Går det att skapa ett spel som inte förstörs av internet?

Medlem
Går det att skapa ett spel som inte förstörs av internet?

Jag älskar olika typer av RPG men tycker dessa snabbt blir förstörda av internet.
Ofta redan innan spelet släpps kommer det ut artiklar hur man ska bygga sin karaktär.

Ska du vara fighter ska du sätta dina poäng si eller så och du ska ha den hjälmen, den ringen den skölden och detta svärdet med den o den modden..

Jag har själv svårt när jag idag sätter mig med ett nytt spel att inte snegla lite på dylika sidor innan jag sätter igång för man vill ju inte gimpa sig själv i början när man räknar med att plöja ner 100 timmar i ett spel..

Samma med quests.. som den dampunge man blivit tar det inte många minuter innan man alt tabbar ur spelet för att googla nästa steg då man kört fast.

Det är ju helt meningslöst idag att ha gåtor i spelen där man ska upptäcka ledtrådarna inne i spelet.. När man kommer till gåtan alt tabbar man och ser direkt att man ska placera röda stenen först sen blå gul och grön.. Man orkar knappt ens läsa vad de frågar efter innan man googlar svaret..

Jag funderade om de skulle vara möjligt att slumpa en dold formel till ens karaktär som gör att alla quests osv blir unika och att items osv blir mer eller mindre bra för just den karaktären.. tex om man har brons silver och guldsvärd.. för char 1 ger kanske guldsvärdet bäst skada men för char 2 ger brons svärd mer skada.. Gåtor: För karaktär 1 blir kombinationen Gul röd grön medan för en annan spelare Grön, röd, gul
osv

Men det blir ju svårt att få till bra gåtor då om färgerna ska symbolisera olika saker.. Dessutom blir det ju svårt att ha ett oändligt antal val på allt så förmodligen skulle det behöva kokas ner till kategorier och då skulle man hitta posts som:
Steg 1 identifiera din hemliga formel.. Slå på en dummy med guld silver och brons svärd.. ger bronssvärdet mest skada så kommer din kombination vara gul röd grön..

Det närmsta jag kommit i mina funderingar är att dels ha en hemlig formel samt även ett dolt system för tex hur planeterna rör sig. När planeterna är i linje med varandra så är magiska styrkan på topp.. magi och magiska föremål gör maximal skada medan när planeterna är längst ifrån varandra gör vanliga vapen maximal skada osv så det blir svårt att hitta de bästa kombinationerna då statsen helatiden förändras lite.

Någon som haft funderingar kring detta som liksom jag ogillar min maxandet men liksom jag har svårt att avstå från att tjuvkika.

(Jag är nog en av få som verkligen gillar rng system där utfallet är oklart.)

Medlem

Har aldrig gillat ''meta''-builds. Och önskar det skulle vara omöjligt att få fram sådant, främst så att alla som spelar, får själv vara kreativa och försöka tänka lite vad man vill nå/hitta potentialen i sin gubbe. Istället för hjärnlös googling.

Så ja, ett rpg som har mycket rng, kanske även redan vid skills/builds från start. Där alla nya karaktärer är unika, och även på gears / items. Det hade jag gillat.

Men om det går att skapa, ingen aning


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag som just börjar spela Grim Dawn efter jag köpte det på GoG's rea nyss förstår vad du menar. Inledningsvis tänkte jag att jag ska skippa allt vad guider och dylikt heter. Det som fick mig att börja snegla efter viss information vad inga builds utan ifall jag kunde ändra mina utplacerade skillpoäng senare?

Jag hade inte haft några problem denna gång att hålla mig borta från att läsa lite om spelet som du beskriver, men ett sätt att undvika det hade varit ifall det någonstans tydligt förklarats i spelet. Jag vill bygga mina egna karaktärer, men det är jäkligt tråkigt att börja "experimentera" med en karaktär och dra upp den till högre nivåer bara för att se att man gjort misstag som inte går att ändra på tidigt. Då blir det mer frustrerande än kul känner jag.
Däremot har jag inte följt någon "best build" än, och det enda sätt jag kan tänka mig att undvika det annat än att ha ett helt slumpbaserat skillsystem är att ha lite karaktär själv.

Medlem

Uh. Bara att skita i att lyssna på folk från "communityt", jag har spelat "klart" flera arpgn och inte brytt mig, det är bara att spela. Orka hålla med med perfekta builds liksom, palla bry sig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag kollar själv i stort sett aldrig upp info om spel enligt problemet du beskriver. Med extremt få undantag så vill jag uppleva spel helt blint. Oftast så går det jättebra, jag har disciplin nog att inte surfa guider och wikis innan jag redan grottat ned mig i ett spel rejält och upplevt det mesta.

I flera fall så har coop-spel förstörts dock. T.ex. så tänkte jag och en par kompisar köra igenom path of exile för några år sedan. Första omgången gick fint, det var kul och vi var hypade inför nästa tillfälle.
Men vid andra tillfället så hade en av de två kompisarna grottat ned sig i optimala builds, droprates och mycket annat. Vid slutet av den tredje spelomgången så var hans karakär så OP att han i stort sett spelade solo med oss två andra som sidekicks. Vid det laget var all min spelglädje borta så jag hoppade av. Nåt år senare hände exakt samma sak när vi skulle köra AOW:Planetfall, samma kompis hade innan vi spelade första gången kollat upp exakt han skulle spela innan han ens installerat spelet...

Vad det gäller att göra spel som är random för varje person så går det absolut att göra! En klasskamrat jag hade när jag gick en spelutvecklingsutbildning gjorde flera tuffa prototyper på pussel där varje spelare hade en helt unik lösning med RNG-seeds baserat på din dators värden. I ett annat exempel så kopplade pusslet upp sig mot tillgängliga data från öppna databaser, t.ex, väder och temperatur i närmsta väderstation från ditt IP, diverse demografi i staden ditt IP var, och flera andra mer obskyra grejer. De datat var sedan underlaget för att skapa rätt lösning för vilka element man skulle kombinera för att lösa pusslet.

Sen kan nog många spelutvecklare titta på och dra inspiration fråm randomizer-communityn som växer stadigt, där spel blir moddade för att förvandla mer eller mindre linjära spel till så slumpartade och omspelbara spelupplevelser som möjligt.

Medlem

Jag kör oftast spelen helt blind. Fastnar jag någonstans och jag inte kommer vidare alls så får det bli en googling, men håller med dig, synd att det ska behöva vara så.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag kollar själv i stort sett aldrig upp info om spel enligt problemet du beskriver. Med extremt få undantag så vill jag uppleva spel helt blint. Oftast så går det jättebra, jag har disciplin nog att inte surfa guider och wikis innan jag redan grottat ned mig i ett spel rejält och upplevt det mesta.

I flera fall så har coop-spel förstörts dock. T.ex. så tänkte jag och en par kompisar köra igenom path of exile för några år sedan. Första omgången gick fint, det var kul och vi var hypade inför nästa tillfälle.
Men vid andra tillfället så hade en av de två kompisarna grottat ned sig i optimala builds, droprates och mycket annat. Vid slutet av den tredje spelomgången så var hans karakär så OP att han i stort sett spelade solo med oss två andra som sidekicks. Vid det laget var all min spelglädje borta så jag hoppade av. Nåt år senare hände exakt samma sak när vi skulle köra AOW:Planetfall, samma kompis hade innan vi spelade första gången kollat upp exakt han skulle spela innan han ens installerat spelet...

Vad det gäller att göra spel som är random för varje person så går det absolut att göra! En klasskamrat jag hade när jag gick en spelutvecklingsutbildning gjorde flera tuffa prototyper på pussel där varje spelare hade en helt unik lösning med RNG-seeds baserat på din dators värden. I ett annat exempel så kopplade pusslet upp sig mot tillgängliga data från öppna databaser, t.ex, väder och temperatur i närmsta väderstation från ditt IP, diverse demografi i staden ditt IP var, och flera andra mer obskyra grejer. De datat var sedan underlaget för att skapa rätt lösning för vilka element man skulle kombinera för att lösa pusslet.

Sen kan nog många spelutvecklare titta på och dra inspiration fråm randomizer-communityn som växer stadigt, där spel blir moddade för att förvandla mer eller mindre linjära spel till så slumpartade och omspelbara spelupplevelser som möjligt.

Har också några timmar i PoE och jag håller med om att det ffa är ett problem i coop (och givetvis mmos). Jag har också en polare som läser på ordentligt innan sen skapar han en karaktär som i princip rensar skärmen vid varje attack.. En extra störig grej är att om vi säger att vi ska levla tillsammans och han hittar en bättre build när vi är på typ lvl 30 så rerollar han.. Kul..

Jo det är inga problem med random seeds men det blir svårare i tex (bra) rpg där man vill ge ledtrådar tex under banans gång och därefter ha ett logiskt pussel.. Man har kanske en gul ädelsten som motsvarar solen, en blå för havet och en grön för gräset.. Sedan under resans gång får spelaren reda på att gräset reser sig över havet men är fortfarande under solen (alltså skall följden bli blå-grön-gul). Det blir knepigt att skriva gåtor för varje alternativ.. Underst ligger solen och sedan kommer havet under en himmel av gräs.. och få till någon logisk mening av det hela.. visst man kan knyta färgerna till att solen motsvarar grön och gräset blått..för vissa spelare (om man inte har knutit stenarna till tex trollformler att för att skapa en eldboll behöver du en gul sten som motsvarar solen/elden..).

^^ Haha ja som du ser ska jag inte jobba med att skriva pussel till spel men jag hoppas du förstår vad jag menar..

Jag tror ett av de tyngsta argumenten för att alla spelare ska tvingas till samma builds idag är för att lösa balanseringsproblematiken. Det måste ju vara på snudd till omöjligt att balansera 10000 olika trollkarlsbuilds mot 10000 olika fighterbuilds... så i ett sådant spel skulle man nog få acceptera att det är ganska obalanserat och att man lätt kan gimpa sin karaktär.. En quickfix är att tillåta massa respecs men då dröjer det inte länge innan alla ändå kör med samma builds..

Medlem

För och nackdelar, tycker det mysigt att kolla Lets Plays och allt möjligt på tuben samtidigt som det är tröttsamt att folk finkammat spelen där guiderna ligger redo dag 1.

Självdisciplin har jag i spel jag är helt såld på, men spel jag ändå njuter av men tex går för platinum i hamnar man lätt på lite ställen man vill kolla upp saker. Det är väl ofta för att jag är trött på att behöva spela om ett spel 5-6 gånger för de dumaste av anledningar vs 1-3 gånger om jag gör xyz för att få 100% som ja annars missat.

Senaste i raden av exempel för mig var Amnesia Rebirth, gosade in mig i det och njöt av spelet som man skulle utan stress eller på guidee, men nu måste jag ta mig igenom minst 2 genomspelningar till för att jag inte plockade upp xyz och så jäkla kul är inte det spelet att köra flera ggr. Sådant får mig ofta att droppa självdisciplinen i förväg.

Medlem

Eftersom jag är lite old school så har jag inte hängt med i alla gameplay-videos ect som kommer till varje spel, visst jag kollade lite på Empire of sin men det kändes lite som att det var två-tre personer som pratade för sig själva om spelet och vem kollar en video på flera timmar? Jag hoppade mest för att få en bild av hur spelet är. Sedan kan jag också tycka det är roligt att läsa om karaktärerna i spelet eller om världen som i RDR2, för mig spoilas det inte utan det bygger upp sin hype. Men jag känner att jag vill upptäcka allt själv i Empire of sin i spelet.

Men det kan vara så att många bygger upp sin hype lite för mycket, Cyberpunk 2077 har jag rätt nyligen kollat på och jag märker att folk hypat spelet ordentligt när folk blir besviken på att staden är "liten". Även om staden är större än Los Santos i GTA5. Visst jag vill helst ha en större omvärld än bara en stad, helst flera städer. Men spelet är ju rätt nytt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Låter väl mest som att du behöver ändra din egen inställning, kanske? Dvs att sluta leta efter en lathund på internet om det sabbar din upplevelse. Själv spelar jag alltid blint. Enda gången jag kollar något online är om jag kört fast helt, eller om det rör sig om komplicerade spel med bristfällig/svårintaglig dokumentation, så som Cataclysm eller Dwarf Fortress.

Medlem

Jag brukar alltid skapa en ful gubbe och medvetet välja builds som jag tror är dåliga (man spelar blint, så jag vet ju inte). 1) Det blir extra utmaning, känns bättre när man väl klarar spelet. 2) Komisk effekt när min "taffliga" gubbe blir hjälte.

Ja, jag vet. Jag är väldigt lättroad... Men så har jag sköj som faen!

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag älskar olika typer av RPG men tycker dessa snabbt blir förstörda av internet.
Ofta redan innan spelet släpps kommer det ut artiklar hur man ska bygga sin karaktär.

Ska du vara fighter ska du sätta dina poäng si eller så och du ska ha den hjälmen, den ringen den skölden och detta svärdet med den o den modden..

Jag har själv svårt när jag idag sätter mig med ett nytt spel att inte snegla lite på dylika sidor innan jag sätter igång för man vill ju inte gimpa sig själv i början när man räknar med att plöja ner 100 timmar i ett spel..

Samma med quests.. som den dampunge man blivit tar det inte många minuter innan man alt tabbar ur spelet för att googla nästa steg då man kört fast.

Det är ju helt meningslöst idag att ha gåtor i spelen där man ska upptäcka ledtrådarna inne i spelet.. När man kommer till gåtan alt tabbar man och ser direkt att man ska placera röda stenen först sen blå gul och grön.. Man orkar knappt ens läsa vad de frågar efter innan man googlar svaret..

Jag funderade om de skulle vara möjligt att slumpa en dold formel till ens karaktär som gör att alla quests osv blir unika och att items osv blir mer eller mindre bra för just den karaktären.. tex om man har brons silver och guldsvärd.. för char 1 ger kanske guldsvärdet bäst skada men för char 2 ger brons svärd mer skada.. Gåtor: För karaktär 1 blir kombinationen Gul röd grön medan för en annan spelare Grön, röd, gul
osv

Men det blir ju svårt att få till bra gåtor då om färgerna ska symbolisera olika saker.. Dessutom blir det ju svårt att ha ett oändligt antal val på allt så förmodligen skulle det behöva kokas ner till kategorier och då skulle man hitta posts som:
Steg 1 identifiera din hemliga formel.. Slå på en dummy med guld silver och brons svärd.. ger bronssvärdet mest skada så kommer din kombination vara gul röd grön..

Det närmsta jag kommit i mina funderingar är att dels ha en hemlig formel samt även ett dolt system för tex hur planeterna rör sig. När planeterna är i linje med varandra så är magiska styrkan på topp.. magi och magiska föremål gör maximal skada medan när planeterna är längst ifrån varandra gör vanliga vapen maximal skada osv så det blir svårt att hitta de bästa kombinationerna då statsen helatiden förändras lite.

Någon som haft funderingar kring detta som liksom jag ogillar min maxandet men liksom jag har svårt att avstå från att tjuvkika.

(Jag är nog en av få som verkligen gillar rng system där utfallet är oklart.)

Tips: läs inte.

Sorry, men det är så enkelt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

KoP
Medlem

Det är väl bara undvika att titta på div. guider etc. Inte svårare än så. :'D

Medlem
Skrivet av maq777:

... Men så har jag sköj som faen!

Det är väl det viktigaste när man spelar

Medlem

Bara att inte googla efter det så slipper du problemet?

Tror detta är i grund och bottem ett tidsproblem. Lite av ett ilandsproblem kan tyckas. Man vill spela igenom många spel men vill inte "slösa för mycket tid" på vissa så man effektiviserar genom att kolla upp vad som är bäst, vad man ska sänka sin tid på och vad man ska undvika. Av den anledningen kan jag förstå det.

Medlem

Vet inte om någon sagt det innan men det finns ett bra exempel på det du söker efter i Dishonored 2.

Där skall man lösa en viss kryptering på ett ställe för att öppna upp en dörr (alternativ väg som ger en del fördelar).

Lösningen på den verkar vara unik för varje genomspelning.

Medlem

Skulle aldrig kolla upp builds på spel jag spelar, det är ju roligt att köra egen theory crafting. Folk som klagar på det här är ju samma folk som klagade på D3 AH, använd det inte om du stör dig på det.


signatur

IDKFA

Medlem

Själv spelar jag Rpg mest pga storyn och världen. Tror t.ex att jag fick en bättre känsla när jag nådde de första byarna i BOTW än när jag besegrade

Ganon

Så jag brukar kunna hålla mig undan alla dessa builds pga att fighterna inte är det primära. Det enda spelet jag använt mig av detta i är LoL.

Medlem

När jag spelar online spel brukar jag kolla upp bästa meta build för att jag är redan dålig så behöver allt jag kan för att öka chanserna.

Spelar jag SP spel kollar jag inget för då bygger jag vad jag tror är bäst.

Medlem

Sånt sparar jag till en andra genomspelning när man vill vara lite extra OP. Roligare att få forma sin karaktär som man själv vill och inte följa en mall.

Medlem

"Det är McDonalds fel att jag är tjock"


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Det finns ju spel som nästan kräver att man harvar runt på nätet i jakt på bästa bilden om man inte är extremt intresserad av att lägga många timmar på studera färdigheter och förmågor och ytterligare timmar prova sig fram i spelvärlden.

Angående lösningar och gåtor i spel så har jag en teori om att gogglandet minskar i takt med att åldern på spelaren ökar. Man har har eventuellt bättre tålamod och mer förståelse om kroppens belönings system och spelar inte bara för att kunna lägga ytterligare ett exemplar på hyllan för avklarade spel. Jag hade t.ex. antagligen inte haft lika roligt med The Witness om jag hade kikat på någon guide på nätet, det tog mycket tid men det var tid som gav mig något.

Ursäkta virrigt svammel.

Geeks Gaming

Hatar så kallade "back Seat gamers." Som klagar när man inte spelar "optimalt" Speciellt i MMORPG spel. Men extremt sällan jag stöter på dom nu.

Men va inte så länge sedan jag körde gw2 world Vs world och blev kick/ban av gruppen jag körde med för jag inte hade optimal karaktär. Även om jag klara mig extremt bra den gubben jag hade.

Extremt sällan jag tittar på meta builds. Händer att när jag känner att min gubbe inte kan utvecklas mer så som jag spelar så tittar jag lite på meta builds för att ev klämma ut lite extra damage.

Medlem

I Resident Evil 3 exempelvis har de ett smart system vid nya varv av spelet. Och det är att varje varv så slumpas lösningarna på spelets pussel mellan olika varianter. Det är alltså inte samma lösning varv 2 som varv 1 osv. Tror dock att det endast är kanske 3 varianter per pussel, men ändå. Fortfarande bättre än ingen variation alls.
Detta skulle säkert gå att utforma till att det är fullständig random på lösningen, vilket gör att guider endast kan visa vad det är du skall göra för att lösa gåtan gällande metod, inte hur du får fram det korrekta svaret.
Skulle kunna vara en lösning på problemet.

Medlem

Bra inlägg!

Första RPG't jag gav mig på var Diablo, på det glada 90-talet då det du beskriver ännu inte börjat förekomma. Visst fanns det ultimata vapnet fortfarande (Kings Sword of Haste), En specifik ring, hjälm, etc. man skulle ha för att kunna ta sig längre än alla andra. Skillnaden mellan att prova något eget och att köra de specifika prylarna var dock inte så enormt stor som man kan se idag. Jag tänker mig att detta också har att göra med komplexiteten man bygger in där summan av de korrekta valen vida överstiger vad du får ut om du hittar på eget.

Samtidigt ligger det ju ett tävlingsmoment i att lyckas få till den absolut bästa builden och på så sätt ligga högt upp i resultatlistan i spelet. Att ta bort det helt gör att spelet skulle tappa de många spelare som spelar av den anledningen. Det är en svår balansgång att få till ett spel som tillåter att man hittar på eget utan att det ska kännas underlägset den perfekta builden. Diablo 3 lyckades exempelvis inte särskilt bra med det. Hoppas Diablo IV lyckas bättre.

Medlem

Singleplayer RPGn? Skitenkelt. Googla inte, lägg tiden på att spela och njuta. Bästa sortens RPG.

Multiplayer RPGn? Där är det i stort omöjligt att undvika eftersom att ett community, oavsett hur litet, kommer innehålla en viss mängd "min/maxers" som kommer snacka optimala builds då det är vad som är roligt för dem. Då blir det automatiskt att instance grupper etc har DPS mätare och folk får skit om de inte har optimala builds, eller helt enkelt inte får vara med om de inte har det. Det blir liksom en förväntan att om du fixar X klass så kommer den klassen vara byggd på Y sätt och passa in i Z cookiecutter strategi.

Även om du hittar ett casual community att spela med så kommer det mynna ut i att du får "tips"

Sedan finns det spel där meta builds är en nödvändighet för att det skall fungera att spela i större grupper överhuvudtaget. EvE online är ett sådant spel. Där kör folk sina egna builds för PvE (förutom i vissa Incursions vilket är EvEs raids där man oftast har en minimi level på tank som behövs för att folk ens skall överleva annars får folk freestyla). Small group PvP och Solo PvP är även det freestyle. Men när man når large fleet PvP så är det meta builds som gäller. Eller fleet doctrines som de kallas i de olika allianserna. Detta då folk måste ha möjlighet att flyga i samma hastighet etc för att ens hänga med i formationen med fleet commandern samt ha ungefär samma engagement range på sina vapen för att nå målen. Även i fleet doctrines så är det ett fokus vlken nivå av tank folk skall ha för att överleva focus fire nog länge för att kunna få repairs av logistics spelare. Så efter alla dom faktorerna tagits vara på så finns det mycket litet till inget utrymme kvar för egna inlägg i builds. De flesta allianser har även interna program för "Ship replacement" eller SRP som det kallas kort. Där alliansen betalar för och ersätter alla förluster. Där är det alltid ett krav att folk följt doctrine för att få en utbetalning.

Fleet doctrines hittas dock inte via googlingar utan tas fram av fleet commanders i allianserna. De läcker sedan efter folk ser vilka builds folk haft när deras killmails hamnar på www.zkillboard.com. Så Doctrine fits brukar ändras regelbundet inom allianserna och hålls hemligt så långt som möjligt för att motståndaren inte skall veta i förväg vad som väntar dem.

Medlem

Personligen tycker jag inte att internet förstör på det sättet som du beskriver @Hybris6, men kan förstå hur du känner/tänker.
Jag brukar spela igenom ett bra RPG spel ett par ggr och sedan kollar jag in olika builds, trix & tips och quest guider (om jag kört fast eller vill veta olika alternativ).
Sedan så älskar jag att modda spel, Som Skyrim, Fallout, Mount & Blade osv osv, så för mig så är Internet i denna bemärkelse ett gigantiskt tillägg för mina kära RPG spel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Personligen skulle jag aldrig kopiera något build från nätet, då byggandet av ens build för mycket ofta är det roliga.

Ett sätt att skapa ett spel som inte förstörs av internet skulle väl isåfall vara att se till att det inte finns något perfekt build.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Du är inte ensam om att gilla RNG i RPG, jag tycker också det är en väldigt intressant komponent i spel att anpassa sig efter saker man inte kan påverka lika mycket, snarare än att det *bara* är rena, direkta, skills och övning på saker som har garanterat utfall som spelar in.

Däremot tror jag det blir svårt att komma ifrån "cookie cutter"-builds och liknande, då en del bara vill fokusera på det de själva kan göra och känner till (löst definierat som ren gameplay eller personlig skill) - inget fel i det, men det gör att vi som vill ha en lite annorlunda spelupplevelse ofta får kliva åt sidan.

Jag tror heller inte lösningen (i bästa Blizzard-anda) är att ta bort valmöjligheter och förenkla saker som karaktärsbyggande, för att undvika fenomenet. Jag tar hellre ett val som till 90% är självklart för de flesta, och där resultatet känns rätt personligen för mig i den roll jag spelar, än ett val där alla alternativ känns meningslösa.

Mitt största exempel som jag upplevt personligen är World of Warcraft, där jag aldrig följt några mallar vad gäller builds - jag har byggt mina abilities, min rotation och gear efter egen experimentering sedan jag började spela i BC, och jag känner verkligen att jag trivs på ett helt annat sätt när jag gör det än när jag bara kopierar och klistrar in det som internet (Icy Veins eller vad det nu må vara) säger är rätt.
I början ledde det till en del "fel" val där jag som Paladin körde lite agility (dat crit) och sådant, men jag kände att jag lärde mig och utvecklades.

Ibland kikar jag också lite på råd numera vad gäller de små detaljer som går att tweaka, men samtidigt saknar jag verkligen ett mer utförligt karaktärsbyggande i många spel - trots att baksidan riskerar att bli elitism. Har svårt att se hur man ska komma ifrån det utan att, som flera gjort idag, förstöra/dumma ner karaktärsbyggandet i grunden.

(Det ovan gäller MMO, där det är väldigt lätt för andra att ha åsikter om hur man spelar - i singleplayer kör jag som jag vill och släpper spelet om jag inte hittar något spelsätt som passar mig. Generation Zero, I'm looking at you.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Nej inte singel player iaf då man inte behöver kolla upp just den informationen om man inte vill. Men MMOn kan ja tycka kan bli lite förstörda då du sätts emot andra spelare och man kan inte rå på om de tar till information för att underlätta för sig själva även om du inte vill göra det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar