Diskutera – Vad har varit bäst med den här konsolgenerationen?

Medlem

För mig har det faktiskt varit alla kamrater man träffat via PSN. Hittade ett gäng via flashback 2014 och vi har spelat tillsammans sedan dess. Vi brukar spela Uno på ps4an på helgerna och knäcka några kalla och snacka skit. Riktigt roligt.

Så kort och gott, de bekantskaper man knutit denna generation har varit guld!

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Räknas Wii U med i den här generationen, för jag gillar många spel som kom till den

Spelen ja...

Konsolen var väl inte så jäkla bra? XD Lågupplöst skärm med fin plastkänsla -_-

Medlem

Game Pass är ju fantastiskt. Sen vet jag inte om det ingår i nuvarande generation men Switch är ju en otrolig konsol med enormt mycket exklusiva och fantastiska spel, allt är inte för alla såklart men Nintendo dominerar ju onekligen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

Sov du genom sjunde konsolgenerationen? Efter Xbox One-floppen har Microsoft en hel del att ta igen för att nå sin tidigare position. Mycket pekar dock på att det blir just så nu med Series S/X.

Japp, stensov.

Xbox har aldrig tidigare haft dagens position inom Microsoft.


signatur

Jump in.

KoP
Medlem

Alla trevliga spel man har fått avnjuta (och fortfarande avnjuter).

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Det är ju fördelen med att slippa dra fram gamla konsoler för att spela sina favoriter. Körde igenom Amnesia på ps4an häromdagen och det håller ju riktigt fint fortfarande

Såg just att det var 80% off på switch men jag har provat det och det är så jävla läskigt...

Medlem
Skrivet av one63:

Såg just att det var 80% off på switch men jag har provat det och det är så jävla läskigt...

Jag tyckte också det var löskigt första gången men nu ska det mycket till för att bli skrämd, tråkigt nog!

Medlem
Skrivet av KoP:

Alla trevliga spel man har fått avnjuta (och fortfarande avnjuter).

Meh, det står ju uttryckligen att man ska nämna saker utöver spelen.

Trött idag?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förutom spelen – vad gillar du mest?

#diskutera, #ps4, #xbox-one


Game Pass. Utan tvekan.

Även Switch Lite.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

att man kunde välja pc istället


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Spelen ja...

Konsolen var väl inte så jäkla bra? XD Lågupplöst skärm med fin plastkänsla -_-

Fast nu pratar du ju om handkontrollen. Och visst den var ingen höjdare. Men själv körde jag med en Wii u pro kontroll den var rätt bra bortsett från kass spak position på den högra och avsaknad av analoga triggers.
Prestandan i konsolen var ju bra för att att vara nintendo. Däremot hade de snålat rejält med bygget fanns ju inte ens en nätverksport eller Usb portar som orkade driva hårddiskar...

Ja du har rätt det var inte så mycket bra med konsolen förutom spelen om man gillar nintendos spel.
Jag gillade konsolen men det beror enbart på spelen. Om spelen gått att köra på en vettig konsol hade jag gjort det.

Medlem

Mer fokus på storybaserade single-player spel jämfört med förra generationen.

Medlem

1080p och 60 fps i titlar som F1 2020

Fragtjuv

Så mycket som jag spelat under den här generationen har jag aldrig gjort tidigare. Jag började spela mer MP och det är nog just det jag minns. Alla härliga spelkvällar med polarna där det blev många garv.

Såhär mot slutet av generationen så måste jag även nämna Gamepass. Det blir verkligen bara bättre och bättre.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

EDIT: glöm allt jag sa!

Medlem

Inget, mycket fokus på grafik trots att man från dag ett inte kunde klämma ur splitscreen från hårdvaran.

Nu har vi nog nästan kommit ur mörkret med online multiplayer utan story, för hoppas att nextgen blir mer upplevelse så får det gärna vara online.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Saker att se fram emot hos PS5:

* 4K 60fps
* VR
* Snabbare laddningstider
* Dual Sense
* Nya roliga spel
* Ny grym grafik
* Nytt UI

Tyvärr har inte Xbox Series X något som lockar mig.

Men kan tänka mig att Xbox All-Access konceptet kan locka en del som inte kan pröjsa lådan up-front. Det är nog ett smart drag av Microsoft.

Läste du trådämet? 🙂

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Läste du trådämet? 🙂

Haha nä, bara rubriken. Jag skyller på att jag inte ännu fått morgonkaffet!

Medlem

Jag tycker att varje generation blir bättre och bättre! Titta bara nu på Genshin impact Ghost of tsushima och Apex+ 50 tals andra orgasmiskt bra titlar. Det är och blir bara bättre och bättre iaf till Playstation. Är inte jätte imponerand av Nintendo faktiskt dom håller en medel nivå. Som kanske duger åt dom. Jag blev väldigt missnöjd av paper mario och mario kart som kom från WiiU. Allt jag ville var att låsa upp alla banor mm och sen var allt det redan upplåst. Så då fanns det inte någon mening för mig att spela spelet eller fastna i det. Uppskattade Mario kart wii 10x mer. Och Bayonetta 3 borde ha kommit ut för länge sedan. Nu känns det som om spelet var en vanlig Nintendo luring och att spelet kommer ut i samband med nästa generation av Nintendo. Inte jätte skoj.

Medlem

Jag tycker att en bakåtkompatibel Xbox One på många sätt revolutionerade konsolerna för alltid. Det finns en fin princip i att du inte behöver säga adjö till din enorma spelsamling eller (Nintendo) köpa sina favoriter en eller två gånger till. Kommande konsoler från Microsoft och Sony har ju anpassats efter detta faktum.

Nintendo bubblar dock med sin Switch på min lista. För även om jag dissar dem för att sälja samma spel flera gånger eller dyra tillbehör så är det makalöst att kunna spela på sin TV och i sängen/tåget/semestern utan problem.

KoP
Medlem
Skrivet av Freakon:

Meh, det står ju uttryckligen att man ska nämna saker utöver spelen.

Trött idag?

Nej då, men jag går emot strömmen. Det är bara spelen som betyder något för mig.

Medlem

Gamepass - Mycket bra tjänst
HDR - Mer Wow-känsla än själva generationsövergången om jag skall vara ärlig.
Remakes - Ett bra spel är ett bra spel.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av one63:

3.5 mm uttag i handkontroller

Amen!

Medlem

Switchen räddade allt med att vara portabel. Finns inget bättre

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag tycker att en bakåtkompatibel Xbox One på många sätt revolutionerade konsolerna för alltid. Det finns en fin princip i att du inte behöver säga adjö till din enorma spelsamling eller (Nintendo) köpa sina favoriter en eller två gånger till. Kommande konsoler från Microsoft och Sony har ju anpassats efter detta faktum.

Nintendo bubblar dock med sin Switch på min lista. För även om jag dissar dem för att sälja samma spel flera gånger eller dyra tillbehör så är det makalöst att kunna spela på sin TV och i sängen/tåget/semestern utan problem.

Grymt trevligt!

Jo, och för mig som inte tidigare ägt någon konsol förens denna nuvarande generationen (nästan enbart spelat på datorer sedan 70-talet), så har bakåtkompabiliteten varit grymt trevlig. Har både kunnat köpa äldre spel på skiva, men även i nätbutik, och upptäcka spel som jag missat helt innan som datorspelare. Har tom. köpt och lirat spel för Xbox OG!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Nintendo skapar och gör sina egna grejer.

Spel begränsades inte längre av totalt 512mb minne.

De allra värsta utav piss- och diarré-filter många spel hade generationen innan försvann.

Att den är över nu.

Medlem

Angående Kinect så var syskonbarn på besök härom veckan. De testade X360 med Kinect för första gången. Tyckte det var skitroligt, vuxna som barn! 🙂 Hoppa, vifta med armar och ben...riktig workout. Speciellt 2 spelare tillsammans i co op eller mot varandra.

Med tanke på hur mycket dagens ungdom sitter still och glor på skärmar vete fasen om det är så positivt att Kinect försvann. Gäller vuxna också för den delen. 🙂

PS Det bästa är att grafiken har tagit ett stort kliv och därmed också inlevelsen. Dags för AI att göra det i nästa.

Medlem
Skrivet av hunden:

Tycker viloläget på PS4:an är ganska najs, smidigt att bara starta upp och vara direkt inne i spelet där man lämnade. Skönt i spel som annars har checkpoints eller annat, bara att pausa och stänga ner.

Håller med, jag skulle inte klara mig utan funktionen idag. Det är lätt att bli bekväm av sig. Jag tänker också på rumble, även om detta återinfördes under PS3:ans livstid, så det räknas väl inte riktigt. Jag köpte en PS3 dag ett och minns att jag saknade rumble en hel del.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Angående Kinect så var syskonbarn på besök härom veckan. De testade X360 med Kinect för första gången. Tyckte det var skitroligt, vuxna som barn! 🙂 Hoppa, vifta med armar och ben...riktig workout. Speciellt 2 spelare tillsammans i co op eller mot varandra.

Med tanke på hur mycket dagens ungdom sitter still och glor på skärmar vete fasen om det är så positivt att Kinect försvann. Gäller vuxna också för den delen. 🙂

PS Det bästa är att grafiken har tagit ett stort kliv och därmed också inlevelsen. Dags för AI att göra det i nästa.

Självklart så var nog Kinect (och Wii) extremt positivt för folkhälsan.

Men, precis som VR och AR, så är det lite av en nisch och gimmick som jag inte tror kommer att slå igenom som ett permanent inslag i det långsiktiga spelandet.

De kommer alla ha sina poänger, och kul inslag (köpte senaste Mario Kart Home som är en kul och innovativ användning av AR) , men till skillnad ifrån nya tekniker, som tex. Ray Tracing, så tror jag inte på dessa tekniker att bli något som påverkar det framtida "vanliga" spelandet, på varken konsol eller dator.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd

Bäst med generationen har nog kort och gott varit PS4.
Mycket från Sony som andra aktörer valt att göra egen version av och implementera


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

123
Skriv svar