Spelutveckling: Hjälteskapande i Overwatch

Medlem
Spelutveckling: Hjälteskapande i Overwatch

I det här klippet berättar Bruce Wilkie (Blizzard Entertainment) om hur det går till att skapa en hjälte i Overwatch.

Yes. Det är en teknisk video avsedd för spelutvecklare, men jag tänker att det även kan va intressant för spelintresserade som skulle vilja veta hur det går till.

Wilkies föreläsning är 27 minuter lång. Därefter följer en 10 minuters frågestund där Wilkie besvarar ett antal frågor ifrån studenter. Det är allt i från tekniska till mer jordnära. T.ex. vilken hjälte är Wilkies egna favorit? Vilken del i utvecklingsprocessen är roligast och hur håller man motivationen uppe i så långa utvecklingsprocesser?

Därefter följer en panel där framtidens teknologier inom spelutveckling diskuteras (verktyg då och nu, threading, VR, AR och vad som kommer här näst).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare

Tipsar lite här om GDC's YouTube-kanal, om man finner detta intressant. En hel del otroligt intressanta föreläsningar m.m. där.

https://www.youtube.com/channel/UC0JB7TSe49lg56u6qH8y_MQ

Min favoritkategori är deras "Postmortems" där utvecklare pratar om hur det var att utveckla flera av de största klassikerna någonsin.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag kollade på en postmortem för Shadow Tactics.

Riktigt nice, tackar!

Har du någon särskild postmortem som du skulle vilja lyfta fram?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/watch?v=4h2ZvfYjHp0

Jag kollade på en postmortem för Shadow Tactics.

Riktigt nice, tackar!

Har du någon särskild postmortem som du skulle vilja lyfta fram?

Min favorit hittills är nog Diablo faktiskt. Det beror ju också lite på vilken relation man har till spelen i fråga


signatur

Ad hoc addendum

1
Skriv svar