Den stora Assassin's Creed Valhalla-tråden

Medlem
Avstängd

Fanns det verkligen shield maidens under vikingatiden? Vissa källor på wiki säger det men vet inte hur korrekta dessa är.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl: ja, det är möjligt. Hon som låg begravd i Birka verkar ha varit en sköldmö. Med tanke på alla grejer de hittade i graven så hade hon antagligen även rätt hög status.

Källa

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av breahl:

Fanns det verkligen shield maidens under vikingatiden? Vissa källor på wiki säger det men vet inte hur korrekta dessa är.

Att enstaka kvinnor slogs med män i strid förekom med största sannolikhet, även om det var undantag och inte regel. Vanligt förekommande i tidens mytologi däremot, och jag gissar att det är främst därifrån man hämtat inspiration snarare än verkligheten. Det är ju trots allt Assassin's Creed vi pratar om. Spelserien kryllar ju med mytologiska och rena fantasyinslag och har väl aldrig utgett sig för att vara historiskt korrekt.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Att enstaka kvinnor slogs med män i strid förekom med största sannolikhet, även om det var undantag och inte regel. Vanligt förekommande i tidens mytologi däremot, och jag gissar att det är främst därifrån man hämtat inspiration snarare än verkligheten. Det är ju trots allt Assassin's Creed vi pratar om. Spelserien kryllar ju med mytologiska och rena fantasyinslag och har väl aldrig utgett sig för att vara historiskt korrekt.

Ja även i detta kommer det vara mycket fantasy säkerligen. Läste någonstans att kvinnor oftast stannade hemma och tog hand om hemmet och barn medan män raidade. Minns inte vart men klart det fanns enstaka kvinnor som slogs med. Dock inte lika många som män akulle jag tro.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tråkigt att de kör med manliga/kvinnlig version av huvudkaraktären.

Håller med! Hade vart bättre att man bara kunde spela som en Kvinna!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Zerox_no1:

De var rätt konstigt. Är ju rätt lika i spec, ungefär bara en One S skillnad i grafikprestanda. Får se vilken version som är bäst sen när spelet är släppt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Rätt otaggad på Valhalla, precis som alla andra Assassins Creed.
högst medelmåtta till spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

https://www.youtube.com/watch?v=dWudhz8RNUg

Medlem
Medlem

Den här är också härlig om man gillar Vikingar!
https://www.youtube.com/watch?v=Jm9B8tOzTUw

Medlem

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Som ett livslångt fan av Arthur-sagan ser jag fram emot att handskas med Excalibur! Hoppas att de fått till det riktigt episkt! 😊

Medlem

Funderar på att förboka detta. Är det värt det, tros?

Känns som om internet redan bestämt sig för att detta blir mediokert, sämre än både Origins och Odyssey. Oklart varför riktigt. Någon som är mer insatt? Inte orkat kolla upp så mycket själv ännu.

Medlem

Vill köpa det direkt, men väntar på recensionerna. Minst lika bra som odyssey måste det vara, det är kravet


signatur

//monster

Medlem

Skall själv spela sönder vallhalla.
Spelet är nog bra även om det kanske inte är kanonbra,men själva stuket på spelet kan nog tillfredställa många som gillar den sortens spel och det gör jjjjaaaaaag.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Funderar på att förboka detta. Är det värt det, tros?

Känns som om internet redan bestämt sig för att detta blir mediokert, sämre än både Origins och Odyssey. Oklart varför riktigt. Någon som är mer insatt? Inte orkat kolla upp så mycket själv ännu.

Ingen aning men misstänker det har med att det är AC och att Xbox är reklam plattformen likt Cyberpunk


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är sugen på att spela det men har ännu inte hunnit spela Odessey så mycket än. Tror jag börjar med det först.

Medlem

Har spelat både Origins och Odyssey till 100%. Det är i regel en ganska trevlig upplevelse, om än lite väl lång och upprepande. Förväntar mig samma av Valhalla. Blir att plocka upp på rea nästa år med alla DLC.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av r4v3nl0rd:

Funderar på att förboka detta. Är det värt det, tros?

Känns som om internet redan bestämt sig för att detta blir mediokert, sämre än både Origins och Odyssey. Oklart varför riktigt. Någon som är mer insatt? Inte orkat kolla upp så mycket själv ännu.

Har inte följt vad andra säger, men jag ser fram emot det då det ska vara mer smygande samt insta-kill med hidden blade. Kanske är logiskt då detta är efter att Assassin-ordern faktiskt bildats, vilket den inte var i de två tidigare spelen.

Tyckte aldrig att Origins och Odyssey direkt kändes som Assissin's creed-spel, men gillade dem som spel.

Så allt beror väl på vad du gillar.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Övertaggad till max, har spelabstinens nu. Testade Teardown och det va rätt kul men måste köra nått "riktigt"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag är taggad! Är även taggad på Gears 5 till min XsX. Tror dock jag börjar med Gears 5 så de hinner komma en eller två patchar som rättar till buggar
Valhalla är förbokad sen ett tag tillbaka


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Håller på och tar mig genom "Origins" nu, sedan har jag typ 7 andra spel att hinna färdigt också som är AssCreed. De tar aldrig slut!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ser fram emot att spela det en vacker dag. Men som med många andra Ubisoft-spel verkar det här inte vara tillräckligt nyskapande eller intressant nog som koncept för att kvalificera sig in som ett klockrent release-köp.

Tycker om att utforska miljöerna, gillar deras stealth och det finns en bra intensitet (det här är en favorit från Origins, varning för eventuella spoilers) i vissa cutscenes. Men det bitvis tråkiga berättandet, de ofta själlösa NPC:erna, de överanvända RPG-elementen och de repetitiva uppdragen drar ner upplevelsen en smula.

Medlem

Är tokigt taggad köpt Collectors edition på spelet så vill ha den nuu! man får se om man har tur och får både Xbox Series X och Valhalla på samma dag.

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Som ett livslångt fan av Arthur-sagan ser jag fram emot att handskas med Excalibur! Hoppas att de fått till det riktigt episkt! 😊

?

Skrivet av Yabba:

Excalibur är bekräftat i spelet


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av breahl:

Fanns det verkligen shield maidens under vikingatiden? Vissa källor på wiki säger det men vet inte hur korrekta dessa är.

Vem bryr sig?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Excalibur är bekräftat i spelet

åfan? Löjligt.

fp
Medlem

Är det någon som vet hur hem byn och dess byggande kommer att fungera? Kommer det bli fritt byggande i still med Fallout 4, eller blir det klicka för uppgradering i still med Far Cry New Dawn?

Skriv svar