007 +/- är nu en kvinna

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Lindhenberg:

när man ger sig på traditioner på det här sättet blir jag bara förbannad rent ut sagt.

Jag tvivlar inte på din uppriktighet, men blir du verkligen förbannad? Känns som en storm i ett vattenglas när allt kommer omkring.

Menar inte att provocera, jag är bara nyfiken över ordvalet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

00 följt av en siffra är ett nummer som varje fältagent blir tilldelad. Det kan vara en man eller kvinna.

"double o agent"

Just James Bond fick 007, blir han pensionerad är det numret ledigt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Varken för eller emot och tycker inte man ska göra en stor sak över det heller, antingen så blir det bra eller dåligt, det är bara att vänta och se.

Jag menar folk (inklusive mig själv) knorrade som fan när det kom fram att Heath Ledger skulle spela jokern i "The Dark Knight" och se hur fel folk hade där.

Sen så tror jag inte att dom skulle göra filmen som dom gjorde med nya ghostbusters för Bond filmerna har aldrig varit "action-komedier" och dom har inte heller gjort parodier på tidigare skådespelare när dom byt 007 skådespelare.

Låter spännande tycker jag. Vet inte varför man ska döma ut något pga huvudkaraktärens kön. Det viktiga är ju karaktären och storyn. Den delen kan vi inte förutspå.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

De flesta här verkar inte se längre än näsan räcker. En kvinnlig 007 pratar vi om, INTE en kvinnlig James Bond.
007 är ett kodnamn, Bond går i pension - alltså är 007 kodnamnet ledigt, och någon annan får den.

Skrivet av bent toe:

00 följt av en siffra är ett nummer som varje fältagent blir tilldelad. Det kan vara en man eller kvinna.

"double o agent"

Just James Bond fick 007, blir han pensionerad är det numret ledigt.

OK, intressant iakttagelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Hehe, farsan som fyller 60 till helgen sa igår att han sett Spectre-filmen någon kväll och att den sög som Bond-film. Så inte ens de senaste med männen är några höjdare. Troligen Hollywoodreceptet som går på stereoider som inte är passande för äldre tittare som behöver mer andrum att in filmen innan nästa explosion helt plötsligt dyker upp.

Personligen har jag två parallella delvis motsägande åsikter om det hela samtidigt:
1) Jag tycker att könet är en viktig del av karaktären vare sig det är Sigourney Weaver i Alien-filmerna eller Pierce Brosnan i några James Bond-filmer. Att byta kön för karaktären vore att byta ut ut en hund mot en katt i en film där man var tänkt att få följa och få relatera till en hundkaraktär, inte en kattkaraktär.

2) Samtidigt tycker jag också att en film inte skall låtas genomsyras hur duktig karaktären är "trots sitt kön" trots att könet ändå är en del av karaktären. Så Bond-kvinnan bör inte få kommentarer som, "Not bad for being female" precis som man Bond-mannen aldrig fått kommentar som, "Not bad for being male".

Så självfallet kan det vara en kvinna så länge det inte genomsyras i flmen att "titta vad duktig karaktären är för att vara kvinna," eller, "titta vadsynd det är för karaktären pga. sitt kön". Sparka röv istället som Sigourney Weaver i Alien-filmerna.

Det största problemet Hollywood har när de introducerar en kvinnlig karaktär är att de lägger för mkt fokus på att "rättfärdiga" att karaktären har kvinnligt kön istället för andra egenskaper i karaktären vilket gör karaktären endimensionell. Och det i sig ironiskt nog är sexistiskt av manus- och screenförfattarna.

EDIT: Nu titta jag på trailern som jag hitta för No Time To Die och vad är det första som kommenteras om när nya bond-karaktären introduceras? Exakt: "She's a disarming young woman". Återigen vill de understryka att karaktären är en kvinna som om man inte ser det? De kunde ha introducerat henne med andra egenskaper än hennes kön. Men Hollywood's gonna Hollywood I guess...

Medlem

Kommer aldrig att fatta varför folk ständigt ska slänga in kvinnor i roller som alltid har spelats av män. Finns ju många böcker, series och så om kvinnliga agenter osv, varför just.. Bond? Låter bara knepigt. Tror inte jag har sett någon vettig remake än..

Hanzo: Lite cringe att länka en "conserative woman" sida, dock. Såklart att dem lär gnälla på allt som inte är.. som "förr". :v

Aja, har aldrig riktigt varit intresserad av bond-filmer ändå.

Backloggens befriare

QQ SJW FÖRSTÖR VÄRLDEN QQ

Alltså, är det så hemskt om de skulle göra en Bondfilm med en kvinna i huvudrollen..? Gå och lägg er...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

My name is Bond, James Bond.
Ska vi se en Bond-rulle?

Är det inte namnet man kopplar mest till denna franchise?
Vi byter namn på nästa Tombraider film till Tombarchaeologist får vi se om den får lika mycket publik eller?

Inaktiv
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag tvivlar inte på din uppriktighet, men blir du verkligen förbannad? Känns som en storm i ett vattenglas när allt kommer omkring.

Menar inte att provocera, jag är bara nyfiken över ordvalet.

Sammanfattar många av dessa debatter(?) ganska bra. Om man ska försöka se det positiva i detta så kan det vara ett tecken på att samtidsmänniskan har det (för?) bra om att 007 blir en kvinna är ett problem

Medlem
Skrivet av phi:

Fattas bara att kvinnliga Bond är lesbisk så har de tagit alla woke-poäng som går.

Icke-vit, non binary gender fluid som är vegan och BLM-extremist.

Låter som det kommer bli bästa bondfilmen någonsin 😅🤣

Medlem

Varför filmatiserats inte agent x9 istället som redan är kvinna?

Medlem

Oroa er inte, det är bara lite temp, det var lite billigare att göra så här tills man hittat en ny James Bond. Då behöver man inte vänta 7 år på att släppa mera filmer.

Man behöver typ en paus mellan en ny bond och en gammal...

Vet inte ens vilken publik man vänder sig till här?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inget mig emot. Inte gillat en bond-film på rätt länge så detta kanske kan bli något nytt som förbättrar det för min del i alla fall.

Medlem

Jag säger FUCK THAT till att byta kön och hudfärg på etablerade karaktärer för den politiska korrekthetens skull, oavsett vilket håll bytena görs på (så kom inte och säg att jag har något emot kvinnor eller mörkhyade). Spyr lite i munnen och bestämmer mig omedelbart för bojkott. Bond är en brittisk gentleman, punkt slut!

Medlem

De skulle ha startat upp ett helt nytt kapitlet av filmer istället. "spin off" av bond filmerna så hade övergången skett naturligt och så hade det inte varit svårare än så.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Trodde att botten var nådd med Daniel Craig, mindre karismatisk Bond har nog aldrig skådats. Men det här riskerar nog att bli ännu sämre.

Bond ska, enligt min helt subjektiva åsikt, vara en kvinnokarl med glimten i ögat. Som Brosnan och Moore. Så för mig var Craig aldrig någon riktig Bond, bara en intetsägande actionhjälte i 007-universat. Gissar att det här kommer bli något liknande, en kvinnlig actionhjälte i 007-världen.

Nej, ser hellre Goldeneye eller Octopussy en gång till.

Finns gott om utrymme för andra kvinnliga hjältar, dock. Ser gärna en tight spionsaga eller actiontung film i en ny franchise.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är faktiskt helt ok med detta, ska bli spännande att se om de kan få ihop en bra story. Kanske dock hade gjort sig bättre i bokform först, vad vet jag. I detta skede skulle jag inte slänga den i samma korg som ghostbuster re-boot, men vi får se vad det blir.

Kan tänka mig att det är många incels som kommer bli väldigt arga dock och skrika pk.

Skrivet av DarkSvenn1002:

Varför filmatiserats inte agent x9 istället som redan är kvinna?

Vem är Agent X9, eller tänker du kanske på Modesty Blaise? Hon har fått en film för länge sedan, men det blev ingen höjdare, så det blev inte fler. Men jag tror man istället stal lite av hennes karaktärsdrag till typ serier och filmer som Charlies Änglar och dyl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av keffkebab:

QQ SJW FÖRSTÖR VÄRLDEN QQ

Alltså, är det så hemskt om de skulle göra en Bondfilm med en kvinna i huvudrollen..? Gå och lägg er...

Det vore väl allt för väl om det bara var Bond denna "SJW"-kult beblandat sig i.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tycker fan det är skrämmande hur negativa vissa människor är mot sånt här. Vad spelar det för någon roll om det är en man eller kvinna?
Det är inte så att dom kommer försöka få det att verka som om det är samma person utan som andra har påpekat så kommer det mest troligt vara en ny agent som fått numret 007, möjligen kommer hon heta Bond i efternamn. Om dom då använder det namnet så kanske dom väver in det i storyn, kan ju vara James Bond dotter till exempel.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Tycker fan det är skrämmande hur negativa vissa människor är mot sånt här. Vad spelar det för någon roll om det är en man eller kvinna?
Det är inte så att dom kommer försöka få det att verka som om det är samma person utan som andra har påpekat så kommer det mest troligt vara en ny agent som fått numret 007, möjligen kommer hon heta Bond i efternamn. Om dom då använder det namnet så kanske dom väver in det i storyn, kan ju vara James Bond dotter till exempel.

James Bond är 007. De har aldrig gjort det gällande i Bond Universumet att agentnumren delas ut i flingpaketen utan är bundna till en och samma person och om agenten dör eller slutar som agent så pensioneras också numret. Det ges inte ut till en ny individ utan man får ett unikt nummer.
Så det blir väldigt konstigt om man nu skulle välja att frångå detta och ge 007 numret till en ny person oavsett om det är en kvinna eller man.
Men tittar man på IMDB så är det Daniel Craig som spelar James Bond i den här filmen och den här kvinnan som är på bild här i tråden är en av många som återfinns på diverse omslag.
Finns ingen karaktär i rollistan om man tittar på IMDB som heter Bond i efternamn mer än James heller så vi får se vad de hittar på.

Jag hoppas på att om Bond ska pensioners att de skapar en ny agent (nytt nummer) och kör vidare, Denna gång med en kvinnlig agent. Då passar det in som bollen i handsken i deras eget Universum.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

OK, intressant iakttagelse.

Sarkasm?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Daniel Craig var en stor favorit, ser fram emot lite nytt dock. Spännande.

Medlem

My name is Bond, Genus Bond.

Skrivet av SunShine:

James Bond är 007. De har aldrig gjort det gällande i Bond Universumet att agentnumren delas ut i flingpaketen utan är bundna till en och samma person och om agenten dör eller slutar som agent så pensioneras också numret. Det ges inte ut till en ny individ utan man får ett unikt nummer.

Det har de väl visst?

Det finns i Bond-universat (inkl. film, böcker serier och spel):
2 st 002
2 st 003
4 st 004
2 st 005
3 st 006
3 st 007
4 st 008
5 st 009
1 st 0010
1 st 0011
1 st 0012
1 st 0013


signatur

Viam inveniam aut faciam

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Varför tycks så många i den tråden ha fått för sig att något är spikat om kommande Bondfilmer eller vem som kommer spela titelrollen efter Craig?

Utvecklade vi teknologin att se in i framtiden medan jag tittade bort?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Gnällkuk

007 - Med rätt att föda.

Seriöst, så otroligt jävla trött på detta skit. Skapa en NY karaktär, ge fan i att allt ska göras om hela tiden med kvinnor överallt. Jag tror otroligt få bryr sig om det är en kvinna i en huvudroll, eller bara kvinnor som stjärnor. Det folk är trötta på är att det ska göras kvinnliga/svarta varianter på redan etablerade karaktärer.

Det är som Nalle Puh helt plötsligt skulle vara insekter istället, så jävla korkat. Skapa en ny karaktär, film, setting osv. Sluta ta en redan etablerad karaktär och gör om den till något helt annat. Det är bara att vara lat och sen komma med massa tomma påståenden om att folk hatar bara för att det är en kvinna eller svart person som har rollen.

Skrivet av Gustav Höglund:

Varför tycks så många i den tråden ha fått för sig att något är spikat om kommande Bondfilmer eller vem som kommer spela titelrollen efter Craig?

Utvecklade vi teknologin att se in i framtiden medan jag tittade bort?

Åh, jag vet inte för att det är det som tråden handlar om baserat på artiklarna som postats? Har du ens läst artiklarna?

"Today, on a still Saturday morning in August, Lynch is doing precisely that, chatting to me warmly and directly about her latest – and surely career-defining – role in No Time to Die, the Bond franchise’s 25th release, in which she stars as Nomi, the secret agent who inherits the 007 title while Bond himself is in exile."


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av trickeh2k:

Åh, jag vet inte för att det är det som tråden handlar om baserat på artiklarna som postats? Har du ens läst artiklarna?

"Today, on a still Saturday morning in August, Lynch is doing precisely that, chatting to me warmly and directly about her latest – and surely career-defining – role in No Time to Die, the Bond franchise’s 25th release, in which she stars as Nomi, the secret agent who inherits the 007 title while Bond himself is in exile."

Men så jäkla jobbigt kan det väl inte kännas att en annan karaktär i filmen tar över 007-numret för en stund medan Bond semestrar med Léa Seydoux?

Edit: Förlåt, han är tydligen i Jamaica och slår rekord i veneriska sjukdomar per minut.

Återigen vill jag påpeka att detta är isolerat till handlingen i No Time to Die. Vi vet inte vem som blir nästa Bond efter Craig. Artiklarna som finns länkade i första inlägget säger precis detta:

"“No Time to Die” picks up with Daniel Craig’s eponymous secret agent living in exile in Jamaica, and in his absence Lynch’s Nomi assumes the 007 moniker. Lynch isn’t the new Bond per se"


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skriv svar