Ibland hatar jag datorer

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad är det för alternativ dimension folk befinner sig i när de väljer konsol för att slippa slowdowns???...
https://www.youtube.com/watch?v=niQfeglwDZ4&t=1113s

Och visst för att PC kan ha bekymmer med hack och säkerhet men har ni helt glömt bort vad Microsoft tänkte göra i början av den här generationen med always online, kinectkrav, övervaka antal personer i rummet osv? De ljög om att de inte kunde stänga av dessa "features" och det var en absolut nödvändig del av konsolen, för sedan bli tvungna att backa på dessa punkter, för tillfället. Det borde varit en ögonöppnare, vad de har för ambitioner och vad för slags företag Microsoft är.

Sedan har Sony nu planer att inför system att identifiera användare via kontrollen, samt uppdaterat sitt PSN-användaravtal med rätt att spela in folks röster i partychatt. Samma företag som blev hackade för några år sedan och läckte miljontals kontouppgifter.

Säger inte att det är fel att kritisera eller ta upp massa brister PC har, tvärtom det är bra. Jag avskyr när man behöver krångla med massa olika konton, ett spel eller kontroll inte fungerar som det ska, och hatar också hur Windows allt mer liknar ett äckligt Mac-OS, tar bort rättigheter, lagt till övervakning osv.

Så ja, bra att folk kritiserar problemen med PC. Men vart finns balansen här? För när det gäller konsoler, verkar den kritiska delen av hjärnan typ alltid stängas av hos många, vilket är så tröttsamt.

---

Ett PC-spel får inte stabila 60fps på ultra inställningar = Sämst
Ett konsolspel får 25-30fps med på en blandning av low-medium-high = Bra optimerat och jämnt flyt

Ett 15-25år gammalt PC spel fungerar inte bra eller behöver tweaks för att lira på nytt OS/hårdvara = Uselt
Ett några år gammalt konsolspel fungerar överhuvudtaget på en ny konsol = Ett jävla mirakel

En gammal G27 ratt fungerar i 9 av 10 PC-spel = Ett undantag. Dåligt för man kan behöva tweaka. Det fungerar inte i 1 av 10 spel!
En gammal G27 ratt fungerar inte alls på en PS4 = Vad förväntar du dig? Det funka ju på PS3. Sluta klaga och ställ inte så orealistiskt höga krav.

En PS4 kontroll fungerar på en PC = Ja men du måste ju ställa in den ibland.
En PS4 kontroller fungerar inte på en PS5 = Klart man behöver skaffa ny kontroll!

PC använder Windows OS = Kan vara en säkerhetsrisk, man tappar kontroll osv
Xbox använder Windows OS = Ingen fara alls.

etc..

Kan nästan slå vad om att hade ämnet handlat om att Calles ratt inte fungerat på massa olika bilspel till en konsol, hade många haft helt andra förväntningar och inställning till situationen. Kanske sagt något i stil med "En sådan gammal ratt går ju inte använda!", "Vad förväntar du dig när du köper billigt ratt från tredjepart", "Köp bara delar som officiellt stöds av Microsoft/Sony", "Jag rekommenderar istället den här ratten" osv...

Kör PS4 och MacOS dvs två UNIX-enheter med open source-komponenter. Vägrar ha att göra med ett stängt, proprietärt äckel-OS som Windows.

Vad är poängen med att köpa en dyrare PC om man inte får 60 fps som enligt PC-religionens första budord är det minsta ett mänskligt öga kan utsättas för och fortfarande uppfatta det som kontinuerligt?

Konsoler är helt olika hårdvarukonfigurationer, ingen förväntar sig att stoppa i en Xbox-skiva i en PS4 och köra. Men X86 Windows med DirectX är en helt annan sak, där förväntar sig människor binärkompatibilitet.

Köp en ratt certad för PS3 som inte lirar på en helt annan maskin med helt annorlunda hårdvara och drivrutinsmodell och den fungerar inte!?!?!? Generellt är det enda som skiljer produkter support. Det är vad man betalar för.

PS4-kontroller fungerar på PS5 för PS4-spel. Den nya kontrollen är helt annan hårdvara med specialskriven mjukvara (spel).

Medlem
Skrivet av kingzla:

Vad är poängen med att köpa en dyrare PC om man inte får 60 fps som enligt PC-religionens första budord är det minsta ett mänskligt öga kan utsättas för och fortfarande uppfatta det som kontinuerligt?

Jag pratade om 60fps Ultra inställningar vissa envisas köra med, vilket kan bli sjukt krävande i vissa spel i högre upplösningar.

För hur fan ska utvecklarna göra egentligen för att folk ska bli nöjda?

Måste de ta bort de mest krävande ultra-inställningar, bara för ett gäng muppon inte klarar av tanken att vissa grafikinställningar är mer gjorda för lägre upplösningar eller framtida hårdvara!?

Citat:

Konsoler är helt olika hårdvarukonfigurationer, ingen förväntar sig att stoppa i en Xbox-skiva i en PS4 och köra. Men X86 Windows med DirectX är en helt annan sak, där förväntar sig människor binärkompatibilitet.

Köp en ratt certad för PS3 som inte lirar på en helt annan maskin med helt annorlunda hårdvara och drivrutinsmodell och den fungerar inte!?!?!? Generellt är det enda som skiljer produkter support. Det är vad man betalar för.

PS4-kontroller fungerar på PS5 för PS4-spel. Den nya kontrollen är helt annan hårdvara med specialskriven mjukvara (spel).

Konsolerna idag har nästan exakt samma hårdvarukonfigurationer och är bara förklädda datorer i en billig plastlåda. Numera handlar det mer om hur mycket vilja det finns bakom Microsoft och Sony att lägga till stöd för andra plattformar.

Att en känd dyr ratt som fungerar på en PC och PS3, men inte funkar alls på en PS4 (som bara är en glorifierad PC) är ju bara patetiskt dåligt. Enda anledning att det inte fixades bakåtkompatibelt, är för att kunna sälja mer hårdvara, punkt. Och de kommer undan med sådan skit för folk har så låga förväntningar. Förr kunde en kontroll till en C64 fungerade på en valfri Amiga, Atari-konsol/dator eller Sega-konsol. Var bara vissa bolag som hade för sig att vara speciella, lägga till sina egna portar, för att kunna tjäna mer pengar på sälja tillbehör.

Klart som fasen en PS4-kontroll skulle klara av att lira PS5-spelen utan problem. Visst man kanske förlorar en del av upplevelsen utan den nya haptiska feedbacken, men att det skulle vara ett absolut krav låter bara som en lam ursäkt för mjölka konsumenten. Eller tror du alla PS5-portar till PC inte kommer gå att lira om man kopplar in en PS4-kontroll? Trycker X för tvivel där...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag pratade om 60fps Ultra inställningar vissa envisas köra med, vilket kan bli sjukt krävande i vissa spel i högre upplösningar.

För hur fan ska utvecklarna göra egentligen för att folk ska bli nöjda?

Måste de ta bort de mest krävande ultra-inställningar, bara för ett gäng muppon inte klarar av tanken att vissa grafikinställningar är mer gjorda för lägre upplösningar eller framtida hårdvara!?
Konsolerna idag har nästan exakt samma hårdvarukonfigurationer och är bara förklädda datorer i en billig plastlåda. Numera handlar det mer om hur mycket vilja det finns bakom Microsoft och Sony att lägga till stöd för andra plattformar.

Att en känd dyr ratt som fungerar på en PC och PS3, men inte funkar alls på en PS4 (som bara är en glorifierad PC) är ju bara patetiskt dåligt. Enda anledning att det inte fixades bakåtkompatibelt, är för att kunna sälja mer hårdvara, punkt. Och de kommer undan med sådan skit för folk har så låga förväntningar. Förr kunde en kontroll till en C64 fungerade på en valfri Amiga, Atari-konsol/dator eller Sega-konsol. Var bara vissa bolag som hade för sig att vara speciella, lägga till sina egna portar, för att kunna tjäna mer pengar på sälja tillbehör.

Klart som fasen en PS4-kontroll skulle klara av att lira PS5-spelen utan problem. Visst man kanske förlorar en del av upplevelsen utan den nya haptiska feedbacken, men att det skulle vara ett absolut krav låter bara som en lam ursäkt för mjölka konsumenten. Eller tror du alla PS5-portar till PC inte kommer gå att lira om man kopplar in en PS4-kontroll? Trycker X för tvivel där...

Visst, då får vi anta att marknaden reagerar och inte köper ratten tills den funkar i DOS och AmigaOS eller vad man nu vill ha för ytterligare funktionalitet.

Nej det har de inte, exempel är SSD/lagring, ljud och minne. Enhetligt minne med likadan hastighet överallt vs whatever xbox nu kör med. Det är snarare PC som är en glorifierad PS4 och med tanke på hur WoW shadowlands fick backa från SSD-krav (!) kan man undra om det ens är det.

Kolla Control, vilket dyrt graffe man måste ha för att få 60. Och vem vill ha en funktion i mjukvaran som ligger minst 1 år och 5000 kr bort? De flesta som köper spel vill spela dem nu, inte ha potentiellt fet grafik om år.

Att kasta PS4-kontrollens premisser åt fanders när man designar nya spel är snarare skönt än belastande. PS5-kontrollen har ju rätt festliga nya funktioner som man vill kunna dra full nytta av pga att alla har dem. Att vi ska kunna köra PS4-kontrollen till SNES fram till PS7 är ingenting många värderar tillräckligt mycket, och jag är en av dem.

Alla värderar olika, annars hade ju planekonomier varit superbra på att hitta vad människor gillar och vill ha.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har varit där. Körde dit. Det var hemskt. Stora bältbron ger mig fortfarande mardrömmar.

Se så, tänk positivt! Imorgon är det fredag, om du läser detta på torsdag. 🤗


signatur

IDKFA

Medlem

Ingen ratt, ogillar stora BÄLTbron. Jag anar att det kanske är en form av fobi mot landbaserade fordon som ligger i grunden. Jag råder Calle till att ta flygcertifikat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förr kunde en kontroll till en C64 fungerade på en valfri Amiga, Atari-konsol/dator eller Sega-konsol.

Det här var inte alltid helt riskfritt, se exempelvis https://www.c64-wiki.com/wiki/64JPX

Jag förstår frustrationen med gamla kontroller/rattar till nya spel. Problemet beror sannolikt på olika API:er som Microsoft använder sig av, DirectInput kontra XInput. Det finns hemmapulade program som överbryggar problemet, men det är inte direkt plug n play tyvärr.

Jag vet inte om problemet är exklusivt på PC egentligen, även om det är där problemet uppstår. Konsoller får ju nya generationer med jämna mellanrum och med det exklusiva tillbehör. En PC och dess tillbehör kan ju rulla på mycket längre än en konsolgeneration och då blir det genast mindre tydligt med vad som är kompatibelt och inte. Så grundproblemet finns på båda sidor (kompatibilitet över tid), det bara visar sig på olika sätt.

Jag minns 90-talets PC:s där man fick koppla sin handkontroll eller joystick till datorns ljudkort(!) Utbudet var snävt och knapparna obeskrivligt dåliga. Till och med en handkontrollen till NES kändes bättre, och gör än i dag, efter sisådär 35 år.

Medlem
Skrivet av Runner55:

Det här var inte alltid helt riskfritt, se exempelvis https://www.c64-wiki.com/wiki/64JPX

Jag förstår frustrationen med gamla kontroller/rattar till nya spel. Problemet beror sannolikt på olika API:er som Microsoft använder sig av, DirectInput kontra XInput. Det finns hemmapulade program som överbryggar problemet, men det är inte direkt plug n play tyvärr.

Jag vet inte om problemet är exklusivt på PC egentligen, även om det är där problemet uppstår. Konsoller får ju nya generationer med jämna mellanrum och med det exklusiva tillbehör. En PC och dess tillbehör kan ju rulla på mycket längre än en konsolgeneration och då blir det genast mindre tydligt med vad som är kompatibelt och inte. Så grundproblemet finns på båda sidor (kompatibilitet över tid), det bara visar sig på olika sätt.

Jag minns 90-talets PC:s där man fick koppla sin handkontroll eller joystick till datorns ljudkort(!) Utbudet var snävt och knapparna obeskrivligt dåliga. Till och med en handkontrollen till NES kändes bättre, och gör än i dag, efter sisådär 35 år.

Ja det fans en port för kontroll på ljudkortet.
Ville man koppla 2 kontroller fick man köpa en y-kabel.
Jag och en kompis skulle spela NHL 97 på PC och jag köpte 2 kontroller + y-kabel.
Man kan säga att kontrollerna hade samma knapp uppsättning som en Super Nintendo kontroll.
I NHL 97 så behövde man inte alla 4 knappar utan man använde typ bara Y+B (SNES layout) eller X+A som hade samma funktion.

MEN när man körde med y-kabel så vart X+A på kontroll 1 Y+B på kontroll 2.
Så när kompisen fick friläge kunde jag utan problem skjuta eller passa med hans spelare så han inte fatta vad som hände

Jag vet inte om det fungerade tvärt om också, han listade iaf aldrig ut det medans vi körde


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Ingen ratt, ogillar stora BÄLTbron. Jag anar att det kanske är en form av fobi mot landbaserade fordon som ligger i grunden. Jag råder Calle till att ta flygcertifikat.

Det finns verkligen inget tråkigare än att köra bil.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns verkligen inget tråkigare än att köra bil.

Jodå.

Klippa gräs.
Putsa fönster.
Rensa golvbrunnar.

Där har du tre exempel.
Jag kan fortsätta hur länge som helst.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Akronym:

Jodå.

Klippa gräs.
Putsa fönster.
Rensa golvbrunnar.

Där har du tre exempel.
Jag kan fortsätta hur länge som helst.

Klippa gräs med en åkgräsklippare är kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det finns verkligen inget tråkigare än att köra bil.

Det gäller ha rätt musik...

Hmm... vänta lite vi bor i Sverige...

Alternativt om man har bråttom...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klippa gräs med en åkgräsklippare är kul.

Men det är ju samma sak som bilkörning.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Akronym:

Men det är ju samma sak som bilkörning.

Det enda sättet det är likt är att man kör någon form av fordon.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det enda sättet det är likt är att man kör någon form av fordon.

Och enda likheten med en vanlig gräsklippare är att gräset blir kortare.

Dessutom...

Och, jodå, det är en gräsklippare på riktigt. Om än en smula okonventionell.

https://www.caranddriver.com/reviews/a15108481/honda-mean-mow...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar