Videobevis: det tar 9 sekunder att starta och börja spela Spider-Man: Miles Morales på PS5

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Min enda fråga är.
https://sweatpantsandcoffee.com/wp-content/uploads/2017/10/94...

Är det så jävla viktigt att spel eller så startar up so fort? Jag menar jag hör folk snaka om start up tid när dom pratar datorer och SSD o sånt. Har folk sånt satans lite tåla mod dom ej klarar av att väna 20-30 sekunder ? Vad har ni brotom till ? Tåget ?

Jag skulle inte säg att det är tiden det tar att starta spelet som är intressant utan hur lång tid det tar att exempelvis använda fast travel eller ladda en ny region i ett spel. Eller att texturer hinner ladda in som dom ska. Hände ganska ofta i Control att det tog 15-30 sekunder innan en del texturer gick från suddig till skarp.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja det är viktigt!

Kan bara tala för mig själv men tanken på att dra igång ett spel som tar flera minuter att komma igång kan få mig att strunta i det. Har jag en kvart över så vill jag inte slå ihjäl den genom att kolla på laddskärmar.

Samma sak när man snabbreser eller laddar om vid dödsfall. För lång tid, vi pratar 15-30 sek typ, kan få mig att lägga ner tidigare än önskat då jag inte orkar vänta.

Bortskämt, kanske. Men mitt schema är tight och stressen påtaglig, snabba laddningstider gör mirakel för mig.

Med det sagt så önskar jag dock möjligheten att själv få klicka "X" efter att det har laddat klart. Dels för att hinna läsa diverse tips som brukar visas, samt för att kunna gå och slå en båge utan att spelet startar mitt i en fight ner gylfen nyss är neddragen.

Edit: det blir också lättare på middagar med familj och släkt. Att kunna vissa något coolt lite snabbt och lätt faller bort om det tar flera minuter. Ex om jag ska visa RDR2 för min morfar, han hade lämnat innan spelet har startats upp.

Jag vet inte vad du jobbar med osv men det låter oerhört jobbigt att ha ett så fullspäckat schema. Min livssituation är ungefär det motsatta. Har ofta hela lediga eftermiddagar jag måste fylla med något och inte heller särskilt mycket planerat på helger.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag vet inte vad du jobbar med osv men det låter oerhört jobbigt att ha ett så fullspäckat schema. Min livssituation är ungefär det motsatta. Har ofta hela lediga eftermiddagar jag måste fylla med något och inte heller särskilt mycket planerat på helger.

Själv har jag småbarn, varje sekund räknas när dina spelsessioner i bland räknas i 15~30 minutersslottar innan det behövs handräckning, hjälp eller uppmärksamhet.

Familjen kommer först alltid, men den egentid man har behöver man använda så effektivt som möjligt och laddningstider i vissa spel kan betyda att hälften eller mer av den tid jag har till mig själv kan försvinna till väntan snarare än eget nöje.

Avstängd
Skrivet av Liquidedust:

Själv har jag småbarn, varje sekund räknas när dina spelsessioner i bland räknas i 15~30 minutersslottar innan det behövs handräckning, hjälp eller uppmärksamhet.

Familjen kommer först alltid, men den egentid man har behöver man använda så effektivt som möjligt och laddningstider i vissa spel kan betyda att hälften eller mer av den tid jag har till mig själv kan försvinna till väntan snarare än eget nöje.

Jepp. Samma här.
Vilket också är en stor orsak till varför jag gav upp genomspelningen av RDR2. Inte bara för laddningstiderna då utan även för dom extremt långa transportsträckorna.
15-30 minuter i RDR2 hinner man i princip bara ta sig från punkt A till nästa quest marker.
Nästa session kollar man cutscene och rider till stället där questet utspelar sig.
Följande spelsession gör man questet.
Sessionen efter det tar man sig från avsultat quest till ny quest marker.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Min enda fråga är.
https://sweatpantsandcoffee.com/wp-content/uploads/2017/10/94...

Är det så jävla viktigt att spel eller så startar up so fort? Jag menar jag hör folk snaka om start up tid när dom pratar datorer och SSD o sånt. Har folk sånt satans lite tåla mod dom ej klarar av att väna 20-30 sekunder ? Vad har ni brotom till ? Tåget ?

Håller med dig. Har blivit så himla löjligt det här konsolkriget. "Spiderman startas upp jättesnabbt på ps5 na na na na na"

"Jaha! Xbox startar upp snabbare från en kallstart na na na na na" suck!

Vill påpeka dock, att jag inte klagar på det här. Det är hela paketet av konsolkriget som är det löjligaste som finns.

Medlem

Jag har växt upp med att ladda in från kassettband så jag har bra tålamod när det gäller laddningstider.

Den enda spelet som jag stört mig på de senaste 20 åren eller så är Destiny 2 där det kändes som att det tog (tar?) 5-10 minuter innan man är igång med något man vill göra.

Jag tycker dock det är lite underligt att vissa nästan vill få snabba laddningstider likt Spider-Man till något negativt.

Medlem
Skrivet av denza:

Håller med dig. Har blivit så himla löjligt det här konsolkriget. "Spiderman startas upp jättesnabbt på ps5 na na na na na"

"Jaha! Xbox startar upp snabbare från en kallstart na na na na na" suck!

Vill påpeka dock, att jag inte klagar på det här. Det är hela paketet av konsolkriget som är det löjligaste som finns.

Är det inte lika löjligt att inte kunna erkänna att laddningstiderna på PS5, vad det verkar, ser imponerande ut oavsett om man bara spelar på PC/XBOX? Nej tycker man det är bra så är man antingen sönderstressad eller bör se över sin hobby tydligen....

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Själv har jag småbarn, varje sekund räknas när dina spelsessioner i bland räknas i 15~30 minutersslottar innan det behövs handräckning, hjälp eller uppmärksamhet.

Familjen kommer först alltid, men den egentid man har behöver man använda så effektivt som möjligt och laddningstider i vissa spel kan betyda att hälften eller mer av den tid jag har till mig själv kan försvinna till väntan snarare än eget nöje.

Ah just det. Barn. Tänkte inte på det. Då fattar jag.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av denza:

Håller med dig. Har blivit så himla löjligt det här konsolkriget. "Spiderman startas upp jättesnabbt på ps5 na na na na na"

"Jaha! Xbox startar upp snabbare från en kallstart na na na na na" suck!

Vill påpeka dock, att jag inte klagar på det här. Det är hela paketet av konsolkriget som är det löjligaste som finns.

Oja konsol kriget är ju rent av bara dagis fasoner. Jag säger bara spel på vad du älskar o spela på.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag skulle inte säg att det är tiden det tar att starta spelet som är intressant utan hur lång tid det tar att exempelvis använda fast travel eller ladda en ny region i ett spel. Eller att texturer hinner ladda in som dom ska. Hände ganska ofta i Control att det tog 15-30 sekunder innan en del texturer gick från suddig till skarp.

Jo det är nog betydligt mer viktigare än om det spel startar på 9 sekunder. Men nu var det mer skryt im spider man tar 9 sekunder o starta på ps5an.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Inte för att vara den men du framstår som både dum och ignorant i det du skriver. Tänk efter nästa gång.

Jag är dum men inte ignorant. Men som sagt ladd tid är oväsentligt egentligen men Sony gör ju allt för skryta om sin kära ps5 så folk köper det i stället för xbox series x. Det är vad det handlar om få sin egna konsol o låta som den är best.

Medlem

vanlig dag sen 10(+?) år bakåt på pc, bara vissa spel som laddar onödigt segt. kul att konsollerna slutligen verkar komma ifatt lite


signatur

//monster

Dex
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag är dum men inte ignorant. Men som sagt ladd tid är oväsentligt egentligen men Sony gör ju allt för skryta om sin kära ps5 så folk köper det i stället för xbox series x. Det är vad det handlar om få sin egna konsol o låta som den är best.

Men ärligt.... Det är väl klart att Sony och Microsoft ska marknadsföra sina nya konsoler? Tycker du om ska gå ut och prata om det som är dåligt?

Det är väl ingen i denna tråden som har sagt något om att detta skulle vara livsförändrande eller något helt sjukt fantastiskt? Det har mest bara varit folk som är glada över förbättringar?

Den enda här i tråden som har överdrivet något är ju du..... Du verkar ha blivit väldigt upprörd över att folk verkar gilla snabba laddningstider.
Förstår verkligen inte varför du har tagit detta så himla allvarligt när det bara är en positiv sak som folk är glad för?

Medlem
Skrivet av Dex:

Men ärligt.... Det är väl klart att Sony och Microsoft ska marknadsföra sina nya konsoler? Tycker du om ska gå ut och prata om det som är dåligt?

Det är väl ingen i denna tråden som har sagt något om att detta skulle vara livsförändrande eller något helt sjukt fantastiskt? Det har mest bara varit folk som är glada över förbättringar?

Den enda här i tråden som har överdrivet något är ju du..... Du verkar ha blivit väldigt upprörd över att folk verkar gilla snabba laddningstider.
Förstår verkligen inte varför du har tagit detta så himla allvarligt när det bara är en positiv sak som folk är glad för?

Konsol kriget är fjantigt och dagis fasoner. Men så är det när man vill tjäna pengar man går på dagis nivå. Klart som tusan det låter som det vore livs för ändrade jag menar en så liten skiten sak som ladd tid behövde ju inte ens nämnas om det inte var super viktigt.
Folk kommer köpa det dom vill ha.

Dex
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Konsol kriget är fjantigt och dagis fasoner. Men så är det när man vill tjäna pengar man går på dagis nivå. Klart som tusan det låter som det vore livs för ändrade jag menar en så liten skiten sak som ladd tid behövde ju inte ens nämnas om det inte var super viktigt.
Folk kommer köpa det dom vill ha.

Men det är detta jag inte förstår? Det är bara DU som har pratat om något "konsolkrig". Det är ingen här som har nämnt något om Xbox (som också har väldigt snabba laddningstider). Båda konsolerna har ju snabba hårddiskar så hur är detta ett "konsolkrig"?

Som sagt ännu en gång.... Var har någon pratat om detta (förutom du flera gånger) att detta skulle vara livsförändrande nyheter?
Detta är ju inte ens Sony som har lagt upp utan det är en läcka från någon i Norge som har fått en konsol.

Uppenbarligen är det ju väldigt många som uppskattar så här snabba laddningstider, men vad är det du uppskattar på nya konsoler som du tycker dom borde prata om istället?

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag vet inte säkert men jag TROR att jag vid X antal tillfällen omedvetet valt att inte starta Xboxen för att spela bara för att det är så segt att vänta o godkänna o logga in med samma konto varje gång.

Hur menar du?
Det är ju bara att sätta igång automatisk log-in.
Finns ju snabbstart med som du kan välja.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

vanlig dag sen 10(+?) år bakåt på pc, bara vissa spel som laddar onödigt segt. kul att konsollerna slutligen verkar komma ifatt lite

Tror du det så kanske det är dax att du läser på lite, PC uppnår inte samma prestanda än.

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

vanlig dag sen 10(+?) år bakåt på pc, bara vissa spel som laddar onödigt segt. kul att konsollerna slutligen verkar komma ifatt lite

Mmm... javisst.
Därför som det i dagsläget släppts någon enstaka disk (släpptes för någon några veckor sedan) som uppnår samma läs/skriv hastighet som den som sitter i Ps5
10 år sedan, jo tjosan.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Hur menar du?
Det är ju bara att sätta igång automatisk log-in.
Finns ju snabbstart med som du kan välja.

Nej, i de flesta spel (99%) måste jag trycka på "A" när spelet laddat för att bekräfta att det är jag som ska spela det i tex COD BF V eller liknande. Menar du att jag kan hoppa över det steget?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av majsalle:

Håller i stort sett med @dukegamer. Samhället har gått och blivit lite sjukt när man jagar minuter och sekunder varje dag för att få hinna med det man egentligen vill pyssla med. Det är trevligt att laddningstiderna krymper, absolut. Men kan man inte vänta några minuter på att låta sig bli underhållen av ett spel så bör man kanske fundera på vad man egentligen håller på med här i jordelivet och om det verkligen är rättvist mot en själv.

Jag vill påstå att det alltid har varit så. De som startar bolag, bildar familj, tränar på hög nivå, gör karriär, etc, har alltid fått göra avkall på något för att hinna med. Ofta stryks en mindre viktig hobby här. Spel, film, musik, målande, etc.

Med bättre tillgänglighet så kan fler fortsätta med sina hobbies trots att de investerar mycket tid i det riktiga livet. Detta tycker jag är bra. Det skänker glädje och lycka om än i små doser.

Ex min storebror. Två nyskapade barn, heltidsjobb samt eget företag vid sidan. Switchen har räddat honom då den har möjliggjort snabba spelsessioner, en kvart här, en halvtimme där. Vips så har han hunnit att avnjuta BOTW.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag vill påstå att det alltid har varit så. De som startar bolag, bildar familj, tränar på hög nivå, gör karriär, etc, har alltid fått göra avkall på något för att hinna med. Ofta stryks en mindre viktig hobby här. Spel, film, musik, målande, etc.

Med bättre tillgänglighet så kan fler fortsätta med sina hobbies trots att de investerar mycket tid i det riktiga livet. Detta tycker jag är bra. Det skänker glädje och lycka om än i små doser.

Ex min storebror. Två nyskapade barn, heltidsjobb samt eget företag vid sidan. Switchen har räddat honom då den har möjliggjort snabba spelsessioner, en kvart här, en halvtimme där. Vips så har han hunnit att avnjuta BOTW.

Nope...tydligen skall man se över sina hobbys istället för att glädjas över icke-icke befintliga laddtider.
Fy fan för folk som får det lättare med Nintendo Switch etc. Har du skaffat dig barn så skall du sluta spela tv-spel helt enkelt om man vill vara lika tuff och cool som Duke_Gamer

Skägg.
10 Chambers

Tråd rensad på käbbel.


signatur
Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag vill påstå att det alltid har varit så. De som startar bolag, bildar familj, tränar på hög nivå, gör karriär, etc, har alltid fått göra avkall på något för att hinna med. Ofta stryks en mindre viktig hobby här. Spel, film, musik, målande, etc.

Med bättre tillgänglighet så kan fler fortsätta med sina hobbies trots att de investerar mycket tid i det riktiga livet. Detta tycker jag är bra. Det skänker glädje och lycka om än i små doser.

Ex min storebror. Två nyskapade barn, heltidsjobb samt eget företag vid sidan. Switchen har räddat honom då den har möjliggjort snabba spelsessioner, en kvart här, en halvtimme där. Vips så har han hunnit att avnjuta BOTW.

Javisst. Jag tycker också att det är en positiv utveckling med kortare laddningstider. Som du är inne på så möjliggör det säkert fler spelstunder som man kanske annars hade valt bort (har själv barn, villa, heltidsjobb och andra hobbys vid sidan om spelandet).

Det jag vänder mig emot är hetsen i samhället där varje minut och sekund förväntas att fyllas med något att göra. Har man nu t.ex. satt sig ner för att njuta av ett spel så måste det också få finnas ett visst tidsutrymme för att kunna sjunka in i det och koppla av. Detta är mer av en filosofisk fundering och har så klart inte specifikt med att de nya konsolerna får snabbare laddningstider att göra.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Javisst. Jag tycker också att det är en positiv utveckling med kortare laddningstider. Som du är inne på så möjliggör det säkert fler spelstunder som man kanske annars hade valt bort (har själv barn, villa, heltidsjobb och andra hobbys vid sidan om spelandet).

Det jag vänder mig emot är hetsen i samhället där varje minut och sekund förväntas att fyllas med något att göra. Har man nu t.ex. satt sig ner för att njuta av ett spel så måste det också få finnas ett visst tidsutrymme för att kunna sjunka in i det och koppla av. Detta är mer av en filosofisk fundering och har så klart inte specifikt med att de nya konsolerna får snabbare laddningstider att göra.

Jag tycker att det är en mycket bra fundering som vi bör ta tillvara på.

Min tanke är att ju mindre tid och tanke vi behöver att lägga på allt runt omkring, ju bättre mår vi.

Att minimera åtagandet för att njuta av spel, ju bättre bör vi må.

Och mår vi lite bättre då och då, så tror jag att hetsen du beskriver kommer att minska.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Nope...tydligen skall man se över sina hobbys istället för att glädjas över icke-icke befintliga laddtider.
Fy fan för folk som får det lättare med Nintendo Switch etc. Har du skaffat dig barn så skall du sluta spela tv-spel helt enkelt om man vill vara lika tuff och cool som Duke_Gamer

Håller med dig i din sarkasm.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jo det är nog betydligt mer viktigare än om det spel startar på 9 sekunder. Men nu var det mer skryt im spider man tar 9 sekunder o starta på ps5an.

Visst, men jag tänker att det är samma system. Det komemr ju inte ta 9 sekunder att ladda spelet och sen 2 minuter att ladda en fast travel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

vanlig dag sen 10(+?) år bakåt på pc, bara vissa spel som laddar onödigt segt. kul att konsollerna slutligen verkar komma ifatt lite

Lol. Sånt här orkar man inte ens bemöta.

123
Skriv svar