Trump eller Biden?

Flakmonkey

Som så många andra så tycker jag att ingen kandidat är klockren men det är det ju å andra sidan inte i något val, den som hävdar att de håller med ett svenskt parti i alla frågor litar jag inte så mycket på.

Med det sagt så faller min röst på Biden och det är i princip enbart för att Biden faktiskt tycks lyssna på det som kan någonting om sakfrågorna. Tror inte att han kan mest och bäst om allting. Om det är någonting som skrämmer mig så är det den här resistensen mot vetenskapliga fakta och expertis, vilket inte minst har blivit väldigt uppenbart iom Corona och där han ofta tycks veta bättre än de personer som vigt sitt liv åt den här typen av frågor.

Sen har jag svårt för personkulter också där de som dyrkar inte kan ta in någon form av kritiskt tänkande för att inte förstöra sin glorifierande bild av en person. Och säga vad man vill om Biden och Trump, är det någon som skiljer dem åt så är det följarskaran och den närmast religiösa hängivenheten bland dem och vad det kan leda till om Trump vinner (eller om han förlorar) skrämmar mig. Personkulter brukar sällan sluta i något gott, framförallt när den personen som avgudas tycks ha det som enda drivkraft.

Medlem

Jag håller med @nosnos

Personkulten kring Trump är bisarr, men det var redan bisarrt redan från början. Tänk om Uffe och Steffe hade valmöten likt dessa i USA? Och ett valsystem där det är olika överallt och att du måste registrera dig för att rösta?

Svenska politiker kan vara förbannat tråkiga men hellre det, men för att svara på frågan. Biden. Förra valet så trodde jag att Trump inte skulle vinna... tror det blir jämt i år.

Men sedan tycker jag även att han är väl populistisk, lockar till sig missnöjda väljare som inte fattar att de själva kan påverka sina livsval. Än att vänta på att någon president ska öppna kolgruvan som ändå är föråldrat med mera. Lite samma i Sverige, folk gillar sd för att de tror politiker ska fixa saker och till åt dom. Sedan tror jag många amerikaner hade mått bra av att kunna studera gratis precis som i Sverige.

Inaktiv
Skrivet av Gustav Höglund:

Med risk för att öppna upp en separat diskussion om trovärdiga källor erbjuder jag denna sammanställning: https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims...

Okej, luddigt begrepp med isberget kanske. Det jag menar är att ingen president innan Trump varit lika benägen att splittra landet och sätta s.k. röda stater mot blå stater. Tvåpartisystemet i USA är ett haveri på många sätt, men aldrig har dess dåliga sidor accentuerats så väl som nu. Han är en populist som tar fram våra basala sidor, fokus läggs på skillnader istället för likheter.

Hur har han gjort det menar du? Enligt mig är det demokraterna som eldat på splittringen i landet genom att stödja rörelser som Black Lives Matter och polishat. Samt hat mot Trump och republikaner som om de vore Hitler och nazister.
Man målar upp en falsk bild av att svarta är förtryckta och att polisen dödar svarta människor på löpande band för att få svarta människor arga. En divide and conquer-taktik för att få svarta att tro att allt blir bättre om bara Trump försvinner och de röstar på demokraterna. Eller som Joe Biden sa till en ung svart man: "If you vote red, you ain't black.".

Skrivet av Gustav Höglund:

Hur Biden (med en demokratisk administration i ryggen) hade tacklat det första året av pandemin kan vi bara spekulera om. Vad som däremot går att slå fast är att Trump gjort ett undermåligt arbete med att leda landet och han har aktivt motarbetat kvalificerade personer som NIAID-chefen Anthony Fauci. (Samt en hel drös andra immunologer, epidemiologer och experter inom området.)

Han har gjort ett lika dåligt jobb som många andra.

Skrivet av Gustav Höglund:

Det är fastställt av USA:s underrättelsegemenskap att Ryssland gjort riktade insatser för att påverka det pågående valet i USA. (Samt det för fyra år sedan.) Båda gångerna har målet varit att stärka Trumpkampanjen. Ett splittrat USA som präglas av inre konflikter gagnar Putin, och det får han så det smäller om det med Trump som sittande president.

Det är din egna tolkning. En annan tolkning kan vara att Putin ser en bättre värld med Donald Trump som president. Exempelvis ville Hillary Clinton "Bomb the shit out of Syria" och stödde rebellerna medan Putin såklart stödde regeringstrupperna. Där fanns en konflikt. Trump å andra sidan pratade redan från början om att han ville dra tillbaka amerikanska trupper från utlandet och sluta lägga sig i andra länders konflikter.

Skrivet av Gustav Höglund:

Nu senast genom sin befängda (och motbevisade) teori om att valet skulle vara riggat och att brevröstning inte går att lita på - allt för att så ett frö av osäkerhet hos det amerikanska folket. Även hans pseudovetenskapliga uttalanden om pandemin och faktalösa skepsis mot den globala uppvärmningen.

Det finns inget befängt med det. Det finns gott om folk som hatar Trump så mycket att de är beredda att fuska med valet. Samma sak har exempelvis hänt i Sverige där folk som jobbade i vallokaler bland annat gömde valsedlar för Sverigedemokraterna och Alternativ för Sverige.
Angående pandemin har han haft fel men det har typ alla, Trump lyssnade tyvärr tidigt på WHO som tog sin felaktiga information helt okritiskt från Kina.
Om den globala uppvärmningen så är han kritisk och skeptisk till domedagsscenariot som målats upp av klimatrörelsen där man i princip bör stänga ner hela samhället för att inte bli utrotade om x antal år.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad gäller hans lögner så är väl det här en lika bra plats som någon att börja på; https://en.wikipedia.org/wiki/Veracity_of_statements_by_Donal...

Varenda amerikansk president har varit en lögnare hittills, Biden kommer inte vara någon skillnad.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Med risk för att öppna upp en separat diskussion om trovärdiga källor erbjuder jag denna sammanställning: https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims...

Okej, luddigt begrepp med isberget kanske. Det jag menar är att ingen president innan Trump varit lika benägen att splittra landet och sätta s.k. röda stater mot blå stater. Tvåpartisystemet i USA är ett haveri på många sätt, men aldrig har dess dåliga sidor accentuerats så väl som nu. Han är en populist som tar fram våra basala sidor, fokus läggs på skillnader istället för likheter.

Hur Biden (med en demokratisk administration i ryggen) hade tacklat det första året av pandemin kan vi bara spekulera om. Vad som däremot går att slå fast är att Trump gjort ett undermåligt arbete med att leda landet och han har aktivt motarbetat kvalificerade personer som NIAID-chefen Anthony Fauci. (Samt en hel drös andra immunologer, epidemiologer och experter inom området.)

Det är fastställt av USA:s underrättelsegemenskap att Ryssland gjort riktade insatser för att påverka det pågående valet i USA. (Samt det för fyra år sedan.) Båda gångerna har målet varit att stärka Trumpkampanjen. Ett splittrat USA som präglas av inre konflikter gagnar Putin, och det får han så det smäller om det med Trump som sittande president.

Nu senast genom sin befängda (och motbevisade) teori om att valet skulle vara riggat och att brevröstning inte går att lita på - allt för att så ett frö av osäkerhet hos det amerikanska folket. Även hans pseudovetenskapliga uttalanden om pandemin och faktalösa skepsis mot den globala uppvärmningen.

Finns inga bevis överhuvudtaget på att Ryssland skulle ha försökt att infiltrera det amerikanska valet på något sätt. Att folk kan tro på en sådan uppenbar lögn gör mig rädd.

Fast å andra sidan finns det människor som tror att en tygbit skyddar dom från små viruspartiklar så blir inte förvånad av någonting längre

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Hans motvillighet och undvikande att ta ställning emot Proud Boys, Qanon och KKK.
Sättet han behandlat entrepenörer och personal.
Hans konstanta lögner och påhopp på all media så fort de inte håller med honom eller synar hans lögner.
Hans ”fakenews” trams.
Han ”locker room talk”.
Hans nedvärderande av utbildning, erfarenhet och vetenskap.
Med mer, med mer...

Det finns en podcast, definitivt inte opartisk utan väldigt ute efter honom, men ”The Dollop” avsnitt om trump med källor är skrämmande när man tänker på att han är President. Om så bara en bråkdel är sant så borde Trump sitta inlåst.

Jag har säkert förutfattade åsikter om honom, och det finns saker där jag tycker han gjort och gör rätt men mestadels tycker jag Trump är ett bevis på hur även demokrati har sina problem.

Du får gärna berätta varför du gillar honom.

Vad är det för fel med Proud Boys? De står ungefär för samma sak som Trump. USA och västerlandet är den bästa civilisationen och det är den man bör kämpa för.
Qanon pratar om konspirationsteorier om deep state och att Trump slåss emot dessa. Det är enligt mig iaf möjligt att det ligger ett uns sanning i dessa teorier även om mycket faller på sin egen orimlighet men om det finns små sanningar i det så är det inte konstigt att Trump inte tar ställning emot dem.
KKK har jag aldrig sett Trump stödja eller vägra ta ställning emot. Du får gärna länka något sådant.

CNN är fake news. Det är bara kolla alla lögner om Trump, att han skulle vara sexist, rasist, att han i hemlighet skulle samarbeta med Ryssland. De tar direkt ställning emot honom och misstolkar honom medvetet så fort de kan. Det är inte konsekvensneutral journalistik, det är fake news med mål att få Trump avsatt.

Han nedvärderar inte utbildning, erfarenhet och vetenskap. Han förespråkar bara precis som jag själv att man bör tänka själv istället för att blint lyssna på vad en påstådd expert har att säga. Alla människor kan ha fel. Det finns dessutom gott om "experter" och forskare med politiska agendor.

Jag gillar honom för att till skillnad från de flesta politiker så pratar han inte efter ett manus utan säger vad han tänker och tycker. Han tänker själv även om det inte alltid blir rätt, men det blir det inte för någon. Han är en sådan person som står på sig oavsett vad omgivningen tycker och han verkar vara en god person. Ekonomin gick väldigt bra innan pandemin och enligt undersökningar var allt fler amerikaner nöjda med sin situation. Det mesta verkade gå uppåt i USA. Han sätter även USA först och inser det framtida hotet från Kina. Och han är emot den sinnessjuka invandringen till Europa som förstör vår civilisation.

Medlem

Årets viktigaste tråd. Det här diskuteras inte på alla andra ställen på internet just nu, så då är det viktigt att dra upp det på en sida som handlar om spel. /Full kommunist som tittar på valvakan


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kyrre:

Varenda amerikansk president har varit en lögnare hittills, Biden kommer inte vara någon skillnad.

Oja, det ligger väl i politikers natur att ljuga - inte bara amerikanska. Det uppseendeväckande är väl snarare mängden lögner.

Medlem

Peckman, du borde söka jobb på Fox News

Eftersom du inte litar på "fake news" som CNN så är det ingen idé att länka till dig för du är faktaresistens

Men här; https://www.hbl.fi/artikel/fbi-sa-hackade-ryssland-demokrater...
FBI själva sa att Ryssland hackade valet.
Drumpf valde då att sparka chefen för FBI.

Svarta och andra minoritetsgrupper är visst förtryckta i USA, sluta påstå något annat.
BLM handlar om polisens övervåld mot svarta i samhället och ingenting annat. Det är ingen vänster rörelse eller något sånt.

Skrivet av anon_306295:

Och han är emot den sinnessjuka invandringen till Europa som förstör vår civilisation.

Ne, han är emot att muslimer skall få komma till europa och USA.
Jag tror inte han eller du bölar ifall Sverige tar emot 100 000 polacker imorgon, men om det är 100 000 Mustafas då blir ni så ledsna så....det är rasism helt enkelt, inget du kan förstå dig på verkar det som då du verkar vara en fanatisk-Drumpf supporter.

Förresten, visa oss källorna på att vallokerna runt om i Sverige gömde SD och AFS papper, inte första gången man hör dessa flosker från er högerbruna-Flashback riddare...

Medlem

En brittisk f.d bankman har satsat 5 miljoner dollar på att Trump vinner. .D

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad är det för fel med Proud Boys? De står ungefär för samma sak som Trump. USA och västerlandet är den bästa civilisationen och det är den man bör kämpa för.
Qanon pratar om konspirationsteorier om deep state och att Trump slåss emot dessa. Det är enligt mig iaf möjligt att det ligger ett uns sanning i dessa teorier även om mycket faller på sin egen orimlighet men om det finns små sanningar i det så är det inte konstigt att Trump inte tar ställning emot dem.
KKK har jag aldrig sett Trump stödja eller vägra ta ställning emot. Du får gärna länka något sådant.

CNN är fake news. Det är bara kolla alla lögner om Trump, att han skulle vara sexist, rasist, att han i hemlighet skulle samarbeta med Ryssland. De tar direkt ställning emot honom och misstolkar honom medvetet så fort de kan. Det är inte konsekvensneutral journalistik, det är fake news med mål att få Trump avsatt.

Han nedvärderar inte utbildning, erfarenhet och vetenskap. Han förespråkar bara precis som jag själv att man bör tänka själv istället för att blint lyssna på vad en påstådd expert har att säga. Alla människor kan ha fel. Det finns dessutom gott om "experter" och forskare med politiska agendor.

Jag gillar honom för att till skillnad från de flesta politiker så pratar han inte efter ett manus utan säger vad han tänker och tycker. Han tänker själv även om det inte alltid blir rätt, men det blir det inte för någon. Han är en sådan person som står på sig oavsett vad omgivningen tycker och han verkar vara en god person. Ekonomin gick väldigt bra innan pandemin och enligt undersökningar var allt fler amerikaner nöjda med sin situation. Det mesta verkade gå uppåt i USA. Han sätter även USA först och inser det framtida hotet från Kina. Och han är emot den sinnessjuka invandringen till Europa som förstör vår civilisation.

Jag vill fråga om du trollar men är rädd att du inte gör det...
Tack för ditt svar iaf.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Peckman, du borde söka jobb på Fox News

Eftersom du inte litar på "fake news" som CNN så är det ingen idé att länka till dig för du är faktaresistens

Men här; https://www.hbl.fi/artikel/fbi-sa-hackade-ryssland-demokrater...
FBI själva sa att Ryssland hackade valet.
Drumpf valde då att sparka chefen för FBI.

Svarta och andra minoritetsgrupper är visst förtryckta i USA, sluta påstå något annat.
BLM handlar om polisens övervåld mot svarta i samhället och ingenting annat. Det är ingen vänster rörelse eller något sånt.

Ne, han är emot att muslimer skall få komma till europa och USA.
Jag tror inte han eller du bölar ifall Sverige tar emot 100 000 polacker imorgon, men om det är 100 000 Mustafas då blir ni så ledsna så....det är rasism helt enkelt, inget du kan förstå dig på verkar det som då du verkar vara en fanatisk-Drumpf supporter.

Förresten, visa oss källorna på att vallokerna runt om i Sverige gömde SD och AFS papper, inte första gången man hör dessa flosker från er Flashback riddare...

Muslimer är inte en etnicitet, så de där polackerna skulle mycket väl kunna vara muslimer. Sluta blanda korten.

Nej, svarta är inte förtryckta i USA, inte mexikaner heller. Mexikaner är däremot förtryckta i sitt eget land Mexiko. USAs svarta är världens 18e rikaste grupp. Om de var ett ensamt land hade de varit rikare än Mexiko, Turkiet osv. Svarta kvinnor är i regel bättre utbildade än vita kvinnor, är det ett tecken på förtryck? Nigerianska invandrare presterar bättre än befolkningen i övrigt på arbetsmarknaden och studiemässigt. Är det för att de är förtryckta?

Normalt talade man om förtryck som att man inte får tala sitt eget språk (kurder), utöva sin religion (judar) eller yttra sin mening och dela åsikter och tankar med andra (typ alla länder någonsin). Nu har ordet förtryck skiftat i betydelse och handlar snarare om hur många svarta miljonärer det finns, eller antal filmregissörer, exponeringstid i reklam eller andra godtyckliga datapunkter.

Varför skulle man vara särskilt välkomnande mot just muslimer av alla människor? Av de 13 länder som dömer till döden för blasfemi är alla muslimska, vilket kan spela roll nu när yttrandefriheten är hotad i den meningen att gymnasielärare får halsen avskuren på skolgården. Varannan pakistanier är analfabet, var femte arab (halvön) osv. Varför skulle man inte kontrollera människor från uppenbara riskzoner? Det är bara i Sverige man inte gör det, där Iraks försvarsminister kan få svenska bidrag och vuxna karlar som fått avslag på får stanna för att läsa på gymnasiet.

Av samma skäl som man vill hålla koll på Mexiko som blev en demokrati för inte alls många år sedan. Skulle du vilja ha fattiga, förtvivlade människor som går under jorden och inte har "marketable skills" eller språkkunskaper? Eller kontrollerad migration? Eller bo granne med knarkkungen Mexiko? Anledningen är förstås ekonomisk och att det är ett stort problem att vara granne med ett korrupt u-land där du inte kan göra annat än att begå brott om du är illegal, nästan per definition.

Eftersom USA har haft så pass kontrollerad invandring så begår (legala) invandrare brott i lägre utsträckning än den inhemska befolkningen, och man är ganska angelägen om att behålla det så.

Det skulle vara som att vi var granne med Burundi och Botswana och gränsen var helt öppen. Eller som nu i den meningen att typ 85% av alla inbrott begås av östeuropeiska ligor, men fler brottstyper.

Kaliforniens ekonomi är dubbelt så stor som Rysslands, USA dominerar här och den amerikanska utbildningsnivån är högre än den svenska. Det är världens äldsta demokrati och det enda land som varit demokratiskt i mer än 200 år kontinuerligt.

BLM är en marxistisk rörelse som vill ha skuldavskrivning för studielån för enbart svarta och andra helt bisarra saker. Statistiken visar INTE att svarta är särskilt utsatta för polisskjutningar eller polisvåld.

Har vi en särskilt utmärkt statsminister eller varför har vi så hög svansföring kring USA?

Inaktiv
Skrivet av JokerM6:

Peckman, du borde söka jobb på Fox News

Eftersom du inte litar på "fake news" som CNN så är det ingen idé att länka till dig för du är faktaresistens

Jag tror du är faktaresistent. Mycket av det CNN påstått om Trump är ren lögn.

Skrivet av JokerM6:

Men här; https://www.hbl.fi/artikel/fbi-sa-hackade-ryssland-demokrater...
FBI själva sa att Ryssland hackade valet.
Drumpf valde då att sparka chefen för FBI.

Jag har inte påstått att Ryssland inte försökte lägga sig i valet.

Skrivet av JokerM6:

Svarta och andra minoritetsgrupper är visst förtryckta i USA, sluta påstå något annat.
BLM handlar om polisens övervåld mot svarta i samhället och ingenting annat. Det är ingen vänster rörelse eller något sånt.

Okej på vilket sätt är svarta förtryckta i USA? Eftersom du säger att de är förtryckta borde du kunna förklara för mig på vilket sätt de är förtrycka.
Polisen dödar fler vita än svarta. Det är mer sannolikt att svarta blir dödade av polisen för svarta begår långt mycket mer grova brott än någon annan folkgrupp. De blir inte dödade på grund av deras hudfärg.
Svarta dödar långt mycket fler vita än vita dödar svarta.

Skrivet av JokerM6:

Ne, han är emot att muslimer skall få komma till europa och USA.
Jag tror inte han eller du bölar ifall Sverige tar emot 100 000 polacker imorgon, men om det är 100 000 Mustafas då blir ni så ledsna så....det är rasism helt enkelt, inget du kan förstå dig på verkar det som då du verkar vara en fanatisk-Drumpf supporter.

Inte bara muslimer utan andra utomeuropeiska invandrare också. Men ja, muslimer är ett extra stort problem som du sett i Paris eller Wien nyligen.
Polacker har en liknande europeisk kultur som vi i Sverige och skulle inte vara ett lika stort problem i Sverige som utomeuropeiska invandrare. De skulle inte utföra lika många terroristdåd, gruppvåldtäkter eller förnedringsrån som de nordafrikaner och de från mellanöstern som invandrat till Europa.

Skrivet av JokerM6:

Förresten, visa oss källorna på att vallokerna runt om i Sverige gömde SD och AFS papper, inte första gången man hör dessa flosker från er högerbruna-Flashback riddare...

Här har du en socialdemokrat som erkände det på Twitter. Låst artikel tyvärr så jag kan inte läsa vad som står:
https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/s-politiker-jag-gomde-sds...

Alternativ för Sverige hävdar att valsedlar gömts:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/alternativet-havdar...

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Jag vill fråga om du trollar men är rädd att du inte gör det...
Tack för ditt svar iaf.

Jag trollar absolut inte, jag är 100% ärlig. Vad av det jag skrev var felaktigt eller konstigt?

Medlem

Stort antal SD anhängare(ie Pecman, Kingzla) I denna tråd som skulle ha röstat på Trump. Intressant.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Oja, det ligger väl i politikers natur att ljuga - inte bara amerikanska. Det uppseendeväckande är väl snarare mängden lögner.

Jupp. Gillar inte politiker överlag. Synd att man inte kunde rösta på Calle

Medlem

Trump alla dagar i veckan.

Biden skulle vara en katastrof, inte bara för amerikaner men även globalt. Ryser bara på tanken om han vinner.(Vilket jag inte tror han gör)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, svarta är inte förtryckta i USA, inte mexikaner heller.

Detta måste ju vara det dummaste jag har läst denna vecka. Måste ju vara ett sjukt dåligt attempt at trolling.

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Detta måste ju vara det dummaste jag har läst denna vecka. Måste ju vara ett sjukt dåligt attempt at trolling.

På vilket sätt är de förtryckta?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Okej på vilket sätt är svarta förtryckta i USA? Eftersom du säger att de är förtryckta borde du kunna förklara för mig på vilket sätt de är förtrycka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Police_brutality_in_the_United_...

När slutade USA diskriminera svarta menar du?
När dåvarande demokrater (republikaner på den tiden) avskaffade slaveriet eller?

EN Socialdemokrat har "erkänt haha Det är inte att gömma SD och AFS valsedlar direkt när EN person har gjort det.

Att AFS hävdar detta är ju en väldigt trovärdig källa hörru Mr.Fox News

Medlem
Skrivet av anon_306295:

På vilket sätt är de förtryckta?

När man åker utomlands för att vinna OS guld för sitt land och sen komma hem för att då se att han inte är välkommen att äta på vissa restauranger. Cassius Clay...senare känd som Muhammad Ali.

När man åker utomlands för att bekämpa nazism, fascism under 2:a världskriget för att komma hem och återigen som Ali, får inte äta, åka buss, rösta etc.

När man åker till Vietnam för att sprida "freedom" men komma hem till USA där man återigen är 2:hand citizen...detta pågår än idag.

Inaktiv
Skrivet av JokerM6:

https://en.wikipedia.org/wiki/Police_brutality_in_the_United_...

När slutade USA diskriminera svarta menar du?
När dåvarande demokrater (republikaner på den tiden) avskaffade slaveriet eller?

EN Socialdemokrat har "erkänt haha Det är inte att gömma SD och AFS valsedlar direkt när EN person har gjort det.

Att AFS hävdar detta är ju en väldigt trovärdig källa hörru Mr.Fox News

Jim Crow lagarna slutade väl gälla någon gång på 60-talet. Någon gång efter det.
Hur diskriminerar USA svarta idag menar du?

Ja du kommer aldrig hitta några vetenskapliga artiklar om att folk gömmer valsedlar eller att valfusk förekommer.
Här har du en till artikel från SVT: https://www.svt.se/nyheter/val2018/valfusk-sabotage-och-gomda...
Men ja, om du inte tror att det förekommer valfusk tror jag inte att jag kan ändra din åsikt.

Inaktiv
Skrivet av JokerM6:

När man åker utomlands för att vinna OS guld för sitt land och sen komma hem för att då se att han inte är välkommen att äta på vissa restauranger. Cassius Clay...senare känd som Muhammad Ali.

När man åker utomlands för att bekämpa nazism, fascism under 2:a världskriget för att komma hem och återigen som Ali, får inte äta, åka buss, rösta etc.

När man åker till Vietnam för att sprida "freedom" men komma hem till USA där man återigen är 2:hand citizen...detta pågår än idag.

Jag pratar om nutid, inte vad som hände för 50+ år sedan eller under andra världskriget.
Hur är svarta förtryckta i USA idag?
På vilket sätt är de second class citizens?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jim Crow lagarna slutade väl gälla någon gång på 60-talet. Någon gång efter det.
Hur diskriminerar USA svarta idag menar du?

Ja du kommer aldrig hitta några vetenskapliga artiklar om att folk gömmer valsedlar eller att valfusk förekommer.
Här har du en till artikel från SVT: https://www.svt.se/nyheter/val2018/valfusk-sabotage-och-gomda...
Men ja, om du inte tror att det förekommer valfusk tror jag inte att jag kan ändra din åsikt.

Har du hört talas om Rodney King? Klart du har, 1992, detta är lika aktuellt idag som då. Spela inte kränkt och dum.

Har du ens läst artikeln du länka? Verkar inte som det;

"Dessa röstsedlar får inte ta slut.

Däremot ansvarar partierna själva för att personröstsedlarna fylls på.

– Och det vet många inte. I vissa fall har partierna inte hunnit till vallokalen eller så har de levererat för få röstsedlar och så tror människor att det handlar om valfusk, säger Eva Debels."

Inaktiv
Skrivet av JokerM6:

Har du hört talas om Rodney King? Klart du har, 1992, detta är lika aktuellt idag som då. Spela inte kränkt och dum.

Vad är lika aktuellt idag som då?

Skrivet av JokerM6:

Har du ens läst artikeln du länka? Verkar inte som det;

"Dessa röstsedlar får inte ta slut.

Däremot ansvarar partierna själva för att personröstsedlarna fylls på.

– Och det vet många inte. I vissa fall har partierna inte hunnit till vallokalen eller så har de levererat för få röstsedlar och så tror människor att det handlar om valfusk, säger Eva Debels."

I vissa fall säger hon. Men Eva Debels säger i samma artikel: "Det handlar om sabotage, stulna och gömda röstsedlar". Sabotage och gömda valsedlar måste väl ändå räknas som valfusk?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Detta måste ju vara det dummaste jag har läst denna vecka. Måste ju vara ett sjukt dåligt attempt at trolling.

Mm, strålande argument. Är människor på FZ allergiska mot argumentation eller vad är grejen? Den som hävdar något får belägga det, hävdar man att svarta är förtryckta i USA får man belägga det.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad är lika aktuellt idag som då?

Men är du seriös eller?
Måste man förklara ALLT för dig och sen ändå mötas med nya frågor.
Om du inte kan förstå och se övervåldet på George Floyd så du är totalt hopplös. Vad Floyd har gjort sig skyldig till hör inte hemma i scenarioet, inte ens Saddam Hussein tillfångatogs på detta sätt av amerikanska militären. Inget jävla knä i huvudet i flertal minuter.
Du tycker inte att tre snutar kunde ha löst detta på ett mycket bättre sätt än fucking lägga ett knä på hans huvud/hals i flera minuter?
Sätt handfängsel på honom bakom ryggen och problemet är mer eller mindre löst...

Medlem
Skrivet av kingzla:

hävdar man att svarta är förtryckta i USA får man belägga det.

Kom med bevis på att dom inte är förtryckta inom poliskåren.
Slutade det efter 1992 menar du? Eller kanske nu efter Floyds död?

Moderator | Testpilot

Känns inte som att det här kommer leda till något vettigt så jag låser tråden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar