med sin anställning på CDPR, och har förmodligen inget större problem med att jobba 8 timmar extra i veckan under några veckors tid.

Fast nu verkar det ju som att det e mer än 8 timmar extra, det har rapporterats om 100timmar veckor nu för vissa anställda.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Vårdpersonal (speciellt just nu) jobbar också övertid men ingen verkar bry sig om det. Faktiskt, alla branscher har övertid. Förstår inte riktigt grejen med att oja sig över spelindustrin. Vi borde attackera grundproblemet.

Medlem

Återigen vad är det för fel på ordet övertid?

Medlem

Finns det någon källa som inte är den där Jason Shrier som säger att dom jobbar 100 timmar veckor? Eller källor som säger hur många timmar dom arbetar?

Medlem
Skrivet av aholman:

Tror det är tvärtom. Här i Österrike är "all in" kontrakt de facto standard inom "IT". Sedan kontrolleras arbetstid i kollektivavtal samt i lagen. I mitt fall max 10h per dag och max 50h per vecka.
Har aldrig personligen blivit beordrad att jobba över dock. Utan vi planerar arbete. Det är där den mesta kritiken riktas, när det gäller Crunch.

Nu får man ju hoppas att de delar ut en saftig bonus.

Väldigt många här som verkar tro att spelutvecklare är mer välbetalda än andra mjukvaruutvecklare, så att de kan allt cruncha ett halvår? Förstår inte logiken där? Bara för att vi älskar att spela betyder det ju inte att utvecklare på ett spelföretag är skyldiga cdpr ett skit?

CDPR har gått ut och sagt att dom både får övertidsbetalt och att dom anställda kommer dela på 10% av årets förtjänst.

Jag vet inte om det stämmer, men någon hade tydligen räknat på det och att det skulle bli ungefär 50 000 dollar styck.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag känner två som jobbar på Paradox bland annat. Av nyfikenhet har jag frågat om det här med crunch. De har oftast crunch i slutet av sina projekt, men det är skillnad på den crunch som bedrivs i Sverige och utomlands. För dem handlar det om extra arbete några timmar sista veckan (1-3 per dag kanske?), möjligen sista två veckorna av ett projekt. De är dock inte tvingade till det och får bra betalat för att göra det. De säger också att det finns en crunch-kultur inom spelutveckling där det varit "coolt" att cruncha och det nästan skryts om det. Som en måttstock på hur hårt teamet jobbar. "Vi jobbade 100 h sista veckan med X", "Jaha, men när vi jobbade med Y då sov vi alla kontoret i 1 månad och pissade i glasflaskor". Detta har varit svårt att tvätta bort, men börjar sakta bli bättre. De båda säger att jobba lite övertid är inga problem, speciellt inte om man är passionerad för ett projekt. Men när de startar ett projekt och det planeras in 1 månads crunch där man förväntas jobba 14 h och sova under skrivbordet (som det kan vara på vissa ställen utomlands), då är det ett stort problem.

Tack for insikten. Det låter i alla fall rimligt.

123
Skriv svar