Går det att skapa ett spel som inte förstörs av internet?

Medlem

Jag gjorde detta felet till Greedfall, slutade med att jag på lvl 10 spöade lvl 20 fiender utan större problem. Det slutade med att spelet blev tråkigt och jag slutade spela.

Backloggens befriare

Här är en enkel lösning... Strunta i att kolla på sådant?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag älskar olika typer av RPG men tycker dessa snabbt blir förstörda av internet.
Ofta redan innan spelet släpps kommer det ut artiklar hur man ska bygga sin karaktär.

Ska du vara fighter ska du sätta dina poäng si eller så och du ska ha den hjälmen, den ringen den skölden och detta svärdet med den o den modden..

Jag har själv svårt när jag idag sätter mig med ett nytt spel att inte snegla lite på dylika sidor innan jag sätter igång för man vill ju inte gimpa sig själv i början när man räknar med att plöja ner 100 timmar i ett spel..

Samma med quests.. som den dampunge man blivit tar det inte många minuter innan man alt tabbar ur spelet för att googla nästa steg då man kört fast.

Det är ju helt meningslöst idag att ha gåtor i spelen där man ska upptäcka ledtrådarna inne i spelet.. När man kommer till gåtan alt tabbar man och ser direkt att man ska placera röda stenen först sen blå gul och grön.. Man orkar knappt ens läsa vad de frågar efter innan man googlar svaret..

Jag funderade om de skulle vara möjligt att slumpa en dold formel till ens karaktär som gör att alla quests osv blir unika och att items osv blir mer eller mindre bra för just den karaktären.. tex om man har brons silver och guldsvärd.. för char 1 ger kanske guldsvärdet bäst skada men för char 2 ger brons svärd mer skada.. Gåtor: För karaktär 1 blir kombinationen Gul röd grön medan för en annan spelare Grön, röd, gul
osv

Men det blir ju svårt att få till bra gåtor då om färgerna ska symbolisera olika saker.. Dessutom blir det ju svårt att ha ett oändligt antal val på allt så förmodligen skulle det behöva kokas ner till kategorier och då skulle man hitta posts som:
Steg 1 identifiera din hemliga formel.. Slå på en dummy med guld silver och brons svärd.. ger bronssvärdet mest skada så kommer din kombination vara gul röd grön..

Det närmsta jag kommit i mina funderingar är att dels ha en hemlig formel samt även ett dolt system för tex hur planeterna rör sig. När planeterna är i linje med varandra så är magiska styrkan på topp.. magi och magiska föremål gör maximal skada medan när planeterna är längst ifrån varandra gör vanliga vapen maximal skada osv så det blir svårt att hitta de bästa kombinationerna då statsen helatiden förändras lite.

Någon som haft funderingar kring detta som liksom jag ogillar min maxandet men liksom jag har svårt att avstå från att tjuvkika.

(Jag är nog en av få som verkligen gillar rng system där utfallet är oklart.)

Perfekt build finns aldrig i rpg, dock finns det alltid och kommer alltid finnas optimala builds har det alltid funnits i rpg.
Saken är den spelare är bättre och mer vana vid systemen som tillhandges och internet hur guider och folk gillar ej tänka själva osv.

Så dom tar guider och copy pastar det, men dom vet oftast inte varför buildsen och iden varför dom är mest optimala % uträckningar eller hur scaling % uträkningen i spelet osv osv.

ett exempel aoe spells är värdelösa i rpg spel där det inte finns många aoe fighter då blir ST dvs att ST spellsen gör 70% mer skada än aoe för balancera.

Simpel förklaring iaf. nu börjar jag sväva iväg och kanske förvirra så fattar mig kort.
Det kommer aldrig finnas den bästa builden till alla situationer under spelets gång.

Det kommer dock finns 2-3 builds som är optimala i hela genomspelningen.

Det kan vara allt ifrån skada till hur effektivt och snabbt man avslutar updrag m.m

oftast handlar allting om hur snabbt du dödar saker utan att dö, dvs ju bättre spelare du är ju mindre bryr du dig hur "tankig" du är för ju mindre tanke du är ofta bytas emot mer skada. och en duktig spelare klarar mer av att gauga hur mycket skada och när det är illa och det inte är illa emot en spelare som inte är duktig som behöver mer defensiva saker.

Svaret blir spelare med mindre liv % skada rensar dödar och gör allting snabbare än den som väljer att vara på den defensiva sidan då han inte kan uträkna vart gränsen går eller att han är för dålig för det.

jag skulle snarare vilja säga att spelen vi får har varit riktigt tråkiga ur RPG perspektiv. allt ifrån förmågor till nytänk till att utnytjja miljöer.

Till fiender och "dungeons" och bossar har ståttt stilla tom gått bakåt, varför vet jag ej.

sedan är det ju så att information och guider sprids snabbt idag, då alla vill bli en poppis youtuber streamer och gör det för casha in views och förståligt.

Roligaste är oftast är dom flesta helt ut och cyklar när man läser guider dom har plockat info ifrån någon annan och vill bara vara snabbt ute ungefär som nyhetstidningar handlar inte om att ha rätt utan vara först ute så du får så många views/clicks du kan.

ett perfekt exempel kommer vara under cyberpunk en erfaren fps spelare och duktiga gamers kommer vapen med aim med mus och hög skada och hög rekylkontrol vara dom bästa vapnen medans på konsol och sämre spelare kommer det vara smartweapons med autolock osv.

Mark my words, mest damage på vapen i cyberpunk kommer vara vapen som kräver lite individuell skicklighet och i början kommer många guider bestå utav fixa detta vapnet det är op osv.

Men sen kommer man garanterat se att ett manuellt vapen har kanske 100-200% mer skada per sekund än det där smart weaponet.

Sen har vi ju elefanten i rummet sällsyntskap emot powercreep, exempelvis hur mcyket bättre är en rare emot en uncommon av exakt samma vapen.

Kan man modda det? är där rarity i mods? vad gör modsen? vad är % utdelningen av modsen plus vapnet i sig?

om det finns dmg på modsen till vapnet säger vi stackar det addativly eller hur stackar %?

samma sak när det gäller chance on hit är det pseudo rng eller ren skör rng?

saker och system i spelet man måste veta för det avgör mycket hur rollsen fungerar osv och gör stor betydande faktor i vad som är bäst exempelvis.

Medlem

Har varit noga med det här i Dead Cells. Jag har spelat många hundra timmar men har varit noga med att inte kolla upp tiers för olika vapen/skills då det skulle döda min spelglädje samma sekund. Det enda jag kollat upp är hur man hittar vissa items, då jag ändå inte hittat dem efter flera hundra timmer, och i ärlighetens namn är det knappt så att det ens går att hitta dom av en slump. I något nödfall när jag känt mig i princip helt klar med spelet har jag kikat på någon liten youtube-video där man kanske sett någon använda ett vapen/skills på ett sätt jag aldrig tänkt på förut, och på så vis blivit sugen att testa själv. Ibland råkar man ju få reda på något av misstag också, t.ex. i kommentarer på video. T.ex. att ett vapen är helt värdelöst, då myser man lite extra när det kanske var vapnet man själv har kommit längst med. Det roligaste i svåra spel är alltid att hitta vägar fram på egen hand. Nu stångar jag mig blodig i Hades. Såg en nyhet på FZ att någon hade klarat det på 8 minuter, var noga med att inte klicka på den då det hade förstört spelet för mig direkt.

Medlem

Har alltid kört builds som jag själv har kommit fram till som är kul att spela.
Meta är sällan roliga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Anledningen till varför jag gillar eve online så mycket är för att man kan komma på helt egna builds på skeppen som ingen annan kör och som gör jobbet, trots att det finns en typ av "meta". Men det är ju lättare att ha djup när spelet har över 200 skepp, dvs olika "klasser".

Medlem

Spelade Elder Scrolls Online i nästan ett år och Black Desert Online konstant sen släppet i nästan tre år. Det ända det pratas om är META och om man inte har en META build så är man "oseriös". Ett roligt minne från BDO är när de skulle göra balansändringar för att få upp de mindre användbara klasserna. Helt plötsligt vart Attack Power en bra stat och alla som sålda sin Attack Power gear grät på Twitch och på diverse forum. Detsamma i ESO där man gjorde balansändringar så Stamina fick något högre värde som gjorde att alla byggde om sina builds och klagade på att de var tvungna att leta ny gear mm.

För mej har det alltid varit enkelt. Spela och bygg en karaktär man är "nöjd" med och kolla inte på Meta grejer då nya uppdateringar alltid kommer att ändras.

Medlem

Har ca 900 timmar i path of exile, men det går knappt att spela coop i det spelet. Alla builds rensar skärmen på 0,1 sek så vad är värdet i att spela tillsammans? Helt galet. Däremot är det solo-mässigt det bästa arpg just nu och har varit länge.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Aletheides:

Sedan finns det spel där meta builds är en nödvändighet för att det skall fungera att spela i större grupper överhuvudtaget. EvE online är ett sådant spel. Där kör folk sina egna builds för PvE (förutom i vissa Incursions vilket är EvEs raids där man oftast har en minimi level på tank som behövs för att folk ens skall överleva annars får folk freestyla). Small group PvP och Solo PvP är även det freestyle. Men när man når large fleet PvP så är det meta builds som gäller. Eller fleet doctrines som de kallas i de olika allianserna. Detta då folk måste ha möjlighet att flyga i samma hastighet etc för att ens hänga med i formationen med fleet commandern samt ha ungefär samma engagement range på sina vapen för att nå målen. Även i fleet doctrines så är det ett fokus vlken nivå av tank folk skall ha för att överleva focus fire nog länge för att kunna få repairs av logistics spelare. Så efter alla dom faktorerna tagits vara på så finns det mycket litet till inget utrymme kvar för egna inlägg i builds. De flesta allianser har även interna program för "Ship replacement" eller SRP som det kallas kort. Där alliansen betalar för och ersätter alla förluster. Där är det alltid ett krav att folk följt doctrine för att få en utbetalning.

Fleet doctrines hittas dock inte via googlingar utan tas fram av fleet commanders i allianserna. De läcker sedan efter folk ser vilka builds folk haft när deras killmails hamnar på www.zkillboard.com. Så Doctrine fits brukar ändras regelbundet inom allianserna och hålls hemligt så långt som möjligt för att motståndaren inte skall veta i förväg vad som väntar dem.

Nu fick du mig att sakna EVE... Så jäkla bra spel, bästa MMO som släppts.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag älskar olika typer av RPG men tycker dessa snabbt blir förstörda av internet.
Ofta redan innan spelet släpps kommer det ut artiklar hur man ska bygga sin karaktär.

Ska du vara fighter ska du sätta dina poäng si eller så och du ska ha den hjälmen, den ringen den skölden och detta svärdet med den o den modden..

Jag har själv svårt när jag idag sätter mig med ett nytt spel att inte snegla lite på dylika sidor innan jag sätter igång för man vill ju inte gimpa sig själv i början när man räknar med att plöja ner 100 timmar i ett spel..

Samma med quests.. som den dampunge man blivit tar det inte många minuter innan man alt tabbar ur spelet för att googla nästa steg då man kört fast.

Det är ju helt meningslöst idag att ha gåtor i spelen där man ska upptäcka ledtrådarna inne i spelet.. När man kommer till gåtan alt tabbar man och ser direkt att man ska placera röda stenen först sen blå gul och grön.. Man orkar knappt ens läsa vad de frågar efter innan man googlar svaret..

Jag funderade om de skulle vara möjligt att slumpa en dold formel till ens karaktär som gör att alla quests osv blir unika och att items osv blir mer eller mindre bra för just den karaktären.. tex om man har brons silver och guldsvärd.. för char 1 ger kanske guldsvärdet bäst skada men för char 2 ger brons svärd mer skada.. Gåtor: För karaktär 1 blir kombinationen Gul röd grön medan för en annan spelare Grön, röd, gul
osv

Men det blir ju svårt att få till bra gåtor då om färgerna ska symbolisera olika saker.. Dessutom blir det ju svårt att ha ett oändligt antal val på allt så förmodligen skulle det behöva kokas ner till kategorier och då skulle man hitta posts som:
Steg 1 identifiera din hemliga formel.. Slå på en dummy med guld silver och brons svärd.. ger bronssvärdet mest skada så kommer din kombination vara gul röd grön..

Det närmsta jag kommit i mina funderingar är att dels ha en hemlig formel samt även ett dolt system för tex hur planeterna rör sig. När planeterna är i linje med varandra så är magiska styrkan på topp.. magi och magiska föremål gör maximal skada medan när planeterna är längst ifrån varandra gör vanliga vapen maximal skada osv så det blir svårt att hitta de bästa kombinationerna då statsen helatiden förändras lite.

Någon som haft funderingar kring detta som liksom jag ogillar min maxandet men liksom jag har svårt att avstå från att tjuvkika.

(Jag är nog en av få som verkligen gillar rng system där utfallet är oklart.)

Skrivet av ompalompa:

Jag kollar själv i stort sett aldrig upp info om spel enligt problemet du beskriver. Med extremt få undantag så vill jag uppleva spel helt blint. Oftast så går det jättebra, jag har disciplin nog att inte surfa guider och wikis innan jag redan grottat ned mig i ett spel rejält och upplevt det mesta.

I flera fall så har coop-spel förstörts dock. T.ex. så tänkte jag och en par kompisar köra igenom path of exile för några år sedan. Första omgången gick fint, det var kul och vi var hypade inför nästa tillfälle.
Men vid andra tillfället så hade en av de två kompisarna grottat ned sig i optimala builds, droprates och mycket annat. Vid slutet av den tredje spelomgången så var hans karakär så OP att han i stort sett spelade solo med oss två andra som sidekicks. Vid det laget var all min spelglädje borta så jag hoppade av. Nåt år senare hände exakt samma sak när vi skulle köra AOW:Planetfall, samma kompis hade innan vi spelade första gången kollat upp exakt han skulle spela innan han ens installerat spelet...

Vad det gäller att göra spel som är random för varje person så går det absolut att göra! En klasskamrat jag hade när jag gick en spelutvecklingsutbildning gjorde flera tuffa prototyper på pussel där varje spelare hade en helt unik lösning med RNG-seeds baserat på din dators värden. I ett annat exempel så kopplade pusslet upp sig mot tillgängliga data från öppna databaser, t.ex, väder och temperatur i närmsta väderstation från ditt IP, diverse demografi i staden ditt IP var, och flera andra mer obskyra grejer. De datat var sedan underlaget för att skapa rätt lösning för vilka element man skulle kombinera för att lösa pusslet.

Sen kan nog många spelutvecklare titta på och dra inspiration fråm randomizer-communityn som växer stadigt, där spel blir moddade för att förvandla mer eller mindre linjära spel till så slumpartade och omspelbara spelupplevelser som möjligt.

Skrivet av heady89:

För och nackdelar, tycker det mysigt att kolla Lets Plays och allt möjligt på tuben samtidigt som det är tröttsamt att folk finkammat spelen där guiderna ligger redo dag 1.

Självdisciplin har jag i spel jag är helt såld på, men spel jag ändå njuter av men tex går för platinum i hamnar man lätt på lite ställen man vill kolla upp saker. Det är väl ofta för att jag är trött på att behöva spela om ett spel 5-6 gånger för de dumaste av anledningar vs 1-3 gånger om jag gör xyz för att få 100% som ja annars missat.

Senaste i raden av exempel för mig var Amnesia Rebirth, gosade in mig i det och njöt av spelet som man skulle utan stress eller på guidee, men nu måste jag ta mig igenom minst 2 genomspelningar till för att jag inte plockade upp xyz och så jäkla kul är inte det spelet att köra flera ggr. Sådant får mig ofta att droppa självdisciplinen i förväg.

Själv har jag x antal timmar i Diablo 3, Destiny 2,poe och har testat wolcen + kör Torchlight 2 ibland och jag brukar gå efter vad som gör mest skada,power,småstats som denna saken gör giftskada,health recovery 9/ sekund. Men jag brukar kolla walkthroughs om jag har problem med kartan, bossar fast jag burkar inte kolla upp builds för att ta x levlar på kort tid , gör mest skada till boss som har x 100000 hp. Kör The Outer Worlds just nu och det känns lite som att skillnaderna från level x till level y för att jo visst du får både skillpoints och perkpoints. Men det är inte som dom dära första gången i Diablo 3 då du låste upp sak efter sak vapen/skill runa efter att ha "levlat" men där blev det övergripande mycket.

Men dialogerna och sånt där är väldigt bra men många tar ju den enkla vägen att låta kompisen "boosta" åt dig men i ala lootrpgs så finns det rng element fast när man körde Poe var som att du fick samma vapen med lite annorlunda stats men dess utseende var samma. Oftast i alla fall top down HnS spel så har du bara en Main quest och där finns inga sido quests men i tex destiny 2 ,så finns det sido quests som är frivilliga och när man gör strike x för 350 gången så kanske du får lite mer XP men du får samma loot som för gången. Fast jag har nästan 24 timmar i Hades och där gillar jag rng elementen väldigt mycket för att där kan du bygga en vättig "bulid" utifrån vad du har på den runnen och i ett rum får du detta och i ett detta men även om det är en rougelite så har du nektar vilket du kan ge till dom olika gudarna och när du har gjort det så blir det en kort dialog och du får en sak som gör att du kan få mer av denna sak när du har klarat mer encounters när du har den på dig. Och jag gillar Supergiant system i att du låser upp 6 olika vapen med nycklar och när du har gjort det. Så kan du uppgradera varje vapen men du kan bara ha en uppgradering till det vapnet du har och det finns 4 så kallade aspects på varje vapen för att få mer crit,bonus skada , rörelsehastighet, avstånd.

Önskar att mer moderna rpgs använder sig av liknande system i framtiden. Man har ju sett all världens galna Skyrim moddar men är moddar bra eller dåligt för nya spel för att man har skaffat minst 500 mods till Gmod och mer eller mindre kraschat spelet gång på gång nu släpptes det 2004 men det finns en aktiv spelarbas där en idag. Men detta är nog för en annan tråd
...

Hej så länge

Medlem

Jag delar din oro, men jag tycker mig kunna lägga band på mig själv i rätt lägen och inte läsa för mycket info. Men visst, jag skulle önska att möjligheten inte fanns över huvud taget.

Medlem

Det jag gillar med Dark Souls. Man kan nästan bygga sin karaktär hur man vill och det kommer fortfarande funka rätt så bra. Självklart finns det saker som är objektivt dåligt men det är väldigt flexibelt spel när det kommer till builds både i PVE och PVP. Sen är det kanske lite annorlunda om man spelar hardcore MMO

Medlem

Nejdå, om det går åt helvete så är det ju bra att kunna kika på hur man gör det korrekt!


signatur

//monster

Medlem

Av alla kommentarer jag orkat läsa så är det bara en som har gett trådskaparen ett vettigt svar, @Aletheides.
Han verkar vara en av få som förstår att man måste skilja på sp och mp.
Visst, i ett sp spel kan man ta allas enkla lösning att ge fanken i att googla allt. Men när vi börjar prata MMORPGs så är det en helt annan sak.

Ta wow som exempel. Här har vi hela tiden en meta för alla klasser och specs. Visst, man kan välja själv. Men man kommer då också få utstå att bli kickad och få glåpord kastade på sig för att man inte presterar.
Detta rör nästan endast spelets endgame, dvs raids och m+. I det fallet får man alltså välja, spela casual och då välja talents som man själv tycker är spännande men på köpet välja bort chansen att få tillgång till spelets bästa gear. Eller då att falla för trycket och hjärndött välja talents som någon annan har tagit fram för att den är "bäst" men också uppleva spelets absolut svåraste utmaningar.
Där pratar vi bara om pve.
Pvp är ju ännu värre. Där bara får man ju inte välja något själv. Knappt att alla specs har en plats i pvp. I alla fall inte om man vi vara någorlunda seriös.

Svaret är därför inte enkelt och borde baseras på hur hardcore du tänkt spela.

Medlem

Håller med om att internet förstör rollspel i många avseenden. Mina vänner vill alltid kolla gameplay på Youtube i timtal innan ett spel släpps, så när det väl kommer ut är ingenting nytt eller överraskande längre. Allt har de redan sett. Sen ska det kollas upp vilka builds som är bäst hit och dit. Det har lett till att jag ofta föredrar att spela själv eftersom jag vill upptäcka spelen och skapa mina egna builds genom att prova mig fram. Tycker det var mycket roligare förr i tiden när man upptäckte spelen tillsammans på ett helt annat sätt.

Medlem

Alla spel går väl att spela ”blint” så att säga?
Det är väl bara för folk som vill nå den absolut högsta nivån som går som bryr sig om meta!?

Tycker inte det är något fel i att man kan minmaxa för att klara de absolut svåraste utmaningarna i ett spel.

Säger som nån annan sa. Skit i att kolla upp sånt.
Lär inte påverka dig om du bara kör ett spel på normal svårighetsgrad ändå

Medlem

Tack alla som svarat.

Ni som pekat ut att man inte behöver googla.. Jag tror ni missuppfattat vad jag menar.

Visst I single player spel kan man avstå. Tyvärr har jag för egen del blivit lite lat.. det blir lätt så med jobb och familj att man inte har tiden att stångs med en gåta i en vecka utan där erkänner jag att jag ofta fuskar.

Liksom många poängterat tycker naturligtvis jag också att det är mycket roligare att skapa en egen karaktär och nej när jag spelar SP så behöver jag inte ha karaktären min maxad.

Det största problemet är multiplayer spel typ MMORPGs.
Jag kommer ihåg vanilla WoW. Tyckte det var sjukt kul och vann tom den första PVP tävlingen (i open world) och belönades med en extremt ful WOW tabard (Hybbe (firemage) på Argent Dawn.. Horde sidan vanns av Hidrasactum). Jag och mina vänner körde även massa raids och hade runs från i princip perfektion till Leeroy Jenkins typen..

Sakta men säkert började damage meters smyga sig in. Plötsligt fick man inte vara firemage utan skulle köra magic missiles..och senare skulle alla vara frost.. Toppade man inte dmg som mage fick man inte vara med..trots att man hade en del utilityspells och förband så man klarade att hålla sig vid liv utan att belasta healers..

@Aletheides och @ecHo! @PeTTs0n mfl tack för bra svar.

@Mortac precis. Förut lirade ofta jag och min polare ihop men numer brukar jag med föredra att spela själv tyvärr. Senast körde vi var för sig och skypade istället.. Det funkade rätt bra. Då kan han berätta hur hans builds rensar skärmen och jag kan traggla mig fram med min svaga men väldigt karismatiska krigare..

Men jag saknar den tiden där mmorps kändes nya och outforskade.. Där det inte fanns kompletta walkthrougs dag 1 vid release. För även om jag själv kan frammana viljestyrkan att inte tjuvkika så kommer jag interagera med andra spelare där typ 90% vet exakt hur de ska bygga sin karaktär, var de ska hitta sin utrustning (och vilken utrustning de ska ha) och vill jag ta del av groups, raids eller pvp så kommer jag bli tvungen att rätta mig i ledet.

Övrigt så ångrar jag att jag aldrig satte mig in mer i Eve. Spelade det vid release och tänkte bli rik på mining men att suga på en sten i rymden timmar i sträck var inte så kul visade det sig.. Tog en break och när jag kom tillbaka hade det hänt så mycket så det blev overhelming.. Provade lite till men slutade med att jag återigen blev sugande på en sten för att få ihop lite pengar o sedan dess har jag inte loggat in igen. Men det hade nog varit en sjuk resa om jag inte givit upp på spelet första gången.

Medlem

Då det begav sig för länge sedan spelade jag Super Mario 64 med hjälp av en guide jag skrivit ut från n64.com eller gamefaqs eller något sådant. Där stod hur man skulle hitta 120 stjärnor eller vad som nu var max. Jag hade klarat spelet först på egen hand innan jag tog hjälp av guiden för att hitta alla stjärnor, men det var något av en antiklimax efteråt. Dels eftersom det inte hände så mycket när man hittat alla stjärnorna, dels pga att det inte var nån utmaning när man bara mekaniskt följde "manus". Efter det har jag aldrig spelat spel efter nån guide, däremot konsulterat några vid enstaka tillfällen om jag fastnat och försökt i evigheter. Det tycker jag är till stor hjälp, alternativet blir ju att man slutar spela spelet helt.

Att inte fuska handlar om diciplin, låt bli att kolla så gör det inget att det finns publicerat. Då kan du ha nytta av det de få gånger du faktiskt inte kommer på hur du ska gå vidare.

Har aldrig ens tänkt på att guiderna idag skulle kunna innehålla optimerade karaktärer, men det är förstås en naturlig utveckling som man borde kunnat vänta sig. Tack för varningen!

Medlem
Skrivet av hybris6:

Tack alla som svarat.

Ni som pekat ut att man inte behöver googla.. Jag tror ni missuppfattat vad jag menar.

Nja, mitt svar var snarare att det går säkert att försöka göra ett sådant spel, men så fort spelet blir stort kommer det flöda av information om spelet och hur det skall spelas. Din upplevelse blir inte sämre för att andra pratar om spelet, du behöver inte söka upp denna information.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Fanns inte på min tid en massa guider, ville man ha en guide fick man ringa en hotline till Nintendo eller PC Gamer typ.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nja, mitt svar var snarare att det går säkert att försöka göra ett sådant spel, men så fort spelet blir stort kommer det flöda av information om spelet och hur det skall spelas. Din upplevelse blir inte sämre för att andra pratar om spelet, du behöver inte söka upp denna information.

Fast hur kommer man undan denna "information" som ofta "vänligen" ges av andra spelare i ett MMO? Det är mig veterligen inte många MMO som är gjorda för att spela själv så till den grad att man undviker folk som under/efter ett event/en dungeon finder-/raid finder-grupp "vänligt kommenterar" hur just du ska spela för att spela rätt.

Nu har jag förvisso bara kört WoW, GW2, SW Galaxies (det kändes lite mer avslappnat när det gällde PvE, till en början i alla fall) och lite ESO, men jag har helt klart upplevt fenomenet i samtliga.
Visst går det att stänga av så gott som all chat och kommunikation i många spel, men det är mycket innehåll du går miste om då (lycka till att köra en raid utan kommunikation, ex...).
Sen har som sagt i alla fall Blizzard gjort det lättare, med tanke på att valen numera inte längre är meningsfulla på samma sätt som innan - det är svårare att bygga en lika brokig ("trasig") karaktär som det var i vanilla/tidiga expansionerna.

Det för dock med sig, i min åsikt (och vad jag förstår även OP's), en klart mycket tråkigare spelupplevelse. Men det är svårt att både ha och äta den kakan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast hur kommer man undan denna "information" som ofta "vänligen" ges av andra spelare i ett MMO? Det är mig veterligen inte många MMO som är gjorda för att spela själv så till den grad att man undviker folk som under/efter ett event/en dungeon finder-/raid finder-grupp "vänligt kommenterar" hur just du ska spela för att spela rätt.

Nu har jag förvisso bara kört WoW, GW2, SW Galaxies (det kändes lite mer avslappnat när det gällde PvE, till en början i alla fall) och lite ESO, men jag har helt klart upplevt fenomenet i samtliga.
Visst går det att stänga av så gott som all chat och kommunikation i många spel, men det är mycket innehåll du går miste om då (lycka till att köra en raid utan kommunikation, ex...).
Sen har som sagt i alla fall Blizzard gjort det lättare, med tanke på att valen numera inte längre är meningsfulla på samma sätt som innan - det är svårare att bygga en lika brokig ("trasig") karaktär som det var i vanilla/tidiga expansionerna.

Det för dock med sig, i min åsikt (och vad jag förstår även OP's), en klart mycket tråkigare spelupplevelse. Men det är svårt att både ha och äta den kakan.

Kanske är svårt i ett MMO, eftersom hela saken handlar om att man spelar multiplayer med andra. Själv var det inga problem för mig när jag spelade wow, eftersom jag spelade det mer eller mindre som ett singleplayerspel där det fanns riktiga människor som också sprang runt.

Men, mitt svar var mera riktat till arpgn som t ex Path of Exile och Grim Dawn, Torchlight, Diablo, Titan Quest, Sacred, Dungeon Siege, Silverfall, mfl.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kanske är svårt i ett MMO, eftersom hela saken handlar om att man spelar multiplayer med andra. Själv var det inga problem för mig när jag spelade wow, eftersom jag spelade det mer eller mindre som ett singleplayerspel där det fanns riktiga människor som också sprang runt.

Men, mitt svar var mera riktat till arpgn som t ex Path of Exile och Grim Dawn, Torchlight, Diablo, Titan Quest, Sacred, Dungeon Siege, Silverfall, mfl.

Då håller jag med lite mer (och jag spelar också MMO:n själv i förhållandevis stor utsträckning).
Samtidigt tycker jag personligen fenomenet är lite trist, då en del utvecklare väljer att försöka åtgärda det genom att begränsa valmöjligheterna. Vanligare i MMO än mer SP-fokuserade spel, på grund av balansering o.s.v., men ändå.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

rav
Medlem

För min del uppstår problemet först när man skall spela med eller mot andra. Bra exempel på detta är ju WoW. Inte ett rent RPG såklart. Men att andra människor dömer ut eller in dig baserat på om du kör "rätt eller fel build".

När det kommer till singleplayer är det bara att stå på sig!

Medlem

Torskar stenhårt på det här i alla spel.. måste vara powerhouse. Skittråkigt.

ELF
Medlem

Gör detta enbart i competitive spel de få fånger jag kör något sådant.
Men minns också att på den tiden när man körde LoL så var det görsköj att köra någon troll build. Ashe med supersnabb mana regen fast med dålig skada för att kunna spamma hennes ulti (slöar fienden).
Jag kunde antingen spamma i blindo och hoppas på träff eller supporta någon annan som gjorde ordentligt med skada.

Men som OP skrev.
Skulle vara intressant med någon slags autogenererad nyckel som spelaren inte ser som används för att sätta statsen på alla saker man hittar. Lite som en krypteringsnyckel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Själv har jag helt enkelt löst det genom att inte läsa guider till quests eller byggandet av karaktärer? Jag gillar dem inte heller så jag låter bli att använda dem. Världens enklaste lösning?

Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv har jag helt enkelt löst det genom att inte läsa guider till quests eller byggandet av karaktärer? Jag gillar dem inte heller så jag låter bli att använda dem. Världens enklaste lösning?

Lite trist dock när man ska spela multiplayer och alla du spelar med har redan kollat upp, sett och läst allt man behöver veta så varken världen, storyn, gömda ting, drops, bossar eller builds blir något att upptäcka längre eftersom de redan sett och vet allt. Det förstör hela upplevelsen med att spela tillsammans och upptäcka spelet.

12
Skriv svar