Playstation 5 har inte stöd för skärmupplösningen 1440p

Robot
Playstation 5 har inte stöd för skärmupplösningen 1440p

Om du tänkt koppla ditt Playstation 5 till en gamingskärm är det kanske läge att tänka om.

#playstation-5


Avstängd

Kan ju troligtvis patchas in senare. Likt HDR stödet i bas-ps4 eller 3d stödet i ps3


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Checker:

Kan ju troligtvis patchas in senare. Likt HDR stödet i bas-ps4 eller 3d stödet i ps3

Ja, utan att ha koll på hur komplext det är känns det som en lättare fix framöver.


signatur
Dex
Medlem

Men det funkar väl om man sänker upplösningen på en 1440 skärm till 1080? Blir det inte som en vanlig 1080 skärm då? Då får man kanske till och med ännu stabilare fps. Har dålig koll

Medlem
Skrivet av Dex:

Men det funkar väl om man sänker upplösningen på en 1440 skärm till 1080? Blir det inte som en vanlig 1080 skärm då? Då får man kanske till och med ännu stabilare fps. Har dålig koll

Mja men ju fetare skärm ju fulare ser det ut i mindre upplösningar. Fattar inte att folk heller köper 80" tvs osv...

Kör 1440p på ena dataskärmen, märkligt att inte stödja den kan man tycka. Men aja, har inte brytt mig så mkt på ps4-pr0n när den varit kopplad vid datorn.

Medlem
Skrivet av Dex:

Men det funkar väl om man sänker upplösningen på en 1440 skärm till 1080? Blir det inte som en vanlig 1080 skärm då? Då får man kanske till och med ännu stabilare fps. Har dålig koll

Du får troligen sämre bild eftersom skärmen frångår sin "native" upplösning.

Medlem
Skrivet av Komured:

Du får troligen sämre bild eftersom skärmen frångår sin "native" upplösning.

Ja, det blir sämre skärpa när du skalar ner ifrån 1440 till 1080.

Nä, men du kan också få andra bekymmer på vissa skärmar som inte stödjer nedskalningen så bra.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Måste inte spelen också stöda 1440P? I praktiken skulle alla spel kör med dynamisk upplösning, borde fixa det.

Medlem

Finns det 1440P skärmar som tar emot 4K signal?
Downsampling borde se bättre ut än att ta 1080P till 1440P.

"One good reason for a manufacturer to include the ability to accept UHD (aka 4K) signals is for compatibility with video content. That lets you hook up an Ultra Blu-Ray player and play discs. (That assumes that it supports HDCP 2.2.) 4K video downsampled to 1440p will look better than upscaled 1080p video, though it won’t look as good as it would on an actual 4K display.

Other possible answers for what you are seeing have already been provided in other responses."

Quora

Medlem

Är inte detta lite underligt? Alla PC-spel kan ju köras i ALLA upplösningar du vill, varför skulle konsolspel vara annorlunda (särskilt när konsoler idag bara är PC i en anpassad låda)?

Klart man inte kan dra UPP upplösningen hur som helst på en konsol för att det ska hålla 30/60 fps, men NER?

Medlem

Bra anledning att köpa 4k TV. Om bara Sony sålde de. 😉

PS Förresten för er som har HDR TV:
Auto HDR for PC

Ska testa detta Auto HDR mod idag.

Medlem

Min skärm har upplösningen 3440x1440.....hoppas inte det kommer bli ett bekymmer. Har ingen lust att lägga ~10-15.000 på en bra 4K TV...

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Har ingen lust att lägga ~10-15.000 på en bra 4K TV...

Det behöver du inte göra heller? Finns många för halva priset som är bra.

Jag köpte min Philips The One 55" för 6000kr på elgiganten. Är svinnöjd.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Min skärm har upplösningen 3440x1440.....hoppas inte det kommer bli ett bekymmer. Har ingen lust att lägga ~10-15.000 på en bra 4K TV...

Ultrawide, right? Det kör jag också. PS4 Pro gick ju utan problem, fast med black bars vid sidan då. Och enligt artikeln låter det som att PS5 gör exakt samma sak som PS4 Pro gör. Borde således bli samma som med PS4 Pro.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Är inte detta lite underligt? Alla PC-spel kan ju köras i ALLA upplösningar du vill, varför skulle konsolspel vara annorlunda (särskilt när konsoler idag bara är PC i en anpassad låda)?

Klart man inte kan dra UPP upplösningen hur som helst på en konsol för att det ska hålla 30/60 fps, men NER?

Nej alla pc spel stödjer inte alla upplösningar. Vi behöver inte fara med osanningar här på Fz.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Ja, det blir sämre skärpa när du skalar ner ifrån 1440 till 1080.

Nä, men du kan också få andra bekymmer på vissa skärmar som inte stödjer nedskalningen så bra.
https://www.pojo.com/wp-content/uploads/2017/11/risoluzioni-...

Är du säker på det? Och i det här fallet talar vi ju om att skala upp från 1080p till 1440p. Jag har nyligen köpt en skärm med 1440p som jag provat både PS4 och Switch på. Bilden blir visserligen lite "mjuk", men jag tycker det ser helt okej ut ändå. Medans jag skriver inser jag att det är möjligt att ställa in ps4:an på att skicka bild i 720p vilket ger en jämn skalning till 1440p, om jag kommer ihåg ska jag se efter hur det ser ut ikväll.

Jag är en av få som spelar på PC i 1440p samt konsol på samma skärm, så det känns tråkigt att PS5 inte får stöd för 1440p. Nu vet jag inte om det blir att köra på som förr eller att köpa till en ny skärm (och i så fall om det blir 1080p eller 4k). Skärmar med 4k känns rejält dyra i förhållande till dess storlekar om man jämför med TV-apparater.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Är inte detta lite underligt? Alla PC-spel kan ju köras i ALLA upplösningar du vill, varför skulle konsolspel vara annorlunda (särskilt när konsoler idag bara är PC i en anpassad låda)?

Klart man inte kan dra UPP upplösningen hur som helst på en konsol för att det ska hålla 30/60 fps, men NER?

Skrivet av Sillgam:

Nej alla pc spel stödjer inte alla upplösningar. Vi behöver inte fara med osanningar här på Fz.

Ja precis, grafikkortet måste ha stöd för det och ibland så fungerar det inte där heller.

Jag har just nu samma problem med en projektor från 2016 och en dator från 2014.
I det här fallet så vägrar den ta vissa upplösningar på vissa portar.
Bilden blinkar till oregelbundet, vilket är väldigt irriterande, att ändra upplösningen på Datorns inställningar eller liknande hjälper inte.

Ett liknande problem dök upp för några år sedan.
AppleTV3 vägrar att skicka 720P signal, så har du en TV som inte klarar av att skala ner bilden från 1080P eller inte kör native 1080P så får man ingen bild.
Kanske blandar ihop Chromecast och AppleTV3, men jag tror att det var AppleTV3 och kanske Chromecast.

Den bästa lösningen som sagt kanske är ifall skärmen kan ta emot 4K och skalar ner bilden till 1440P, vet inte hur vanligt det är med stöd för det dock.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nej alla pc spel stödjer inte alla upplösningar. Vi behöver inte fara med osanningar här på Fz.

Ok, inte alla bokstavligen. Men i princip har en överväldigande majoritet av spel på PC stöd för en hel drös med upplösningar. Jag kan ställa in Overwatch på 1152x864 nu t.ex. Vad man nu ska med den upplösningen till.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det behöver du inte göra heller? Finns många för halva priset som är bra.

Jag köpte min Philips The One 55" för 6000kr på elgiganten. Är svinnöjd.

Beror på vad man haft innan vad man tycker är bra. Men man brukar mest se budget apparater för 6000. Och de kan säkert vara prisvärda. Men inte särskilt bra jämfört med premium alternativen. Om man börjar jämföra bildkvalitet och funktioner.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, utan att ha koll på hur komplext det är känns det som en lättare fix framöver.

Jo. Så är det. Men med tanke på att Sony inte gjort det på PS4 sen release fram till nu, och det förmodligen inte finns på PS5 vid relase, så känner jag mig inte direkt hoppfull...

Otroligt urkasst måste jag säga. Det var ju en ännu större gåta på PS4 Pro, där många spel rullade i just 1440p.... Detsamma lär gälla på PS5 i spel som rullar i 60fps.

One X och Series S/X har däremot stöd för 1440p.

Jag och ett gäng polare brukar samlas ett par ggr per år och lana med konsoler och datorer (mest konsoler, iom hur smidigt det är att transportera). Och då kör alla 1440p-skärmar.

Jag förstår inte hur Sony kan skippa en sån här enkel grej..

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Ultrawide, right? Det kör jag också. PS4 Pro gick ju utan problem, fast med black bars vid sidan då. Och enligt artikeln låter det som att PS5 gör exakt samma sak som PS4 Pro gör. Borde således bli samma som med PS4 Pro.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jo det lär bli samma. Dock en 1080p-bild på en 1440p ultrawide, med black bars.

MS har haft 1440p-stöd länge. Fattar inte hur Sony kan skippa detta. Idiotiskt.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Ok, inte alla bokstavligen. Men i princip har en överväldigande majoritet av spel på PC stöd för en hel drös med upplösningar. Jag kan ställa in Overwatch på 1152x864 nu t.ex. Vad man nu ska med den upplösningen till.

Tydligen inte helt ovanlig upplösning bland CS spelare. Fråga mig dock inte varför.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Jag förstår inte hur Sony kan skippa en sån här enkel grej..

Sony säljer 8.000.000 TV-apparater per år.
Microsoft säljer 0 TV-apparater per år.

Börjar det klarna nu? 🙂

PS Sony har 8 miljoner skäl att inte tillåta andra upplösningar förutom 1080p & 4K. 😉

Medlem

Väntade mig inte 1440p-stöd i nästa generations konsoler, var snarare märkligt när Microsoft presenterade Series S med det som någon slags kompromiss. Borde vara lätt att uppdatera genom mjukvara men jag tror personligen inte att antalet 1440p-spelare är tillräckligt många för att Sony skulle göra det.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sony säljer 8.000.000 TV-apparater per år.
Microsoft säljer 0 TV-apparater per år.

Börjar det klarna nu? 🙂

PS Sony har 8 miljoner skäl att inte tillåta andra upplösningar förutom 1080p & 4K. 😉

Fast vem skulle vilja ha 1440p på en tv, i synnerhet nu när det nog är mer vanligt att man köper en ny tv med 4k istället för 1080p. 1440p för PC däremot är ganska lättdrivet jämfört med 4k och är betydligt billigare om man vill ha en panel som klarar mer än 60 Hz samt lite andra finesser.

Medlem
Skrivet av Runner55:

Fast vem skulle vilja ha 1440p på en tv, i synnerhet nu när det nog är mer vanligt att man köper en ny tv med 4k istället för 1080p. 1440p för PC däremot är ganska lättdrivet jämfört med 4k och är betydligt billigare om man vill ha en panel som klarar mer än 60 Hz samt lite andra finesser.

Det är just det som är poängen. 🙂 Om Sony hade tillåtit 1440p så hade en del struntat i TV köp och kört på sin befintliga datorskärm.

Medlem

Är det bara jag som retar mig på att dom inte stödjer en rad saker?

Gamla handkontrollerna funkar inte på nya spel.
Dolby Atmos.
Native 1440p.
BC-spel från de alla gamla konsolerna.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Är det bara jag som retar mig på att dom inte stödjer en rad saker?

Gamla handkontrollerna funkar inte på nya spel.
Dolby Atmos.
Native 1440p.
BC-spel från de alla gamla konsolerna.

Nya handkontrollerna verkar bli en massiv gamechanger om man kollar vad utvecklare säger. Roligt med nya funktioner och sätt man upplever spelen på. Det finns säkert många som också retar sig på att Microsoft valt att bara erbjuda gamla handkontroller till nästa generation också.
Tempest - Vilket verkar föredras av utvecklare när det kommer till multiplattformspel
Känns lite konstigt att dom inte stöder men kan kanske patchas in. Sen är ju nog 4k att föredra ändå
Är ju bara 40 spel från og xbox som är kompatibla. lite under 600 från 360 och man kan ju alltid streama ps3 spelen om man vill. Totalt sett har ps5 fler spel som kan spelas från ps4 än vad XSX har från 3 generationer


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Nya handkontrollerna verkar bli en massiv gamechanger om man kollar vad utvecklare säger. Roligt med nya funktioner och sätt man upplever spelen på. Det finns säkert många som också retar sig på att Microsoft valt att bara erbjuda gamla handkontroller till nästa generation också.
Tempest - Vilket verkar föredras av utvecklare när det kommer till multiplattformspel
Känns lite konstigt att dom inte stöder men kan kanske patchas in. Sen är ju nog 4k att föredra ändå
Är ju bara 40 spel från og xbox som är kompatibla. lite under 600 från 360 och man kan ju alltid streama ps3 spelen om man vill. Totalt sett har ps5 fler spel som kan spelas från ps4 än vad XSX har från 3 generationer

Ska bli intressant att se om PS5-portar till PC kommer fungera med en PS4-kontroller...

Medlem

TV:n är oftast upptagen av sambons tv-serier eller barnets barnprogram, därför har det blivit skärm på PS4 sedan länge. Men nu är det väl dags för en till TV i hushållet till PS5:an! Hoppas på någon guide på FZ om vilka de bästa TV-köpen är

Skriv svar