Trump eller Biden?

Trump eller Biden?

Just nu pågår ett svettigt val i USA och man undrar vem som kommer bli President för de närmaste fyra åren. Kommer landet någonsin återhämta sig efter den enormt utbredda pandemin där? Det hänger nog inte på vilken president man väljer, man kanske hur man väljer att tackla alla problem i samband med detta.

Av någon anledning tänker jag på en slogan:

"Whoever wins, we lose ..." (Pluspoäng om du kan gissa filmen).


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
NuZ
Testpilot

Saknar ett tredje alternativ, Kaos


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Trump


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Demokrati som koncept skulle riskera att haverera om narcissisten vinner igen. Hoppas verkligen att han inte vinner och att båda sidorna får fram lite bättre kandidater framöver. Spännande val i vilket fall.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Megadelux

Pedo eller våldtäkt. Eller båda.

Medlem

Avstå röst

Alien vs Predator?

FM-guru
F.d. Sisyr

Som tur är får man rösta på oberoende kandidater om man vill. Hade nog gjort det, för vare sig Biden eller Trump känns särskilt lockande. Med det sagt har jag ingen stenkoll - jag får ju ändå inte rösta.

Valde ändå Biden. Känslan är att min Twitter-feed skulle må bättre av det.

Skrivet av Sapiens:

Avstå röst

Alien vs Predator?

Bra gissat. Rätt


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Hoppas verkligen att Trump vinner.
Men 2016 var jag stensäker på att han skulle vinna, känns tyvärr inte lika säkert nu.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Biden, alla dagar i veckan. Han är långt från perfekt, men det går inte att jämföra honom med haveristen Trump. Jag ser inte hur man kan forma ett sunt argument för fyra år till med honom vid makten.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Inaktiv
Skrivet av Gustav Höglund:

Biden, alla dagar i veckan. Han är långt från perfekt, men det går inte att jämföra honom med haveristen Trump. Jag ser inte hur man kan forma ett sunt argument för fyra år till med honom vid makten.

Varför gillar du inte Trump?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Varför gillar du inte Trump?

Varför gillar du Drumpf och republikanerna är väl mer bättre fråga...

Moderator | Testpilot

Håll gärna det här sansat och sakligt, gänget


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av anon_306295:

Varför gillar du inte Trump?

Han visar gång på gång att han är en auktoritär narcissist och patologisk lögnare som, till skillnad från samtliga tidigare presidenter, medvetet väljer att styra landet mot isberget. Han spelar despoter som Putin i händerna och sprider desinformation som underbygger demokratiska processer och skadar människor i och utanför USA.

Typ därför. Ett axplock.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skribent
Inaktiv
Skrivet av Gustav Höglund:

Han visar gång på gång att han är en auktoritär narcissist och patologisk lögnare som, till skillnad från samtliga tidigare presidenter, medvetet väljer att styra landet mot isberget. Han spelar despoter som Putin i händerna och sprider desinformation som underbygger demokratiska processer och skadar människor i och utanför USA.

Typ därför. Ett axplock.

Narcissist visst men auktoritär och patologisk lögnare? Hur?

Medvetet styr landet mot isberget?
Innan Corona gick ekonomin i landet väldigt bra och USA hade den lägsta arbetslösheten på 50 år.
Visst har han inte hanterat Coronapandemin optimalt men det har ytterst få länder i väst gjort, inte heller Sverige.
Corona hade blivit ett jätteproblem i USA oavsett vem som hade suttit som president.

På vilket sätt spelar han Putin i händerna?

Vad sprider han för desinformation som underbygger demokratiska processer och skadar människor?

Medlem

I och med corona tror jag Biden vinner. Poströsterna kommer ge honom den vinst han behöver.

I en coronafri värld hade det blivit jämt eller Trump-vinst.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

NuZ
Testpilot
Skrivet av JokerM6:

Varför gillar du Drumpf och republikanerna är väl mer bättre fråga...

Många gillar nog republikanerna i staterna för de är kapitalistiska, konservativa och avskaffade slaveriet en gång i tiden. Här i Sverige är de nog bara ogillade för de är republikaner typ


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_306295:

Narcissist visst men auktoritär och patologisk lögnare? Hur?

Vad gäller hans lögner så är väl det här en lika bra plats som någon att börja på; https://en.wikipedia.org/wiki/Veracity_of_statements_by_Donal...

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Vad gäller hans lögner så är väl det här en lika bra plats som någon att börja på; https://en.wikipedia.org/wiki/Veracity_of_statements_by_Donal...

Många av sakerna listade där är bara saker som är tvivelaktiga eller svåra att bekräfta och mycket är också saker han sagt som är felaktiga, det betyder inte att han ljugit om dem.

Aldrig tidigare har massmedia i sådan stor utsträckning försökt hitta fel med presidenten och hans uttalanden. För aldrig tidigare har hatet från liberala massmedia varit så stort mot en president. Man misstolkar ofta honom medvetet för att skapa misstroende för honom vilket leder till att väldigt många tror på felaktigheter om Trump.
Exempelvis att Trump sagt att mexikaner är våldtäktsmän eller att man bör dricka desinficeringsmedel mot Corona. Bara två av många lögner och medvetna misstolkningar från media.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_306295:

Många av sakerna listade där är bara saker som är tvivelaktiga eller svåra att bekräfta och mycket är också saker han sagt som är felaktiga, det betyder inte att han ljugit om dem.

Menar du att han inte är en lögnare som ljuger titt som tätt, utan inkompetent och har fel titt som tätt?

22 000 falska/missledande påståenden får ändå lov att ses som en ganska ansenlig summa.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Menar du att han inte är en lögnare som ljuger titt som tätt, utan inkompetent och har fel titt som tätt?

22 000 falska/missledande påståenden får ändå lov att ses som en ganska ansenlig summa.

22 000 menar du är mycket i jämförelse med vad?

Och varför tror du ens på den siffran? Det är omöjligt för dig att kolla om siffran faktiskt stämmer då du omöjligen kan gå igenom dessa 22 000 möjliga felaktigheter. De som räknat ihop den siffran kan lika gärna ha fel.

Det som skulle vara intressant skulle istället vara vilka de värsta lögnerna Trump kommit med är så man kan värdera hur passa allvarliga de är.

Jag tror det är möjligt att Trump säger mer felaktigheter än andra men jag tror en del av det är hans frispråkighet. Till skillnad från många andra politiker så säger han rakt ut vad han tycker och tror, en egenskap jag uppskattar.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Exempelvis att Trump sagt att mexikaner är våldtäktsmän eller att man bör dricka desinficeringsmedel mot Corona. Bara två av många lögner och medvetna misstolkningar från media.

Om Mexikaner: https://time.com/4473972/donald-trump-mexico-meeting-insult/
"Mexican immigrants: “They’re bringing drugs. They’re bringing crime. They’re rapists. And some, I assume, are good people.”"

Om Desinfektionsmedel: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52407177
"And then I see the disinfectant where it knocks it out in a minute. One minute. And is there a way we can do something like that, by injection inside or almost a cleaning?"

Oklart hur det går att misstolka de påståendena


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Varför gillar du inte Trump?

Hans motvillighet och undvikande att ta ställning emot Proud Boys, Qanon och KKK.
Sättet han behandlat entrepenörer och personal.
Hans konstanta lögner och påhopp på all media så fort de inte håller med honom eller synar hans lögner.
Hans ”fakenews” trams.
Han ”locker room talk”.
Hans nedvärderande av utbildning, erfarenhet och vetenskap.
Med mer, med mer...

Det finns en podcast, definitivt inte opartisk utan väldigt ute efter honom, men ”The Dollop” avsnitt om trump med källor är skrämmande när man tänker på att han är President. Om så bara en bråkdel är sant så borde Trump sitta inlåst.

Jag har säkert förutfattade åsikter om honom, och det finns saker där jag tycker han gjort och gör rätt men mestadels tycker jag Trump är ett bevis på hur även demokrati har sina problem.

Du får gärna berätta varför du gillar honom.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av matt76:

Om Mexikaner: https://time.com/4473972/donald-trump-mexico-meeting-insult/
"Mexican immigrants: “They’re bringing drugs. They’re bringing crime. They’re rapists. And some, I assume, are good people.”"

Om Desinfektionsmedel: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52407177
"And then I see the disinfectant where it knocks it out in a minute. One minute. And is there a way we can do something like that, by injection inside or almost a cleaning?"

Oklart hur det går att misstolka de påståendena

Dessa uttalanden är lika dumma som de är otaktiska men han säger de facto att vissa mexikaner är våldtäktsmän, inte alla, och att det kanske går att injektera något som kan ta död på viruset, inte att man ska dricka desinfektionsmedel.

I många fall görs en höna av en fjäder när det gäller trump, vilket är beklagligt för det tar bort fokus från när han verkligen sagt eller gjort något dumt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av anon_306295:

Narcissist visst men auktoritär och patologisk lögnare? Hur?

Med risk för att öppna upp en separat diskussion om trovärdiga källor erbjuder jag denna sammanställning: https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims...

Citat:

Medvetet styr landet mot isberget?
Innan Corona gick ekonomin i landet väldigt bra och USA hade den lägsta arbetslösheten på 50 år.
Visst har han inte hanterat Coronapandemin optimalt men det har ytterst få länder i väst gjort, inte heller Sverige.
Corona hade blivit ett jätteproblem i USA oavsett vem som hade suttit som president.

Okej, luddigt begrepp med isberget kanske. Det jag menar är att ingen president innan Trump varit lika benägen att splittra landet och sätta s.k. röda stater mot blå stater. Tvåpartisystemet i USA är ett haveri på många sätt, men aldrig har dess dåliga sidor accentuerats så väl som nu. Han är en populist som tar fram våra basala sidor, fokus läggs på skillnader istället för likheter.

Hur Biden (med en demokratisk administration i ryggen) hade tacklat det första året av pandemin kan vi bara spekulera om. Vad som däremot går att slå fast är att Trump gjort ett undermåligt arbete med att leda landet och att han aktivt motarbetat kvalificerade personer som NIAID-chefen Anthony Fauci. (Samt en hel drös andra immunologer, epidemiologer och experter inom området.)

Citat:

På vilket sätt spelar han Putin i händerna?

Det är fastställt av USA:s underrättelsegemenskap att Ryssland gjort riktade insatser för att påverka det pågående valet i USA. (Samt det för fyra år sedan.) Båda gångerna har målet varit att stärka Trumpkampanjen. Ett splittrat USA som präglas av inre konflikter gagnar Putin, och det får han så det smäller om det med Trump som sittande president.

Citat:

Vad sprider han för desinformation som underbygger demokratiska processer och skadar människor?

Nu senast genom sin befängda (och motbevisade) teori om att valet skulle vara riggat och att brevröstning inte går att lita på - allt för att så ett frö av osäkerhet hos det amerikanska folket. Även hans pseudovetenskapliga uttalanden om pandemin och faktalösa skepsis mot den globala uppvärmningen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Säger också Trump. Får Clinton vibbar av Biden.

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Om Mexikaner: https://time.com/4473972/donald-trump-mexico-meeting-insult/
"Mexican immigrants: “They’re bringing drugs. They’re bringing crime. They’re rapists. And some, I assume, are good people.”"

Om Desinfektionsmedel: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52407177
"And then I see the disinfectant where it knocks it out in a minute. One minute. And is there a way we can do something like that, by injection inside or almost a cleaning?"

Oklart hur det går att misstolka de påståendena

Ja uppenbarligen går det att misstolka dem.
Om du kollar igenom videorna där han gör de där uttalandena istället för att bara ta till dig andrahandsinformation så kommer du förstå vad han menar med dem.

Han pratar om illegala invandrare från Mexiko och att de som kommer illegalt inte är det bästa Mexiko har. Att de tar med sig brottslighet, och droger. Och att det finns våldtäktsmän bland dem.
Ingenstans säger han att Mexikaner skulle vara våldtäktsmän eller våldtäktsmän i större utsträckning än andra.

I den andra situationen så pratade Trumps experter under en presskonferens om sätt att bekämpa Corona, de pratade då om ljusterapi för lungorna där man skickar ner någon grej i lungorna som ger ifrån sig strålning som kan hjälpa mot skadad lungvävnad eller något liknande. Sedan pratade de om att desinficera omgivningen vilket kan döda 90% av virusets spridning eller något sådant.
När ordet sedan var Trumps så prisade han sina experter men enligt min tolkning så missförstod han dem och trodde att experterna pratade om två olika behandlingar för människor när experterna egentligen talade om en behandling för människan och en behandling för omgivningen. Experterna var allt annat än tydliga enligt mig.
Vem som helst som kollar på klippet kan se hur det egentligen var, att Trump antingen lyssnade dåligt eller bara missuppfattade sina experter, men media misstolkar medvetet och påstår då att Trump uppmanar folk att man ska injicera desinficeringsmedel när han egentligen endast pratade med sina experter under presskonferensen och missförstod en grej.

12
Skriv svar