Recension – Playstation 5

Medlem

Playstation 4 hade ju begränsningar i sitt nätverkskort (som jag förstått) som gör att man bara kan ladda ner i 30mbps. Hur är det på Playstation 5?

Medlem

3D-ljudet då?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Playstation 4 hade ju begränsningar i sitt nätverkskort (som jag förstått) som gör att man bara kan ladda ner i 30mbps. Hur är det på Playstation 5?

Den har wifi6 9,6 gbit i luften. Gigabit på Lina.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Stämmer. Det finns en ledig M.2-plats där du kommer kunna installera valfri kompatibel SSD där. Men det är inte aktiverat än.

Varken med PS5 eller Xbox kan du köra next-gen-spelen från extern lagring, bara spel till äldre system. Men på Xbox Series X/S kan du i alla fall lagra den konsolens spel externt. Känns märkligt att det inte går på PS5, men jag gissar att det kommer framöver.

Man kan ju visst spela next gen titlar direkt från det externa minneskortet till xbox. Är ju endast från externa hdd's som inte går att spela next gen spel.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Den har wifi6 9,6 gbit i luften. Gigabit på Lina.

Nu surrar vi!

Medlem

Vet ni om man får ut atmos vid filmtittande? Vet att många har undrat om den kan skicka/outputa atmos signal som i PS3 & PS4

Medlem
Skrivet av Hoobabalooba:

Man kan ju visst spela next gen titlar direkt från det externa minneskortet till xbox. Är ju endast från externa hdd's som inte går att spela next gen spel.

Jag tror att han menade extern USB enhet, inte minneskortet.
Men du skriver ju också lite fel där, det är inte bara extern hdd som inte kan spela Xbox Series spel, utan det gäller alla USB enheter(T.Ex. SSD via USB).

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Nu surrar vi!

Det är teoretiska hastigheter som vanligt med Wifi spec. Min Xbox one S når ex aldrig i närheten av 500mbit nerladdning av spel över wifi (aldrig testat med sladd) men laptopen som även den har wifi 5 har inga problem att nå det när jag laddar ner spel på steam.

Men samtidigt så lär PS5 vara mycket bättre än PS4 även om den inte når sin maximala specificerade hastighet, om nu ps4 inte ens klarade 30Mbit som du skrev.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att han menade extern USB enhet, inte minneskortet.
Men du skriver ju också lite fel där, det är inte bara extern hdd som inte kan spela Series spel, utan det gäller alla USB enheter(T.Ex. SSD via USB).

Tror också han menade det, var tvungen att påpeka det bara då han felinformerade med sättet han formulerade sig på.
Ja det har du helt rätt i! Tack för rättelsen.

Medlem

Batteritiden på handkontrollen?

Redaktör
Skrivet av Hoobabalooba:

Man kan ju visst spela next gen titlar direkt från det externa minneskortet till xbox. Är ju endast från externa hdd's som inte går att spela next gen spel.

Stämmer. Men jag menade USB-ansluten lagring, dålig formulering.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av neocon:

Om så är fallet och de uppfyller alla krav så kommer de nog certifieras för användning i PS5 ska du se. Det är mer än ren överföringshastighet som är skillnad mellan de SSD:er du refererar till och Sonys. PS5:ans SSD har 6 s.k. prioritetsnivåer medan de du hittar på PC-marknaden har 2. Det är det som gör att tredjeparts-SSD måste kompensera för detta genom att vara snabbare än PS5:ans interna. Då kan PS5:an virtuellt skapa de extra 4 prioritetsnivåerna för den externa utan att den totala hastigheten blir lägre.

Bästa förklaringen hittills jag sett. Tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Batteritiden på handkontrollen?

Bättre än väntat/fruktat. Jag har använt den till och från hela dagar utan att behöva ladda, så jag grovgissar 5-8 timmar aktiv användning.


signatur
Medlem

Tycker fortfarande designen på maskinen ser helt skev och obalanserad ut, men kul att den levererar i övrigt!

Medlem
Skrivet av neocon:

Du tänker laddningsskärmar bara, men det större framsteget med SSD-arkitekturen i PS5 är att hastigheten kan utnyttjas in-game också. Det kommer ge speldesigners friare tyglar när de designar banor, spelmekanik etc. Då blir det inte bra om kunder stoppat in långsammare, osupportade SSD och sedan klagar på Sony för att spelen hackar.

Ja det återstår att se hur det är med det.
Många påstår att man ska kolla på Ratchet och clanknspelet men det är bara dolda loadingskärmar.

Men det kanske kommer på riktigt senare då.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"However, when factoring in both Oodle Kraken and Oodle Texture, the developers of the technology have seen an impressive compression ratio of 3.16/1 for a texture set in a recent game"

Känns som FZ missat detta, då de gett lagringsutrymmet ett minus. Det är som om PS4 lanserats med över 1200GB om man jämfört rättvist.

ZF
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

"However, when factoring in both Oodle Kraken and Oodle Texture, the developers of the technology have seen an impressive compression ratio of 3.16/1 for a texture set in a recent game"

Känns som FZ missat detta, då de gett lagringsutrymmet ett minus. Det är som om PS4 lanserats med över 1200GB om man jämfört rättvist.

Jo, men eftersom spelen också ökar i krav med högre upplösningar och sånt, så är "ett spel" fortfarande ungefär lika utrymmeskrävande som på PS4.

Men det är ju inte särskilt rimligt att förvänta sig vare sig mer eller ens samma utrymme som tidigare i vilket fall.

Annars kan man ju alltid gå in hos sin lokala datorbutik och insistera på att de gräver fram en 4TB SSD för samma pris som en 4TB HDD. Gissar att det inte kommer vara så givande.

Medlem

Känner bara lite spontant att det kanske var ganska dåliga minus faktiskt! Jag har haft 500 Gb hela tiden från dag 1 på PS4 och klarat mig bra... Visst spelen blir större men hastigheten snabbare att slanga hem.. och allas tv bänk är ju var människas utrymme. Bra ress för övrigt.. svårt dock att se hur en betyg 5 maskin skulle ha sett ut.. men jag gissar att önskemål och pris då hade varit en otroligt jobbig fråga..


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Tack FZ crewn för testet. Som före detta konsol peasant har man nu mera gått över till PC. Dock börjar man ju ångra sig lite att man inte förbokat. Vill gärna ha en konsol på plats tills nya HZD släpps. Är det någon som kan göra en kvalificerad gissning när Sony kan leverera konsoler o någolunda möta efterfrågan ?

Medlem

Kan man stänga av startpipet? Avslöjar mig varenda gång när frugan somnat😄

Redaktör
Skrivet av Nosnos:

Vad tyckte du om ljudet via hörlurar? Tempest och 3D-ljudet är ju något de också satsat hårt på och är nyfiken på hur det lirar iom att det inte ska kräva några speciella lurar för att fungera.

Skrivet av Fearnox:

Ljudet 😊
[...]

Skrivet av neocon:

Vilka stereolurar som helst kan användas för 3D-effekten. Om man går in i inställningarna på PS5 så kan man prova olika s.k. HRTF-profiler och välja den som passar bäst. 3D-effekten bör vara tydlig när man testar dem.

Skrivet av Buster:

3D-ljudet då?

3d-ljud med lurar testat - ja, det funkar bra. Jag körde med ett Sennheiser GSP 600-headset, i Spider-Man och Astro's, och ljudet kommer mycket riktigt från det håll det ska. Jag har uppdaterat recensionen med nedanstående, det är ungefär så farbror Barbro jag vågar mig på att vara.

"Om du pluggar in ett par hörlurar i antingen en USB-anslutning eller i kontrollens 3,5-millimeterskontakt belönas dina öron med virtuellt 3d-ljud (förutsatt att spelet har stöd för 3D Audio, som tekniken kallas). Alltså: om något händer till vänster om dig så kommer också ljudet därifrån. Lite som att ett surround-system flyttat in i lurarna."

Jo förresten, det känns naturligare att ha ljudet i ett vanligt surround-systemet, då kommer det från rätt position (tv-skärmen). Med headset låter det som att ljudet kommer intifrån min egen skalle, men de som gör ljudet befinner sig på teven tre meter bort. Inget unikt för PS5:ans 3d-ljud, bara en grej jag kom på nu när jag satt och tänkte på det.


signatur
Medlem

Tack för en god recension!

Redaktör
Skrivet av neocon:

Såg du till att välja den 3D-ljudsprofil som passar dina öron bäst i inställningarna? På sikt ska spelare kunna skicka bilder på sina öron till Sony för att få en specialanpassad HRTF-profil men tills vidare får man välja bland de medföljande.

Jodå, jag testade de fem alternativen (liten skillnad) och körde med både default och ett annat.

Öronfotot kör de ju med andra headsets. Jag har testat det, märkta ingen skillnad. Kommer aldrig bli värdig en sparkdräkt i röd plysch...


signatur
Medlem

Handkontrollen låter väldigt trevlig. Ser fram emot att prova spel där du känner i fingertopparna vad som händer på skärmen.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Har nu funderat fram och tillbaka och kollat massa reviews. Har landat i att det blir en PS5:a tids nog när priset gått ner och när det kommer något riktigt bra exklusivt som lockar, kanske GoW: Ragnarök. Tills dess kommer jag vara helnöjd med SX.

Tydlig video som visar skillnaden i laddningstider: https://youtu.be/pRRWsE3s46Q

RDR2 skiljer bara några få hundradelar, men resten en rätt stor skillnad. Lite förvånad över det faktiskt.

Medlem
Skrivet av neocon:

Båda maskinerna kommer ladda spel MYCKET snabbare än så. Spider-Man: Miles Morales laddar ju på totalt 6 sekunder från PS5-menyn till att man är in-game. Men du kanske bara syftade på äldre titlar som inte är optimerade för de nya SSD:erna.

Ja, det gjorde jag.

Men eftersom PS5:an har snabbare SSD kändes det rimligt att anta att den överlag skulle vara snabbare när det gäller all laddning, oavsett spel, men så verkar inte vara fallet.

Intressant. Varför det är så vet jag så klart inte exakt. Jag är inte Digital Foundry.

Tycker det är bra att båda konsolerna har ganska tydliga pros/cons. SX är bäst på vissa områden, PS5 på andra. Kul!

Medlem
Skrivet av neocon:

CPU:n får göra grovjobbet när spelen inte är optimerade för XSX/PS5-SSD-arkitekturerna. XSX är något starkare på CPU-fronten så det är därför den laddar snabbare.

Det är så enkelt alltså. Tack, då vet jag!

Medlem
Skrivet av neocon:

CPU:n får göra grovjobbet när spelen inte är optimerade för XSX/PS5-SSD-arkitekturerna. SSD:erna är ju väldigt snabba, men någon måste stå på andra sidan och ta emot de data som kommer, och det är CPU:n. När spelen är optimerade så är det separata chip som tar hand om överföringen från SSD till minne. XSX är något starkare på CPU-fronten så det är därför den laddar snabbare. I optimerade spel bör båda maskinerna vara väldigt snabba, men PS5:an snabbast.

Men borde inte CPU:n hjälpa till en hel del då även vid spel som är optimerade? Då är de ju också det för CPU:n?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, det gjorde jag.

Men eftersom PS5:an har snabbare SSD kändes det rimligt att anta att den överlag skulle vara snabbare när det gäller all laddning, oavsett spel, men så verkar inte vara fallet.

Intressant. Varför det är så vet jag så klart inte exakt. Jag är inte Digital Foundry.

Tycker det är bra att båda konsolerna har ganska tydliga pros/cons. SX är bäst på vissa områden, PS5 på andra. Kul!

Det är knappt någon skillnad i en PC när du laddar spel från en SSD eller en M2 disc som är 7ggr snabbare. Trodde dock att när de väl kan optimera för att alla har en supersnabb M2 disc att det skulle göra skillnad men det kanske är lite tidigt att säga något än. 🤔

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det återstår att se hur det är med det.
Många påstår att man ska kolla på Ratchet och clanknspelet men det är bara dolda loadingskärmar.

Men det kanske kommer på riktigt senare då.

Vars ser du dolda loadingskärmar i nya Ratchet and Clank? När han faller mellan världar på 1 sekund? Kallar du det för en dold loadingskärm så vet jag inte vad jag ska säga....
Gamla generationen skulle aldrig klara av att köra det spelet, då hade dom behövt stanna upp vid varje världsbyte och ladda minst 20-30 sekunder vilket skulle förstöra hela grejen.

Alldeles för många som inte har förstått vad dessa supersnabba SSD kan göra för spelutvecklingen, det handlar om så mycket mer än bara snabbare laddningstider.

Skriv svar