Snabbkollen - Har du köpt någon i en mobilapp senaste året?

Robot
Snabbkollen - Har du köpt någon i en mobilapp senaste året?

När Pokemon Go drar in miljarder är det svårt att kalla det mikrotransaktioner.

#mtx, #pokemon-go


Medlem

Det enda jag gör i spelväg på mobilen är att spela quizkampen och sudoku, så jag har inte bidragit så mycket till mobilspelandet

Medlem

Trevligt att se 71% vettiga människor


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

Spelade en hel del på mobilen tills för en 4-5 år sedan, mest indiespel i 20-100 kronorsklasserna.
Men sedan kvävdes de i mängder av antingen massproducerad dynga eller extremt mikrotransaktionstunga spel som inte lockar alls.
Tror jag aldrig gjort en mikrotransaktion på ett mobilspel, och kommer nog aldrig göra det heller.

Moderator | Testpilot

Egentligen har jag inget emot det om man inte blir tvingad till att köpa. Pokemon GO, i alla fall på senare tid för egen del, är bra på den fronten så länge man har några stops man kan gå till och spina för att få items.

För de som inte har stops, vilket jag inte hade i många år, måste man ju köpa Pokebollar för att kunna spela spelet och det är fel tycker jag.

Andra spel kan göra det så att man inte kan ta sig i genom spelets kampanj om man inte köper för chans att få starkare vapen och karaktärer - det är sådant jag avskyr. Vill någon sedan köpa en XP-boost (som förhoppningsvis inte ska behövas för att göra vettig progress) eller något för att snabba på saker så stör det mig inte på samma sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

F2p = p2w ussch sån skit!

Medlem

23% har betalat och ta det på 100 miljoner mobilanvändare(?) då blir det en massa pengar.

Medlem

Finns så få juveler som är värda att spela nu för tiden på telefon. Det mesta jag spelar är från Kairosoft. De har många bra P2P spel och några få acceptabla F2P spel, men även några riktigt dåliga.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Tror inte jag någonsin köpte något i PoGo, då det kändes ganska meningslöst, men nu i EVE Echoes har det redan gått åt ett antal hundralappar.

Mikrotransaktioner funkar jättebra så länge det görs rätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Bort med skitet.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Köpt lite musikappar, metronomer och annat. Känns fel att spela på mobilen tycket jag. Vet inte varför.

Medlem

jag är så långt imot det man kan komma, jag har spelat spel sedan jag var typ 6eller 7 när jag fick min första nintendo 8 bitars, och jag har aldrig slutat spela, men jag vägrar att ens sätta in ett enda spel i min mobil.
Dels för att jag spenderar mycket tid framför datorn när jag väl är ledig och spelar "riktiga" spel som jag kallar dom, och jag ser mobilspel som en cancer som måste stoppas.
Jag vill att dom slutar med dessa dåliga vanor det slutar så ofta med att folk betalar mer än vad full pris på ett spel kunde kosta ändå så.

Vill man ha handhållet skulle jag nog snegla mer åt switch eller nått där man kan köpa ett spel full pris och man får med allt I spelet.
Vad hände med tiden då spel som släpptes köpa man å allt fanns där att låsa upp genom att spela spelet och spelen var balanserade för att hur svåra eller lång tid du skulle lägga ner för att få något du var ute efter som belöning., t,ex gear eller "varva ett spel" som man sa när jag var yngre.

Nu istället med spel så är det ta Genshin impact t,ex där du får spela lite grann sen måste du öppna plånboken om du får slut på energi vad jag fattar det som för kunna ta dig vidare, annars så stannar spelet upp nästan totalt för dig även om du "kan" spela men dom artificiellt stoppar dig för att du ska betala för spela mer. (jag har ej spelat så jag vet ej exakt detta är bara vad jag hört.)

HELT SJUKT tycker jag, allt är gjort bara för att du ska punga ut med mer pengar I längden.
Jag är så glad att det fortfarande finns spel tillverkare som t,ex CD red som gör spel där du kan betala en gång full pris eller rea när den tiden kommer och du vet att dom har inte dragit ut på hur mycket erfarenhet du får eller vad du kan göra I spelet för att du ska punga ut pengar så det blir lättare eller tar kortare tid.

Alla spel med Micro transaktioner har jag alltid en ond aning om att dom med flit gör xp grinden sjukt seg bara för du ska punga ut med premium tid som ger dig t,ex mer xp , eller du har andra sätt du måste göra för att få erfarenhet, finns det kostymer du kan köpa, ja då är allt du kan få i spelet utan att betala fult som stryk så du vill verkligen lägga ut pengar på att köpa dessa kostymer, listan kan bara fortsätta vidare O vidare, dom gör allt för du ska öppna plånboken, dom kallar spelen free to play, jag kallar dom fri att testa, betala en arm och ett ben för att spela.

Medlem

Har spenderat 466 kr på något app-relaterat till Android sedan jag köpte min första "smarttelefon" HTC Hero. Med andra ord 46.6 kr per år, i grova drag.

Medlem

Att betala för mobilspel känner jag är fine om man får ett komplett spel, men mikrotransaktioner för XP-boosts, för att slippa vänta, starkare karaktär/vapen o.s.v. känns, i min mening, efterblivet. Att köpa sig fri ifrån att behöva spela ett spel är ju ett vansinnigt upplägg.

Medlem

Jag tycker det är okej med vissa mikrotransaktioner i spel som annars är gratis, förutsatt att det sköts på ett bra sätt. Det får inte vara för påträngande eller påtvingat.

Medlem

Tror inte på Gud men anser att mikrotransaktioner är bevis på att Djävulen finns. 🙂

Medlem

tror jag spenderat kanske 50kr under 2020 på Pokemon Go vilket är ganska lite jämfört med vad jag och min sambo spenderar på PC spel

Inaktiv

Köpte Stardew valley. Kommer antagligen vara det första och sista. Aldrig köpt en microtransaktion i heöa mitt liv.

Medlem

Nä usch, köper aldrig något digitalt!

Medlem

Ca 200-300kr månaden på några jag tycker är roligt o spela. Brukar bytas ut när de blir tråkiga till andra liknande

Medlem
Skrivet av cohletrain:

Trevligt att se 71% vettiga människor

Varför vettiga? I stort sett alla appar nu för tiden är gratis med en unlock för hela produkten. Kom ihåg att pollen inte handlar om vem som köpt onödvändigt skit i spel, det handlar om vem som köpt något i spel eller appar.

Medlem

Ända jag spelar på mobilen är Sky: Children of Light och där har jag spenderat lite men inte mycket.

Medlem

Spelar lite på mobilen när jag har lite dötid, småbarnslivet lämnar inte mycket tid framför den stationära i nuläget. Köper hellre ett spel och slipper timers, in-gameköp för hutlösa pengar och reklam. Är spelet bra betalt jag oavsett plattform. Förstår inte att det skulle vara en kontroversiell hållning på något sätt.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Varför vettiga? I stort sett alla appar nu för tiden är gratis med en unlock för hela produkten. Kom ihåg att pollen inte handlar om vem som köpt onödvändigt skit i spel, det handlar om vem som köpt något i spel eller appar.

Ja det må vara så som frågan är formulerad men den tar sin relevans från artikeln som i grunden handlar om hur mikrotransaktionerna bidrar till en sådan sjukt stor omsättning för mobilspelen.

Att köpa produkten i produkten dvs unlock efter nedladdning kan inte räknas som en mtx.
Det är mer att du köper produkten efter att du testat den likt ett demo.

Medlem

Köpt Monument valley och Stardew Valley på mobil. Resten har jag spelat helt gratis, och därmed legat rejält bakom andra. Spelar dock inte ofta på mobilen, och när det händer så är det enbart för att slå ihjäl tid.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Flera år sen jag spelade ett spel på mobilen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

ELF
Medlem

Har enbart köpt coins i Pokemon Go om jag fått ihop tillräckligt med pengar via Google Konsumentpanel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag hade gärna betalat en liten slant för att ge lite till tillverkarna när det är ett spel jag spelar dagligen.
Men så gott som alla spel jag spelat så är det sådana hutlösa priser för extremt lite tillbaka.

så nej, för det är för lite "mikro" transaktioner och för mycket "makro" transaktioner.

Backloggens befriare

Beror ju helt och hållet på hur vi ska definiera "app". Har ju hyrt några filmer via Youtube Video, så svarade ja.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Sista spelet jag spelade mycket på mobilen var fallout shelter, fastnade aldrig för dom andra populära spelen. Gillar inte när det dyker upp popups hela tiden med microtransactions. Det är en turn-off för mig.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

12
Skriv svar