Videobevis: det tar 9 sekunder att starta och börja spela Spider-Man: Miles Morales på PS5

Medlem

Jag tycker kanske inte att det viktigaste är laddningstiderna från att starta spelet tills att jag de facto spelar. Även då jag tror att jag kommer uppskatta lättheten ganska snabbt att slöspela en halvtimme efter jobbet och innan det ska lagas middag, som med Netflix lr YouTube.
Men jag kommer verkligen uppskatta att jag slipper vänta i 90 sekunder för att jag dog, eller ännu värre, få vänta totalt i 10min på laddningar för att en boss är svår

Medlem

När jag hörde om snabba laddtider tänkte jag mer på det inne i spelet vid tex fast travel och när man dör tex villet givetvis är riktigt trevligt. Jag har ibte direkt klagat på laddtiderna men det är ju extremt välkommet att slippa dem, även när man startar upp ett spel.

Sen ifall man spelar ett tungt spel som RDR2 behöver man väl några timmar och då lever man med laddtiderna, men ska man spela ett enkelt spel som tex ett sportspel (fifa tex) eller fightspel (tekken eller mortal kombat) så kanske man vissa gånger spelar i en match som är 8 minuter men det tar den dubbla tiden pga all laddtid så är det ju guld värt att slippa allt sånt.

Alla bor liksom inte ensamma på landet utan barn eller så, så det är skönt att kunna ta vara på sin tid.

Medlem

Fantastiskt hur denna nyhet kan vändas till nått negativt :). Och nej det tar inte några sekunder att starta ett spel på pc från en avstängd burk. Motbevisa mig gärna.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

nä jag överdriver inte jag spelar spel med 25-30fps och fallout 4 och skyrim brukar ta nästan 8-10 minuter o ladda Ark och conan brukar ta 5 minuter. Men inte sitter jag och gråter i klagar över det jag är fan tacksam jag kan spela alls.

Som sagt jag skulle vara mer orlig är nya spider man bra eller har den någon game breaking bug skiter blanka fan i om den startar på 9 sekunder det förstör inte en spel upplevelse. Det är bara det folk har inget jävla tålamod idag så simpelt är det.

Haha va f*n.

Men skämt åtsidå så är laddningstider oerhört viktigt.
Det skapar bättre inlevelse, tar bort en stor del av tröskeln till att börja spela och sparar tid.

Ifall man behöver vänta så påverkar det pacing i spel till exempel, en liknelse är att kolla på film med standardkanalerna på TV, där det kommer reklampauser.
Jag vet inte hur det är för dig, men för mig så förstör det i stort sätt filmen och det är inte så filmskaparna har tänkt att man ska se filmen, det skadar stämningen ifall man har avbrott mitt i.
I situationer som kräver inlevelse, vilket man vill eftersträva i spel så fungerar det dåligt med pauser.
Det lättaste sättet att undvika pauser idag är i multiplayer, där man inte blir avbruten eftersom att man är i samma arena hela tiden, till skillnad ifrån singleplayer som just nu kräver fler laddningstider.
Det finns säkert många som inte orkar med singleplayer spel som känns slöa PGA detta, och vill helst ha action utan avbrott.

Sen när det kommer till tröskeln så skulle det få många att spela mer ifall det nästan bara är att greppa dosan och köra och sedan kunna stänga av på någon minut.
Tänk dig om du har många korta stunder för spelande medans du väntar på annat, då hinner du inte hoppa in och spela en stund när du får en lucka, utan spelandet är ett projekt hela tiden.
Personligen så börjar jag aldrig spela något ifall jag bara har 1 timme ledigt nu, skulle jag kunna hoppa in och ut på några sekunder så skulle jag nog kunna tänka mig att spela 15-20 minuter istället, medans man väntar på något.

Tidsbesparingen säger väl sig självt, många bäckar små typ.
Lägger du 6minuter(antagligen blir det mer) på laddningstider och menyer varje dag så blir det en speltimme i veckan och mer än en arbetsvecka om året.

Smidigheten med SSD tekniken i kommande konsoler är extremt viktigt, samma sak när det kom till PC och det inte tog 5-10 minuter att starta upp datorn innan man var inne i ett program längre, ett väldigt viktigt framsteg och väldigt viktigt för användaren på många plan.

Näe, jag lever för tekniska framsteg och förstår inte alls bakåtsträvare som ska gnälla och ifrågasätta varenda tekniskt framsteg, det var aldrig bättre förr, det är bara nostalgi....

Skrivet av Checker:

Från så kallad coldboot till gameplay på 9 sekunder. Ska bli intressant att även se hur snabbt det är från suspended mode

Jag tycker till och med att det är för lång tid
Det borde inte ta mer än 2-3 sekunder att fylla VRAM.

*Edit: eller det kanske är det som händer i videon iofs...

Medlem

Tror inte folk är så stressade i livet bara för dom är glada att det tar några sekunder så är man igång och spelar.
Själv är man glad att det går snabbt så man kan njuta av fler spel under året.

Räknar man lite så kanske man sitter 1-2 timmar i månaden bara och väntar på laddning nu. Det blir alltså 12-24 timmar på ett år.
Spar man in 10-20 timmar så blir det 1-5 fler spel att njuta utav/år.

Medlem

Helt underbart att äntligen få vettiga laddtider, som småbarnsförälder är det helt guld att äntligen få använda sin speltid till spel i stället för laddtider.

När ens speltid i bland räknas i 15~30 minuters slottar så är det är minimala laddtider det bästa som någonsin skett!

Medlem

Får hålla med många här om att det är en väldigt märklig sak att klaga på. Det handlar ju inte ett dugg om varken stress eller dåligt tålamod utan att man faktiskt vill spela när man trycker på spelkonsolen.

Problemet existerar ju egentligen inte ens om man faktiskt gillar att vänta för den delen heller. Det är ju bara att pausa när det väl laddat klart och vänta om man föredrar det. Ingen som tvingar en att spela så fort det det laddat klart. Hade nån gjort det dock, då hade det varit en annan femma. Där kan vi snacka stress;).

Medlem

Vad hände med laddningstider under en sekund? :'-D

Medlem
Skrivet av Jim128:

Vad hände med laddningstider under en sekund? :'-D

Tålamod, det kommer:)

Ifall dom lyckas uppnå hastigheterna som de hoppas på så är det inte omöjligt.

5,5GB i rådata eller ännu mer komprimerat kan räcka till att starta gameplay på en sekund.
Det som Cerny pratade om var väl att man hinner skyffla väldigt mycket data bara under tiden det tar att vända sig om, vilket låter väldigt lockande.

Sen så kanske Spider-man startar på två sekunder och att delar av övergången tar upp en del av tiden, lite svårt att urskilja exakt i denna video.

Medlem

Det är annat det än min gamle trotjänare C64 back in the days. Jösses.. där snackar vi ju inte direkt några 9 sekunder inte alla födda på 80 talet vet garanterat vad jag pratar om

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Min enda fråga är.
https://sweatpantsandcoffee.com/wp-content/uploads/2017/10/94...

Är det så jävla viktigt att spel eller så startar up so fort? Jag menar jag hör folk snaka om start up tid när dom pratar datorer och SSD o sånt. Har folk sånt satans lite tåla mod dom ej klarar av att väna 20-30 sekunder ? Vad har ni brotom till ? Tåget ?

Bryr mig inte så mycket om spelet tar en stund att starta, där i mot om man dör i spelet och det tar tid innan man kan fortsätta är drygt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vi kanske äntligen kan komma tillbaka till NES tiden då med sina underbart korta laddningstider.

Inaktiv

Dags att investera i kateder och vuxenblöjor redan nu

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Tålamod, det kommer:)

Ifall dom lyckas uppnå hastigheterna som de hoppas på så är det inte omöjligt.

5,5GB i rådata eller ännu mer komprimerat kan räcka till att starta gameplay på en sekund.
Det som Cerny pratade om var väl att man hinner skyffla väldigt mycket data bara under tiden det tar att vända sig om, vilket låter väldigt lockande.

Sen så kanske Spider-man startar på två sekunder och att delar av övergången tar upp en del av tiden, lite svårt att urskilja exakt i denna video.

Kena ligger på 2 sekunder från ps5 home screen till gameplay


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Moderator | Testpilot

@Duke_Gamer: För egen del gör det inte så mycket om spelet tar en stund att starta. Det är dock mycket jobbigare om det tar tid att ladda när du ska använda sig av fast travel, råkar dö och måste ladda om osv.

Wasteland 3 kunde ha laddningstider på 30-70 sekunder bara för att du ville gå från ett litet område till ett annat för att hämta ett föremål och sedan gå tillbaka. En process som i speltid tog kanske 20 sekunder resulterade i 2 minuter tid att bara sitta och titta. Jag satt alltså och väntade vid en laddskärm 6 gånger längre än jag faktiskt spelade i det scenariot.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Duke_Gamer: För egen del gör det inte så mycket om spelet tar en stund att starta. Det är dock mycket jobbigare om det tar tid att ladda när du ska använda sig av fast travel, råkar dö och måste ladda om osv.

Wasteland 3 kunde ha laddningstider på 30-70 sekunder bara för att du ville gå från ett litet område till ett annat för att hämta ett föremål och sedan gå tillbaka. En process som i speltid tog kanske 20 sekunder resulterade i 2 minuter tid att bara sitta och titta. Jag satt alltså och väntade vid en laddskärm 6 gånger längre än jag faktiskt spelade i det scenariot.

Jo så klart är det onödigt men folk får det hela o låta som om man skulle botat cancer. Men som sagt jag har alldrig brytt mig om ladd tider där av har jag ingen SSD ens då den skiten är onödigt dyr för så lite utrymme. Jag menar folk säger spel skulle ladda fortare med ssd jo men jag har inte 2000-3000 för 2tb och hela min steam mapp tar mer än så. Så jag kan nog leva med lite ladd tider vilket gör man får strecka på benan kanske tänke över sin strategi om det gått dåligt på en boss.

Plus jag är tack samma vissa spel tar tid på sig starta up för då kan jag starta spelet sedan gå o göra kaffe o sätta mig o spela när jag är klar. Utan stress utan att ora mig och det tog 2 minuter i stället för 9 sekunder. Ha 9 sekunder får mig tänka på Magnus ugglas 4 sekunder underbart men kort.

Sagt sagt jag skulle hoppa upp o ner mer om dom alltid lyckades släppa spel som inte var som Assassin creed unity eller Mass effect andromeda fan tänk dig var underbart om man kunde släppa spel utan stora game breaking buggar. Det vore mer fantastisk än 9 sekunder ladd tid fan de om inget vore mirakel fan till och med släppa spel utan loot boxes någosin.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

nä jag överdriver inte jag spelar spel med 25-30fps och fallout 4 och skyrim brukar ta nästan 8-10 minuter o ladda Ark och conan brukar ta 5 minuter. Men inte sitter jag och gråter i klagar över det jag är fan tacksam jag kan spela alls.

Som sagt jag skulle vara mer orlig är nya spider man bra eller har den någon game breaking bug skiter blanka fan i om den startar på 9 sekunder det förstör inte en spel upplevelse. Det är bara det folk har inget jävla tålamod idag så simpelt är det.

Håller med! Det var helt enkelt bättre förr. Ju förr desto bättre! Frågan är bara när det var som bäst?

Medlem
Skrivet av fikabulle:

Håller med! Det var helt enkelt bättre förr. Ju förr desto bättre! Frågan är bara när det var som bäst?

haha som sagt jag menar inge illa om det hela jag är bara mer detta är vad folk jublar över lite bättre ladd tidigare jag menar det är ju inte C64 kasseband illa idag så jag tänkte vad gör 30 sekunder hit i ditt.

Som sagt tycker spel världen skulle må bättre av att spel görs klart inte har lootboxes eller gatcha eller sånt men nu har vi 9 sekunder ladd tid. Är det bästa vi kan komma på? Så känns det.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag menar folk säger spel skulle ladda fortare med ssd jo men jag har inte 2000-3000 för 2tb och hela min steam mapp tar mer än så.

Måste du ha hela biblioteket installerat konstant? Och i så fall varför? Låter ju som att du har tid att vänta på att installera spelen på nytt?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Måste du ha hela biblioteket installerat konstant? Och i så fall varför? Låter ju som att du har tid att vänta på att installera spelen på nytt?

varför inte jag har aldrig bråttom men när vi pratar 8 timmar för o dram hem spel som typ the ark som är på 170GB rosts att jag har 100/100 lina via Bahnhof. Till o med jag får slut på tala mod men nu har vi inte 8 timmar ladd i ett spel vi pratar skillnad mellan 30-50-sekunder vs 9 sekunder Visst underbart du spar 11 till 21 sekunder nu kanske du kan hitta mening med livet med den dyra tid du spar.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

varför inte jag har aldrig bråttom men när vi pratar 8 timmar för o dram hem spel som typ the ark som är på 170GB rosts att jag har 100/100 lina via Bahnhof. Till o med jag får slut på tala mod men nu har vi inte 8 timmar ladd i ett spel vi pratar skillnad mellan 30-50-sekunder vs 9 sekunder Visst underbart du spar 11 till 21 sekunder nu kanske du kan hitta mening med livet med den dyra tid du spar.

Ja du verkar vara inte ett dugg stressad baserat på det inlägget. Men du sparade säkert 5 sekunder.

Du kan ha en mindre SSD för spel som du kör för tillfället och lagra andra spel på en hårddisk. SSD tillför en hel del utöver snabbare laddningstider i vissa spel.
Så körde jag när jag var student och endast hade 13mbit ADSL.

KoP
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Lite kul ändå att när man var liten och spelade t.ex NES så tog man ju för givet att huvudmenyn dök upp samma sekund som man tryckte på strömbrytaren. En dag kanske vi är tillbaka där.

Ja, paradoxalt var ju även laddtiderna snabbare förr (om man spelade ifrån cartridge) än vad dom är idag. :'D

Medlem

Hur ska man hinna bre mackor? \o/


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

Dags att investera i kateder och vuxenblöjor redan nu

Medlem

Det var då ett jäkla bråkande om laddningstider. Jag är mer nyfiken på vilken ny typ av speldesign som vi inte kan få med dagens snurrande magnetplattor det här kan leda till.

Medlem

Någon som har en alternativ videolänk?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Som småbarnsförälder så är det guld värt med snabba laddningstider.

Medlem

Jag vet inte säkert men jag TROR att jag vid X antal tillfällen omedvetet valt att inte starta Xboxen för att spela bara för att det är så segt att vänta o godkänna o logga in med samma konto varje gång.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av bellyman:

Någon som har en alternativ videolänk?

Får se hur länge den är uppe

Eller med bättre kvalité:
https://www.dailymotion.com/video/x7x5qkw

Medlem

Som andra i tråden har nämnt är det guld värt med snabba laddningstider när man. Är. Småbarnsförälder. Jag vill inte behöva vänta 5 min på att börja spela om jag bara har 30 minuter innan barnen börjar skrika... Det är. Ändå 15 % som försvinner

123
Skriv svar