Den stora Assassin's Creed Valhalla-tråden

Medlem

Är 100% taggad på detta. Alltid kul med en ny Assassin's Creed grind (säger det med all ärlighet utan sarkasm)!

Trodde jag landat på en Septekh-video först, men det där var nice den också 🤘

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av fp:

Är det någon som vet hur hem byn och dess byggande kommer att fungera? Kommer det bli fritt byggande i still med Fallout 4, eller blir det klicka för uppgradering i still med Far Cry New Dawn?

Det är ett Ubisoft-spel, så räkna med det sistnämnda. Har oerhört svårt att se att Ubisoft skulle göra något Fallout 4-liknande vad gäller byggande.

Medlem
bättre med 2
Skrivet av Kleptoman:

Tråkigt att de kör med manliga/kvinnlig version av huvudkaraktären.

hade varigt mycket roligare med en man o en kvinna var för sig som hade olika storys

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är ett Ubisoft-spel, så räkna med det sistnämnda. Har oerhört svårt att se att Ubisoft skulle göra något Fallout 4-liknande vad gäller byggande.

Med all sannoliket är det så. Frågan är om det är begränsat utrymme så man måste göra val eller om man kan bygga och maxa allt med tiden.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Med all sannoliket är det så. Frågan är om det är begränsat utrymme så man måste göra val eller om man kan bygga och maxa allt med tiden.

Känslan är att det kommer vara som i 2an med Monteriggioni, och Black flag, när man bygger på den där ön. Vilket känns både ok och meh på samma gång.
Ska verkligen tilläggas att jag inte har läst något om byggandet till Valhalla så kan mycket väl ha fel.

Medlem
Skrivet av fp:

Är det någon som vet hur hem byn och dess byggande kommer att fungera? Kommer det bli fritt byggande i still med Fallout 4, eller blir det klicka för uppgradering i still med Far Cry New Dawn?

även jag tänkte på detta, slutade med att jag är 100 timmar in i fallout 4, nu igen


signatur

//monster

Gen
Medlem

Känns som att detta blir roligare än Watch Dogs Legion.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Håller med! Hade vart bättre att man bara kunde spela som en Kvinna!

Jag kommer definitivt spela som kvinna. Känns mer rätt än att spela man med ett kvinnonamn. (Om jag nu inte missförstått. För visst heter karaktären Eivor oavsett om man spelar man eller kvinna?)


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

lönnmördande vikingar??
det e lite motsägelsefullt då.
blir säkert cringe

Medlem

Samtidigt som jag är lite nyfiken på detta så är jag väldigt skeptisk. Toleransen för Ubisoft-mallen har ju blivit rätt låg för egen del. Försökte vänta ett par år mellan spelen och började med Black Flag, innan det var det Brotherhood. Det tog inte jättelång tid innan jag tröttnade. Samma när man skulle spela Far Cry 4, var smått omöjligt även där att fortsätta efter ett par timmar.
Hoppandet till nutid i AC-spelen tycker jag förstör tempot.

Skrivet av Yabba:

åfan? Löjligt.

Finns en bra förklaring (jag är jätte dålig på historia men antar det är rätt tidsperiod)
Så: fränt säger jag

Ja det verkar vara färdigställt var hus är placerade. Handlar nog mer om att uppgradera i den ordning man tycker själv


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Avstängd

Tror byggandet typ bara är uppgraderingar men det verkar intressant och tillför en dimension i spelet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Tror byggandet typ bara är uppgraderingar men det verkar intressant och tillför en dimension i spelet.

Ja, det verkar fungera så vad jag läst. Tält uppgraderas till timmerhus, osv.

Undrar om spelaren kan välja själv vilka tält som ska uppgraderas och vad som ska byggas där eller om allt sådant är förutbestämt, ungefär så som det fungerade i Far Cry Primal. Oavsett vad så blir det kul tillskott.

Medlem
Skrivet av breahl:

Tror byggandet typ bara är uppgraderingar men det verkar intressant och tillför en dimension i spelet.

Skrivet av Nemo:

Ja, det verkar fungera så vad jag läst. Tält uppgraderas till timmerhus, osv.

Undrar om spelaren kan välja själv vilka tält som ska uppgraderas och vad som ska byggas där eller om allt sådant är förutbestämt, ungefär så som det fungerade i Far Cry Primal. Oavsett vad så blir det kul tillskott.

Låter som om att Viking City Builder skulle kunna vara något för er?


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skrivet av breahl:

Fanns det verkligen shield maidens under vikingatiden? Vissa källor på wiki säger det men vet inte hur korrekta dessa är.

Det är ett ganska intressant ämne som fullkomligt exploderade för bara några år sedan.

År 1889 grävde Hjalmar Stolpe ut graven "Bj 581" och skrädde inte orden när han proklamerade att han funnit en riktig vikingakrigare. Graven var stor och bredvid kroppen fann arkeologerna ett svärd, en yxa, ett spjut, pansarbrytande pilspetsar, stridskniv, två sköldar och två kompletta hästar. Det var ingen tvekan om att de hittat Birkas karlakarl, en riktig professionell krigare!

År ut och år in har praktgraven visats upp och är inte helt oskyldig till vår uppfattning om hur en riktig vikingakrigare var utrustad under 900-talet. Fram tills 2014 vill säga, då kvarlevorna hamnade på osteolog Anna Kjellströms arbetsbord. Anna, som är en duktig osteolog, upptäckte något ingen hade funderat på alls – det var ingen man i graven utan en kvinna!

Det här gjorde förstås jättemånga arkeologer förvirrade och i somliga fall rätt arga. Kjellström måste ha gjort fel i sina undersökningar! Slarvat! Blandat ihop ben från olika gravar! Vissa går så långt som att påstå att Kjellström har en agenda med sitt "fynd", som omkullkastade ett väl etablerat forskningsfält. För är det något svenska arkeologer håller riktigt hårt i så är det vikingatid i allmänhet och Birka i synnerhet.

2017 satte svensk forskning förmodligen sista spiken i kistan när det genom arkeogenetiska studier är helt klarlagt att det faktiskt var en kvinna som begravdes med alla dessa vapen. Sedan dess har flera krigargravar undersökts och ytterligare runt 30 individer har funnits vara kvinnor. Vilket på sitt sätt gör det betydligt vanligare än vad det kan tyckas – om det är så här enkelt att hitta dessa 30-tal kvinnor, så kan det indikera att det finns många kvinnogravar kvar bland alla dessa vikingatida gravar som ännu inte blivit undersökta osteologiskt.

Så vi har bevisligen funnit verkliga förlagor till de fornnordiska sagornas Hervör (Hervors saga), Brynhildr (Völsungasagan) och Alvhild (Gesta Danorum). Kanske.
För förutom att situationen visade hur förlegat det är att arkeologer könsbedömer individer utefter vad som godtyckligt är manliga och kvinnliga föremål i gravens kontext, så är det även lite knepigt att med rak arm säga vilket samband det finns mellan den gravlagda personen och de gravlagda föremålen (vilket borde ge arkeologer och osteologer en kollektiv huvudvärk).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: intressant det där. Kan tänka mig att det var många som var skeptiska till en början.

Undrar om de hittat liknande gravar även på andra ställen där vikingarna höll till, t ex Skottland.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Låter som om att Viking City Builder skulle kunna vara något för er?

Tack för tipset, det ser klart intressant ut. Det är tydligen ett enmansprojekt vilket är rätt imponerande.

Skrivet av Nemo:

@hannes.theorell: intressant det där. Kan tänka mig att det var många som var skeptiska till en början.

Undrar om de hittat liknande gravar även på andra ställen där vikingarna höll till, t ex Skottland.

Du har kvinnogravar med vapen i Norge, Danmark, Öland, Gotland och svenska västkusten.
Skulle inte bli förvånad om de förekommer i hela nordiska utbredningen under år 800-1000.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ett ganska intressant ämne som fullkomligt exploderade för bara några år sedan.

År 1889 grävde Hjalmar Stolpe ut graven "Bj 581" och skrädde inte orden när han proklamerade att han funnit en riktig vikingakrigare. Graven var stor och bredvid kroppen fann arkeologerna ett svärd, en yxa, ett spjut, pansarbrytande pilspetsar, stridskniv, två sköldar och två kompletta hästar. Det var ingen tvekan om att de hittat Birkas karlakarl, en riktig professionell krigare!

År ut och år in har praktgraven visats upp och är inte helt oskyldig till vår uppfattning om hur en riktig vikingakrigare var utrustad under 900-talet. Fram tills 2014 vill säga, då kvarlevorna hamnade på osteolog Anna Kjellströms arbetsbord. Anna, som är en duktig osteolog, upptäckte något ingen hade funderat på alls – det var ingen man i graven utan en kvinna!

Det här gjorde förstås jättemånga arkeologer förvirrade och i somliga fall rätt arga. Kjellström måste ha gjort fel i sina undersökningar! Slarvat! Blandat ihop ben från olika gravar! Vissa går så långt som att påstå att Kjellström har en agenda med sitt "fynd", som omkullkastade ett väl etablerat forskningsfält. För är det något svenska arkeologer håller riktigt hårt i så är det vikingatid i allmänhet och Birka i synnerhet.

2017 satte svensk forskning förmodligen sista spiken i kistan när det genom arkeogenetiska studier är helt klarlagt att det faktiskt var en kvinna som begravdes med alla dessa vapen. Sedan dess har flera krigargravar undersökts och ytterligare runt 30 individer har funnits vara kvinnor. Vilket på sitt sätt gör det betydligt vanligare än vad det kan tyckas – om det är så här enkelt att hitta dessa 30-tal kvinnor, så kan det indikera att det finns många kvinnogravar kvar bland alla dessa vikingatida gravar som ännu inte blivit undersökta osteologiskt.

Så vi har bevisligen funnit verkliga förlagor till de fornnordiska sagornas Hervör (Hervors saga), Brynhildr (Völsungasagan) och Alvhild (Gesta Danorum). Kanske.
För förutom att situationen visade hur förlegat det är att arkeologer könsbedömer individer utefter vad som godtyckligt är manliga och kvinnliga föremål i gravens kontext, så är det även lite knepigt att med rak arm säga vilket samband det finns mellan den gravlagda personen och de gravlagda föremålen (vilket borde ge arkeologer och osteologer en kollektiv huvudvärk).

Var dig jag väntade på! Tack för informationen fast jag kommer nog spela manliga Eivor till att börja med. Kanske blir kvinnliga i new game+ sen då det kommer.


signatur

PS5 och inget annat.

Frilansare

Det går att byta sömlöst mellan Killvor och Eivor, fram och tillbaka. Har jag läst.

Skrivet av Joakim Bennet:

Det går att byta sömlöst mellan Killvor och Eivor, fram och tillbaka. Har jag läst.

Du menar Tjejvor ock Eivor

Jag kommer testa att låta Animus välja men vill helst va manlig Viking. Så stör det för mycket bestämmer jag själv


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Frilansare
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Du menar Tjejvor ock Eivor

Jag kommer testa att låta Animus välja men vill helst va manlig Viking. Så stör det för mycket bestämmer jag själv

Haha ok, men vi enas om Killvor och Tjejvor då?

Skrivet av Joakim Bennet:

Haha ok, men vi enas om Killvor och Tjejvor då?

Låter bra 😌


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Frilansare

Har spelat sedan i tisdags, för vår recension. Skulle ha dängt in sex timmar nu ikväll men en patch har satt käppar i hjulet. Hoppas verkligen jag kan ge er ett betyg vid embargolyft.
Edit - spelet är igång igen!

Förladdat och redo.
44 gig låter litet. Men kanske lika mycket till som ska dras ner vid release 🤓

Kollat för mycket videos på gameplay på senare tid.
Såg att Ubi live streamade första halvtimmen i spelet. Ska inte kolla vill inte bli spoilad.

Gillar att fiender inte kan ta lika mycket skada som i Odyssey, men kommer ta bort all siffror över huvudet. Kör nog helst utan hälsobar på fienden också egentligen fast är väl bra att ha koll när man är omringad.

Hoppas på en mix av det bästa från origins/odyssey

Kommer försöka köra stealth så mycket det går som i de första spelen, men alla YouTubers verkar bara mörsa på full attack


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Avstängd
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Förladdat och redo.
44 gig låter litet. Men kanske lika mycket till som ska dras ner vid release 🤓

Kollat för mycket videos på gameplay på senare tid.
Såg att Ubi live streamade första halvtimmen i spelet. Ska inte kolla vill inte bli spoilad.

Gillar att fiender inte kan ta lika mycket skada som i Odyssey, men kommer ta bort all siffror över huvudet. Kör nog helst utan hälsobar på fienden också egentligen fast är väl bra att ha koll när man är omringad.

Hoppas på en mix av det bästa från origins/odyssey

Kommer försöka köra stealth så mycket det går som i de första spelen, men alla YouTubers verkar bara mörsa på full attack

Kolla jorraptor på youtube. Han har någon video där han tog ut ett läger i stealth.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Recension från Karak på ACG, gillar hans recensioner så postar den.

Avstängd

Har spelat sen ca 7 i morse. Tog en paus nu men har kommit till England iaf.

Väldigt bra spel!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Har spelat sen ca 7 i morse. Tog en paus nu men har kommit till England iaf.

Väldigt bra spel!

Vad spelar du på? Har laddat hem, men varken epic och uplay tillåter mig att starta det ännu... "coming soon"

Skriv svar